stressi, unettomuus, kortisoli?

väsynyt2

Tämä löytyy myös toiselta palstalta, mutta sen on toistaiseksi vallannut joku hörhö, joten kysyn asiaa täältäkin:

Minulla oli joku aika sitten todella stressaava aikakausi, joka imi kaikki mehut pois ja jätti jälkeensä hieman psyykkisiä ongelmia. Oletan että minulla on ainakin kortisoli koholla, koska minulla on vaikeuksia rentoutua. Olen ottanut jo melkein neljä viikkoa rennosti - tai vähintään yrittänyt ottaa - mutta en siltikään saa millään nukutuksi. Itse pidän sitä huolestuttavana, koska tiedän että nukkuminen on parhain parannus stressiin tai siitä toipumiseen. Kun menen nukkumaan, uni ei tule. Ja sitten kun minä nukahdan se on levotonta, katkonaista ja painajaissävytteistä. Sitten minä herään aikaisin aamulla klo 5(tai aikaisemmin) aikaan vaikka minun ei tarvitsisi. Toisinaan olen saanut paniikkikohtauksen heti herätessä. Kuten sanoin, tätä on jo kestänyt noin neljä viikkoa, ja tänä aamuna minä alan olla aidosti väsynyt - tulisi mieli mennä nukkumaan tai levätä(se ei todista että nukahtaisin) vaikka on aamu. Olo on myös lievästi dissosioitunut, jos käytin oikeaaa sanaa(epätodellinen olo ja elän kuin "unessa"). Mitä teen? Yritänkö mennä nukkumaan/lepäämään vaikka on aamu tai silloin kun väsyttää? Onko keinoja alentaa kortisolia? Otan vastaan kaikki ehdotukset tilanteeseeni.

12

8035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämännälkä

      Kuulostaa siltä että sun aivot on ylikierroksilla. Aivoilla on alfa-ja beta-aallot, jos toinen jumahtaa päälle niin tulee ongelmia. Mä sain apua Tampereen kylpylässä vastaanottoa pitävältä Kiropraktikko-alphabiotikko Timo H. Peltomaalta. Suosittelen lämpimästi!

      • loppunpalaminen

        Vuosi päädyin osastohoitoon työuupumuksen vuoksi. Kortisoliarvoni pilvissä ja dexametasonikokeessa ei lisämunuaiskuori enää antanut palautetta.. Olin totaalisen loppu.

        Neuroleptejä syöttivät ja mieli sairauksista minulle puhuivat. Hullunpaperit sain ja psykiatri oli sitä mieltä etten koskaan toivu ja siksi työkyvyttömyyseläkettäkin suunniteltiin.

        Kun osastolta kotiuduin kuukauden sairaalassa olon jälkeen, nakkasin seroquelit ja risperdalit roskiin. Olin vuoden kotona tekemättä mitään. Minä lepäsin ja lepäsin. Vuosi siinä toipuessa meni. Eläkkeelle jääminen ei houkutellut yhtään, joten lähdin oikeisiin töihin ja sitä kautta palasin takaisin normaaliin elämään.

        tietenkin pieni vääntö paikallisen mt toimiston kanssa käytiin.. Olisivat halunneet mun olevan ikuisesti heidän kirjoillaan. Vaihdoin paikkakuntaa ja etsin uuden työn.


      • kortisoli myös katos
        loppunpalaminen kirjoitti:

        Vuosi päädyin osastohoitoon työuupumuksen vuoksi. Kortisoliarvoni pilvissä ja dexametasonikokeessa ei lisämunuaiskuori enää antanut palautetta.. Olin totaalisen loppu.

        Neuroleptejä syöttivät ja mieli sairauksista minulle puhuivat. Hullunpaperit sain ja psykiatri oli sitä mieltä etten koskaan toivu ja siksi työkyvyttömyyseläkettäkin suunniteltiin.

        Kun osastolta kotiuduin kuukauden sairaalassa olon jälkeen, nakkasin seroquelit ja risperdalit roskiin. Olin vuoden kotona tekemättä mitään. Minä lepäsin ja lepäsin. Vuosi siinä toipuessa meni. Eläkkeelle jääminen ei houkutellut yhtään, joten lähdin oikeisiin töihin ja sitä kautta palasin takaisin normaaliin elämään.

        tietenkin pieni vääntö paikallisen mt toimiston kanssa käytiin.. Olisivat halunneet mun olevan ikuisesti heidän kirjoillaan. Vaihdoin paikkakuntaa ja etsin uuden työn.

        paljonko kortisoliarvosi olivat?


    • Pelastuin

      Ylikierrokset ovat tuttuja. Elin samankaltaisen helvetin kevään aikana johtuen traumatisoivasta kokemuksesta. Minä en pystynyt nukkumaan, lisäksi painoni putosi. Aloin liikkumaan rauhallista liikuntaa päivittäin (jooga, kävely), koska pelkäsin, että kuolen stressiin. Lisäksi tein TRE-harjoituksia ja EFTiä, jotka lievittivät; kannattaa kokeilla. Kokeilin myös ultraäänituolia (hyvä sekin).

      Apua kunnolla sain vasta psykiatrilta, joka kirjoitti unilääkkeiden sijaan Mirtazapiinia (masennuslääke), jota otetaan hyvin pieni annos. Sillä on nk. histamiinivaikutus, ja opin taas nukkumaan... Nyt olen lähes jättänyt lääkkeen kokonaan pois. Mutta tämä lääke ei ole vaarallinen - ei siis koukuta. Voi ottaa vain tarvittaessakin. Ja syödä haittavaikutuksitta kauemminkin.

      Elimistön palautuminen kestää kuukausia, ole sinnikäs. Mutta ota lääkeapu vastaan. Palautumisessa on uni, liikunta ja terveellinen ruoka avainasemassa.

      • Pelastuin

        Lisättäköön että unettomuuteni kesti kuukausia... Olin aivan lopussa. Kaiken muun stressin ohella unen puute on tappavaa...Sydän on kovilla, verenpaine koholla, elimistö ihan sekaisin...


    • yks vaan

      itse paloin loppuun nelisen vuotta sitten. tapahtuma huipentui siihen että menin psykoosiin ja kortisoliarvot olivat taivaissa. kehotan sua hakemaan ajoissa apua, ja vaikka rauhoittavia jos ei muu auta. itselläni keskustelu ja unilääkkeet auttoivat pahimman yli ja psykoosin estolääkkeet on vieläkin päällä, nyt mennään hissun kissun kohti normaalia. aloitin juuri ekaa kertaa opiskelut tämän jälkeen.
      toivon sulle ja muille samankaltaista kokeneille kaikkea hyvää. ja muista, ei ole häpeä hakea apua. häpeä on olla ottamatta apua vastaan kun sitä eniten tarvitsee.

      • kortisoli korkea

        Paljonko krotisoliarvosi olivat. Misätään ei löydy tietoa, mikä on vaarallisen paljon, mikä tosi paljon ja mikä "vain" paljon.


      • luppuunpalaminen
        kortisoli korkea kirjoitti:

        Paljonko krotisoliarvosi olivat. Misätään ei löydy tietoa, mikä on vaarallisen paljon, mikä tosi paljon ja mikä "vain" paljon.

        En enää muista labra-arvojani, mutta muistan hoitajan osastolla sanoneen, että arvot kortisolin kohdalla olivat korkeat.

        Nyt jälkeenpäin miettien, huomaan olleeni vuosien ajan loppu ja väsynyt.. en vain aikoinaan saanut kiinni tunteistani. Lopulta kun itsekin harhailin psykoottisena ja ihmettelin, miksi maailma on muuttunut merkillisen oloiseksi paikaksi, tajusin etten ole kunnossa.

        Parhaillaan olen unelma duunissani, sellaisessa mistä lapsena haaveilin. Tein 10 vuotta vuorotyötä kiireessä, huonossa työilmapiirissä missä revittiin kaikki irti selkänahasta ja lopulta savustettiin kiusaamalla ulos.

        Tavallaan piti kokea se pahin mahdollinen, jotta ymmärsi jättää taakseen ei niin hyvän työpaikan ja löytää se mistä on pikkutytöstä saakka unelmoinut.

        Miksi ihminen jää kiinni huonoihin ratkaisuihin? Miksi uuden hakeminen ja kokeileminen on huonossa maineessa? Minäkin vain roikuin ja yritin loppuunsaakka, kun normi kansalainen kiinnittyy jo 20 vuotiaaana samaan duuniin ja siinä ollaan eläkeikään saakka vaikka hampaat irvessä.

        En varmasti koskaan unohda kokemaani, vaikka se on ollut elämäni kauhein kokemus, uskon sen kasvattaneeni minua ja näin pystyn hoitamaan nykyistä työtäni omakohtaisten kokemusteni kautta paremmin kuin kirjaoppineena.


      • Melusk
        luppuunpalaminen kirjoitti:

        En enää muista labra-arvojani, mutta muistan hoitajan osastolla sanoneen, että arvot kortisolin kohdalla olivat korkeat.

        Nyt jälkeenpäin miettien, huomaan olleeni vuosien ajan loppu ja väsynyt.. en vain aikoinaan saanut kiinni tunteistani. Lopulta kun itsekin harhailin psykoottisena ja ihmettelin, miksi maailma on muuttunut merkillisen oloiseksi paikaksi, tajusin etten ole kunnossa.

        Parhaillaan olen unelma duunissani, sellaisessa mistä lapsena haaveilin. Tein 10 vuotta vuorotyötä kiireessä, huonossa työilmapiirissä missä revittiin kaikki irti selkänahasta ja lopulta savustettiin kiusaamalla ulos.

        Tavallaan piti kokea se pahin mahdollinen, jotta ymmärsi jättää taakseen ei niin hyvän työpaikan ja löytää se mistä on pikkutytöstä saakka unelmoinut.

        Miksi ihminen jää kiinni huonoihin ratkaisuihin? Miksi uuden hakeminen ja kokeileminen on huonossa maineessa? Minäkin vain roikuin ja yritin loppuunsaakka, kun normi kansalainen kiinnittyy jo 20 vuotiaaana samaan duuniin ja siinä ollaan eläkeikään saakka vaikka hampaat irvessä.

        En varmasti koskaan unohda kokemaani, vaikka se on ollut elämäni kauhein kokemus, uskon sen kasvattaneeni minua ja näin pystyn hoitamaan nykyistä työtäni omakohtaisten kokemusteni kautta paremmin kuin kirjaoppineena.

        Minäkin olin työn aiheuttamassa unettomuuden oravanpyörässä vuoden. Uni olisi ollut helkkarin tärkeää stressitilanteessa, mutta eihän sitä nukkunut edes unilääkkeillä. Yrityksen ja erehdyksen kautta kävin kaikki luontaistuotteet läpi, pyh yhtä tyhjän kanssa. Samoin kaikki huuhaa, harrasta liikuntaa yms. perinteiset joilla kroppa menee vain pahemmin kierroksille. Ei ne oikeasti toimi niillä joilla on oikeasti elimistö niin sekaisin ettei saa unta. Lääkärikin oli yhtä tyhjän kanssa bentsoineen, edes lomalla ei saanut nukuttua.

        Lopulta törmäsin erään vaihtoehtoisen uniklinikan tiedostoon, jossa esiteltiin unettomuuden syitä ja ongelman ratkaisua. Totesin että kortisolista johtuu ja se tulisi saada alas.

        Aloin ottamaan tryptofaania ja l-teaniinia 3krt päivässä, siten että nukkumaan mennessä otetaan 1 l-teaniini, 1 tryptofaani ja lisäksi 0.2mg melatoniinia. Kävi kuten ennenkin, olihan minulla näitä jo ennestään ollut käytössä... Mutta kun tätä jatkoi riittävän monta päivää niin sinne hävisi ylikierrokset! Nyt unilääkkeenkin on voinut ajaa alas! Tämä tapahtui viikossa ja ei voi olla sattumaa, olen niin pitkään tästä jo kärsinyt.


      • Viitearvot
        kortisoli korkea kirjoitti:

        Paljonko krotisoliarvosi olivat. Misätään ei löydy tietoa, mikä on vaarallisen paljon, mikä tosi paljon ja mikä "vain" paljon.

        Normaali kortisoliarvo Suomessa on 150-650 nmol/l aamulla, illalla 25-40 % alempi.
        Minulla aamuarvo oli 1.18 mcg/dL (viite 0.27-1.18), puolipäivän arvo 0.4 mcg/dL (viite 0.1-0.41), iltapäivä 2.73 mcg/dL (viite 0.05-0.27) ja ilta 0.21 mcg/dL (viite 0.03-0.14). Porissa ilman kliinisiä tutkimuksia väittivät minulla olevan kortisolin puute, mutta tarkistin asian MDD:n sylkitestillä (kortisoli ja DHEA).

        Minullakin luontaistuotekauppojen tryptofaanit ovat auttaneet. Siihen ei tarvita neuroleptejä.


    • Eräs vaan

      Tässä tulee sinulle paljon hyviä neuvoja!

      Vältä asioita, jotka nostavat kortisolia!! Pitkäkestoinen liikunta, kuten juokseminen nostaa kortisolia. Pitkät ruokavälit voivat nostaa kortisolia eli syö 3-4 tunnin välein ja aamupala tulee syödä tunnin sisällä heräämisestä.

      Kortisolia voit laskea tekemällä useamman kerran päivässä 10 minuutin meditaatio harjoituksen. Myös päiväunet laskee kortisolia ja vaikka et nukkuisikaan, niin pelkkä silmien kiinni pitäminen ja rentoutuminen laskee kortisolia.

      Seuraavat asiat ovat myös tärkeitä!
      1) Säännöllinen unirytmi. Mene nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herää myös samaan aikaan, vaikka väsyttäisi.

      2) Jos olet aamulla väsynyt, niin saat itsesi hereille kylmä kuuma suihkulla. Tai jos mahdollisuus on lähteä reippaalle aamukävelylle, niin se olisi loistava juttu

      3) Ulkoliikuntaa joka päivä. Raitis ilma tekee kehollesi hyvää ja liikunta purkaa stressiä pois ja saa olon tuntumaan paremmalta. Hyviä lajeja on ne, jotka ei nosta kortisolia eli kävely, intervalliharjoitukset, pyöräily, uinti, kuntosali ja kahvakuulaharjoitukset

      4) Ruokavalio kuntoon. Huono ruokavalio voi stressata kehoa. Syö säännöllisesti ja terveellisesti eli paljon kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Muista myös vitamiinilisät.. D vitamiini, magnesium ja ehkä B vitamiinit.

      5) Rauhoita illat. Sulje tietokoneet ja televisio ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa. Ota lämmin suihku tai kylpy. Venyttele. Kuuntele rentouttavaa musiikkia. Tee huolilista. Tuuleta ja pimennä huone.

      Ja lopuksi älä murehdi uni asiaa noin mahdottomasti. Ihminen kestää ylllättävän paljon huonoa nukkumista. Vaikka tuntuu, että et nukkuisi yhtään, niin keho ottaa välttämättömän unen.

      • eräs vaan

        Yksi juttu vielä.. Jos sinulla on varaa, niin rentoutushoidot voivat myös tehokkaasti auttaa sinua.

        Itse suosittelen erityisesti shiatsua ja rentoutusterapiahoitoja.

        Kyllä se siitä! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe