Kilipirauhaslääkitys ja unettomuus?

Olen 18- vuotias tyttö aloitin n. puolitoista kuukautta sitten thyroxinin syönnin kilpirauhasen lievään vajaatoimintaa. Arvoni olivat viitearvojen sisällä, mutta lääkärin mielestä oireeni viittasivat vahvasti kilpirauhashäiriöön ja sain lääkityksen kokeiluksi (jatkuva uupumus, kuiva iho, pahoinvointi, huimaus, palelu, silmien kirvely, kuukautishäiriöt, masentuneisuus johon söin aikaisemmin SSRI lääkettä, yms)

Annos oli aluksi 25 mikrog päivässä ja en huomannut kuukauteen mitään hyötyä tai haittaa. Kolme viikkoa sitten se nostettiin 50 mikrog päivässä ja olen alkanut huomata oireita ja epäilen vahvasti että ne tulevat lääkkeestä. Kärsin mm. unettomuudesta (nukun 1-5h yössä ja koska heräilen yöllä ja en saa unta, ennen nukuin 7-9h), hikoilusta (varsinkin yöllä) sekä sydämmeni tuntuu hakkaavan kovemmin (varsinkin kun pitäisi nukkua).

Kannattaisiko minun jatkaa lääkitystä ja ehkä oireet poistuvat, vähentää lääkitys takaisin 25 mikrog:aan vai lopettaa koko lääkkeen käyttö?

Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia tai muita kokemuksia lääkkeestä?
4214
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Päätä ensin, oletko tyttö vai mies? Valehtelu tekee sairaaksi.

Äänestä
  • Ehkä hän on transa? Hameessa kulkeva mies? On niitä sellaisia, jotka eivät tiedä itsekään kumpaa sukupuolta ovat.

    Äänestä

Voihan se olla, mutta ihmettelen, että 18-v silti viitsii valehdella netissä....niin, jos ei tiedä itsekkään.

Ajattelin vain auttaa tuossa kilpirauhasen vajaatoiminnassa, josta on nyt paljonkin tietoa itselläni.

Kysyjällä tuntuu olevan kyllä paljon muutakin sydämellään, josta ei halua edes kertoa lääkärille, joten kyllä hekin joutuvat määräämään lääkkeet hieman "hakuammunnalla"???

Lääkkeillä on a i n a jopa vakavia sivuvaikutuksia, joita ei pitäisi noin nuoren käyttää mihinkään, paitsi menkkoihin, jos tarvitsee.

Ajattelinkin, jos kysyjä rohkenisi kysellä minulta enemmän ja enkä todellakaan välitä onko hän mies vai nainen. Ihminen hän ilmeisesti on ja ilmeisesti ongelmissaan pulassa, joten rohkeasti vain kysymään.

Äänestä
  • vai yksikö hullu kirjoitti nuo kaikki? !!

    Onpa täällä k a u h e i t a ihmisiä kirjoittelemassa.

    Vastauksista kiitos, mutta kiitos ei!

    Ikinä en hullujen joukkoon palaa!

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


asdtired kirjoitti:

Olen 18- vuotias tyttö aloitin n. puolitoista kuukautta sitten thyroxinin syönnin kilpirauhasen lievään vajaatoimintaa. Arvoni olivat viitearvojen sisällä, mutta lääkärin mielestä oireeni viittasivat vahvasti kilpirauhashäiriöön ja sain lääkityksen kokeiluksi (jatkuva uupumus, kuiva iho, pahoinvointi, huimaus, palelu, silmien kirvely, kuukautishäiriöt, masentuneisuus johon söin aikaisemmin SSRI lääkettä, yms)

Annos oli aluksi 25 mikrog päivässä ja en huomannut kuukauteen mitään hyötyä tai haittaa. Kolme viikkoa sitten se nostettiin 50 mikrog päivässä ja olen alkanut huomata oireita ja epäilen vahvasti että ne tulevat lääkkeestä. Kärsin mm. unettomuudesta (nukun 1-5h yössä ja koska heräilen yöllä ja en saa unta, ennen nukuin 7-9h), hikoilusta (varsinkin yöllä) sekä sydämmeni tuntuu hakkaavan kovemmin (varsinkin kun pitäisi nukkua).

Kannattaisiko minun jatkaa lääkitystä ja ehkä oireet poistuvat, vähentää lääkitys takaisin 25 mikrog:aan vai lopettaa koko lääkkeen käyttö?

Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia tai muita kokemuksia lääkkeestä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu