Tuoksuherne ja ruukku ongelma!

kukkaruukkuasiaa!!!

Hei tietävät!

Minulla on 25cm leveä ja 22cm korkea ruukku. Kuinka monta hajuhernettä voi ruukkuun laittaa ja onko ruukku tarpeeksi korkea hajuherneelle?

Minulla on 2 taimenta (n 20cm korkuisia joissa on kummassakin 10-15kpl latvaa kasvamassa) ja muutama itänyt siemen.

Nämä taimenet näyttävät ostetuissa astioissa jo niin riutuvilta, että tuntuu etttä pakko on laittaa isompaan astiaan. Mutta onko tuo astia liian iso 2 taimenelle vai liian pieni? Jos liian iso, kuinka monta siementä kannattaisi laittaa siihen että viihtyisivät?

7

1598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Ruukku on ehkä hiukan liian matala, kun kasteluvaraa pitää jättää.

    • bobzorba

      Tuon kokoiseen ruukkuun laittaisin vaikka 6-8 siementä.
      papu on papu, tuoksu- ja hajuhernekin, miten niitä nyt sitten haluaa kutsua.
      Kyllä se voimansa ottaa ja pärjää. Papu pärjää tosi surkeissa olosuhteissakin.
      Ei sun tuoksuherneet riudu siitä, että niitä on liikaa noin isossa ruukussa, joku muu vika on.
      Olen heitellyt tuoksuherneen siemeniä sinne tänne pitkin, missä vain on jonkunlainen tukipaikka niille kasvaa köynnökseks, rehottavat ja kasvavat kilpaa.
      Ehkä oletkin laittanut niile liian hyvät olosuhteet ja liian hyvän mullan.
      pavut viihtyy kuivahkossa savisessa maassa, vähän hiekkaa seassa.
      Ne ei viihdy muhevassa mullassa.

    • kukkaruukkuasiaa!!!

      tuoksuherneeni siis olivat riutuneen näköisiä niissä ruukuissa missä taimenet ostin (sellaiset pienet mitkä peruskukissa on). Nyt ostin uuden ruukun ja vähän korkeamman, laitoin kummatkin taimenet. Itäneet siemenet siirsin toisiin ruukkuihin.

      Nyt en vaan tiedä mikä on ongelmana noissa taimissa. Ovat yhä todella onnettoman näköisiä, eivät tartu rakentamaani köynnöstukeen, ovat vaan onnettoman näköisiä. Ovatkohan kuolleita?

      Taas itäneet siement näyttävät kasvavan (samassa mullassa ovat ne itäneet siemenet kuin nuo taimenet jotka siirsin uuteen ruukkuun). Näyttävät kasvavan noin 3-5cm päivä. Taimenet taas eivät näytä kasvavan yhtään.

      Noh, pidetään peukkuja vielä. Ehkä ne nyt vähän heräisivät, kun saavat enemmän tilaa kasvaa. Jos viikossa, kahdessa ei näy muutosta, niin pakko se on heittää hanskat tiskiin.

    • Tiimariin vaan !

      Oletko siis vain 2 siementä laittanut noin isoon ruukkuun ?
      Anna niille aikaa on taimia tai siemeniä.
      Mitä te uuspullamössöpuutarhurit oikein luulette kasveista ?
      Ei ne sekunnissa rupea rehottamaan !
      Viikkoja menee kesäkukkien kanssa.
      Olkoot mitä vaan, herneitä tai muita.
      Ei parissa kolmessa viikossa tapahdu paljon mitään.
      Siinä vasta joku siemen itää ja ensimmäiset lehdet ja ennenkuin kukka juurtuu multaan ja alkaa kasvaa, siinäkin menee pari viikoa ainakin kasvista riippuen.
      Jos on niin ymmärtämätön ja malttamaton niin parempi hakea Tiimarista muovikukkia.

      • kukkaruukkuasiaa!!!

        Ymmärrän kyllä, että joillain ihmisillä on paha olo sisällä ja he tuntevat olonsa riittämättömäksi, mikä johtaa heidät tulemaan foorumeille haukkumaan toisia uuspullamössöpuutarhureiksi ym, mutta oikeasti luuletko olosi paranevan sillä että muita täällä lannistat kommenteillasi?

        Ehkä sinun itsesi pitäisi vähän hankkia malttia, ihan vaan sen takia, että et selvästikkään ole jaksanut lukea aloitusta tai toista kommenttiani.

        Minulla on siis 2 OSTETTUA taimenta, jotka ovat jo kasvanet pitkiksi. Nämä OSTETUT ovat huonossa kunnossa, enkä ole saanut niitä piristymään. Kyselin voiko näitä kahta OSTETTUA taimenta laittaa tuohon kyseiseen ruukkuun kumpaakin, vai pitäisikö laittaa mukaan OMIA IDÄTTÄMIÄNI SIEMENIÄ jos ruukku on liian iso.

        Eli minulla ons iis erikseen 2 OSTETTUA TAIMENTA ja kasa ITÄNEITÄ ITSE KASVATTAMIA siemeniä.

        Kirjoitin nyt vähän isommalla, jos nyt ei jäisi 'tiimariin vaan' huomaamatta ;)

        Mainitsin jo laittaeeni nämä ostetut korkeampaan ruukkuun ja itäneet toiseen ruukkuuihin. Siinä missä omat, idättäneet siemenet ovat jo juurtuneet ja alkaneet kasvamaan, ostamani taimenet eivät ole muuttuneet miksikään, näyttävät yhä kärsiviltä. Kummatkin ostetut ja omat idättämäni ovat samassa mullassa (eli samasta pussista), ja kun taas nämä omat idättämäni kasvavat hyvin ja reippaasti, ostetut ovat vieläkin rupsahtaneen näköisiä.

        Ostetut minulla on ollut jo muutaman viikon ja kuten edellisessä postauksessa sanoin, katson vielä pari viikkoa jos jotain tapahtuisi.

        Mainittakoon että on totta, että hajuherne on ensimmäinen köynnöskasvin tyylinen mitä kasvatan ja ensimmäinen hajuherneeni, joten en sen takia tiedä täysin mitä sen kanssa tehdä, en kuitenkaan täysin tietämätön ole. Minulla on tällä hetkellä monia eri kukka/kasvilajeja, mansikkaa ym... jotka kukkivat ja rehoittavat oikein kauniisti. Mutta tämä hajuherne, varsinkin nuo ostamani vain eivät tunnu piristyvän. Puhumattakaan siitä että alkuperäinen kysymys oli ruukun koosta.

        Kiitos kuitenkin kommentistasi, vaikka et vastannut lainkaan kysymykseeni, vaan menit melkein aiheesta toiseen.


      • Etana111
        kukkaruukkuasiaa!!! kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, että joillain ihmisillä on paha olo sisällä ja he tuntevat olonsa riittämättömäksi, mikä johtaa heidät tulemaan foorumeille haukkumaan toisia uuspullamössöpuutarhureiksi ym, mutta oikeasti luuletko olosi paranevan sillä että muita täällä lannistat kommenteillasi?

        Ehkä sinun itsesi pitäisi vähän hankkia malttia, ihan vaan sen takia, että et selvästikkään ole jaksanut lukea aloitusta tai toista kommenttiani.

        Minulla on siis 2 OSTETTUA taimenta, jotka ovat jo kasvanet pitkiksi. Nämä OSTETUT ovat huonossa kunnossa, enkä ole saanut niitä piristymään. Kyselin voiko näitä kahta OSTETTUA taimenta laittaa tuohon kyseiseen ruukkuun kumpaakin, vai pitäisikö laittaa mukaan OMIA IDÄTTÄMIÄNI SIEMENIÄ jos ruukku on liian iso.

        Eli minulla ons iis erikseen 2 OSTETTUA TAIMENTA ja kasa ITÄNEITÄ ITSE KASVATTAMIA siemeniä.

        Kirjoitin nyt vähän isommalla, jos nyt ei jäisi 'tiimariin vaan' huomaamatta ;)

        Mainitsin jo laittaeeni nämä ostetut korkeampaan ruukkuun ja itäneet toiseen ruukkuuihin. Siinä missä omat, idättäneet siemenet ovat jo juurtuneet ja alkaneet kasvamaan, ostamani taimenet eivät ole muuttuneet miksikään, näyttävät yhä kärsiviltä. Kummatkin ostetut ja omat idättämäni ovat samassa mullassa (eli samasta pussista), ja kun taas nämä omat idättämäni kasvavat hyvin ja reippaasti, ostetut ovat vieläkin rupsahtaneen näköisiä.

        Ostetut minulla on ollut jo muutaman viikon ja kuten edellisessä postauksessa sanoin, katson vielä pari viikkoa jos jotain tapahtuisi.

        Mainittakoon että on totta, että hajuherne on ensimmäinen köynnöskasvin tyylinen mitä kasvatan ja ensimmäinen hajuherneeni, joten en sen takia tiedä täysin mitä sen kanssa tehdä, en kuitenkaan täysin tietämätön ole. Minulla on tällä hetkellä monia eri kukka/kasvilajeja, mansikkaa ym... jotka kukkivat ja rehoittavat oikein kauniisti. Mutta tämä hajuherne, varsinkin nuo ostamani vain eivät tunnu piristyvän. Puhumattakaan siitä että alkuperäinen kysymys oli ruukun koosta.

        Kiitos kuitenkin kommentistasi, vaikka et vastannut lainkaan kysymykseeni, vaan menit melkein aiheesta toiseen.

        Minulla on tuoksuherne kukkinut koko talven täällä Sodankylässä.Tuoksuherne on puutarhahuoneessa,jossa ei ole lämmitystä ja pakkanen on paukkunut välillä -40 Olen tätä yrittänyt selvittää ,että miten tää voi olla näin kestävä,kun aikaisempina vuosina ollut ekana paleltujana.


    • kielinatsi

      Taimenet ovat kaloja. Pienet kasvit ovat taimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe