Kuolinpesään kuuluu kiinteistö, jonka toinen kahdesta rintaperillisestä on ilmoittanut haluavansa osuuteensa. Hän on hankkinut kiinteistönvälittäjältä arvion joka toisen perillisen mielestä tuntuu kovin alhaiselta. Tämä toinen hankki myös toiselta kiinteistönvälittäjältä arvion ja se oli lähes kaksinkertainen!
Missä on kiinteistönvälittäjien vastuu, jos jako tehdään mielivaltaisin arvioin ja miten neuvoisitte tästä etenemään, muuten edessä on pattitilanne?
Kiinteistönvälittäjän vastuu
8
757
Vastaukset
- Reino
Arvio on tietysti laatijansa tekemä arvio. Ei mitään muuta. Kiinteistöm arvo selviää vasta kun se myydään ja rahat saatu. Veroviranomaiselta saattaa myös saada arvion. Se on yleensä alakanttiin.
- Sammakko
Maanmittaustoimistosta saa toteutuneet kaupat alueelta, jossa kiinteistösi sijaitsee, 5 viimeisintä kauppaa maksaa n. 13 euroa, ja voit verrata hintatasoa, sinun kannattaa myös käydä katsomassa myytävänä olevia kiinteistöjä lähialueelta ja siten tehdä vertailuja. Itse olin vastaavassa tilanteessa, minulle ja verottajalle uskoteltiin, että kiinteistö on huonokuntoinen, verottaja uskoi ja perintövero tuli sen mukainen, toteutuneet kaupat ovat puolta enemmän kuin mitä minulle tarjottiin ja nyt maksan myydessäni osuuden kiinteistöstä 29% myyntivoittoveroa 16% perintöveron sijaan..
- nixu
Sammakko kirjoitti:
Maanmittaustoimistosta saa toteutuneet kaupat alueelta, jossa kiinteistösi sijaitsee, 5 viimeisintä kauppaa maksaa n. 13 euroa, ja voit verrata hintatasoa, sinun kannattaa myös käydä katsomassa myytävänä olevia kiinteistöjä lähialueelta ja siten tehdä vertailuja. Itse olin vastaavassa tilanteessa, minulle ja verottajalle uskoteltiin, että kiinteistö on huonokuntoinen, verottaja uskoi ja perintövero tuli sen mukainen, toteutuneet kaupat ovat puolta enemmän kuin mitä minulle tarjottiin ja nyt maksan myydessäni osuuden kiinteistöstä 29% myyntivoittoveroa 16% perintöveron sijaan..
Perintöveroon voi hakea tällaisissa tapauksissa oikaisua.
- Reino
Sammakko kirjoitti:
Omalla kohdallani on nyt kymmenen viimeisen vuoden aikana käynyt kahdesti niin, että verottaja on julistanut hallinnolliseksi arvoksi eli perintöverotettavan omaisuuden arvon huomattavasti alakanttiin. Jos perinnön joutuu myymään, oikea arvo saadaan selville kauppakirjasta. Että sillai.
- LKV
Reino kirjoitti:
Omalla kohdallani on nyt kymmenen viimeisen vuoden aikana käynyt kahdesti niin, että verottaja on julistanut hallinnolliseksi arvoksi eli perintöverotettavan omaisuuden arvon huomattavasti alakanttiin. Jos perinnön joutuu myymään, oikea arvo saadaan selville kauppakirjasta. Että sillai.
Mikäli tietoja on vääristelty on LKV:llä tuottamusvastuu ja voihan se olla petoskin.
- Reino
LKV kirjoitti:
Mikäli tietoja on vääristelty on LKV:llä tuottamusvastuu ja voihan se olla petoskin.
Ehkäpä olet turhan ovela. Miten verottajalta voisi jättää jotain ilman huomiota. Ihminen on juuri niin kiero, kuin mitä epäilee muista.
- Vouti
Reino kirjoitti:
Ehkäpä olet turhan ovela. Miten verottajalta voisi jättää jotain ilman huomiota. Ihminen on juuri niin kiero, kuin mitä epäilee muista.
Ei tässä verotuksesta ollut kyse. Verottajan arvio perustuu sentään johonkin mutta välittäjä voi laatia arvion tuhannella eri tavalla. Erityisesti tämmöisiä välittäjiä pitää varoa jotka loikkivat paikasta toiseen vaatien suuria palkkioita. Ihan turha puhua kieroilusta mitään kun yritän neuvoa ihmisiä välttämään huijareita.
- kustaa
Kiitokset vastauksista, osa oli asiaa, osa asian vierstä. Sen verran minulle on tullut kuvaa tuosta välittäjien toiminnasta, että niissä tuntuu olevan kahdenlaisia toimijoita, ne jotka näkevät vain kohteen juuri tämänhetkisessä kunnossa ja jotka arviota antaessaan laskevat, että saisivat sen nopeasti myytyä, jos se myyntiin sattuisi heille tulemaan. Se toinen ryhmä on visionäärejä, jotka näkevät, millaisia kehitysmahdollisuuksia kohteella on (esimerkiksi pääkaupungin läheisyys, kiinteistön käyttömuodon muutosmahdollisuus loma/asunto ym.).
Koska keskusteluun tuli mukaan tuo verotus, niin lisätietona, että verotuspäätöstä pesästä ei ole vielä saatu, mutta perukirjan arvo oli selvästi alle markkinahinnan (sen alemmankin arvion).
Se peruskysymys, jonka esitin, koski nimenomaan välittäjän vastuuta. Sain sen käsityksen nyt, että sellaista ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1464896Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa183527Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1583347Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss322808Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu942560Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181853Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky81468Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101462Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1361389Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267