Miksi pelargoniat eivät kuki?

ei-viherpeukalo

Ostin vähän aikaa sitten pari pelargoniaa ja laitoin ne yhteen isoon ruukkuun molemmat, lisäsin myös multaa. Laitoin ruukun parvekkeelle, jossa osan päivästä on puolipilvistä ja osan päivästä aurinkoista. Nypin kuihtuneet kukat pois ja kasvelin. Olen odottanut että kukka alkaa kukkimaan enemmän, mutta ei siltä vaikuta. Mikä on vikana?

5

10792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pioni

      Pelargoni tykkää ahtaista oloista
      Jos on liian hulppea ruukku, alkaa kasvaa vartta ja lehtiä. Myös kastelun suhteen se on tarkka; multa siinä ahtaassakin ruukussa saa huoletta kuivahtaa ja sitten reilu kastelu ja kerran viikossa lannoitus. Viihtyy hyvin vaikka suorassa auringon paisteessa. Kuolleet kukat irrotetaan varresta vastakkaiseen suuntaan naksauttamalla.

      Olen muutama vuosi sitten hurahtanut pelargoneihin, haeskelen nyt kääpiön siemeniä. Jokusen harvinaisemman olen ostanut taimena, muttta siemenestä kasvatetut talvehtivat varmemmin kotioloissa.

      • ei-viherpeukalo

        Kiitos vastauksesta. Nypin kaikki kuihtuneet kukat ja nuput pois, eli nyt kasvi on viherkasvi. Laitoin vähän reilummasti lannoitetta. Saas nähdä että vieläkö tuo alkaa kukkia?


      • ei-viherpeukalo

        Muutama viikko odottelua ja pelargonia kukki reilusti, oli ruukun täydeltä kukkaa. Hoidin ohjeidesi mukaan eli annoin välillä kuivahtaa ja lannoitetta annoin reilulla kädellä. Vieläkin on kukkia vaikka olenkin leikellyt taas kuivuneita kukkia pois.


    • P. Lakka

      Kuihtuneen kukan varsi on taitettava pois, ei vain nyppiä itse kuihtuneita kukkia.
      Pelargonia ei kuki jatkuvaa syöttöä, uusien kukkavarsien ja kukkanuppujen kasvattaminen vie kasvilla aikaa. Ei se yleensä täysin kukaton ole, vaikka sellaistakin voi olla 1-2 viikkoa, se on ihan normaalia. Kun yksi kukoistus kuihtuu, toinen tekee aukeamista. Joskus niitä kuihtuu mont ayht'aikaa ja vastaavasti aukeaa yht'aikaa. Minusta pelargonia ei ole erityisen tarkka kastelusta. Ei sitä tietenkään saa uittaa vedessä eikä kiduttaa kuivuudessakaan.
      Pionilta kysyisin, mistä päin "maailmoja" hankit siemeniä vain ihan kotimaisista siemenkaupoista tai nettikaupoista (nekin siemenet on tietysti ympäri maailmaa) ? Montako eri pelargonialajia sinulla on ? Pelargonioitten "kerääminen" on vähän harvinaisempi kukkaharrastus, varmasti kiva ja mielenkiintoinen. Kodin Kuvalehdessä tai vastaavassa oli jokunen vuosi sitten juttu miehestä, jolla oli muistaakseni noin 170 lajia. Ihanaa hurahtaa johonkin kukkalajiin ! Tuossa mittakaavassa täytyy myös olla tilaa. Tämä herra olikin tehnyt vanhasta ulkorakennuksesta (entinen kanala ehkä) talvettamispaikan ja lisäksi hänellä oli vanhoista ikkunoista itse rakentamansa kasvihuone.
      Onnea Pioni uusien lajien löytämiselle ja alkuper. kysyjälle kasvatukseen.
      Pelargonioita on mielestäni ihan lian vähän lajeja esimerkiksi toreilla ja taimimyymälöissä, josta ihmiset ostavat taimena kesäkukkansa.

      • Pioni

        Kyllä tässä uusia kaipaakin! Viime yönä myrsky ja mylväys heitti terassin kaiteelta monta ruukkua kiveykselle ukkosen jyristellessä yli tienoon. Siellä sirpaleiden joukosta keräsin ehjimmät uusiin ruukkuihin.

        Ei muutenkaan innostuksesta huolimatta tämä pelargonihuraus ole mennyt ihan nappiin.
        Toistakymmnentä on vielä elossa, runsaasti kukkivat, voivat hyvin tuota viimeöistä lukuunottamatta. Mutta talvehtiessa kuoli useita. Menetin ruusunnuppu-, kääpiö-, tuoksupelargonit kaikki. Mutta en minä tästä luovuta.
        Kaikkein parhaiten omat kasvatit selvinneet talven kourista vaatimattomassa talvehtimispaikassaan. Siis siemenestä kasvatetut - tosin myös muutama ostotaimi, kaikkien nimiä en muista eikä uudelleen ruukutuksen jälkeen tullut laitettua nimilappujakaan...Siemenet on kaikki ihan kotimaasta hankittuja, osa puutarhaliikkeestä, osa marketeista, taimet samoin, Pukin puutarhasta suurin osa. Olivat muuten hurjan hyvät taimet!

        Kääpiöpelargoneja haluaisin siksi, etteivät ole niin rotevakasvuisia kuin nämä muut. Nytkin Mårbacka ja Avanti White ovat ulkona venähtäneet hurjiksi pensaiksi, 60-70 senttiset varret...mihin niiden kanssa talvella joutuukaan! Onneksi munankuoripelakuut ovat hennompia. Talvehtivat enkin hyvin.

        Nyt olisi aika siirtää kaikki huonetiloihin, sillä viileiden öiden jälkeen kasvin on vaikea totutella huonelämpötiloihin, siksi siirto pitäisi hoitaa viimeistään tällä viikolla. Kaikki kukkivat täyttä häkää, ovat raskaissa tertuissa, kepein tuettuna. Kun tuon ne sisään suihkun kautta, olohuone muuttuu kukkivaksi viidakoksi, ikkunan edustat ja amppelit täyttyvät kunnes syksy heittää varjonsa ja kukat ja lehdet alkavat lakastua. Ja sitten on aika leikata ja koettaa mahduttaa ne talvehtimaan ahtaalle hyllylle viileään. Lueskelen puutarhakirjoja, josko keksisin niksejä talvehtimisen onnistumiseen.
        Mutta ensin pesen ja siirrän kesän auringosta nauttineet perhoskämmekät keittiön ikkunalle, ne aloittivat vimmatun kasvun sateiden jälkeen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe