kuinka vanhaksi voi olla alasti rannalla?

käytöstapojen opetusta

kuinka vanhaksi teidän mielestänne voi olla alasti yleisellä rannalla? Olin viime viikonloppuna vahtimassa tuttavaperheen 11-vuotiasta poikaa uimarannalla ja olin kauhuissani kun poika riisui itsensä alastomaksi rannalla. Sanoin ettei noin vanha poika voi enää olla pippeli paljaana yleisellä rannalla johon poika vain vastasi, että hän on aina ollut alasti uimarannoilla ja lähti uimaan. Kyllä ihmiset hieman oudoksuen katsoivat ja varsinkin rannalla olleet tytöt näyttivät hämmästyneiltä kun noin vanha poika juoksenteli siellä pippeli heiluen.

Hävetti koko tapahtuma, mutta en minä nyt toisen lapselle voi pakolla alkaa pistämään uimahousuja jalkaan. Rantareissu jäi siten lyhyeksi koska en tuollaista käytöstä suvaitse.Eihän tuo poika mikään murrosikäinen vielä ole, mutta kyllä mielestäni noin vanhan pitäisi jo käyttää uimahousuja. Yleensä tuon ikäiset ovat jo hyvin tarkkoja siitä etteivät näyttäydy alasti vastakkaisen sukupuolen edessä. Tuli mieleen eikö pojan kotona ole opetettu mikä on säällistä käytöstä.

53

8073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiekkaa pepussa

      Noin 2-vuotiaaksi asti Suomessa, ulkomailla yleensä ei minkään ikäisenä.
      Meillä lapsilla on ollut uikkarit 1-vuotiaasta asti ts. aina siitä asti, kun on rantsulle ekaa kertaa viety.

    • simmarit ja sammarit

      Lain mukaan kuusivuotiaana pitää verhota itsensä. Tosin jos ei halua lastaan nettiin alasti niin varmaan kannattaa pitää simmareita nuoremmillakin jos rannalla on muutakin porukkaa. Omalla kotirannallaan saa olla alasti vaikka 102 vuotiaana ja jos joku menee kuvaamaan, niin syyllistyy kotirauhan yms rikkomiseen.

      • kuultua

        Tuossahan oli pari päivää sitten aamu-tv:ssä lastenpsykologin haastattelu, jossa tuo psykologi ei antanut mitään tiettyä ikärajaa siihen missä vaiheessa lapsi ei enää saisi olla alasti, muuta kuin sen että silloin kun murrosikä alkaa. Tämähän vaihtelee yksilökohtaisesti. Näin siis tuossa haastattelussa sanottiin


      • Anonyymi

        Kerrotko vielä miten kotirauhaa voi rikkoa rannalla??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko vielä miten kotirauhaa voi rikkoa rannalla??

        Jos yksityisen omistama ranta sijaitsee kotirauhan suojaamalla alueella, sitä luvatta katseleva, kuvaava tai kiikaroiva syyllistyy kotirauhan häiritsemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yksityisen omistama ranta sijaitsee kotirauhan suojaamalla alueella, sitä luvatta katseleva, kuvaava tai kiikaroiva syyllistyy kotirauhan häiritsemiseen.

        Mitä tämä tarkoittaa?? Kyse on ihan tavallisesta yleisestä uimarannasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tämä tarkoittaa?? Kyse on ihan tavallisesta yleisestä uimarannasta!

        En tarkoita yksityisen omistamia yleisiä uimarantoja. Tarkoitan yksityisen kotitilaan tai kesähuvilapalstaan kuuluvaa uimarantaa. Jos se sijaitsee kotirauhan suojaamalla alueella, ei sinne saa luvatta mennä eikä sitä saa luvatta kuvata tai kiikaroida.


      • Anonyymi

        Kerropa se lakipykälä!
        Muualla maailmassa ainakin 60 -vuotiaat näkyvät keikistelevän rannoilla ilman rihman kiertämää. Ja mitäpä sitten? Kukin olkoon alasti jos siltä tuntuu; mitäpä se ketään haittaa? Ja jos haittaa, niin pakkoko on katsella? Vai eikö pää käänny?
        Kyllä minä ainakin mielelläni alastomia sopivan ikäisiä ja -näköisiä naispuolisia katselisin! Itse en viitsi alasti olla yleisellä paikalla keskimääräistä isomman melan haitallisesti heiluessa joka askeleella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa se lakipykälä!
        Muualla maailmassa ainakin 60 -vuotiaat näkyvät keikistelevän rannoilla ilman rihman kiertämää. Ja mitäpä sitten? Kukin olkoon alasti jos siltä tuntuu; mitäpä se ketään haittaa? Ja jos haittaa, niin pakkoko on katsella? Vai eikö pää käänny?
        Kyllä minä ainakin mielelläni alastomia sopivan ikäisiä ja -näköisiä naispuolisia katselisin! Itse en viitsi alasti olla yleisellä paikalla keskimääräistä isomman melan haitallisesti heiluessa joka askeleella.

        Tarkoitan kotirauhan suojaamia yksityissiä uimarantoja.
        Rikoslain 24 luvun 11 §:n mukaan
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24
        kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.


    • RomaniRamona

      0-3 vuotiaat voivat olla alasti, jotkut pistävöt jopa 9 vuotiaita nakuksi. NE OVAT SAIRAITA AIVOTTOMIA!!!!!!!!!!!

      • ikäkaari

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.


      • Ei kyl ihan noin
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        2-vuotias ei enää ole vauva, vaan taapero!

        Tuntuisi ihan hoopolta puhua vauvasta enää tuossa iässä, koska suurin osa 2-vuotiaista ei käytä enää vaippoja, puhuu usean sanan lauseita ja ainakin jotkut jopa ajavat polkupyörällä, osaavat luistella, pelata palloa ja hyppiä trampoliinilla pari vuotiaina. :D

        Vain alle 1-vuotiasta voi kutsua vauvaksi.

        1pv-1kk: vastasyntynyt
        1kk-1v: vauva
        1v-2v: taapero
        2v-6v: leikki-ikäinen
        jne...


      • turha huolestua
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        kyllä 11-vuotias on vielä ihan lapsi, en ymmärrä koko hössötystä kun kauhistellaan jos tuon ikäinen haluaa itse olla alasti rannalla niin ei sen pitäisi häiritä ketään. Kyllä lapselle itselleen tulee viimeistään murrosiän alkaessa häpeän tunne niin että ei halua enää olla alasti julkisella rannalla joten mielestäni turha murehtia tuollaisesta asiasta.


      • kaikenlaisia kaaria
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        NImierkille Ikäkaari: Viestin aloittaja kirjoitti näin: "Eihän tuo poika mikään murrosikäinen vielä ole..." ja sinä huomautit häntä kirjoittamalla: "kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen".
        Mitä ajoit takaa kirjoituksellasi???? 11-vuotias siis ei ole murrosikäinen, kuten Ap kirjoitti, ja sinä vänkäät, että onhan hän melkein murrosikäinen...

        Ja kaksi-vuotias ei todellakaan ole enää mikään vauva!!


      • Jopasnyton
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        Mistä tempaisit nuo luvut ! Olen 61, enkä tosiaan ole vanhus , enkä seniori. Ei 61 v ole vielä edes eläkeläinen


      • Anonyymi
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        11-vuotias on lapsi eikä melkein murrosikäinen


      • Anonyymi
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        Huvittavia määritelmiä, heh he


      • Anonyymi
        ikäkaari kirjoitti:

        Ei 11-vuotiaan sallisi olla alasti julkisella uimarannalla. Ja huomautus, ap: kyllä 11-vuotias on jo melkein murrosikäinen:
        1pv-2v: vauva
        2-3v: taapero
        4-6v: leikki-ikäinen
        7-10v: kouluikäinen
        11-12v: VARHAISNUORI
        13-17v: nuori, teini, murrosikäinen
        18-29v: nuori aikuinen
        30-40v: aikuinen
        40-50v: keski-ikäinen
        50-60v: seniori
        60-90v: vanhus
        Tuossa oli ihmisen ikäkaari pyöristettynä 90-elinvuoteen.

        Onpa iso haarukka!!


    • anton6

      Esimerkiksi Kroatian rannalla on selläiset tavat, että alle 5-vuotiaat ennimäkseen alasti, 5-7 vuotiaat melko paljon alasti, 8-9-vuotiaat jotkut alasti ja 10-11-vuotiaat osittain myös alasti, kun on hiljainen paikka, mutta enimäkseen ne olivat tytöt.

    • ..-...

      Lain mukaanhan rannoilla voi olla alasti kuka vaan, jos ei se häiritse ketään. Joillain uimarannoilla voi olla lain lisäksi lisäohjeita, jotka kieltävät alasti uimisen.Eihän se toki kovin tavallista ole, että alasti käytäisiin uimassa.

    • Sari-äiti

      Se oli varmaan kiusallista sinusta kun kerran olit vastuussakin lapsesta. En usko keskustelun kaikkivoipaisuuteen, mutta eikö tämä ole asia, joka olisi hyvä alistaa vanhempien tahdon alle.

      Minulla on sekä poikia ja tyttöjä, yleisellä rannalla ollaan käytetty pienestä pitäen uimahousuja ja -pukuja. Ihan sen takia, että uimarannan hiekka ei mene pippeliin eikä pimppaan tai peppuun.

    • coxi87

      Oma lapseni oli nakuna 6-vuotiaaksi asti, koska piti niitä inhottavana.
      Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama haluaako joku mennä ikään katsomatta alasti uimaan.

      Aikuiset opettavat lapset häpemään itseään ja arvostelemaan muita!
      Miksi lasen tulisi pukea uimahousut jalkaansa jos hän ei häpeä itseään, eikä itse kiinnitä siihen huomiota.

      Minusta paljon luonnottomampaa on tyttövauva bikineissä kuin aatamin asussa.

    • piter7

      Miksi lapsen pitäisi hävetä itseään jos hänestä tuntuu luonnolliselta olla alasti? Itse uin alasti muistaakseni johonkin 12-vuotiaaksi asti eikä hävettänyt yhtään, vaikka jotkut tytöt joskus kikattelivatkin minulle.

      • Marenkimaija

        Vaikka lasta ei itseä hävettäisikään, lasta pitäisi suojella tuntemattomien sopimattomilta katseilta. Uikkari päälle mars!


      • Siveellisyys kunniaan
        Marenkimaija kirjoitti:

        Vaikka lasta ei itseä hävettäisikään, lasta pitäisi suojella tuntemattomien sopimattomilta katseilta. Uikkari päälle mars!

        Oikeassa olet. Ja ootte kyl tosi outoja jos käytte viel 11-12 v. alasti uimassa


      • pittt
        Siveellisyys kunniaan kirjoitti:

        Oikeassa olet. Ja ootte kyl tosi outoja jos käytte viel 11-12 v. alasti uimassa

        No mitä outoa tuossa nyt on? Jos joku haluaa käydä vielä tuossa iässä alasti uimassa niin antaa käydä. Kaikki ihmiset on samanlaisia alasti, mikä siinä nyt niin järkyttää.


      • Anonyymi
        Marenkimaija kirjoitti:

        Vaikka lasta ei itseä hävettäisikään, lasta pitäisi suojella tuntemattomien sopimattomilta katseilta. Uikkari päälle mars!

        Minua ei ainakaan ihmisten alastomuus mitenkään liikuta, jos joku haluaa uida ilman uikkareita niin ei ole minulta pois , eikä mitenkään hätkähdytä edes jos lapset kirmaavat alasti uimarannalla , enemmän hätkähdyttää se että alastomuudesta on tehty joki pahe yhteiskunnassa .


    • Marenkimaija

      Vain omalla rannalla voi olla alasti. Julkisella rannalla joka taaperollakin pitäisi olla uima-asu, tämä on mielipiteeni.

    • kahden äiti

      No itse sanoisin tuohon ettei kai sellaiselle voi tarkkaa ikärajaa oikein asettaa..
      Meillä ainakin 7v. tyttö ei enää halua että uikkari vaihdetaan niin että kaikki näkee saati että uisi alasti!

      Kaipa se lapsi itse luonnollisesti tuntee koska ei tunne sen enää olevan soveliasta.

    • Anton6

      Minun mielestäni on se lapsen omantunton kysymys. Kun hän pitää luonnolliseeksi olla rannalla alasti, se voi sallia, olkoon hän vaikka 10-vuotias. Joka kerta perustellaan, että sitä ei voi sallita pedoffilien vuoksi. Mutta uimaasu ei pitele pedofiilejä. Minun mielestäni on täma alastiolo niin pieni ongelma, että kaikki itse päätävät, mitä tehdaan.

    • 9 lapsen isoäiti

      Kyllä 10-vuotiaan pitäisi antaa vielä olla viaton ja luonnollinen eikä pakottaa omaksumaan aikuisten maailman sairautta.

      • Uikkarit päälle

        Haist kuule huilu! Ei tavallinen 10-vuotias tyttö halua nähdä samanikäisiä poikia alasti yleisellä uimarannalla.


    • asennekysymys

      Eiköhän tämä ole täysin poikien ongelma.Tytöt tajuavat itse käyttää uimapukua jo hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta jotkut pojat haluavat olla nakupelleinä varsin vanhaksi. Tämä on myös yleinen asennekysymys, enpä usko että kukaan vanhempi antaisi jonkun 10-vuotiaan tytön edes olla alasti yleisellä rannalla vaikka tyttö itse niin haluaisi, poikien alastomuus sen sijaan katsotaan vähemmän paheelliseksi asiaksi, siksi siihen ei aina puututa.Yhden tuttavaperheen kohta 11-vuotias poika ei käytä uimahousuja yleisellä rannalla, mutta pojan äiti ei puutu asiaan koska hänen mielestään asiassa ei ole mitään väärää.

      • Anton6

        Ma jo kerran sanoin, että Kroatian rannassa hiljaisella paikalla (ei paljon ihmisiä) ma itse näin viime vuonna, kuin camping-aluen rannalla yksi noin 10-vuotias tyttö oli aluksi uimapuvussa, mutta toisen kerran uimisen jälkeen otti sen pois ja laitti sen kuivamaan puun oksalle. Hän oli sen jälkeen noin 1,5 tunti alasti, kuitenkin enimmäkseen pyyhe ympärilla. Yhden noin vanhaan tyttön huomasin viellä, mutta ei poikia. Niin minun mielestäni kyllä tytöt ovat samanlaiset enkä ollut siinä minkäänlaista asennekysymystä myös vanhempien puoleesta.


      • Antonineno
        Anton6 kirjoitti:

        Ma jo kerran sanoin, että Kroatian rannassa hiljaisella paikalla (ei paljon ihmisiä) ma itse näin viime vuonna, kuin camping-aluen rannalla yksi noin 10-vuotias tyttö oli aluksi uimapuvussa, mutta toisen kerran uimisen jälkeen otti sen pois ja laitti sen kuivamaan puun oksalle. Hän oli sen jälkeen noin 1,5 tunti alasti, kuitenkin enimmäkseen pyyhe ympärilla. Yhden noin vanhaan tyttön huomasin viellä, mutta ei poikia. Niin minun mielestäni kyllä tytöt ovat samanlaiset enkä ollut siinä minkäänlaista asennekysymystä myös vanhempien puoleesta.

        Hei Anton herätys SINÄ OLET S U O M E S S A. et kroatiassa. eli täällä on homma hiukan erlaista.


    • lets film

      Eikä siellä rannalla saa kuvata ketään noin vain!
      Ei ehkä ankarasti kiellettyä mutta sukupuolisesti ei ole siveellistä kuvailla ketään alasti TAI puolipukeissa,eihän sitä ketään hameenaltakaan saa mennä kuvaamaan!

    • silmänviehtymys

      Paheksuin aikaisemmin lasten alastioloa uimarannalla. Ehkä se ratkaisee, minkä ikäisenä katsojana olen. Mielenmuutos tapahtui joskus nelikymppisenä. Tänä kesänä olisi mukava nähdä 10-vuotiaita poikia ja 8-vuotiaita tyttöjä nakupelleinä uimarannalla. Valitkaa jokin vieras uimaranta, missä ei ole lasten luokkakavereita. Lapsen seurassa on oltava vanhempi henkilö, esim. teinityttö. Lapsi voi myöhemmin arvostaa saamaansa kokemusta.

    • yhsanna

      Minun tyttöni iältään 7 ja 8 vuotta (toinen menee nyt 1-luokalle toinen 2-luokalle) ovat olleet käytännössä koko kesän helle jakson alasti julkisilla rannoilla. Viime viikonloppuna joku ilkeän oloinen kukkahattu täti tuli sanomaan, ettei alastomuus olisi sopivaa ja asia jäi mietityttämään. Googlettamalla päädyin tälle sivulle.

      Tytöilläni on kauniit rajatta ruskettuneet hoikat pikku tytön vartalot eikä ole tullut mieleenikään että niissä olisi jotain häpeämistä ja niin olen tytötkin kasvattanut. Olen välillä huomannut jonkun vanhemman miehen heitä hymyillen katselevan joskus ohi mennessä kehunutkin, mutta en ole kokenut siinä mitään pahaa tuntenut vain ylpeyttä heistä. Tytöt suhtautuneet myös positiivisesti.

      Rantoja on ollut useita eri, ei mitään kaupungin keskusta rantoja vaan syrjäisempiä ja yyterissä oltu paljon - siellä on tilaa niin ei ole tarvinnut muiden naaman edessä olla vaan hiukan etäisyyttä muihin.

      Olenko nyt ollut huono äiti? Olen YH ja isää ei ole kuvioissa. Omasta mielestäni valittaja kukkahatun suhtautuminen oli ikävää. Jos joku haluaa kommentoida ei julkisesti niin saa laittaa vaikka mailiakin [email protected]

    • Vanhempienlelu

      Niin kauvan kuin se sille itselle sopii on mun isäni sanonut meille kakaroille. Ja se kiusasi meitä mielellään kun olimme toisella kymmenellä. No ilman vaatteita veteen ja takas kädet ylhäällä on jäde
      tienattu. Minä juoksin vielä 13 vuotiaana munat paljaana mutta silloin oli varhainen aamu päivä ja ei
      ollut paljon porukkaa rannalla.

    • Alastonpoika

      Minä olin kalassa hiljaisen järven rannalla. Paikalle tuli äiti kahden lapsen kanssa ja lapset otti itseltään heti vaatteet pois. Poika oli mun arviossani 10-12v ja tyttö ehkä 8-9v. ne eivät kainostellut minua vaikka olin noin 20-25 metrin päässä heistä. Äiti laittoi tytölle uima puvun eli siinnä oli ala ja ylä
      osa toisissaan kiinni. Pojalle ei sillä ollut housuja olleskaan mukana. ja ne menivät uimaan siihen järveen. Poika alaste ja likalla uima puku päällä. Eli tämä on syrjintää minun mielestäni kun katselin heitä ja samalla onkin. Ei tullut kalaa mulle ja hyppäsin pyöräni päälle ja pois paikalta.

      • yhsanna

        Mikä siinä oli siis syrjintää? Toivoitko että tyttökin olisi alasti?


      • yhsakari
        yhsanna kirjoitti:

        Mikä siinä oli siis syrjintää? Toivoitko että tyttökin olisi alasti?

        MIKSI se poika joka oli vanhempi piti olla ALASTE. Sitä en ymmärrä.


      • Anonyymi
        yhsakari kirjoitti:

        MIKSI se poika joka oli vanhempi piti olla ALASTE. Sitä en ymmärrä.

        Johtuu siitä ettet ole suomalainen.


    • Anonyymi

      No ei tuo kyllä aivan normaalilta kuullosta, että noinkin iso, kohta yläasteikää lähestyvä poika vielä nakuilee yleisellä uimarannalla. Kaikkihan tietysti eivät kehity samaan tahtiin henkisesti, mutta kyllähän tuon ikäinen lapsi ja nuorempikin jo yleensä haluaa peittää itsensä, eikä halua esiintyä alasti yleisellä paikalla eikä tuntemattomien ihmisten edessä, varsinkaan yleisellä uimarannalla, jossa voi olla vaikka hänen luokkatovereitaan. Olisikohan kyseessä ollut erityislapsi, jolle ei vielä ole häveliäisyys kehittynyt ikätoveriensa tavoin?

      Mutta se minkä ikäiseksi asti lapsi voi olla alasti yleisellä rannalla, niin kun asiaa mietitään, niin ei oikeastaan minkään ikäisen, etenkin jos kyse on vilkkaasta ja suositusta rannasta. Taaperoikäinen ehkä voi jossain tapauksessa joskus uida alasti jossain rauhallisemmalla ja syrjäisemmällä rannalla jossa ei ole paljoa ihmisiä, mutta jos kyse on paljon kansoitetusta yleisestä rannasta, niin suosittelisin pitämään uikkarit päällä kaiken ikäisillä lapsilla, niin ei ainakaan kenelläkään ole sitten nokan koputtamista, eikä kukaan pedari pääse salakuvaamaan alastonta lasta. Omalla yksityisellä koti tai mökkirannalla saa sitten nakuilla ihan vapaasti minkä ikäiseksi vain.

    • Anonyymi

      Mun 14 vee poika ui vielä alasti uimarannalla

    • Anonyymi

      Poika on nudisti kyllä 11 vee poika voi alasti uida

    • Anonyymi

      Olimme ystävättären kanssa alkuviikolla uimarannalla. Meidän vieressä oli kaksi äitiä poikiensa kanssa. Pojat eivät olleet enään ihan pieniä ehkä 9 vuotiaita. Pojat osasivat kuitenkin hyvin uida. Pojat uivat ja välillä olivat äitiensä luona rannalla. Äidit komensivat Pojat pois vedestä kun he olivat lähdössä. Kiinnitettiin huomiota siihen kun pojat tulivat rannalle. Molempien äiti kuivasi poikien selkää. Sitten Äidit ottivat poikien uimahousut kokomaan pois ja laittoivat vain pyyhkeet hartioille. Pojat seisoivat veteen päin pippelit paljaana. Uimassa oli kuitenkin paljon muitakin lapsia. Lopulta Äidit antoivat kuivat shortsit pojille ja he lähtivät. Pukukoppi olisi ollut lähellä.

      • Anonyymi

        No jo on kova pippeli kauhu sinullakin, miksi yleensä vahtasit heitä ja heidän pippeleitään .äitsellenimeimedes olisi tullut mieleen tarkastella pikkupoikien pippeleitä.
        Lasten alastomuus on mielestäni ihan luonnollinen asia, sen tekee estoiset aikuiset epäluonnolliseksi .


    • Anonyymi

      Ihmetten tota samaa et miksi jotkut pikku pojat vaihtaa Uikkarit uimarannalla kaikkien nähden
      Ensin lähtee paita sit housut hetken aikaa siinä nakuna ja vaihtaa Uikkarit jalkaa
      Tekis mieli huutaa hei me kaikki ollaan nähty teidät nakuna jo uimaan sieltä vaan nakuna rohkeesti
      Jos kehtaa uima rannalla viuhahtaa kaikkien nähden kehtaa myös nakuna uida

    • Anonyymi

      Oon 18 vee poika ja Mä oon juossut padasjoen naku kympin 10 km nakuna oli kiva kokemus juoksin uimaan myös nakuna oli kiva juosta nakuna kun pippeli seiso ja tytöt katseli vaatteet päällä kun juoksin nakuna padasjoen kylä tiellä uimaan

    • Anonyymi

      Oon 14 vee poika Mä uin aina nakuna yleisellä uimarannalla eikä kukaan sano mitään katselee vain ihmeissään ja antaa mun uida nakuna rauhassa

      • Anonyymi

        Ne jotka katselevat ihmeissään ovat kasvaneet tynnyrissä, miksi oikeastaan edes katselevat
        Minua ei kiinnosta miten joku on uimarannalla enkä liioin vahtaa muita, siihen minulla ei ole mitään tarvetta


    • Anonyymi

      ei mua kiinnosta ite kans 11v ja alasti uimarannoilla ei ketään muita kiinnosta ku tyttöjä ne vaan vähän häiritsee mutta ihan sama vaikka menisin koulu-uintiin alasti mutta pakko käyttää uikkaseita niin brifes mallisilla menään!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe