Ihmisen julmuus pelottaa

LiianHerkkäIhmiseksi

Tietääkö kukaan sitä lamauttavan ahdistavaa ja pelottavaa tunnetta, mikä voi tulla, kun joutuu ihan vain esim. kadulla kulkiessaan todistamaan ventovieraan ihmisen julmuutta (esim. loukkaava nimittely, päin sylkeminen, keskisormen näyttäminen tms) toista ihmistä kohtaan? Erityisen voimakas tuo ahdistava tunne on, jos julma osapuoli on aivan ns. tavallisen näköinen, sellainen, jolta päällisin puolin ei osaisi odottaa törkeää käytöstä.

Aloin ajatella tätä, kun päädyin jotain kautta lukemaan Vauva-foorumin parin vuoden takaista ketjua "Törkein kommentti, jonka olet saanut ventovieraalta?". Siellä joku keskustelija oli kirjoittanut näin: "Olin näkyvästi raskaana ja kävelin siskontyttäreni kanssa Helsingin keskustassa. Lapsi on liikuntavammainen ja pyörätuolissa, mutta ihan normaaliälyinen. Tuskalin työnnellessäni pyörätuolia pitkin mukulakiviä, kun eräs ihan normaalinnäköinen nainen miehensä kanssa lähestyi minua ja tokaisi hyvin vihaisesti 'Ei kyllä kannattaisi enää uutta lasta tehdä, kun ensimmäinen on jo noin epäonnistunut. Samanlaisen v...n vammaisen saat kuin tuokin".

Tuo teko on törkeydessään ja julmuudessaan lähes käsittämätön! Tavallaan koen niin, että jos tuollainen loukkaaja olisi vaikka joku päihtynyt pahantuulinen puliukko tai teini-ikäinen räkänokka, se ei olisi niin lamauttavan pelottavaa ja ahdistavaa. Eli se, että joku täysin ns. normaali, esim. keski-ikäinen, hyvin pukeutunut rouvashenkilö tulee ihan pokkana sanomaan tuollaista, on minusta erityisen pelottavaa. Siinä on jotain niin kylmän fasistista, suorastaan saatanallista. Huh. Ajatus, että sekin nainen istuu päivisin ehkä jossain pankissa virkailijana ja pitää miehensä kanssa ystävilleen illalliskutsuja, eivätkä monet ikinä uskoisi, että hän on sisimmässään fasisti, on karmaiseva.

Monesti kuulee ihmeteltävän, että kuinka se natsi-Saksan keskitysleiritouhu oikein oli mahdollista, kuinka tavalliset ihmiset pystyivät hyväksymään sen ja vielä kannattamaan sitä järjestelmää.. Minua ei oikeastaan kauheasti ihmetytä.

Ihmisen kyky julmuuteen pelottaa minua. Mistä se julmuus oikein kumpuaa?

P.s. En nyt tiedä onko tämä mielenterveyspalsta juuri oikea kirjoitukselleni, mutta mielestäni kuitenkin joten kuten mahtuu aihepiiriin.

11

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasemmisto=sairaus

Törmäsit vasemmistolaiseen.

• entinen yliherkkä

Olen käytännössä elänyt koko ikäni kuvaamasi tapauksen kaltaisten
      henkilöiden seassa. Joutunut kohteeksi tällaisille ilkeille iskulle
      kymmeniä tuhansia kertoja, lähes puolustuskyvyttömänä, niellen vaieten
      useimmiten nämä julmuudet.

Urospuolisena silloin harvoin, kun vastakkaisen sukupuolen kanssa on
      ajautunut tekemisiin, ne on olleet enimmälti tuon tapauksen kaltaisia
      verbaaligiljotiinin pudottajia.
      Eli joutunut lisäksi vielä yksin ottamaan vastaan kaiken tuon kaltaisen
      hyökkäilyn, en ole koskaan osannut oikein edes verkostoitua millään tavalla.

Kun kysymys kerran kuului, tietääkö kukaan sitä tunnetta mikä siitä seuraa
      itselle - tuosta en nyt ihan saanut selvää, pitikö se osua itseen kohdistuvaksi
      vai riittikö kun joutui semmoisen silminnäkijäksi - molempi parempi,
      enköhän voi puhtaalla omallatunnolla sanoa, että tiedän erittäin hyvin
      nuo tuntemukset, siinä asiassa omakohtaista kokemusta on paljon.

Ja samaan hengenvetoon täytyy sanoa, seura tekee kaltaisekseen.
      Nuorempana olin itsekin enemmänkin tuon kaltainen ihminen, vaikkakin koen
      omalta osaltani tuon kaltaisten iskujen kylvämisen menneen niin, että itse
      jouduin ensin kohteeksi ja sitten harvakseltaan puolustauduin.

Esimerkin naisen miehensä kanssa elämään kuuluu hyvin todennäköisesti
      päihteiden käyttö säännöllisesti, sillä on oma roolinsa asiassa.
      Mistäkö kumpuaa? Paikkakunnilla, missä tämänkaltainen käytös on
      yleisempääkin, sinne sopii myös laulun sanat 'se sukuvika on kun suksi ei luista'
      vaikkakin niissä perheissä, mistä tämän kaltaisia tulee enemmänkin, siellä
      se on luistanut aivan liikaa.

• ap.

Joo, voihan sitä tarkoittamaani pelon tunnetta kokea sekä itse yllättävän julmuuden kohteena että toiseen kohdistuvan julmuuden todistajana. Minulla pelkästään tuon siteeraamani tapauksen lukeminen tietokoneen ruudulta riitti aiheuttamaan sen pelkoreaktion, aloin myös itkeä sen luettuani...

Kerran kadulla eräs minulle täysin tuntematon mieshenkilö sylkäisi minua päin, siis ei päälleni onneksi, mutta vihaisesti ja ilmeisen tarkoituksellisesti minun suuntaani. Olin aivan järkyttynyt ja hämmentynyt: mitä minä olin hänelle muka tehnyt?

En väitä itsekään olevani mikään pyhimys, mutten ikinä tuolla tavoin, siis verbaalisesti tai muuten, loukkaisi ketään.

• ihmisen pahuus

Ihmiset on sairaimpia ja vaarallisimpia psykoja mitä on ikinä elänyt. Eläimillä on joku päämäärä tappamisessa, ihmisillä ei aina.

Täytyy kuitenkin muistaa, että ihmisissä asuu myös äärimmäinen hyvyys ja ymmärys, empatia. Kaikissa yksilöissä ei sitä valitettavasti ole mutta aika useassa edes jonkin asteinen. Se on juuri sitä ihmisyyttä.

Jos ihminen kasvaa älykkäämmäksi (toivottavasti) niin samalla myös empatia kehittyy, koska ne nyt vaan kulkee käsi kädessä. Ehkä silloin on mahdollista elää kokonaan ilman väkivaltaa, pelkoa ja kilpailua. No, siihen on vielä aikaa kun katsoo näitä "puoliapinoita" ja niiden toimintaa joka muistuttaa erehdyttävästi serkkumme simpanssin toimintaa mm. seksikäyttäytymisen-, kilpailun-, hierarkian- ja väkivallan tiimoilta.

• kokenutN

Voin kirjoittaa esimerkin mikä tapahtui minulle vähän aikaa sitten: Kävin kauppakeskuksen vessassa ja kuulin viereisestä vessasta teinien räkätystä. Kun pissasin pönttöön, siitä tuleva ääni räjäytti ne nauramaan naurua kahta kauheammin. Olin hämilläni ja vilkuilin jopa sivuille että stalkkaavatko he minua jostakin. Mietin vain mielessäni että kuinka lapsellisia voivat olla... että eikö heillä ole mitään muuta tekemistä kun kuunnella (tai kenties katsellakin) toisten vessakäyntejä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa mutta kun eivät kuitenkaan siihen ilmaantuneet, annoin olla.

Jotenkin koko tilanteesta tuli kylmät väreet. Pelottavaa, kuinka lapsetkin ovat jo häiriintyneitä, ei ole yhtään tilannetajua eikä tuntemattomia ihmisiä arvosteta. Tällainen epäempaattisuus voi jatkua aikuisuuteen. En tiedä sitten onko kyse epäsosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä, ihminen voi olla täysin normaali jopa normaalia hurmaavamman oloinen mutta sisältä täysin tunnekylmä, pyrkien hyväksikäyttämään muita vailla omaatuntoa. Olen kohdannut tällaisia ihmisiä tarpeeksi, enkä todellakaan halua enää toiste.

• jooohhhh

Joo-o. Ihmisiä kun on niin paljon niin valitettavasti myös näitä mielipuolia. Itsekin kokemusta. Nämä ovat kyllä "tuttuja" kouluajoilta mutta yhä yhtä kieroituneita,epäempaattisia ja kypsymättömiä. Ihan kuin olisin ollut koulussa jälleen. Että näin täällä.

• LiianHerkkäIhmiseks

Onko kellään ehdotuksia, miten saisi vähennettyä tällaista julmuutta yhteiskunnassa? Tietenkin kaikkein varmin tapa on se, että jokainen ns. hoitaa oman tonttinsa, eli että pitää huolen siitä, ettei ainakaan itse syyllisty sellaiseen.

Olen joskus miettinyt, että peruskouluihin voisi asettaa uuden pakollisen oppiaineen, jossa opetetaan tunteista ja ihmisarvosta jne. Jonkinlainen lähimmäisoppiaine. Tuskinpa niin tulee kuitenkaan käymään, kun jo nyt uskontotunteja vähennetään ja korvataan teknisesti hyödyllisemmillä aineilla.

• Joten; ohi

Pelottavaahan se tietysti on, mutta sellaisissa tilanteissa, ja niitten jälkeen, on hyvä muistaa, että itsellä ei vieraan ihmisen käytökseen eikä muuhunkaan olemiseen ole osaa eikä arpaa. Jokainen joutuu kantamaan oman 'ristinsä' ja toiset eivät ollenkaan pysty ...

• Välillä itsekin hermona

Joskus kannatta skipata vain. Ei välitä. Ajattelee, että olipa eukolla huono päivä. Ei niille ehdi aina kommentoimaaankaan. Jos ehtii, niin ok. Tai voi olla joskus parempi suojella itseään tyyneydellä.

Millaisia hermostumisen merkkejä olette itsessämme huomanneet...särhisettekö koskaan tai syljettekö tai muuta? Silloin kun joku vaan ottaa niin pattiin?

On se pahuus, silloin varsinkin kun on väsynyt, tosi rankkaa. Silloin on niin herkkä mieli. Ja olisi ihana, jos ihmisetbsaisivat olla ja elää rauhassa ja sovussa.

• elämä00

Kyllä monesti ihmettelen ja kauhistelen ihmisten julmuutta ja juuri tuo piilotettu julmuus on aika hyytävää.. Että ollaan päälisin puolin niin normaaleja mutta oikeasti täysiä psykopaatteja.. Monet peittävät oman henkisen tyhjyytensä materiaan ja ulkoisten asioiden haalimiseen. Tavallaan sisäinen maailma on niin tyhjä että pitää korvata se ulkoisella.

Suht. normaalin tunne-elämän omaava ihminen kauhistuu joidenkin ihmisten kylmyydestä, julmuudesta ja välinpitämättömyydestä. Ihmisissä on narsistisuutta eri asteisena. Mielestäni hyvä empatiakyky (oikea, ei teeskennelty) kertoo siitä että sitä narsismia ei kovin paljon ainakaan ole, voi siis olla mutta ei aivan häiritsevässä määrin.

• Vnahuus lähestyy

Tunnistan itseni ap:sta. Muistan lapsuudestani TV ohjelman, jossa näytettiin kuinka natsien kuolemanleireillä työnnettiin ihmisten ruumiita puskutraktoreilla paikasta paikkaan. Ensin en oikein reagoinut mitenkään, mutta sitten aloin tajuta mistä oli kyse ( olin tuolloin lapsi ) ja aloin pelätä ihmisten julmuutta ja sitä pelkoa on jatkunut näihin päiviin asti. Toisaalta olen tehnyt myös vastareaktion ja tietenkään ei pelko ole jokapäiväiseen elämään ulottuvaa, mutta sellaisena piilotunteena se on ollut käsillä. Toki en pelkää päivittäisessä elämässä, mutta pelkoa pulpahtelee pintaan silloin tällöin ja lapsuuden kokemuksista minulle on muodostunut ihmiskuva, jossa ei ole erityisen hyvää sanottavaa nykyisestä oravanpyöräyhteiskunnasta.Toisaalta nuorena olin kyllä aika sinisilmäinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe