Meillä on 4-vuotias paimenkoirasekoitus joka menee aivan sekaisin vieraista. Normaalisti käyttäytyy ja tottelee hyvin, lenkeilläkään ei ole mitään ongelmaa ja ottaa hyvin kontaktia MUTTA auta armias kun meille tulee vieraita... Kaikki käskyt unohtuu ja juoksee kun päätön kana, hyppii jopa lapsia vasten jne. Sillon ei kuule yhtään mitään käskyjä. rauhottuu kyllä kun vieraat ovat hetken olleet mutta alku on ihan kamalaa! Ahdistaa kutsuakaan vieraita koiran käytöksen takia ja monet vieraistakaan eivät pidä koirasta ja sanovat vöyhkäksi (joka taas harmittaa koska eihän koira oikeasti ole tuollainen...)
Ja tähän ei todellakaan auta esim.lenkkeily ennen vieraiden tuloa tai se että päästää ensin ulos tervehtimään, huomion kiinnittäminen herkuilla tai muuten ei tehoa koska kun vieraat tulevat niin on meitä kohtaan täysin kuurosokea!
Vinkkejä?
Koira "sekoaa" vieraista
13
5939
Vastaukset
- muu ei auta
täällä sama juttu, mutta onneksi pallo voittaa vieraat, joten ollaan vieraiden tullessa porukalla muutama minuutti pihalla ja heitetään susselle palloa niin energia kohdistuu palloon eikä vieraisiin
- Ethän asu
yksiössä? Silloin toimivin ratkaisu on että laitat koiran toiseen huoneeseen kunnes vieraat ovat asettuneet taloksi. Tämän jälkeen päästät koiran mukaan, ja jos örveltäminen alkaa tai jatkuu liian pitkään, heivaat koiran takaisin. Takaan ja alleviivaan että ei montaa kertaa tarvitse tuota tehdä, kun koirasi käytös on jo ihan toista maata kuin nyt.
Kokeile ja huomaa ero! Yks on ainakin se, että vieraat ei sais mitenkään, ei siis mitenkään huomioida sitä koiraa kun tulevat sisään. Ei edes katto päin, puhu sille tms.
Voin omasta kokemuksesta sanoa, että ihmisiä tuntuu olevan todella vaikea vain värvätä tällaiseen mukaan...
"No ei se mua haittaa"
"Se nyt vaan haluaa tervehtiä"
"Pitäähän sen saada..."
Jouduin tätä pyyntöä selittelemään jatkuvasti.
Nythän tässä on käynyt perinteinen väärä oppiminen, jota ei nyt ainakaan vahvistaa kannata huomioimisella, vaikka se saattaakin "nostaa panoksia" aika korkeallekin kun ei mitään toivottua tapahdukaan. Jos ohjaaja kielloilla koettaa tällaisen koiran saada ruotuun, pitäis toimia todella rauhallisesti ja estää esim keholla ja kehonkielellä mielummin, kuin käskeä käskemästä päästyään ja villiinnyttää tilannetta entisestään.
Jos sulla ittellä hermo kestää etkä oo kovin helposti kiihtyvää tai hermostuvaa tyyppiä, ota avuksi "näkymätön häkki"-harjoittelu. Aluksi voi tuntua ettei tuu mitään, mutta kun se napsahtaa sitkeällä reenillä kohdilleen - siitä on apua monissa muissakin tilanteissa !Tuli vielä mieleeni tosta toisten ihmisten "tottelemattomuudesta" ;)
Eli oli todella vaikea saada ihmisiä käsittämään, miksi en halunnut, että ne lähmii tai tervehtii koiraani kun se menee siihen ympärille hääräämään, hypähtelemään tai mitä nyt ikinä.
Eräs keskustelu jatkui varmaan puoli tuntia ja toinen vaan jankkaa jotain sosiaalistamisesta ja siitä kuinka järjetöntä tollanen on kun se niin tykkäis tulla moikkaamaan sillä volyymillaan
.
Sivussa sitten seisoi yksi nuorempi likka nuoren koiran kanssa ja sen koira seuraavana päivänä hyppi mua vasten ja nostin vain polven eteen esteeksi.
"Hitto kun se hyppii kaikkien päälle"
Sanoin sitten, että juuri sen takia mulla on se omituinen pyyntöni, ettei sellaista riekkuvaa lähestymistapaa saa mitenkään huomioida alusta asti.
Sitten näin kun lamppu syttyi kasvoilla eikä tarttenu enää selitellä =)
Eli oli tärkeää muistaa tollainenkin ennaltaehkäisevä toimi pennun kanssa.
- Kokeile tätä
Hyvät ohjeet tulivatkin jo clarmalta! Itse vielä lisäisin että koulutuksen voi myös tehdä sillä tavalla, että odottaa että itse koira rauhoittuu (johon menee luultavasti aluksi kauan), ja vasta sitten vieraat voivat tulla sisälle. Ja pitää siis odottaa että koira todella rauhoittuu, eikä esimerkiksi jää napittamaan avautuvaa ovea, tai yritä rynnätä ovesta ulos tapaamaan vieraita.
Kun vieraat ovat tulleet sisälle ja jos koira sattuu hypähtämään vieraita vasten, niin sitä tulee kieltää tai vieraiden pitää kääntää sille selkä.
Kun koira on rauhallinen, niin vieraat voivat palkita sen rapsuttelulla/silittelyllä.
Tärkeintä nyt olisi, että koiran saisi ymmärtämään että vieraat eivät tule sisälle ennen kuin koira on rauhoittunut.
Todella yleinen ongelma tämä vieraiden vastaanottaminen yli-innokkaasti, sen ongelman poistaminen tarvitsee vain monia toistoja sillä onhan se kuitenkin jo 4-vuotta vanha tapa. Eli paljon vieraita kylään kouluttamaan koiraa! :)Mä taas funtsin ihan koulutuksellisesti ja vieraidenkin kannalta, että näkymätön häkki vois olla sellanen, jossa odottas että koira rauhottuu ?
Joo, se tulee sieltä pois, sen saa raahaa sinne sata kertaa alussa jne, mutta musta jotenkin tuntuu, että koira on helpompi lopulta saada tajuamaan asia ja rauhoittuukin helpommin, kuin että tietäs jengin passaavan oven takana. Tai no joo...
Se samalla lisää ohjaajan auktoriteettia.
Vaikeintahan tosiaan on saada ne vieraat toimimaan kuten haluaa =)
Koiran rauhallisuudella ja "rauhallisuudella" on myös eroja. Että näyttää kuin se on kivasti siellä "häkissä" ja sanot vapaa...huh, millä lennolla se syöksyy... siksi aattelin, että aktiivisessa koulutusvaiheessa vieraat unohtas koko koiran ja ottas sen tapaamisen sitten vasta myöhemmin, kun OIKEASTI rauhoittuu, mukaan.
Mä haluan taas jankata ja sanoa, että pentua ei sosiaalistamisen tai muunkaan nimissä tarvitse päästää omin luvin vieraiden luokse, ei ulkona eikä kotona, vaan senkin voi hoitaa muuten. Jos se saa itte mennä, se saa väärät läksyt opittavaksi ja joutuu ihan turhaan karsimaan itse opettamaansa häiriökäytöstä myöhemmin pois.- Joo elikkäs
clarma kirjoitti:
Mä taas funtsin ihan koulutuksellisesti ja vieraidenkin kannalta, että näkymätön häkki vois olla sellanen, jossa odottas että koira rauhottuu ?
Joo, se tulee sieltä pois, sen saa raahaa sinne sata kertaa alussa jne, mutta musta jotenkin tuntuu, että koira on helpompi lopulta saada tajuamaan asia ja rauhoittuukin helpommin, kuin että tietäs jengin passaavan oven takana. Tai no joo...
Se samalla lisää ohjaajan auktoriteettia.
Vaikeintahan tosiaan on saada ne vieraat toimimaan kuten haluaa =)
Koiran rauhallisuudella ja "rauhallisuudella" on myös eroja. Että näyttää kuin se on kivasti siellä "häkissä" ja sanot vapaa...huh, millä lennolla se syöksyy... siksi aattelin, että aktiivisessa koulutusvaiheessa vieraat unohtas koko koiran ja ottas sen tapaamisen sitten vasta myöhemmin, kun OIKEASTI rauhoittuu, mukaan.
Mä haluan taas jankata ja sanoa, että pentua ei sosiaalistamisen tai muunkaan nimissä tarvitse päästää omin luvin vieraiden luokse, ei ulkona eikä kotona, vaan senkin voi hoitaa muuten. Jos se saa itte mennä, se saa väärät läksyt opittavaksi ja joutuu ihan turhaan karsimaan itse opettamaansa häiriökäytöstä myöhemmin pois.toi näkymätön häkki on kans yks vaihtoehto. Syy miksi itse en ole sitä niin kauheasti käyttänyt on se että toimin itse yleensä vieraana. Eli pystyn helpommin osallistua koulutukseen koska minulla riittää kärsivällisyyttä odotella ovien takana. "Häkkikoulutuksessa" taas omistajan täytyy tehdä enemmän töitä, kun koiraa täytyy raahata sinne uudestaan ja uudestaan.
Vieraillehan "häkkikoulutus" on paljon mukavempi, kun ei tarvitse kökkiä ikuisuuksia ovien takana.
Musta on kyllä sekin mukavaa että koiria ei tarvitse aluksi "eristää" muista omaan "häkkiinsä", vaan koira on alusta asti ottanut ihmiset rauhallisesti vastaan ja käyttäytynyt rauhallisesti niiden seurassa. Eli ei pääse tapahtumaan niin että koira yli-innostuu vieraiden ollessa paikalla.
Tosin uskon että näkymättömän häkin opettaminen koiralle voisi olla jotenkin yksinkertaisempaa.
Hah ja joo, mä en ookaan vielä kuullut tota että koiran täytyy päästä tervehtimään ihmisiä/koiria ja suunnilleen kaikkia jos koira vain itse haluaa. :D No he ketkä näin ajattelevat, niin tulevat luultaavasti kärsimään koirasta joka hyppii ihmisten päälle, vetää kamalsti, kun päättää itse mennä tutustumaan jokaiseen vastaantulevaan ja pitää hirveää älämölöä kun ei pääsekään tutustumaan haluamaansa henkilöön.
- Kohta erakko
Joo olen havainnut saman että ennemminkin tässä meillä taitaa olla kyse vieraiden kouluttamisesta! :D Koira ei nimittäin kaikkien kanssa käyttäydy niin tyhmästi vaan pahinta on niiden kanssa jotka eivät yksinkertaisesti USKO kun pyydän olemaan huomioimatta koiraa sillon kun se höyryää (ja hyppiessä kääntymään pois päin) Ja ei siis todellakaan asuta missään yksiössä vaan 120m2 omakotitalossa jossa iso piha (joten höyryjä saa päästellä ulkona) mutta tuo toiseen huoneeseen "rauhoittumaan" laittaminen on meillä vaan pahentanut tilannetta, eli kun päästää pois niin on vielä enemmän sekaisin ja sitten menee siihen että on koko vieraiden ajan eri huoneessa... :/
Ja halusin vielä kertoa että tällä koirallamme oli vanha ja ISO koirakaveri (tuli meille aikuisena) joka siirtyi jonkin aikaa sitten koirientaivaaseen, luulimme tämän isomman ja vanhemman koiran olevan se pääsyy. Olihan tämä nuorempi ottanut siltä pennusta asti mallia ja vieraiden tullessa huomiomme keskittyi lähinnä tuon isomman innostuksen hillitsemiseen... Mutta nyt sitten painitaan vieläkin saman ongelman kanssa vaikka ei ole enää toista jonka kanssa joutuisi kilpailemaan huomiosta!
Mutta ilmeisesti siis pitää vaan sinnikkäästi koittaa jankuttaa vieraille etteivät huomaa koiraa ennen kun on rauhottunut ja tuota näkymätöntä häkkiäkin tietenkin voisi kokeilla vaikka se ajatuksena tuntuukin ihan mahdottomalle tuon kuurosokean adhd tapauksen kanssa :)
Mutta kiitokset jo tulleista vinkeistä ja lisää ehdotuksia otetaan vastaan! - koiranomistajavieras
Tämä ketju on aloitettu jo kesäkuussa mutta vinkkaanpa minäkin. Meillä yli-innokkaaseen hepulointiin ja ilopissaamiseen on auttanut käsky EI TULE. Eli kun ovikello soi, komennan koiran omalle paikalleen eteisessä (meillä on korin päällä, pieni koira). Joko annat käskyn ei tule tai odota. Meillä käsky ei toimisi jos koira seisoisi esim. takanani, se tarvitsee jonkun fyysisen paikan mistä se ymmärtää ettei saa poistua.
Vieraat tulevat, sanon etteivät reagoi millään tavalla koiraan vaan riisuvat rauhassa päällivaatteet ja kengät. Koira tällä välin vinkuu ja on levoton, niin että koko kori heiluu. Vieraat menevät esim. keittiöön tai sohvalle ja koira edelleen on omalla paikallaan niin kauan (useimmiten 10-15min), kunnes se makaa levollisena.
Sitten päästän koiran vapaaksi, MUTTA haen sen lempilelun, millä kiinnitän huomion siihen. Koira innostuu esittelemään lelua ja purkaa tilanteesta tullutta energiaa tähän. Toki käy vieraita tervehtimässä innolla leikin lomassa mutta silloin osoitan taas lelua ja kehun kovasti kun jää yksin leikkimään sillä.
Loputa koira on rauhallinen ja keskittyy omiin touhuihinsa, ellei tietysti vieraat halua rapsutella ja antaa sille huomiota.
Toivottavasti tästä oli apua :)- koiranomistajavieras
Lisäksi vielä: jos koira lähtee omalta paikaltaan käskyn alla pois, siirrän sen takaisin siihen ja toistan käskyn uudestaan. Tätä tarvitsi alussa tehdä kymmeniä kertoja mutta nykyään ymmärtää yhdestä kerrasta.
koiranomistajavieras kirjoitti:
Lisäksi vielä: jos koira lähtee omalta paikaltaan käskyn alla pois, siirrän sen takaisin siihen ja toistan käskyn uudestaan. Tätä tarvitsi alussa tehdä kymmeniä kertoja mutta nykyään ymmärtää yhdestä kerrasta.
Ja se neuvo pennunomistajille, vaikka siitä ei tykätä :
-ei kannata opettaa koiraa vieraiden tullessa tervehtimään, vaikka se onkin söpö, ja tekee mieli laskeutua sinne lattialle pusuttelemaan, mutta ei...ei ei ei.
Säästyy monelta vaivalta =)
- ei kannata edes itse tervehtiä koiraa tullessaan kotiin, vaan sen voi tehdä koiran yhtään kärsimättä myöhemminkin.
Näin koirasta ei tule "eteishirmua" varmasti
- Rotikkarinsessa
Meillä käytössä myös tuo, että vieraiden tullessa koira komennetaan omalle paikalleen eteisen nurkkaan (jonne se laitetaan myös silloin kun minä lähden kotoa tai tulen kotiin, lähtiessä vielä saa käskyn mennä maahan, josta ei nousta ennen kuin minä olen pois näkösältä) ja sieltä ei ennen lupaa tulla pois.
Alussa sen joutui muutaman kerran sinne raahaamaan, mutta parin päivän sisällä tuo sisäisti sen, mitä siltä halusin. Kyllähän se vieläkin siinä paikallaan vinkuu ja inisee levottomana, koko koira heiluu ja häntä vispaa.. Mutta pysyy paikoillaan tosi nätisti eikä yritäkään tulla pois ennen lupaa. Ja, mikä tärkeintä, se ei sitä lupaakaan saa ennen kuin rauhoittuu tuosta levottomuudesta: silloin se tervehtii paljon rauhallisemmin kuin jos sen päästäisi levottomassa mielentilassa tervehtimään. Kyllähän se nytkin pyrähtää melkoisella kiihtyvyydellä vieraan luokse, mutta ei hypi ja korvatkin pysyvät tallella.
Penskana pahimpia olivat juurikin ne, jotka sanoivat että ei se hyppiminen haittaa, kun koira on "niin pieni ja suloinen". Joo ei varmaankaan silloin, kun koira on pikkuinen, alta 10-kiloinen, mutta auta armias kun se kasvaa ja 50-kiloisena mörssärinä tekee sitä samaa.. Silloin se onkin yhtäkkiä kouluttamaton idiootti: vaikka tasan tarkkaan muiden kanssa osaa olla nätisti paitsi niiden, jotka ovat pienenäkin antaneet touhottaa ja kumonneet omalla toiminnallaan ne käskyt, mitä olen koiralle antanut (mm. sen odottamisen ja hyppimisen kieltämisen). - Vehtaahan toi
meidänkin rekku, mutta jostain syystä onnistui itse kehittämään tavan purkaa sitä vieraisiin kohdistuvaa jännitystään. Kun ovi avataan, tekee ensin kierroksen ihmisten ympäri ja sitten ottaa eteisestä kengän, kuljettaa sen olohuoneeseen ja jää odottamaan vieraiden paikalleen asettumista, kenkä söpösti vieressään. Siinä sitten killittelee niitä ja välillä käy haistelemassa ja tekemässä tuttavuutta jonkun kanssa.
Tota idistä voisi kehittää vaikka jollain purupatukalla tai lempilelulla, joka on oven pielessä. Vieraiden saapuessa annetaan se koiralle ja kehotetaan menemään olohuoneeseen odottamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145