Täällä kirjoittelee 36-vuotias kolmen lapsen äiti. Oireilu alkoi jo jo reilu 2 vuotta sitten, kun synnytin viimeisimmän lapseni ja hänen ollessaan n. 3kkn ikäinen. Siitä lähtien oireet ovat lisääntyneet pikku hiljaa ja nyt niitä on jo niin paljon, että olen valmis kääntymään lääkärin puoleen. Eli oireina on ollut jo pitkään hiusten runsasta lähtemistä ja ohenemista, suihkun jälkeen nitä voi lähteä "käden täydeltä". Silmiä kirvelee ja vetistää ajoittain sekä silmät ovat valonarat niin, että joskus pilviselläkin ilmalla tarvin aurinkolaseja autoa ajaessani. Aiemmin minulla oli vilun ja kylmyyden tunnetta niin, että vaikka sisällä oli lämpöä pitkästi kolmattakymmenettä astetta olin aivan horkassa, vaikka muilla perheenjäsenillä oli lämmin. Kädet ja jalat olivat jääkylmät ja sormien kynnenaluset sinersivät. Nyt on kuitenkin ajoittain alkanut tulemaan hikipuuskia vaikken tekisi juuri mitään. Yöllä saatan välillä "uida hiessä" ja päivälläkin puuskan tullessa hiki suorastaan purskahtaa pintaan. Minulla on tänä aikana iho kuivunut muuten huomattavasti ja käsien iho oireilee kovastikin, samoin varpaiden iho on alkanut paksuuntua ja halkeilla. Näiden kahden vuoden aikana kasvojeni iho on kuitenkin muuttunut öljymäisen rasvaiseksi, pinnassa on pesusta ja puhdistamisesta huolimatta talisen rasvainen pinta...
Ajoittain tunnen lihasheikkoutta etenkin reisissä ja käsivarsissa. Olen jo pitkään ollut väsynyt ja työpäivän jälkeen saatan nukahtaa suunnilleen istualleni sohvalle ja loppupäivän hommien hoitaminen on välillä todella nahkeaa juuri tuon väsymyksen vuoksi. Työn kuormittavuus ei ole syynä väsymykseen ja työ on muutenkin minulle mieluista.Nukahdan iltaisin lähes heti nukkumaan mentyäni, mutta heräilen nykyään usein aamuyöstä epämääräiseen levottomaan tunteeseen. Nukkuessa olen alkanut kuorsata, mitä en ole aiemmin tehnyt. Mieliala on usein todella ärtynyt niin, että mieheni on kokenut käytökseni ja olemukseni muuttuneen huomattavasti ja on hänkin sitä mieltä ettei kaikki ole kunnossa. Myös mielen mataluutta on nykyisin usein.
Käteni ovat alkaneet täristä syyttä. Sormissa, jaloissa ja kasvoilla on turvotusta. Kurkku ei ole aikoihin tuntunut olevan kunnossa vaan puhuessa saan selvitellä ääntäni usein ja kurkussa on palan ja paksuuntumisen tunne. Olen aina ollut aikalailla terve ja ollut ylpeä terveydestäni sekä vähästä sairastamisesta. Nyt kuitenkin infektioherkkyys on selkeästi lisääntynyt niin, että huuliherpes vaivaa todella usein siihen nähden, että se ennen oireili max. 1 x vuodessa tai harvemmin.
Olen laihtunut, vatsa oli aiemmin ummella, mutta nyt usein joko löysällä tai aivan vesiripulilla. Sydämessä on muljahtelun tunnetta. Kaiken kaikkiaan on voimakas tunne siitä, etten ole kunnossa ja että voinnissa on tapahtunut hirvittävä muutos entiseen nähden. Voisiko nämä moninaiset oireet liittyä kilpirauhasen poikkeavaan toimintaan vai mitä ihmettä tämä on? En ihan helpolla usko, että ongelma olisi korvieni välissä, koska kaikki oireet on kyllä ihan täyttä totta ja kestäneet nyt siis jo pitkään...
Kilpirauhasen aiheuttamaa
14
405
Vastaukset
- maymay1
Lisään vielä oireisiin sen, että muisti pätkii ja puhe on hidastunut. Joudun väliin ikäänkuin muistelemaan, että "mikä se sana olikaan" ja muutenkin puhuminen takeltelee.
- niin ja
Mikä sun pointtis oli? Kyllä toi johtuu kilpparista.
Oliko muuta.
- maymay1
Otsikosta tippui näemmä kysymysmerkki pois eli tarkoitus oli kysyä voisiko oireet olla kilpirauhasen aiheuttamia, jota itsekin olen epäillyt.
- Niin ja
No on ne. Kyllä sen itekkin tiedät.
Mutta pitää luottaa ittees enemmän.
Empisin turhaan kolme vuotta ja toinen kolme vuotta meni
kun vakuutin lääkäreitä.
- vajismummo
Nyt vaan työterveyslääkärille puhumaan oireista, ne kyllä määrää ensiksi niitä perus laboratoriokokeita ,yleensä niistä saa jo jotain viitettä mikä vois syy olla.Sitte kun labravastaukset on tullu hae vastaanotto henkilöltä ne tulosteena itsellesi että voit niitä selvitellä vaikka täälä jos lääkäri ei osaa hoitaa,nimittäin useimmiten eivät osaa,tai vetoavat vaan siihen että tulokset on viitteessä ja hyvät, vaikka asiakas voi huonosti.Viitteen ala-tai ylärajalla olevat kilppariarvot voivat jo antaa pahojakin oireita mutta toivottavasti onnistut pääsemään asialliselle lääkärille.Tsemppiä .
- KilpirauhasSisko
vaikuttaisi siltä, että oireesi viittaavat enemmän kilpirauhasen LIIKATOIMINTAAN kuin vajaatoimintaan. tuo hikoilu, varsinkin yöhikoilu ja vapina ja levottomuus ovat juuri niitä mistä itsekin kärsin ennen lääkitystä. ja jatkuva ärtyneisyys.
vaadi päästä verikokeeseen. työterkkarin kautta luulisi järjestyvän melko helposti. muista että koe pitää ottaa mieluiten aamulla ennen klo10! - maymay1
Tulevana maanantaina on aika tk-lääkärille. Meillä on niin minimaaliset työterveyspalvelut ettei sinne puolelle tällaisen vuoksi pääse. Oireita on niin paljon lisääntyvästi ja jo arkeakin osittain haittaavasti, että meinaan kyllä pyytää kattavat verikokeet. Onko kellään kokemusta terveyskeskuspuolelta, kuinka "helposti" näytteitä saa kattavammin eikä pelkkiä perusverikokeita?
Yllättyisin kyllä kovasti mikäli kaikki on kunnossa, koska vointi ei ole enää aikoihin ollut terve! Ilmoittelen, kun saan vastaukset. - tällasta
No ei ne määrää TK:ssa kun TSH ja T4v jos niissä jotain vikaa, senjälkeen voivat määrätä TPO ja ehkä T3v .Mutta noista jo jotain viitettä saa kilpirauhasen tilasta.
- Liikkisvaivainen
No kyllähän noi sun oireet selvästi liikatoimintaan viittaavat, miulla oli ihan samat ja diagnoosi Basedowin tauti mihin nuo silmäoireet liittyvät. Hoitoon pääsin ihan terveyskeskuksen kautta, siellä otettiin labrat ja hoito järjestyi nopeaan. Tsemiä sulle, kurja tauti mutta lääkkeet auttaa kyllä suht nopsaan.
- liikatoiminta
Hei, mulla todettiin just kilpirauhasen liikatoiminta kun menin paniikkikohtausten takia lääkäriin, ihan samoja oireita on myös kun sinulla. Arvot oli ihan päin peetä ja sain lääkkeet kilpirauhasenliikatoimintaan ja sitten myös propralia sydämen tykytyksiin/rytmihäiriöihin ja käsien vapinaan. Ensiviikolla sitten sairaalaan tutkimuksiin vielä. Mulla on siis luultavasti tuo paniikkihäiriö erikseen kun on ollu jo n.10v, mutta se liikatoiminta pahensi asiaa..
- maymay1
Lääkärissä käyty ja tutki aivan hyvin ja kuunteli eikä vähätellyt lainkaan oireita. Määräsi verikokeista TSH, T4-V, maksakokeet, pvk, nestearvot, La, crp ja verensokerin. Sanoi, että katsotaan alkuun nuo ja sen jälkeen menen uudestaan hänen vastaanotolleen ja mietitään tarviiko tutkia lisää muuta.
Olen todella tyytyväinen lääkärin toimintaan. Se mitä jäin miettimään oli se, että kun tutki palpoiden kilpirauhasen niin sanoi ettei ainakaan mitään kyhmyjä tai muuta ylimääräistä tunnu. Onko teillä, joilla kilpirauhasen toiminnassa on todettu poikkeavaa niin tuntunut palpoidessa poikkeavaa kilpirauhasessa? Onko kilpirauhanen tuntunut automaattisesti esim. suurentuneelta, kyhmyiseltä tms? Ja "pitäisikö" rakenteessa tuntua jo lähtöjään jotain poikkeavaa, jos toiminnassa vikaa olisi?
Verikoeajan sain vasta 19.6., joten sinne on nyt odotettava.... Oireilua on ollut tänään ja etenkin eilen kovasti taas ja mietin, että jos kokeista ei mitään poikkeavaa löydy niin mistä kaikki johtuu. Tuntuisi uskomattomalta, että kaikki nämä oireet voisi johtua "korvien välistä", kun ovat täysin tosia. - maymay1
Pääsinkin verikokeisiin jo tänään ja kilpirauhasarvot näyttäisi olevan viiteväleissä eli TSH 0,93 (viiteväli 0,4-4,5) ja T4-V 13,8 (viiteväli 10,2-21). Minulle oli määrätty myös ekg, josta en edes tiennyt. Ekg:ssä lab.hoitaja kiinnitti pariin otteeseen huomiota matalaan sykkeeseeni ja ajoi normaalia pidemmän mittauksen sen vuoksi. Syke tutkimuksen aikana 45-48.
Nyt vain mietityttää, että mikä minussa on kaikkine oireineni vikana, koska kilpirauhasarvot ovat normaalit, mutta siitä huolimatta oireita kovasti. Korvien välissäkö tämä ongelma onkin. Krea-arvo näytti olevan ylärajoilla eli 86, kun taas Na- ja K-arvot olivat alarajalla Na 138 (137-144) ja K 3,7 (3,6-5,3). Liekkö näillä sitten väliä. Mietityttää... - Vaihtoehtoja
Kortisolin liikatuotantoa epäilisin (toisin sanoen siis Cushingin oireyhtymää). Myös kasvuhormonin puute aiheuttaa samankaltaisia oireita. Jos TSH on normaali ja T4 viitealueen alapäässä niin kyse saattaa olla aivolisäkkeen ongelmasta.
- lohitar69
Hei kaikille! Olen nelikymppinen nainen jolla todetiin juuri Basedowin tauti. Halusin kirjoittaa tälle palstalle koska olen todella masentunut. Syön nyt tyrazolia mutta lääkitys oli liian raskas joten olen vajaatoiminnalla. Kaikkein masentavinta tässä taudissa on että niin iloinen ilopilleri on nykyään itkuherkkä masentuja. Päivät menee itkiessä vaikka mitään syytä ei ole. Olen naimisissa maailman ihanimman miehen kanssa joka jaksaa tukea mutta itkulle ei tule loppua. Onki kohtalotovereita jotka voisivat tarinoillaan helpottaa oloa?????? Kaikille ihanaa ja aurinkoista kesää!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856