”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti” (Hepr. 13:8).
Jumala on ikuinen ja luomaton kolmipersoona, joten myös Kristus, toinen persoona, on ikuinen ja luomaton.
Kristus on todellinen ihminen ja todellinen Jumala. Jos Kristus on todellinen ihminen, hän on inhimillisen luontonsa puolesta luotu kuten kaikki muutkin ihmiset. Kristus sai ihmisyytensä Neitsyt Marialta. Ennen inkarnaatiota Kristuksella ei ollut inhimillistä luontoa.
Kun Kristus kuolleista noustuaan astui taivaaseen, hän astui sinne ylösnousemusruumiissaan. Ylösnousemusruumis on Raamatun mukaan toisenlainen kuin meidän tuntemamme ihmisruumis, mutta selvää on, että ylösnousemusruumis edellyttää luotua ruumista: ”Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis” (1. Kor. 15:44).
Millainen on Kristuksen luontojen ja persoonan suhde? Ovatko luonnot persoonasta erillisiä? Muuttuiko Jumala inkarnaatiossa: ennen inkarnaatiota kolme jumalallista persoonaa, inkarnaation jälkeen kaksi jumalallista ja yksi jumalinhimillinen? Kuinka on mahdollista, että ennen inkarnaatiota Kristus on todellinen Jumala, mutta inkarnaation jälkeen sekä todellinen Jumala että todellinen ihminen?
Voisi ajatella, että koska Jumala on ajaton, Jumalan perspektiivistä temporaaliset ilmaisut kuten ”ennen inkarnaatiota” ja ”inkarnaation jälkeen” eivät merkitse mitään. Jumalan perspektiivistä kaikki inhimillinen tapahtuu ikään kuin samanaikaisesti. Aikaan sidotun ihmisen perspektiivistä Jumala on dynaamisesti staattinen.
Mutta vaikka ”ennen” ja ”jälkeen” eivät temporaalisesti merkitsisi Jumalalle mitään, asiallisesti ne merkitsevät, joten kysymystä ei voi ohittaa viittaamalla Jumalan ajattomuuteen.
Vai perustuuko Jumalan muuttumattomuus hänen ajattomuuteensa? Onko inkarnaatio Jumalan tilaisuus muuttua? Kuinka välttämätön olio voisi muuttua?
Eräänä sivujuonteena tässä on se, että ylösnousemusruumiissaan taivaaseen astunut Kristus on inhimillisen luontonsa puolesta luotu. Tästä näyttäisi seuraavan, että Jumala on luotu. Luotu Jumala on kuitenkin käsitteellinen mahdottomuus.
Jos kirjoittamani vaikuttaa sekavalta, järjettömältä tai peräti rienaavalta, syynä on se, että en ymmärrä tätä asiaa. En ole kolminaisuusopin tuntija.
Kaikkea ei voi ymmärtää, mutta Herra on luvannut antaa viisautta: ”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta” (Jaak. 1:5). Tähän kuitenkin liittyy ehto: ”Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne. Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään, kahtaalle horjuva ihminen, epävakaa kaikessa mitä tekee” (1:6–8).
Minun vähäinen uskoni ei muutu viisaudeksi, vaikka itku silmässä rukoilisin. Siksi panen toivoni pappeihin. Heillä on uskoa jo viran puolesta, ja eiköhän Jumala uskollisille paimenilleen anna viisautta tarpeen mukaan. Siis vastauksia pöytään, papit!
Muuttuuko Jumala?
69
192
Vastaukset
Tuossa aamiaista syödessäni ja kahvia keitellessäni tuli mieleen, että Kristus on Jumalan teko.
Jos ja kun Jumala on persoona, hän voi tehdä asioita. Maailman luominen, luomisen akti, on Jumalan teko. Maailma on Jumalan teon lopputulos. Samoin inkarnaatio on Jumalan teko. Inkarnaation lopputulos näkyy muutoksena luomakunnassa, mutta ehkä Jumalan ”muuttuminen” on yksinkertaisesti Jumalan teko, inkarnaation akti.
Luomisessa ja inkarnaatiossa on oikeastaan kyse samasta asiasta. Kristushan on uusi luomus. Kristuksessa luomakunta palaa takaisin alkuperäiseen turmeltumattomuuden tilaan.- Heureka-Re-o
Jostakin syystä lammaspaimenten erämaajumalalla on paimensauva. Mistähän syystä? Duoda duoda, ehkä joku loi jonkun omaksi kuvakseen? Heureka! Omaksi kuvakseen Hän Hänet loi! >> tai
- pela-kuu
Joo, kyllä mä olen ajatellut aina niin, että se, joksi Jumala inkarnoituu, on luotua. Kun Jeesus-lapsi sikisi, siinä tapahtui hänen ihmisyytensä osalta Jumalan luomistyö, teko.
Ajattelet luomakunnasta ortodoksisen uskon mukaisesti. Tunnen sitä ajattelua vain hämärästi, mutta se on minusta oikeampaa kuin luterilainen. Tämä luterilainen, jossa Kristus inkarnoitui vain ihmiseksi ja lunasti ristinkuolemallaan vain ihmiset, on minusta sairasta. Voisitkohan valottaa vähän tarkemmin tuota ortodoksista näkemystä? Miten se perustellaan Raamatulla? - Jumalan nimityksistä
Ehkäpä Kristuksesta, Jumalan Pojasta, käytetäänkin siksi myös nimitystä Jumalan oikea käsivarsi.
- vai mitä
Miten voit kirjoittaa väliin niin hyviä ja älykkäitä kirjoituksia kuten tuo yllä oleva ja toiste taas ihan puuta heinää..? Sairastako kitsofreniaa ?
- että mitä?
Siis hei itsis! Et kai tarkoita, että luomakunta on nykyään Kristus?
- eräs A.
että mitä? kirjoitti:
Siis hei itsis! Et kai tarkoita, että luomakunta on nykyään Kristus?
Kuka on ominut antamani lempinimen itsikselle?
- että mitä?
eräs A. kirjoitti:
Kuka on ominut antamani lempinimen itsikselle?
Höh. Ei lempinimiä voi kukaan omia. Et sinäkään, vaikka olisit sen keksinyt. Sitäpaitsi tuollainen lempinimi tulee mieleen luonnostaan, kun se on niin tavallinen väännös nimistä. Minulle ainakin tuli, kun en viitsinyt kirjoittaa pitkää itsiksen nimimerkiä. En ole nähnyt sitä täällä aikaisemmin.
Mutta olisi kiva saada vastaus tuohon kysymykseeni. - eräs A.
että mitä? kirjoitti:
Höh. Ei lempinimiä voi kukaan omia. Et sinäkään, vaikka olisit sen keksinyt. Sitäpaitsi tuollainen lempinimi tulee mieleen luonnostaan, kun se on niin tavallinen väännös nimistä. Minulle ainakin tuli, kun en viitsinyt kirjoittaa pitkää itsiksen nimimerkiä. En ole nähnyt sitä täällä aikaisemmin.
Mutta olisi kiva saada vastaus tuohon kysymykseeni.Kyllä sitä puolestani käyttää saa. Ajattelin vain, ettei eräs henkilö olisi luullut minun kysyvän tuota kysymystäsi.
Olisi kai pitänyt laittaa tuohon naurumerkki, kommenttini ei siis ollut kovinkaan vakavasti otettava. Tuskinpa itse käyttäisinkään sitä toiste. - että mitä?
eräs A. kirjoitti:
Kyllä sitä puolestani käyttää saa. Ajattelin vain, ettei eräs henkilö olisi luullut minun kysyvän tuota kysymystäsi.
Olisi kai pitänyt laittaa tuohon naurumerkki, kommenttini ei siis ollut kovinkaan vakavasti otettava. Tuskinpa itse käyttäisinkään sitä toiste.Ahaa. Minusta se on kätsy nimitys, ei tarvitse kirjoittaa pitkää ja hankalaa itse_murhaajaa. Sen lisäksi se on ihan kiva ja kotoinenkin nimitys. Mutta jos itse-murhaaja ei halua lemppareita hänestä käytettävän, niin ilmoittakoon vain.
- Ihana Fantasti
Jeesus teki ihmishahmoisena lukuisia vierailuja Vanhan Testamentin kuvaamaan maailmaan:
Paratiisissa, Abrahamin juttusilla, Jaakobin kanssa painimassa, opasti Moosesta, kävi tervehtimässä Joosuaa, samoin Gideonia (nuo ainakin tulevat mieleen).
Olisiko se niin, että jos Jumala tulee kerran ihmiseksi, hän on sitä ajan ulkopuolisena olentona kautta ikuisuuksien kumpaankin suuntaan. Hei itse_murhaaja,
ja kiitos mahtavista pohdinnoistasi! Herää kysymys, mitä mahdat siviilielämässäsi tehdä ja miten pitkä matka sinulla olisi lähimpään teologiseen tiedekuntaan. Mikä tahansa dogmatiikan laitos arvostaisi ajattelukykyäsi.
Itse kysymykseen en osaa ottaa kantaa. Olet ajatellut asian pitemmälle kuin minä itse. Jumalalle meidän vaatimatonkin uskomme riittää. Meille itsellemme sen ei tarvitse riittää, vaan kyllä näiden asioiden täytyy kestää myös looginen tutkiskelu.
Suomen kirkon sivulla asiasta sanotaan mm. näin:
Kristus on tosi Jumala, koska hän on samaa olemusta (lat. essentia) kuin Isä. Kristillisen uskon mukaan Kristus ei siis kuulu luotujen olentojen joukkoon vaan on itse Jumala. Kristus on Isästä syntynyt, ei luotu (Nikean uskontunnustus).
Syntyminen Isästä ("Jumala Jumalasta") ei ole ajallisesti määritettävissä, vaan se on tapahtunut "ennen aikojen alkua". Kristuksen syntyminen ajassa puolestaan merkitsee hänen ihmiseksi syntymistään neitsyt Mariasta.
Sinikka-pappi- - - -
Itse_murhaaja löysikin jo vastauksen ja kertoi sen tuossa toisessa viestissään 8.6. 07:01.
- Jumalan nimityksistä
- - - kirjoitti:
Itse_murhaaja löysikin jo vastauksen ja kertoi sen tuossa toisessa viestissään 8.6. 07:01.
Niin minustakin.
- - - kirjoitti:
Pääsin vähän eteenpäin. Kristus Jumalan käsivartena on osuva kuva.
Jumala ei voi muuttua, mutta Jumala voi toimia. Jos sanotaan, että Kristuksen inhimillinen luonto on teko (siis ei teon lopputulos, vaan tekemisen akti), joudutaanko dogmaattisesti kestämättömään tilanteeseen?
Kristus on Jumalan toimintaa. Toiminnan lopputulos näkyy muutoksena luomakunnassa ja ihmisen jumalasuhteessa. Meidän näkökulmastamme inkarnaatio tapahtui, mutta Jumalan näkökulmasta inkarnaatio tapahtuu.
Ajalla on alku, mutta ei loppua. Siksi inkarnaatio on loputon. Jumalan ajattomuudesta seuraa, että maailman luominen on silmänräpäys, jossa ikuisen Jumalan kaikki teot ovat olemassa ainaisesti.
Jumalallisen luontonsa puolesta Kristus on ikuinen Luoja. Inhimillisen luontonsa puolesta Kristus on ikuisen Luojan ainainen akti.
Jos sekaan sotkisi vielä immanentin ja ekonomisen triniteetin, soppa olisi valmis. Onko Kristus inhimillinen vain ekonomisen triniteetin näkökulmasta?
On kummallista, että näin vaikea uskonto on maailman suurin. Ei ihme, että yliopistoinstituutio rakennettiin kristinuskon ympärille.- 876541
itse_murhaaja kirjoitti:
Jumala ei voi muuttua, mutta Jumala voi toimia. Jos sanotaan, että Kristuksen inhimillinen luonto on teko (siis ei teon lopputulos, vaan tekemisen akti), joudutaanko dogmaattisesti kestämättömään tilanteeseen?
Kristus on Jumalan toimintaa. Toiminnan lopputulos näkyy muutoksena luomakunnassa ja ihmisen jumalasuhteessa. Meidän näkökulmastamme inkarnaatio tapahtui, mutta Jumalan näkökulmasta inkarnaatio tapahtuu.
Ajalla on alku, mutta ei loppua. Siksi inkarnaatio on loputon. Jumalan ajattomuudesta seuraa, että maailman luominen on silmänräpäys, jossa ikuisen Jumalan kaikki teot ovat olemassa ainaisesti.
Jumalallisen luontonsa puolesta Kristus on ikuinen Luoja. Inhimillisen luontonsa puolesta Kristus on ikuisen Luojan ainainen akti.
Jos sekaan sotkisi vielä immanentin ja ekonomisen triniteetin, soppa olisi valmis. Onko Kristus inhimillinen vain ekonomisen triniteetin näkökulmasta?
On kummallista, että näin vaikea uskonto on maailman suurin. Ei ihme, että yliopistoinstituutio rakennettiin kristinuskon ympärille."Jos sanotaan, että Kristuksen inhimillinen luonto on teko (siis ei teon lopputulos, vaan tekemisen akti), joudutaanko dogmaattisesti kestämättömään tilanteeseen?"
Mikä se lihaa ja verta oleva Kristus oli jos ei teon lopputulos. - Balttis täydentää
Sinikka: "Syntyminen Isäsät ('Jumala Jumalasta') ei ole ajallisesti määriteltävissä, vaan se on ennen aikojen 'alkua'" Sentähden Hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia Sinä et tahtonut MUTTA RUUMIIN SINÄ MINULLE VALMISTIT"
itse_murhaaja kirjoitti:
On kummallista, että näin vaikea uskonto on maailman suurin. Ei ihme, että yliopistoinstituutio rakennettiin kristinuskon ympärille.1) Jumbetsugelo Itse_m! Mene teologiseen tiedekuntaan! Älä uuvu hienoon miettimiseesi, kuten vihjaisit joskus. Harkitse teologista ja kirjoittele täällä. Who are you? Siis ei nimenä vaan kuvauksena.
2)" Iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen" lienee myös käännettävissä "iankaikkisuuksien iankaikkisuudessa", jossa aikakäsitys on erilainen ja maustaa monta tämäntyyppistä pohdintaa.
- Rienausta vai ei ?
kuunteleva_kirkko Sinikka-pappi:
Hei itse_murhaaja,
ja kiitos mahtavista pohdinnoistasi! Herää kysymys, mitä mahdat siviilielämässäsi tehdä ja miten pitkä matka sinulla olisi lähimpään teologiseen tiedekuntaan. Mikä tahansa dogmatiikan laitos arvostaisi ajattelukykyäsi.
Kieltämättä itse maallikkona olen samaa mieltä itse_murhaajan pohdintojen tasosta. Luterilainen kirkko tarvitsisi kipeästi lisää "itse_murhaaja"-piispoja. = ) - Balttis :::::>:
Jeesus oli olemassa jo ennen ilmestymistään "orjan muodossa", ja hänellä oli silloin jo katoamattomassa kirkaudessa "Jumalan muoto": Fil.2:6,7. Hän on Jumalan salattu ihminen: Hän on salattu "Ihmisen Poika" eli Toinen Ihminen taivaasta: 1 Kor.15:45-49; eli Jumalan kuva kirkkaudessa: 1 Moos.1:26 sekä luomankunnan "alkuna", "esikoisena" = "resit", 1 Moos.1:1; että ihmiskunnan loppuna: eli "Viimeisenä Aadamina". Hän "metamorfosoi" jo todistukseksi kaikiille myös siksi että hänet tunnetaan katoamattoman kirkkauttaan säteilevänä, - nimenomaan ilmestysvuorelle, jossa oli läsnä todistajia sekä "katovaisuudesta" että: "katoamattomuudesta" Isän antaessa Hänestä myös todistuksen kirkastettuna eikä vain orjan muotoisena. Hän on Jumalan Kaikkivaltias, eli "El Shadai", joka on kukistanut myös kuoleman ruumiissaan: Ilm.1:7,8,17,1. Sekä Ilmestyskirja että: Septuginta käyttää El Shaddaista ilmaisua "pantokrator", joka on siis sanan Kaikkivaltias tai Kaikkiriittävä, kreikankielinen ilmaus.
- Jeesus on Herra !
Kirje kolossalaisille 1
15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät,
olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
SANANLASKUT 8
24. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
25. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
26. kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
27. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
28. kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
29. kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
30. silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
31. leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
" Jeesus oli olemassa jo ennen ilmestymistään "orjan muodossa"
Niin, vasta ennen maanpäälle tuloaan..
Kirje filippiläisille 2
5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8. hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
- Balttis täydentää
Itseasissa Jeesus ilmaisee Johanneksen evankeliumin kahdeksannnen luvun lopussa, että hän ja Aabraham oliva kohdaanneet toisensa, ja tämähän oli se asia mikä ihmetytti fariseuksia jotka tunsivat hänet vain lihan mukaan arvoiden ja tuntien, mutta: Jeesus on nimeomaan Jumalan Korkeimman katoamaton pappi, eli Melkisekdek, - Hän joka on myös ensimäinen maininta "Saalemin kuninkaasta", eli Jerusalemin omistajasta: Hebr.7:1-8. Eipä siis mikää ihme että: Israelia kutsuttaan myös "Immanuelin maaksi" : Jes.8:8; sillä Hän on sekä "Suuren kuninkaan kaupungin" eli Jerusalemin että: myös koko valtakunnan kruunattu kuningas ikuisesti: Sak.6:12,13; Psalmi 110.
Vertaa siihen mitä sanotaan "Jeshuasta" Jes.52:7 eli siitä että ilonsanoman tuoja julistaa "Jeshuaa", eli Pelastusta. - Balttis täydentää
Kirkastettu Jeshua, eli taivaaseen korotettu Jeesus on Hän, joka miedän tulee tuntea, - eikä enää Jeesusta vain "orjan muotoisena" siis vaan kirkastettuna, eli sellaisena kuin hänet Ilmestyskirja, Danielikirja ja Haanokin kirja eli "apokalyptinen kirjallisuus esittä", ja juuri siksi Isän antoi kirkastusvuorella todistuksen Pojastaa "olemuksensa kuvana, - krikkautensa säteilynä": jossa Jumalan koko täyteys asuu ruumiillisesti: Hebr.1:1-3. Matt.17:5.
- Balttis elämästä:
Kirkastetussa Jeesuksessa Kristuksessa kaikki on luotu valmiiksi asti täydelliseiksi "Jumalan kuvuuteen": Kol.2:9,10; ja elä on niellyt sen mikä on katoavaista, eli siksi Viimenen Aadam, on kaikki eläväksi tekevä Henki, ja Jumalan salaisuus: 1 Tim.3:16; eli Toinen Ihminen = Ihmisen Poika taivaasta. Hänessä asuu näkymättömän Jumalan kaikki elämäntäyteys ruumiillisesti: Kol.1:15,17-19.
- Balttis näkökulmaa:
Jumala näki meidät uudestisynnyttämisen peson läpikäyneet jo ennen maailman perustamista (pro kataboles kosmu) Kristuksessa edessään rakastettuina ja siunasi meidät jo silloin HÄNESSÄ: Ef.1:4,5.
- Jumala on yksi
itse_murhaaja,
muista pitää mielessäsi se, että kolminaisuusoppi eli oppi Jumalan kolmesta persoonasta tuli kirkon oppeihin vasta vuonna 325, ja tuota aikaa aiemmin kukaan ei puhunut kolminaisuusopista, eikä tätä oppia tunne kuin kristinusko.
http://wwnet.fi/users/veijone/likinus_ja_konstantinus.htmKolminaisuusopin juuret ovat syvällä esinikealaisessa kristinuskossa. En rupea pitämään sinulle oppihistorian luentoa, vaikka selvästi olisit sellaisen tarpeessa. Sanon vain kaksi asiaa, jotka sinun on syytä pitää mielessäsi: 1) kolminaisuusoppi on yhtä kuin kristinusko, 2) kristinusko on totuus.
- Balttis
Kolminaisuus on oppina ominainen jossain muodoissaan varsin monissa pakanauskonnoissa, eikä oppi kolminaisuudesta siis edusta mitään vain muka kristinuskolle tunnusomaista asiaa, vaan päinvastoin se yhdistää oppina pakanauskontoja ja valekristinuskoakin toisiinsa.
- Maria-Elisabet
Ei pidä paikkaansa! Vanha Testamentti on täynnä tietoa Pyhästä Hengestä,ja hänen vaikutksestaan ihmiseen, samoin profetioita Jeesksen, messiaan, syntymästä.
Vanhassa Testamentissa Jumala sanoo:"Viimeisinä aikoina minä vuodatan Henkeni kaiken lihan ylle....", tämä tapahtui 1:nä helluntaina. Tapahtuma on kerrottu Apostolien teoissa.
Olen Raamattua lukiessani koonnut Raamatun paikkoja, joissa on kyse Pyhästä Hengestä, ja ensimmäinen on jo (muistaakseni) 1:simmäisessä
Mooseksen kirjassa!
Laitanko sinulle listan?
- Balttis
itse_murhaajalle: kolminaisuusoppi on filosofien yritys selittää Jumalan olemusta, luoden Hänestä ulkokohtaisia oppeja, - joita muutettiin lukemattomissa kirkolliskokoukisissa, - ilman että edes niihin osallistuneen tahot pysyivät kärräyllä siitä mitä Jumalan olemuksesta viisasteltiin. Näitä sarkastisen viisauden päätelmiä pidettiin valllantavoittelun keinoina ja näin julisteltiin kilvan toinen toisiaan kerettiläisiksi, keinona esittää ylivaltavaatimuksia ja ns. primaattivaatimuksia.
- Balttis
Jumalan persoonien sisäkkäisyyden ja ykseyden voi YMMÄRTÄÄ vasta kun Poika ilmaisee itsensä uskovassa, Pyhän Hengen osallisuudessa: Joh.14:16-23; kaikki muu on tyhjää järjen ulkokohtaista päätelemää, asiasta jota järki ei voi avata ymmärtämään ilman Pyhän Hengen osallisuutta.
- bishop83
kaikki muu on tyhjää järjen ulkokohtaista päätelemää, asiasta jota järki ei voi avata ymmärtämään ilman Pyhän Hengen osallisuutta.
---> eli aivot narikkaan?- Balttis bishopille
--->> ei aivoja narkkaan tarvitse panna, silloin kun tämä toteutuu Pyhässä Hengessä todeksi elettynä:
Joh.14:1-20; >> En minä jätä teitä orvoiksi; minä TULEN TEIDÄN TYKÖNNE. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää näe minua, MUTTA TE NÄETTÄ MINUT; KOSKA MINÄ ELÄN, niin tekin saatte elää. SINÄ PÄIVÄNÄ TE YMMÄRRÄTTE, että minä olen Isässäni (inessiivissä), ja te olette minussa (inessivissä) ja minä teissä (inessiivissä). - Balttis
Ihmisen järje ja näkyväisten valtaamat visiot toimivat joskus jopa voittavan uskon vihollisina, katsoessaan vaikkapa vihollisiaan ja pitäen heitä lähes jättiläisinä, vaikka uskon kautta ymmärrämme ettei heistä ole kuin "suupalaksi" meille uskoville vastustajina: 4 Moos.13-14-luvut.
- Jeesus on Herra !
" kaikki muu on tyhjää järjen ulkokohtaista päätelemää, asiasta jota järki ei voi avata ymmärtämään ilman Pyhän Hengen osallisuutta.
---> eli aivot narikkaan? "
Pyhä henki avaa sanan ja sana on elämän leipä !
Evankeliumi Johanneksen mukaan 14
"26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni,
hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille.
En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö "
Aivot on käytössä edelleen, entistä ehompina ja vastaanottavaisempina. - Maria-Elisabet
Jeesuksella on Jumalan luonto, koska Taivaallinen isä on hänen ainoa isänsä. Jeesuksella ei ole maallista isää vain kasvatti-isä,Joosef. Jeesus on lankeamaton, ja siksi hänen jumalallinen luontonsa on hänessä yhä vieläkin! Koska hän on synnitön,on hän myös kuolematon, kadotustuomio ei häntä koskaan ole koskenut.
Hän syntyi ihmiseksi, ainoaksi synnittömäksi ihmiseksi, ihmisen tavalla elääkseen ihmisen elämää auttaakseen kiusattuja ja päästääkseen meidät irti Kiusaajasta, ja hän jätti meille evankeliumin, Ilosanoman Jeesuksesta. Jos uskot , että hän on maksanut sinusta täyden hinnan , olet Jumalan lapsi, Jeesuksen sisar/veli ja sinulla on Taivaallinen isä!- Balttis kuolemasta
Jeesus kuoli kerran, vanhurskas vääräin puolesta että me Hänessä, ja Hänen kauttaan tulisimme Jumalan vanhauskaudeksi, ja siksi myös tämä on totta Hänen tekonsa:
>> joka "itse kantoi MEIDÄN SYNTIMME RUUMIISSAAN RISTINPUUHUN, ETTÄ ME, SYNNISTÄ (Hänen kauttaan) POIS KUOLLEINA, eläisimme Jumalalle; ja Hänen haavinsa kautta TE OLETTE PARATUT" (pois synnistä). Sillä te olitte "eksyksissä kuin lampaat", mutta nyt te olettte palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö. - Balttis kuolemasta
Balttis kuolemasta kirjoitti:
Jeesus kuoli kerran, vanhurskas vääräin puolesta että me Hänessä, ja Hänen kauttaan tulisimme Jumalan vanhauskaudeksi, ja siksi myös tämä on totta Hänen tekonsa:
>> joka "itse kantoi MEIDÄN SYNTIMME RUUMIISSAAN RISTINPUUHUN, ETTÄ ME, SYNNISTÄ (Hänen kauttaan) POIS KUOLLEINA, eläisimme Jumalalle; ja Hänen haavinsa kautta TE OLETTE PARATUT" (pois synnistä). Sillä te olitte "eksyksissä kuin lampaat", mutta nyt te olettte palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.Jeesus oli syntipukki, joka vei kerralla kaikkien ihmisten kaikki synnit ruumiissaan kuoleman osaksi hautaansa, - joten kuoleman saatua osansa niitä ei voida enää myöskään, - siis MEIDÄN syntejämme: kuolleista herättää... joten suostutaan mekin kaikki tähän ratkaisuun, ja laitetaan mielessämme ydeksitullen, kätemme tämän syntipukin päälle, joka kantoi ruumiissaan meidän syntimme kuoleman osaksi ristillä, jotta me olisimme vapaat, - elämään Jumalan lasten kirkkauden vapaudessa, synnistä jo pois kuolleina.
>> Sillä minkä Hän kuoli, sen hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä Hän elää, sen Hän elää Jumalalle, NIIN TEKIN PITÄKÄÄ ITSENNE SYNNILLE KUOLLEINA, MUTTA JUMALALLE ELÄVINÄ KRISTUKSESSA JEESUKSESSA.
- Balttis jäsentelee
Nykyinen maailma, merkityksessä "kosmos", ja koko "Ensimmäinen Aadam" merkityksessä "Ihmiskunta" on jo nyt "ruhtinastaan" myöten tuomittu Kristuksessa Jeesuksessa RISTILLÄ, sillä: toinen ja salattu ihminen taivaasta, on myös Viimenen Aadam Elohimin (Jumalan) edessä, ja Hänessä kaikki jotka on luotu vain Ensimmäisen Aadamin kuvuuteen on jo tuomittu, eli koko se "kosmos", syntiilangennut maailma jossa me elämme "Aadamin päivää", - on jo päättynyt: 1 Moos.2:17; ja maailma on jo Hänessä siis varmasti tuomittu ja ristiinaulittu.
Tämä on vain yksi luomispäivä, tämä ihmiskunnan elinikä, - eli kuudes luomispäivä, ja seitemäs on jo, vaikka se on ikäänkuin myös vielä TULEVA meille. - Balttis
Kuudes luomispäivä päättyi, ristiinaulitussa Jeesuksessa Kristuksessa eli "Viimeisessä Aadamissa", vaikka me elämmekin vielä armonaikaan ja viiveessä ennen kuudennen luomispäivän näkyvää päättymistä "tässä ajassa", joka katoaa. Sitten alkaa uskoville pyhitetty sapatin lepo, eli se päivä jota Jumalakin jo elää: Hebr.3:7-4:11; joka on Jumalan kansalle varmasti tuleva sillä Hän, Jumala saattoi meidät jo lepoon kaikista teoistamme, ristiinaulitussa ja ylösnoussessa Kristuksessa Jeesuksessa, joka sanoi ennen lähtöään täältä "orjan muodosta": "Lähtekäämme täältä!".
- Balttis
Hän on tie, ja totuus ja elämä
- loppukaneetti
Hmmm....Mihin ei Balttis tunkisi itseään.
- Hara Kiri
itse_murhaaja kirjoitti:
Perseeseen. Valitettavasti.
Onneksi
Kumpi siis muuttuu. Jumala vai Balttiksen (ihmisen) käsitys?
- Ballttis hellinille
Elohimin projekti, JHWH:ssa on saattaa kakki omaksi kuvakseen, kaltaisikseen; eli Taivaallisen Salatunkin Ihmisen Pojan kaltaisiksi, siis Hän joka on Jumalan kuva "esikoinen" jo ennen kaikkea luomakuntaa.
- Balttis
Kaikki on tehty täydellisiksi jo nyt Kristuksessa Jeesuksessa: Kol.2:9,10.
Kaikki on tehty täydellisiksi jo nyt. Näin on. Mooseksen kirjassa jo mainitaan että kaikki mikä luotiin oli täydellistä ja hyvää. 31 Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää
Siinä olen aivan samassa ymmärrryksessä. Harmillisen monet vain näkevät kaverin käsityksessä korjattavaa.
.
.
- Balttis täsmentää
Kaikki on saatettu valmiiksi Jeesuksessa Kristuksessa, joka on Ihmisen Poika, Jumalan salattuna ihminen taivaallisessa kirkkaudessa: Kol.3:1-4; ja on vienyt meidän jo Melkisedekin järjestyksen mukaisena ylimmäisenä, tosi Jahosuana perille kirkkauteen jossa Hän elää, kuten mekin jo nyt evankeliumin kautta ilmoitettuna "apokalypseos" = "ilman peitteitä" Herran kasvojen kirkkauden ja elämäntäyteyden tuntemisen edessä.
Hänessä: >> tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala (Elohim = Isä, Poika ja Pyhä Henki) päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänäsä, JONKA HÄN OLI TEHNYT. Ja Elohim SIUNASI SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN (joka on meille varmsti tuleva = ajallisesti futuurissa) ja PYHITTI SEN, KOSKA SINÄ PÄIVÄSTÄ HÄN LEPÄSI KAIKESTA LUOMISTYÖSTÄNSÄ, JONKA HÄN OLI (kuudentena luomispäivänä jossa me myös vielä ikäänkuin elämme, - "viiveessä" tälle.) TEHNYT. Haluan kiittää tästä ketjusta. Te sitten jaksatte yllättää päivästä toiseen. En olisi uskonut saavani lukea tämänsyvyistä pohdintaa ja vieläpä melko asialliseen tyyliin käytyä vuoropuhelua. Vaikka olisimme asioista eri mieltäkin, se ei ole pointti, vaan hyvä keskustelu on se juttu. Olette ihan huippuja, niin Itse_murmeliini (anteeksi lempinimi, se vain lipsahtaa..), Hellin, Balttis kuin muutkin.
Tässä 12.6. päivän tunnussana jokaiselle palstalaiselle:
" Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja" (Kol.3: 16).
Tuikku-pappi- Balttis elämästä
Se on ilosanoma että: Jumala on lahjoittanut meille uskonkautta Poikaansa, iannkakikisen elämän: 1Joh.5:9-13; jonka Hän on myös "tallettanut" meille Pojassaan: 1 Piet.3:3-5; ja >> Kol. 1:5;
- Hasadi hommaa
itse_murhaaja kirjoitti:
Ketju oli ihan ok, kunnes Balttis pyyhälsi paikalle.
Ketju oli ennen Balttiksen kommentteja pelkkää epämääräistä filosofiaa, abstraktia aprikointia.
- Vaan ei tuomaroida
Ja sinulle on suotu kyky arvioda sanottua Tuikku?
- Matti Mainio
itse_murhaaja kirjoitti:
Ketju oli ihan ok, kunnes Balttis pyyhälsi paikalle.
Hienoa että arostat sanottavaasi itse_murhaaja.
Vaan ei tuomaroida kirjoitti:
Vaan ei tuomaroida
-------------------------------------------------------------
Todistaesani ainoastaan kaikenkatavasta rakkaudesta hyväksyn että ylläoleva ajatus on lähtöisin rakkaudesta ja tähtää rakkauteen. Jokainen arvioi eli ottaa kantaa kulemaansa ja kokemaansa. Vaikka ei tietenkään siitä minnekään aina kirjoita.
Siksipä voi aivan hyvin myös arvostaa ja kokea kiitollisin mielin Tuikun mielipiteen.
Tästä pääsen mielilauseeseeni. Jokainen luo oman käsityksensä kaikesta mikä tulee eteen. Toinen kieltää toinen myöntää vaikka asia on sama.- Balttis
hellin63 kirjoitti:
Vaan ei tuomaroida
-------------------------------------------------------------
Todistaesani ainoastaan kaikenkatavasta rakkaudesta hyväksyn että ylläoleva ajatus on lähtöisin rakkaudesta ja tähtää rakkauteen. Jokainen arvioi eli ottaa kantaa kulemaansa ja kokemaansa. Vaikka ei tietenkään siitä minnekään aina kirjoita.
Siksipä voi aivan hyvin myös arvostaa ja kokea kiitollisin mielin Tuikun mielipiteen.
Tästä pääsen mielilauseeseeni. Jokainen luo oman käsityksensä kaikesta mikä tulee eteen. Toinen kieltää toinen myöntää vaikka asia on sama.Ja kun "Ihmeellinen Neuvonantaja" on tullut, "Totuuden Henki", johdattaa Hän meidät kaikkeen totuuteen, - sillä Hän ei puhu vain omiaan, - jotta emme olisi vain oman ymmärryksemme varassa, vai mitä?
- 15+4
Vuoropuhelu on metodi opettaa Kristuksen salaisuutta, mutta tällä sivustolla se ei onnistu koska papit eivät sidottuina tunnustuksellisiin dogmeihinsa todellisesti keskustele, vaan esittävät vain mm. mitä kirkko ja sen uskontunnustukset esittävät ja väittävät kristinuskoksi, kykenemättä osoittamaan kirkon dogmien perusteita Raamatusta.
Tuikkukaan ei kerro mikä häntä ketjun sisällössä yllätti ja ilahdutta, vaan toteaa vain kohdanneensa "syvällistä pohdintaa", - joten keskustelua aiheesta ei näin synny vaan aihe jää lähinnä muutaman kirjoittajan esittämäksi monologiksi.
- Balttis täydentää
Liite edelliseen: Raamattu ei kerro Jumalan koskaan keskeyttäneen pyhittämäänsä lepolaan, vaan Hän jatkaa sitä sen ajan ulkopuolelle jossa me vielä ikäänkuin olemme vielä elävinämme, "kuoleman varjon maassa", eli Jumalan jo on, lepää siinä seitsemännessä päivässä joka on meille vasta tuleva: Hebr.3:7-4:11; ja se KERTOMUS joka alkaa 1 Moos.2:4:sta, kertoon asasta ennen tätä lepoonasettumisesta, eli kuudennesta luomispäivästä jolloin Jumalan "teki ihmisen" ja Lunasti hänet asettaen lopulta katoamattomaan kirkkauteen Sapatin Herran kautta ja Hänessä, - inessiivissä meidät pelastaen synnin ja kuolleman valtapiiristä, - siihen lepoon joka alkoi: Jumalan Korkeimman ylimmäisen papin Melkisedekin, - Vanhurskauden ja Rauhan kuninkaan viedessä miedät itsesssään, katoamattomina ylösnousemuksen maailmaan jossa ollaan kuin enkelit eikä enää kuolla: siis toiseen maailmaan: Hebr.9:11; "luomakuntaan" eli ylösnousemuksen maailmaan: Matt.22:23-33.
Tämä kuolemanton Melkisedek vei meidät itseensä kätkettyinä todelliseen luvattuun maahan, eli ylösnousemuksen maailmaan ja teki meidät kuolemattomiksi. - Balttis kirkkaudesta
Kristuksessa Jeesuksessa, eli ylösnousemuksessa Hänessä ja Hänen kauttaan:
>> ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehille; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.- Balttis tulevista
Kun me tulemme alas taivaasta: Kol.3:4; ilmestyen maanpäälle lopettamaan pahan maailmanajan loppusodan: Sak.14:4,5; Herramme kaltaisina kirkkaudessa, taivaalliset ruumiimme ei vahinoitu eikä kuolema niitä enää vallitse, vaikka tulemme nimeomaan lopettamaan siis sen sodan, jota maanpäällä käydään, ja jonka lopettaminen on välttämätön taivaallisen väliinpuuttumisen myötä, sillä muuten ei mikään liha säästyisi maan päällä elossa, - tulevaan: Sar Shalomin "tuhatvuotiseen" rauhanvaltakuntaa, kuten on kirjoitettu profetaalisessa sanassa.
- Balttis profetoi
Ai mistä tiedän tämän kaiken? Ennenvanhaa profeettoja kutsuttiin "näkijöiksi", ja minä ole nähnyt sen mistä kirjoitan, - kirjoituksiin myös viitaten, eli en ole ainoa joka on näkijä joka näin puhuu.
Tässä tälläinen asia tosta Jumalan muutumisesta,,Jumala ei todella ole muutanut mieltä Sanaassa antamissaa "elämän ohjeista"
1.Tim.5:22. Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
Eli kun papit siunaa jotain sellaista, joka ei kestä Sanan valossa, niin se tavallan on Jumalan komentamista,,Sun Jumala on siunatava tämä "synti"
Olkoon tämä varoituksen sana.Aamen- Balttis
Keskeistä ilosanomassa, eli parhaassa sanomassa Jumalan "esikoisesta", Ihmisen Pojasta, tuosta salatusta ihmisestä taivaasta, on se että: Hänen tuntemistaan tehtiin mm. Paavalille tiettäväksi, "ilmestyksen kautta", Hengen ilmoituksena tavalla jolla sitä ei oltu koskaan aikaisemmin "ihmisten lapsille tiettäväksi tehty" - niinkuin se nyt tehtiin, kuten Paavali todistaa sanoen:
>> Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa evankeliumia Kristuksen TUTKIMATTOMASTA rikkaudesta JA SAATTAA KAIKILLE ILMEISEKSI, MITÄ ON SEN SALAISUUDEN TALOUDENHOITO, JOKA IKUISISTA AJOISTA ON OLLUT KÄTKETTYNÄ JUMALASSA, KAIKEN LUOJASSA. - Balttis
Sana rististä, sisältää Jumalan voiman vaikka se onkin "pakanoille hullutus, ja juutalaisille pahennus", - ja oikeastaan: tämän lisäksi puhuttavaa viisautta puhutaan vain jo "sisäpuolella olevien täydellisten keskuudessa": eikä siis anneta suinkaan pyhää koirille tai helmiä possuille: 1 Kor.2:6
Niin kaukana olen kuitenkin täydellisyydestä että näen ja koen papeille suunnatun kommentin arvosteluna piikittelynä ja nimittelynä ja heidät syyllistetään kaikesta mahdollisesta koko ihmiskunnan kärsimyksen aiheuttamisesta ja julki tuomisesta.
Kun monet heistä ovat vilpittömästi rakkauden ja anteeksiannon puolesta puhumassa ja kokevat sen elämäntehtäväkseen.
Eikö juuri silloin ole ainut oikea tapa kivittää heitä koko ajan ja syyllistää kaikesta iankaikkisesta iankaikkiseen. Silloinhan juuri jokainen meistä tarjoaa parhaan mahdollisuuden heille opetella se mitä ovat vakaumuksensa mukaisesti alkaneet opetella ja lupautuneet opettamaan.
Eiköhän pidetä tämä sovittuna Balttis ja Mirka ja bishop ja kaikki muut. Antaa palaa vain täysillä, siitäpähän oppivat.
Kuten se kartanon herra joka pienimmästäkin rikkeestä pieksi alaisiaan komensi jopa löi kaulan poikki ja sanoi siitäpähän oppii. Niinpä tuli hänenkin vuoronsa ja taivaan portilla varovasti takarivissä aikoi puikahtaa Pietarin ohi. Pietari kuitenkin näki hänet ja kysyi Jeesukselta, "mitäs tuon kanssa tehdään?" Siihen Jeesus vastasi "Pyydetään sisälle ja annetaan anteeksi siitäpähän oppii.
Viimeinen tuomio on tuomio rakkauteen. Muuta ei ole kuin Rakkaus eli Jumala.- Balttis hellinille
Se että rinnastat antikristillisten pappien edustaman "toisenlaisen evankeliumin": Gal.1:6-9; - juutalaiseen tuomion täytäntöönpanoon kivittämisseen on lähtökohtaisesti harhaanjohtava rinnastus, sillä eivät kristillinen kuri ja kuuliaisuus Kristuksen evankeliumille, sekä sen puolustaminen ole mitään "pappien kivittämistä", - vaan terveen opin mukaisen evankeluimin totuuden puolustamista: kirkon suuria kirkkohistoriallisia valheita ja petoksia vastaan.
Viimenen tuomio kaikille "ulkopuolella oleville" on yksin Jumalan, mutta evankeliumin totuuden puolustaminen, Jumalan sanaan perustautuen on se voima joka hajoittaa kaikki järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, mukaanlukien pappien dogmat, eli kirkon omaksumat erityiste antikristilliset lahkovalheet.
Jeesus Kristus on tännä totuutta ja armoa, mutta ilman totuutta armo on kuin kelvoton suola, - joka ei enää toimi. Jeesus rukoili sitä että Isä pyhittäisi kaikki Jumalan lapset totuudessa, - ja Totuuden Hengen tehtävä on johdattaa kaikki uskovat totuuteen - siinä armossa jossa he elävät. - Balttis
Minkä totuus paljastaa, sen armo parantaa, mutta meilenmuutos on silloin myös oleellinen osa sitä "mielen uudistusta" joka on kristitylle välttämätöntä:
Ef.4:13-15; >> ...kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme olisi enää alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opin tuulissa ja ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa jounissa, vaan että me, TOTUUTTA NOUDATTAEN RAKKAUDESSA, KAIKIN TAVOIN KASVAISIMME HÄNEEN, JOKA ON PÄÄ, KRISTUS (eikä jonkin lahkokirkon tai niiden pappien julistamiin dogmeihin). Siksipä juuri tarkennan:
Niin kaukana olen kuitenkin täydellisyydestä että näen ja koen IHMISEEN suunnatun kommentin arvosteluna piikittelynä ja nimittelynä ja IHMINEN syyllistetään kaikesta mahdollisesta koko ihmiskunnan kärsimyksen aiheuttamisesta ja julki tuomisesta.
Kun pitäsisi ajatella ja kommentoida sitä AJATUSTA, MIELIPIDETTÄ, ei kirkoa ei ateistia, ei pappia ei balttista.
Miten voi kukaan pohtia muuta kuin sitä mitä on opetettu? Ei kai sinulle ole opetettu sitä titteliä, kirkkoa, ateistia. Eikö sinulle pareminkin ole opetettu jotakin tietoa, asiaa, ammattia? Käytöstä ????
Ilmi selvä puute peruskoulussa. Annan senkin jälleen anteeksi itselleni koska kaikki on täydellistä mikä on luotu. Kunhan vain hyväksyn sen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553603- 181904
- 371881
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171691Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251452Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401412- 611349
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901105- 1281065
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221063