Missä voi säästää

Rakentamisessa?

Budjetti uhkaa nousta ja ollaan vasta talopaketin kattoa tekemässä?

Missä voidaan tästä edespäin säästää ja missä kannattaakin säästää (itse tehdä/teettää, kalusteet, materiaalit yms...)?

Antakaa kullan arvoisia vinkkejä?

t.rakentajan vaimo

10

3060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rane

laittakaa rakennukseen aikaa ja tehkää itse, kaikki kyllä onnistuu vaikka ei ole ennen tehnyt, tosin laatoitus on aika hankala mutta kun selvittää asiat niin kaikki onnistuu, itse tein talon 3 v sitten ja siinä on alakerta rakennettu 103 neliöö ja ylös saan vielä 70 neliöö kun joskus teen.
      rahaa meni kaikkineen 580 000 mk !! joten halvalla tuli

• reiskan vaimo

Me ehdittiin asua vuosi, ennen kuin sauna valmistui.
        Alusmaalikin riittää seiniin aluksi.

Keittiönkaappeissa on hurja hintahaitari.
        Parketin laittokaan itse ei ole vaikea, jos vaan valu on tasainen.

• hintahaitaria on todella.
        reiskan vaimo kirjoitti:

Me ehdittiin asua vuosi, ennen kuin sauna valmistui.
        Alusmaalikin riittää seiniin aluksi.

Keittiönkaappeissa on hurja hintahaitari.
        Parketin laittokaan itse ei ole vaikea, jos vaan valu on tasainen.

puustellit ja Topit kiehtoo. Mutta Ikea ja muutama suomalainen pikkufirma myy huomattavan paljon halvemmalla.

Kuinkakohan suuri on sitten se laatuero??
        Ei oo kiva sekään että halvalla saa ja hajoovat käsiin?

• mäe
        hintahaitaria on todella. kirjoitti:

puustellit ja Topit kiehtoo. Mutta Ikea ja muutama suomalainen pikkufirma myy huomattavan paljon halvemmalla.

ja keittiönetillä samat mekanismit kun puustellissa. Paitsi että keittiönetissä vakiona tandembox laatikostot. Puustellissa inbox ja tandemit saa vain lisähintaan.

• Talvirakentaja
        hintahaitaria on todella. kirjoitti:

Ikean keittiöt ovat yllättävää kyllä erittäin laadukkaita. Laadun takia ei kannata ostaa Pustelli, Kaastelli eikä A la Kaartte keittiötä Ikean sijaan.

Ikean keittiökaupan suurin kompastuskivi on alhainen palvelutaso. Jos olet valmis itse suunnittelemaan, kuljettamaan ja kasaamaan keittiösi saat huippukeittiön erinomaisen järkevään hintaan.

• pohdin
        Talvirakentaja kirjoitti:

Ikean keittiöt ovat yllättävää kyllä erittäin laadukkaita. Laadun takia ei kannata ostaa Pustelli, Kaastelli eikä A la Kaartte keittiötä Ikean sijaan.

Ikean keittiökaupan suurin kompastuskivi on alhainen palvelutaso. Jos olet valmis itse suunnittelemaan, kuljettamaan ja kasaamaan keittiösi saat huippukeittiön erinomaisen järkevään hintaan.

Ilmeisesti kyseisen kirjoittajan äly ja kirjoitustaidot ovat yhtä heikot kuin tiedot kalusteiden laatueroista .. Merkittävin laadun tae on nimittäin valmiiksi kasatut kalusteet .. Harva tee se itse puuseppä pystyy kasaamaan rungot laadukkaasti yleensä erittäin kiireisessä rakentamisen vaiheessa .

• tea

Ensinnäkin kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa, eri liikkeiden hintoja vertailla, pyytää tarjouksia rakennustarvikkeista useasta paikasta ym. Hintahaitari voi olla todella suuri ihan samoilla sisällöillä (me esim. pyysimme samalla sähkösuunnitelmalla sähköurakkatarjouksia, ja hintahaitari oli 9000-13 500). Kilpailuttaa voi mm. sähkö- ja putkiurakat, kalusteet (merkkikalusteet olivatkin halvemmat kuin halpisfirman!), kirvesmiestyöt, takat (esim. Nunnauunin hinnat vaihtelivat myyjästä riippuen), portaat ja ikkunat. Sisustustarvikkeissa saimme suuria säästöjä, kun kiersimme kaikki mahdolliset rautakauppojen ja sisustusliikkeiden muuttomyynnit, remonttimyynnit ym. alet. Saimme hyvälaatuista tavaraa halvalla (mm. vessan lattialaattoja 2 €/m2, toisessa liikkeessä samat laatat olivat 25 € ja laatutapetteja -70%). Vuodenvaihteessa monet liikkeet myyvät vanhoja laatta- ja tapettimalleja halvalla. Kiertely vie tietysti aikaa, mutta kannattaa! Me teimme asiasta suoranaista hupia poikkeamalla vähän joka reissulla rautakauppaan ja saimme löytöjä. Budjetin pitämisen kannalta on tietysti myös tärkeää, että pidätte tarkkaa kirjanpitoa paljonko rahaa on mihinkin mennyt ja paljonko on jäljellä. Jos jossakin tulee ylitystä jossakin toisaalla olisi hyvä saada alitusta. Näillä keinoilla budjettimme on pitänyt hyvin ja paikoin jopa alittunut. Urakkamme alkaa olla loppusuoralla, ja pääsimme muuttamaan uuteen kotiimme lauantaina. Paljon voimia ja intoa projektiinne!

• tea

kullanarvoinen vinkki (ainakin meille oli). Kannattaa kysellä lähialueen muilta rakentajilta kokemuksia, miten he ovat kilpailuttaneet ja mistä saaneet halvimmalla. Jos rakennatte alueelle, jossa on meneillään muitakin rakennusprojekteja kannattaa harkita tulevien naapureiden kanssa yhteistilauksia esim. maatöistä, mullan ajosta, kivistä yms.

• Juu
        tea kirjoitti:

kullanarvoinen vinkki (ainakin meille oli). Kannattaa kysellä lähialueen muilta rakentajilta kokemuksia, miten he ovat kilpailuttaneet ja mistä saaneet halvimmalla. Jos rakennatte alueelle, jossa on meneillään muitakin rakennusprojekteja kannattaa harkita tulevien naapureiden kanssa yhteistilauksia esim. maatöistä, mullan ajosta, kivistä yms.

Maatöitäö kannaattaa yrittää tehdä naapurien kanssa kimpassa jos vain onnistuu. Koneiden kuljetukset kun on yllättävän arvokkaita. Samoin muutkin rahtikulut, joissa etenkin yhteisostoissa säästää kun tulee samoilla rahtikuluilla.

• vaimo myös

kokemukssesta voin todeta että säästää voi lähes kaikessa, jos kilpailuttaa kaikki rakennustarvikkeet ja työt. Tinkiminen kannattaa myös, aina jostakin saa hintaa pois, kunhan vain sen taidon osaa. (miehelleni siitä suuri kiitos) myös suhteita kannattaa käyttää, jos niitä on. Kokonaisuudessaan pienistä säästöistä syntyy iso säästö. Työtähän tämä kaikki teettää, mutta todellakin kannattaa, hintahaitari on todellakin iso. Esim. keittiökalusteista pyysimme neljästä eri paikasta tarjoukset samoilla suunnitelmilla ja kalusteilla, halvimman ja kalleimman ero oli useampi tuhat euroa. Meillä oli kolmessa eri liikkeessä rakennustili ja tarpeen tullen jokaisesta liikkeestä pyysimme tarjoukset ja edullisimmasta tarjouksesta usein vielä tingimme lopuksi.
      Meillä oli hyvä tilanne sikälikin, että pystyimme itse tekemään kaikki ammattityöt paitsi lvi ja sähkötyöt, jotka nekin hyvissä ajoin kilpailutimme. Nyt tosin työn hinta on kallistunut ja rakennusalan ihmisistä on pulaa. Eli kaiken minkä pystyy, kannattaa tehdä itse. Stressaavaahan tämä kaikki on ollut, mutta ehdottomasti sen arvoista. Me olemme ainakin todella tyytyväisiä lopputulokseen.
      Se vielä kannattaa pitää mielessä, ettei halvin ole kuitenkaan aina paras ja kannattavin ratkaisu. Köyhällä ei ole vara rakentaa huonoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      49
      4123
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      66
      3783
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3308
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3210
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      90
      2181
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2118
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1979
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1949
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      32
      1940
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1864
    Aihe