Laki sanoo seuraavanlaisesta tapauksesta: Olet perheesi kanssa nukkaumassa ja poliisi paukkaa sisään raamit kaulassa, jolloin heräät ja tirvaiset muutamaa poliisia kuonoon kättäpidemmällä, tulee molemille osapuolille luunmurtumia ym., asunto enemmän ja vähemmän säpäleinä. Ja hups, olikin väärän asunnon ratsaus ja/tai vinkki oli väärä. Kuka tai ketkä joutuvat edesvastuuseen??
Mitäköhän
5
745
Vastaukset
- Reiska
Pimeä asunto ja äkillinen herätys keskellä yötä, myös täysin väärä kämppä. Siis korostan että täysin väärä, tehty osoitemoka. Ei myöskään asunnossa ketään jolla olisi ollut pienintäkään "epäpuhtautta" rekisterissä.
Keskellä yötä ykskaks havahtui että pari ukkoa kimpussa ja nyrkki viuhahti ihan refleksina eikä todellakaan mitään hajua että kyseessä oli poliisi, yksi poliisi nurin, aivotärähdys ja käsi poikki kaatumisen seurauksena.
Itse en saanut tuosta yhtään mitään, tehtiin syyttämättäjättämispäätös. Syy oli juuri tuo että edes valoja ei ollut päällä plus täysin äkkiherätys. Ja vauriot asunnossakin korvattiin jotka olivat tulleet operaation aikana, tosin ne nyt olivat muutamasata markkaa ja en itse edes hakenut mitään. Päinvastoin kysyttiin mitä mahdollisesti hajosi.
Eli oleellista on varmaankin näissä kaksi asiaa:
a) tilanne muuttuu oletetusti sillä hetkellä kun varmasti tajuaa että kyseessä on poliisi. Siitä eteenpäin sitten muuttuu vastaanpaneminen rikokseksi vaikka olisit paavi.
b) varmaan aika tärkeää myös missä asemassa olet itse eli oletko poliisin vanha tuttu tai muuten ei-niin-puhtoinen kaveri vaiko on täysin katastrofaalisen väärä paikka jonne on tehty isku. Kyllä nuo tehoiskut vaikka itsessään olisikin suunnattu väärään kämppään kuitataan aikalailla pienenä mokana jos nyt kämppä ja henkilöt yleisesti ovat epämääräisiä. Tosin korvausvelvollisia ollaan kyllä sitten kämpän tuhojen suhteen...
Eli jos olet vanha tuttu ja alat tapella vastaan varsinkin jos satavarmasti tiedät vastassa olevan poliisin niin ei lieventäviä tekijöitä paljoa varmaan löydy. Puhtoisemmalla kuten onneksi itse olin, voi tilanne olla vähän toinen. Etköhän ihan normaalitaksojen mukaiset rapsut saa tuosta riehumisesta olettaisin kun kuitenkin kohdistit sen tarkoituksella poliisiin. Omat vammasi ja väärä iskukohde nyt tietenkin voivat vähän tilannetta muuttaa lievempään suuntaan mutta sen päättää sitten aikanaan oikeus.- Kotini on ...
tiedoista. Aikaisemmin paikallani asuneet n. 2 vuotta sitten olivat, ties mitä venkuloita. Ajattelin vain mahdollisuutta poliisin hutiin vahingossa/kiireessä, onhan edellisten asukkaiden jäljitä tietty maine. Itselläni ei ole tahran tahraa, jo työni edellyttää sitä. On täällä ihan virka-aikana käyty asiallisesti tiedustelemassa edellisiä asukkeja ja heidän kavereitaan. Toisaalta eivät ketkään perheen ulkopuoliset pääse ehjinä asuntoomme ( 2 kpl.koulutettuja kodin turvaajia )
- Coofy1
Kotini on ... kirjoitti:
tiedoista. Aikaisemmin paikallani asuneet n. 2 vuotta sitten olivat, ties mitä venkuloita. Ajattelin vain mahdollisuutta poliisin hutiin vahingossa/kiireessä, onhan edellisten asukkaiden jäljitä tietty maine. Itselläni ei ole tahran tahraa, jo työni edellyttää sitä. On täällä ihan virka-aikana käyty asiallisesti tiedustelemassa edellisiä asukkeja ja heidän kavereitaan. Toisaalta eivät ketkään perheen ulkopuoliset pääse ehjinä asuntoomme ( 2 kpl.koulutettuja kodin turvaajia )
Joo, kyllä Reiska antoi oikeita neuvoja. Poliisin
osalta kyseessä on Error in objecto ja valtio
maksaa korvaukset vahingoista. Mutta heti kun ole tietoinen, että kyseessä on poliisi ja vastustat, niin syyllistyt rikokseen. - Sekin vielä.
Coofy1 kirjoitti:
Joo, kyllä Reiska antoi oikeita neuvoja. Poliisin
osalta kyseessä on Error in objecto ja valtio
maksaa korvaukset vahingoista. Mutta heti kun ole tietoinen, että kyseessä on poliisi ja vastustat, niin syyllistyt rikokseen.Toivottavasti tällaisia tapauksia ei satu enempää.
- juhani palmuko
Sekin vielä. kirjoitti:
Toivottavasti tällaisia tapauksia ei satu enempää.
Tapaisia tilanteita varten minulla on ase lähettyvillä tervetuloa!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446