Voiko olla jo keuhkoahtauma?

NuoriNainen-86

Hei! Olen 26-vuotias ja tupakoinut 6 vuotta about askin päivässä. Tänään tupakan jälkeen sain hengenahdistuskohtauksen joka kesti parisen tuntia, hyvä että pystyi edes puhumaan. Olen tässä jo pari viikkoa ollut lopetuslinjalla, vähän kuitenkin lipsuen. Nyt katkaisin viimeisen röökini enkä enää pummaa keneltäkään, en halua enää hengenahdistuskohtauksia.

Voiko olla mahdollista että jo 6 vuoden jälkeen on keuhkoahtauma? Mulla on muutenkin ollut paljon kurkkutulehduksia ja hengitystieoireita, ihme etten ole aikaisemmin tajunnut lopettaa, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan!

2

394

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • somethin

Hei. Keuhkoahtaumahan kehittyy vähitellen, ja yleensä alkaa kroonisoituneella keuhkoputkentulehduksella eli tupakkayskällä. Onko sinulla ollut ns. tupakkayskää tai irronnut normaalia enemmän limaa kauan aikaa? Myös yleensä COPD:n alussa hengenahdistus liittyy rasitukseen. Lääkäri en ole, mutta omasta mielestä ei ole vielä kuuden vuoden jälkeen keuhkoahtauma. Jos hengenahdistus jatkuu pidempään lopetettuasi tupakoinnin, kannattaa kysyä ihan lääkäriltä. Kuitenkin kuten jo kirjoitin, runsas yskä ja limaneritys tulevat ennen hengenahdistusta, yleensä.

• mijauuu

'Kannattaisi lopettaa jos vaan pystyt. Itse olen 24 v. ja tupakoinut 6 vuotta. Noin kahden vuoden ajan on ollut limannousua, vähän yskää. Limannousu on pahentunut hitaasti koko ajan. Nukkumaan käydessä nousee enemmän limaa, samoin syönnin jälkeen. En ole käynyt missään testeissä, en uskalla ja lisäksi koen sen olevan turhaa niin kauan kuin olen savullinen. Olen lakkoillut monasti ja aina lakot on kariutuneet, vaikka en enää edes montaa päivässä polta. Nyt taas uusi yritys päällä.
      Itse epäilen, että tää on ahtaumaa, sama se vaikka olen näin nuori. Nuorin ka-tautiin sairastunut suomalainen on 19, joten miksei se voisi tämänkin ikäiselle tulla. Luulenpa, että itselläni on tavallista enemmän myös ollut riskiä saada tauteja tupakanpoltosta, koska minulla on myös synnynnäisesti jotain vikaa rööreissä, lapsena vinkui henki ja urheilusuoritukset olleet aina kehnoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1246
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      987
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      733
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe