tupakka

vl2003

Alempana olevia tupakkakeskusteluja lukiessa tulee mieleen muutamia asioita:

- Ilmeisesti vl-kristillisyydestä ei pahalla tahdollakaan löydy todellisia huonoja puolia, kun tähän pitää tarttua kerta toisensa jälkeen.
- muutamista kirjoittajista tulee sellainen mielikuva, että mielen on vallannut sellainen katkeruus, että tupakkakysymys nousee täysin irti todellisista mittasuhteistaan yhdeksi elämää hallitsevaksi asiaksi (estää mm. seuroissa käynnin ja johtaa puhujien arvosteluun ja muiden kristittyjen vikomiseen)

Kertaanpa vielä tähän vl-kristillisyyden käsityksen ja nykykäytännön tupakkaan liittyen:
- Tupakkaa vastustetaan. olen ry:n tilaisuuksissa kuullut mm erittäin asiallisia puheenvuoroja "sovelletusta porttiteoriasta" eli siitä kuinka tupakasta voi joissakin tilanteissa olla matala kynnys kannabikseen. Tupakoimattoman kynnys ottaa tötsyt kaveripiirissä kiertävästä huumesätkästä on huomattavan paljon korkeampi kuin sellaisen, joka jo polttaa tupakkaa.
- Tupakointi vähenee vähenemistään, kuten muullakin väestöllä. Ry:n nurkalla ei ole takavuosien tapaan tupakkarinkejä seurojen väliajoilla.
- Meillä ei kuitenkaan ole tapana saarnata synniksi asioita, jotka eivät sitä ole. Tupakoinnista ei mene pää sekaisin. Kysymyksessä on aine, josta tietämys on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Ei liene oikein (liikaa) syyllistää vanhoja tupakkamiehiä tavasta, joka on monissa tapauksissa jo vienyt heidän terveytensä. Sen sijaan on oikein varoittaa nuorisoa tupakan haitoista, ja näin on, osittain hyvin tuloksin tehty.

19

853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reinhard

Tätä tupakkakeskustelua käydään nyt melkein yhtä intensiivisesti kuin ehkäisyä.
      Selvintä olisi, kun SRK.n johtohahmot pistäisivät lusikkansa tänne soppaan ja selventäisivät näin asioiden todellisen luonteen.

Olen varma, että siellä SRK.n konttorissa taidetaan lukea myös tätä keskustelupalstaa, mutta jokin pidättelee heitä kajoamasta keskusteluun, vaikka halua oliskin.

Tupakkaa kyllä vastustetaan, mutta vain hyvin suljetusti ja vähin äänenpainoin.

Tupakointia on ollut aina runsain mitoin uskovaisten keskuudessa.
      Hyvänä esimerkkinä omista kokemuksista.

Käytyäni 1970 luvulla kansanopiston, oli siellä tupakoivien osuus liki puolet.
      Oltuani 1960 luvulla rippikoululeirillä oli siellä tupakoivien osuus myös liki puolet.

Tupakointi kansanopistoissa oli tuohon aikaan todella ongelmallista varsinkin meille, jotka emme polttaneet.
      Tupakoida sai aivan vapaasti asuntolahuoneissa.
      Kun menin opistoon, järkytyin heti ensi iltana.
      Neljä henkeä samassa huoneessa, joista kolme tupakoi. Seuraavana aamuna lähdin maitojunalla takaisin kotiin.
      Äitini kiivastui ja soitti opistoon. Minulle luvattiin heti järjestyvän kahden hengen huone toisen tupakoimattoman kanssa.
      Vaikka sainkin olla tupakoimattoman kanssa, sain silti niellä savua jatkuvasti, sillä käytävät oli aina savua täynnä, samoin saunat, vessat, keittiöt.
      Lisäksi tupakoivat toverit kävivät aina avaimen reijästä puhaltelemassa savua huoneeseemme ja tekivät kaikenlaista kiusaa, kun olimme erilaisia nuoria.
      Sitäpaitsi tupakointi ei ole vähentynyt, vaan pysynyt vähintään samanlaisena kristillisyydessä.

Virallista kantaa SRK.n johto ei tunnetusti ota tupakkakysymykseen, koska sitä ei pidetä minään ongelmana ja on riippakivenä.
      Itse en ole omalla seurapaikkakunnallani törmännyt kertaakaan seurakuntailtaan, jossa olisi käsitelty tupakointikysymystä, enkä muista elämäni varsitieltä sellaista missään muuallakaan koskaan olleen.

Tupakointiin otetaan aivan liian lepsu kanta. Samanlaista lepsuilua on valtakunnankin politiikassa suhteesta alkoholiin ja rattijuoppoihin, joita hyysätään kuin pikkuvauvoja.
      Kyllä tässä katkeraksi tulee väkisinkin, kun on nähnyt esim. politiikkojen sooloilun.
      Keskustapuolueen päästessä valtaan oli ensimäinen tärkeä asia saada viinan hinta alas.
      Paljon tärkeämpää olis esim. saada laki, jolla rattijuoppoin autot takavarikoidaan oitis pois.

Tupakointi on ollut uskovaisten keskuudessa ongelma sukupolven ajan ja mitään ei ole tapahtunut.
      Asialle ei ole haluttu tehdä mitään konkreettista, hiljaista hyssyttelyä vaan.

Sinulle vl. haluaisin sanoa: "Ensimmäinen asia tupakointikeskustelussa on se, ettei sitä aleta millään lailla puolustelemaan."
      Ensimmäinen askel olisi myöntää tupakoinnin olevan ongelma. Mitään puolusteltavaa ei tupakoinnissa siis ole.
      Tupakoivia isiä, äitejä, pappoja ja varsinkin nuoria on niin runsaasti uskovaisten keskuudessa tänä päivänä, ettei asiaa voi sivuuttaa minään vähäpätöisenä asiana.

• käppäilijä

Ja minua kyllä kovasti ihmetyttää se, kuinka kerroit tupakoinnin tapahtuneen 1970-luvulla sisällä. Itse kun olen syntynyt 80-luvulla niin en ole moisia kokenut.

• vl.

Eihän mulla ole syytä puolustellakkaan, kun en itse tupakoi. Mun puolesta tupakat voitais polttaa tuhkaksi nuotiossa, mutta lähestyin tupakka asiaa silti neutraalisti, sillä minua kiinnostaa tietää mikä on tupakan suhde uskoon, halusin siis saada sekä tupakoimattomien ja tupakoivien käsityksiä. Nyt mulla on vain musta aukko tupakoinnin suhteen. Ei oikein tiedä mitä siitä ajatella.

• reinhard
        vl. kirjoitti:

Eihän mulla ole syytä puolustellakkaan, kun en itse tupakoi. Mun puolesta tupakat voitais polttaa tuhkaksi nuotiossa, mutta lähestyin tupakka asiaa silti neutraalisti, sillä minua kiinnostaa tietää mikä on tupakan suhde uskoon, halusin siis saada sekä tupakoimattomien ja tupakoivien käsityksiä. Nyt mulla on vain musta aukko tupakoinnin suhteen. Ei oikein tiedä mitä siitä ajatella.

Mustaksi aukoksi tämä varmasti jääkin, sillä emme saa tänne niiden meriselityksiä, jotka tupakoivat ja jotka ovat SRK.n johtoelimissä

• vl2003

1960- ja 1970-luvuilla? Kai olet huomannut että nykyisin SRK:n rippikoululeireillä on tupakointi yksiselitteisesti kiellettyä? Vai unohtuiko se vain mainita?

Tätä juuri tarkoitin, että vouhkataan asiasta ilman kunnollista eri puolilta tapahtuvaa tarkastelua.

• vl2003
        käppäilijä kirjoitti:

Ja minua kyllä kovasti ihmetyttää se, kuinka kerroit tupakoinnin tapahtuneen 1970-luvulla sisällä. Itse kun olen syntynyt 80-luvulla niin en ole moisia kokenut.

Ei tarvitse mennä kovin kauas, niin tupakkatehtaat mainostivat urheilukilpailuissa.

• Melperi

että jotkut uskovaisiksi itseään kutsuvat henkilöt vetävät kessua samalla tavalla kuin juoppolallit.

Eikö?

• Hynde

Kuin että juovat kuin juoppolallit.

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

Kuin että juovat kuin juoppolallit.

1. Mitä positiivista näet ei-uskovaisen tupakoinnissa?

2. Mitä positiivista näet uskovaisen tupakoinnissa?

3. Onko tupakoiva isä/äiti hyvä malli omille lapsilleen?

4. Vahingoittaako tupakoiva itsensä lisäksi myös lähellään olevia ihmisiä? Esim. aiheuttaako tupakoiva isä/äiti terveysvaaran omille lapsilleen?

5. Onko tupakka hampaissa liikuskeleva uskovainen oikea uskovaisen ihmisen IRVIKUVA?

• Hynde
        Melperi kirjoitti:

1. Mitä positiivista näet ei-uskovaisen tupakoinnissa?

2. Mitä positiivista näet uskovaisen tupakoinnissa?

3. Onko tupakoiva isä/äiti hyvä malli omille lapsilleen?

4. Vahingoittaako tupakoiva itsensä lisäksi myös lähellään olevia ihmisiä? Esim. aiheuttaako tupakoiva isä/äiti terveysvaaran omille lapsilleen?

5. Onko tupakka hampaissa liikuskeleva uskovainen oikea uskovaisen ihmisen IRVIKUVA?

1-4

tupakointi on haitallista

ei

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

1-4

tupakointi on haitallista

ei

et kehdannut/uskaltanut vastata.
        Kohtaan 5 vastasit väärin.

• Hynde
        Melperi kirjoitti:

et kehdannut/uskaltanut vastata.
        Kohtaan 5 vastasit väärin.

Eikö vastaus kelpaa jos sanon tupakka on haitallista.

Paljon panet painoa ulkoiseen terveyteen. Mielestäsi siis lihava uskovainen on myös irvikuva ja sellainen uskovainen joka ei liiku.

Eikö sisäinen puhtaus ole tärkeämpi? Eikö tärkeämpää ole saada synnit anteeksi ja ne lopettavat sitten tupakoinnin jotka itse tahtovat ilman pakkoa. Asetat siis tupakan säännöksi ja autuuden ehdoksi.

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

Eikö vastaus kelpaa jos sanon tupakka on haitallista.

Paljon panet painoa ulkoiseen terveyteen. Mielestäsi siis lihava uskovainen on myös irvikuva ja sellainen uskovainen joka ei liiku.

Eikö sisäinen puhtaus ole tärkeämpi? Eikö tärkeämpää ole saada synnit anteeksi ja ne lopettavat sitten tupakoinnin jotka itse tahtovat ilman pakkoa. Asetat siis tupakan säännöksi ja autuuden ehdoksi.

"Mielestäsi siis lihava uskovainen on myös irvikuva ja sellainen uskovainen joka ei liiku."

ihan mielelläni omilla aivoillani ja kirjoitan ajatukseni IHAN ITSE myös tälle palstalle.

Kiitos.

• Hynde
        Melperi kirjoitti:

"Mielestäsi siis lihava uskovainen on myös irvikuva ja sellainen uskovainen joka ei liiku."

ihan mielelläni omilla aivoillani ja kirjoitan ajatukseni IHAN ITSE myös tälle palstalle.

Kiitos.

Liikalihavuus on terveydelle lähes yhtä haitallista kuin tupakointi ja kansantaloudellisesti se on kalliimpaa ja uudet tukimukset antavat huolestuttavia ilmaisuja kun liikalihavuus tappaa ennenaikaisesti samoin kuin tupakka. Miksi et vastusta liikalihavuutta ja liikkumattomuttaa vastaan. Oletko lihava ja laiska ja puolustatko sellaista. Lähteekö uskovainen heti lenkille tehtyään parannukses ettei tuhoaisi pyhän hengen tempeliä. Koska huidot tupakkakeskustelussa ilmaan ja unohdat paasata läskejä vastaan mitä saarnataan meilläkin tupakointiä vastaan niin sinun toimisi on HYTTYSTEN SIIVILÖINTIÄ.

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

Liikalihavuus on terveydelle lähes yhtä haitallista kuin tupakointi ja kansantaloudellisesti se on kalliimpaa ja uudet tukimukset antavat huolestuttavia ilmaisuja kun liikalihavuus tappaa ennenaikaisesti samoin kuin tupakka. Miksi et vastusta liikalihavuutta ja liikkumattomuttaa vastaan. Oletko lihava ja laiska ja puolustatko sellaista. Lähteekö uskovainen heti lenkille tehtyään parannukses ettei tuhoaisi pyhän hengen tempeliä. Koska huidot tupakkakeskustelussa ilmaan ja unohdat paasata läskejä vastaan mitä saarnataan meilläkin tupakointiä vastaan niin sinun toimisi on HYTTYSTEN SIIVILÖINTIÄ.

epätoivoinen kommentti, mutta mitäpä muuta tupakoitsijalta voi odottaa tupakkakeskusteluun.

Anteeksi suorasukaisuuteni.

• Hynde
        Melperi kirjoitti:

epätoivoinen kommentti, mutta mitäpä muuta tupakoitsijalta voi odottaa tupakkakeskusteluun.

Anteeksi suorasukaisuuteni.

En ole tupakoitsija mutta sinä olet tn. ylipainoinen joka selittelee että se on terveeellistä. Mitäpä muuta voi odotella sellaiselta terveyskiihkoilijalta joka ei näe omaa epäterveellistä elämää vaan toisten terveydestä kova huoli.

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

En ole tupakoitsija mutta sinä olet tn. ylipainoinen joka selittelee että se on terveeellistä. Mitäpä muuta voi odotella sellaiselta terveyskiihkoilijalta joka ei näe omaa epäterveellistä elämää vaan toisten terveydestä kova huoli.

"En ole tupakoitsija mutta sinä olet tn. ylipainoinen joka selittelee että se on terveeellistä."

Kopiohan tähän jatkoksi kyseinen kommenttini tai muuten olet normaalin vl-saarnaajan tavoin valehtelija (he valehtelevat ja vääristelevät Raamattua).

"Mitäpä muuta voi odotella sellaiselta terveyskiihkoilijalta joka ei näe omaa epäterveellistä elämää vaan toisten terveydestä kova huoli."

Sinähän et tiedä minusta mitään. Minä sen sijaan tiedän, että SAIRAAN MONI VL imee Norttia ja on nikotiinin orja, joita nikotiinin himo juoksuttaa aina välillä tupakille, kun opettavat Raamatun vastaista "vain me" -oppia.

Terveisin

Ei-ylipainoinen ja savuton

Melperi

• Hynde
        Melperi kirjoitti:

"En ole tupakoitsija mutta sinä olet tn. ylipainoinen joka selittelee että se on terveeellistä."

Kopiohan tähän jatkoksi kyseinen kommenttini tai muuten olet normaalin vl-saarnaajan tavoin valehtelija (he valehtelevat ja vääristelevät Raamattua).

"Mitäpä muuta voi odotella sellaiselta terveyskiihkoilijalta joka ei näe omaa epäterveellistä elämää vaan toisten terveydestä kova huoli."

Sinähän et tiedä minusta mitään. Minä sen sijaan tiedän, että SAIRAAN MONI VL imee Norttia ja on nikotiinin orja, joita nikotiinin himo juoksuttaa aina välillä tupakille, kun opettavat Raamatun vastaista "vain me" -oppia.

Terveisin

Ei-ylipainoinen ja savuton

Melperi

Valehteli ensin.

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

• Melperi
        Hynde kirjoitti:

Valehteli ensin.

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

"Kuka
        Kirjoittanut: Hynde, 31.8.2004 klo 13.51

Valehteli ensin."

minuun viittaat, niin kopioihan tähän jatkoksi missä valehtelin.

Sinä sen sijaan tunnut hyvin sisäistäneen vl-herätysliikkeen yhden kulmakiven:

VALEHTELU.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      68
      2871
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe