2.7 v ei tee potalle mtään

minni78

Moi!
Meillä tyttö 2.7 v ja käyttää edellen vaippoja.Olen laittanut potalle joka päivä muutamia kertoja, mutta mitään ei tee pottaan.Yhtenä päivänä oli ulkona ilman vaippaa ja pissass housuihinsa.Huusi kakka hyi ja oli aivan järkyttynyt.Ihmettelen itsekin miksi potalla käydessä sinne ei tule mitään.Katselee kyllä kirjoja istuu mutta tuntuu että pidättää pissaa.Itsellä alkaa olla asiasta pieniä paineita ja oma äitini lisää niitä ennestään.Just tänään kysyi viimeksi että koska meinaat opettaa tytön kuivaksi kun syksyllä täyttää jo kolme.Ei pidä kuulemma luovuttaa.Pitäis vaan kuulemma antaa olla ilman vaippaa.Kiva lähteä mihinkään kun ei tiedä koska pissat housussa yleisellä paikalla.

7

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rauhoita elämä

      Kesällähän on just hyvä aika rauhottaa elämä hetkeksi ja opettaa kuivaksi. Pari viikkoa ikun on lman vaippaa niin eiköhän opi kuivaksi. Tuon ikäiselle suosittelen kyllä sellasen supistajan kans pöntöllä käyntiä. Meillä ainakaan 2v6ikk ikäinen ei oo viime kesän jälkeen halunnu potalle..

    • gwfasdv

      Meidän esikoiosta treenattiin jo 9kk alkaen pottahommiin, mutta hän teki totaalisen stopin siinä vähän reilu vuosikkaana, eikä suostunut enää potalle ollenkaan. 2v kesällä meni jo kohtuu hyvin, kun jätin vain vaipan pois tai no pidettiin sitä ulkoillessa ja yöllä, vaa sitten kun hoitoon lähti loman jälkeen, homma lopahti siihen. Olin jo menettää toivoni asian suhteen, mutta sitten kun toinen lapsemme syntyi, päätin antaa koko asian olla ja kattoa parin kuukauden kuluttua uudelleen. Neiti oli 2v 4kk kun tuli itse ja ilmoitti, ettei halua enää laittaa vaippaa (ei siis oltu noteerattu koko potta-asiaa kolmeen viikkoon enää) ja se jätettiin kokonaan silloin pois. Pari pientä vahinkoa on tullut, aiemmin kun saattoi pokkana kakata housuun ja jatkoi vain leikkiä, vaikkei vaippaa ollutkaan.

      Eli kokeile ihan aikalisää. Älä edes puhu koko hommasta vaikka kuukauteen. Jää hyvästi vielä kesäkelejä jäljelle kokeilla sitten vielä sitä, että nappaat vain vaipan päiväksi pois.

    • Potattaja

      Meillä pari kuukautta nuorempi ja tekee kyllä joskus pottaan, mutta harvoin. Vuoden ikäisestä käynyt ainakin potalla. Malttaa kyllä yleensä istua ihan hyvin potalla. Pissa tulee silloin tällöin (aamullakaan ei tule kovin usein), mutta kakka on tullut ehkä pari krt. Joskus käy niin, että pissa tai kakka tulee pian sen jälkeen kun on noustu potalta. On päiväkodissa, ja sielläkään ei kuulemma oikein tule tulosta pottaan. Kun huomaa kakan tulevan nousee äkkiä potalta tai kauhistuu kakkaa. Vaikka meillä ei ikinä vaippaa vaihtaessa olla nyrpistelty nenää, että yöks kakka.

      Ollaan kokeiltu tarrasysteemiäkin, että saa tarran kun tulee pissa tai kakka pottaan.

      Nyt ollaan oltu muutamia päiviä kotona illalla piukkupöksyissä ja pari krt on tullut pissa housuun ja kerran kakka (5 min siitä kun vaihdettiin housut ja käytiin pesulla).
      Aateltiin, että on parempi olla pikkupöksyt kuin olla kokonaan ilman vaippaa. Kun pissa/kakka tuntuu ikävältä housuissa niin ehkä oppii paremmin?

      Kesäloma tulossa, joten toivon mukaan se siitä kunh pääsee paremmin treenaan.

      • Potattaja

        Onko muuten kukaan kokeillut ns. kuivaksiopetteluhousuja? Kokemuksia? Saako niitä ihan marketista ja mikä on hyvä merkki? Meillä nyt käytössä ihan tavalliset pikkarit.


    • ertwertr

      Itse käytin molempia aktiivisesti potalle 1.5 v asti, mutta eivät sitä oikein hoksannee (unien jälkeen tosin sain aina pissat potalle). Sitten kun esikoinen oli 2v6kk, niin itse hoksasi pissahädän ja siitä oppi täysin kuivaksi parissa päivässä! Tätä tosin edelsi se, että olin pitänyt kotona koko ajan ilman vaippaa lähes kuukauden :-). Kuopus oli 2v5kk kun rupesi itse sanomaan "pissattaa" ja samalla tavalla oppi, nyt ikää on 2v7kk ja pidän ilman vaippaa (yöllä vielä käytössä, mutta useimmiten on myös yökuiva), tosin välillä saattaa vielä vahinkoja sattua jos ei muista kysyä ja leikit menossa. Myös nuorimmaisen kohdalla rupesin vaan kylmästi pitämään ilman vaippaa, 1-2 viikkoa meni pyykkiä pestäessä kunnes hoksas. Ehdottomasti nyt kesällä vaan jätät sen vaipan ainakin kotona pois! Jos lähet muualle, niin sitten varavaatteet tai hätätilassa vielä vaippa, mutta ei muuten. Kokemuksen mukaan lapset oppivat kuivaksi VAIn niin, että vanhempi jättää sen vaipan vaan pois...niin kauan kuin meillä oli vaippa käytössä, niin ne myös tekivät kaikki sinne :-)

    • Iinesankka60

      Avaaja itse vastasikin kysymykseensä ja ratkaisi ongelman eli lapsen pitäisi todellakin antaa olla ilman vaippaa. :)

      Asioista ei kannata tehdä liian vaikeita. Usein vaippojen pitkittynyt käyttäminen lapsilla jostuu äidin/isän/hoitajan korvien välistä. Takerrutaan vanhaan tapaan, eikä osata siirtyä eteenpäin, vaikka se olisi lapselle suuri ETU. Vanhemmat ovat lapsen kehityksen jarruna, kun eivät osaa päästää vaippa-ajasta irti.

      Otat yleiselle paikalle mukaan puhtaita pikkuhousuja ja Savettia sekä muovipussin pissaisille pöksyille. So simple.

      • minni78

        Purkinavaajaako tarkoitat? Koetan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe