kumpi kampi

tuleva Fiatisti?

Auttakaa te, jotka Fiateista tiedätte enemmän.
Mulla on hakusessa farkku ja nyt olisinkin kysynyt neuvoa, jotta mitä eroa on Marealla ja Tempralla. Ulkonäkö toki, mutta niinkuin jotain ratkaisevia teksinsiä eroja? Onko Mareassa jotain huomatavan paremmin kuin Temprassa? Temprat lienevät vanhempaa mallia ja niitä saa edukkaammin, mutta kannattaako sitten satsata se muutama tonni enemmän ja hankkia Marea vai pärjäänkö Tempralla?
Tiedän, että en osaa kysyä tarpeeksi teknisesti, naisihminen kun olen, mutta olisin tosi kiitollinen kaikista vinkeistä!

21

1944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • smk

no ei kumpaakaa.. osta stilo multiwagoni..

• ...

Kyllä Mareassa uudempana mallina lienee parempaa tekniikkaa ja ehkä enemmän jotain mukavuuksiakin tarjolla, kuin vanhoissa Temproissa. Marean turvallisuutta lisää mm. airbag, jota harvemmissa Temproissa lienee...? Vaikka se hieman kalliimpikin olisi, niin jälleenmyydessäsi Marean saat siitä vastaavasti enemmän rahaa, kuin jostakin loppuunajetusta vanhasta Temprasta....

• kyllä

No tota joo. meillä on tempra ja siinä on semmosta eroo mareaan, että se on sisätiloiltaan pikkusen isompi. Tyyppivikoja on lämmityslaitteenkennon muotoilusta johtuva loriseva ääni, joka ei sinänsä haittaa toimintaa millän lailla. Ja sit toi digitaalinen mittaristo saattaa tuottaa jotain ongelmia, mutta se on todennäkösesti vaan kosketushäiriö.
      Tempra on ihan asia kampe.

• alkuper.

kommenteista. Mikäköhän on sitten loppuunajettu Tempra eli paljonko kestää? Onko 170 tkm ajetussa jo loppusuora meneillään? Onko Temproissa joitain tiettyjä paikkoja, jotka voivat laueta jonkun tietyn km kohdalla, siis suurin piirtein? Jakopään hihna esim.

• Ex Tempristi

Itse karautin Temprallani ennen vaihtoon laittoa 250 tkm. Olin yllättävän tyytyväinen, ettei suurempia vikoja sattunut kohdalle. Normaalit kuluvat osat tuli vaihdettua (kuten jakohinna 2 x n. 110 tkm) eikä sen ihmeellisempää. Taisi oma olla ns. tiistaikappale.

• antti

Farkkumareoita saa jo sen verran edullisesti, että kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen.

Tempra on Fiat Tipon isompi versio ja kyseinen auto tuli markkinoille jo vuonna 1988! Marea on Fiat Bravasta kehitetty, joka esiteltiin 1996. Se on Tempraan verrattuna aivan eri tasolla niin turvallisuudessa, luotettavuudessa kuin ajettavuudessa, vaikka Temprassa varmaan parempi ohjaustuntuma onkin. Tempra myös kuuluu vielä siihen Fiat-sukupolveen jota sähköviat vaivaavat, Mareassa ei enää niitä ongelmia ole.

Läheskään kaikissa Temproissa ei ole edes keskuslukitusta, mikä farmariautossa on jo aika suuri puute kun pitää koko ajan lukkojen kanssa räplätä, Mareoissa on kaikissa keskuslukitus, sähköikkunat ja ennenkaikkea turvatyyny. Myös moottori on kehittyneempi, Tempran 1,6 koneessa on tehoa 75 tai 90 hv mallista riippuen, Mareassa 100 hv.

Kumpikaan ei ole huono vaihtoehto, mutta tosiaan Mareaa suosittelen lämpimästi.

• Jani

Tietääkseni kaikki farkku-temprat on keskuslukituksella varustettuja eli mallia sx. Niissä on myös sähköikkunat ja dgt-mittaristo. Itse ajelen tempra-farmarilla ja tilaa on ainakin enemmän kuin mareassa ja ajoasento ja ajettavuus parempia. Ulkonäön puolesta marea on selvästi uudemman näköinen, mutta kulmikkuushan on tulossa taas muotiin, kuten uusista autoista näkee. Ja ei niitä sähkövikoja sen enempää varmastikaan ole kuin mareassa. Vuodesta 94 tempran 1.6 on varustettua monipisteruiskulla ja tehoa 90hv ja ihan riittävästi kulkee. Tosin saahan niitä 2.0 litran koneellakin jolloin kokemuksesta voin sanoa että vauhtia on vähintään riittävästi. Ja 2.0 malleissa on vielä tyylikkään nahkapenkit vakiona jota esim. mareasta saa etsiä. Tosin kyllä mareakin on hyvä auto ja varmasti itse vaihdan siihen sitten joskus tempran jälkeen.

• salkupre.
        Jani kirjoitti:

Tietääkseni kaikki farkku-temprat on keskuslukituksella varustettuja eli mallia sx. Niissä on myös sähköikkunat ja dgt-mittaristo. Itse ajelen tempra-farmarilla ja tilaa on ainakin enemmän kuin mareassa ja ajoasento ja ajettavuus parempia. Ulkonäön puolesta marea on selvästi uudemman näköinen, mutta kulmikkuushan on tulossa taas muotiin, kuten uusista autoista näkee. Ja ei niitä sähkövikoja sen enempää varmastikaan ole kuin mareassa. Vuodesta 94 tempran 1.6 on varustettua monipisteruiskulla ja tehoa 90hv ja ihan riittävästi kulkee. Tosin saahan niitä 2.0 litran koneellakin jolloin kokemuksesta voin sanoa että vauhtia on vähintään riittävästi. Ja 2.0 malleissa on vielä tyylikkään nahkapenkit vakiona jota esim. mareasta saa etsiä. Tosin kyllä mareakin on hyvä auto ja varmasti itse vaihdan siihen sitten joskus tempran jälkeen.

se Tempra, jota olen katellut, niin sisältää kyllä kans keskulukituksen ja sähköikkunat ainkin edessä muistaakseni.
        Onkoniitä aähkövikoja sitten sellaisia esiintynyt, että matkanteko tyssää siihen paikkaan?

• Jani
        salkupre. kirjoitti:

se Tempra, jota olen katellut, niin sisältää kyllä kans keskulukituksen ja sähköikkunat ainkin edessä muistaakseni.
        Onkoniitä aähkövikoja sitten sellaisia esiintynyt, että matkanteko tyssää siihen paikkaan?

No ei varmasti esiinny. Mikä sellainen sähkövika olisi temprassa jota esim. muissa ei esiintyisi?? Ainoot sähköviat mitä tulee mieleen on, no ei kyllä tule. Jos kukaan ei ole niitä itse sorkkinut toimivat aivan samalla tavalla kuin esim. bmw:ssä. Kaikki johtuu jostain unon alkuaikojen maadoitusvioista, siis tämä fiatin sähkövikakeskustelu. Opelista katkee jakohihna, fordista vetonivelet heikkoja ja volvoja pyydetään huoltoon turvavarusteiden vikojen takia. En ole kuullut että fiatia olisi tarvinnut kutsua huoltoon. Osta vaan rohkeasti! Taatusti saat hyvän auton jos edellinen omistaja on siitä huolen pitänyt. Ja lopuksi vertaapa vaikka tiloja golfin tai corollan farmariin, tilaa on enemmän.

• se alkup.
        Jani kirjoitti:

No ei varmasti esiinny. Mikä sellainen sähkövika olisi temprassa jota esim. muissa ei esiintyisi?? Ainoot sähköviat mitä tulee mieleen on, no ei kyllä tule. Jos kukaan ei ole niitä itse sorkkinut toimivat aivan samalla tavalla kuin esim. bmw:ssä. Kaikki johtuu jostain unon alkuaikojen maadoitusvioista, siis tämä fiatin sähkövikakeskustelu. Opelista katkee jakohihna, fordista vetonivelet heikkoja ja volvoja pyydetään huoltoon turvavarusteiden vikojen takia. En ole kuullut että fiatia olisi tarvinnut kutsua huoltoon. Osta vaan rohkeasti! Taatusti saat hyvän auton jos edellinen omistaja on siitä huolen pitänyt. Ja lopuksi vertaapa vaikka tiloja golfin tai corollan farmariin, tilaa on enemmän.

neuvoista. Taidan katsastaa kummatkin mallit ja mietin sitten tätä hinta/laatusuhdetta.Asentaja löytyy perheestä, tosin ei mikään Fiat- expertti, mutta eihän se Fiat kai sentään ole autoa kummempi ;)

Muistan vaan kauhulla aikanaan erään tuttavani Bravoa, joka tuntui olevan jatkuvasti huollossa. Toisaalta, eräs ystäväni on tosi tyytyväinen Puntoonsa.Itellä joskus aikoinaan ollut pikku-Panda ja se oli suht ok. Joten, ota näistä selvä. Kiitos kuitenkin kommenteista, ehkä yritän unohtaa sen huono-onnisen Bravon, jos se oli maanantaikappale vaan.

• Petteri L

Ei Mareassa automaattisesti tyynyä ole.

Mun -99 1.6 farmarissani ei ole kummallakaan puolella. Kai se on vielä tuohon aikaan ollut valinnainen varuste?

• Weekend too
        Petteri L kirjoitti:

Ei Mareassa automaattisesti tyynyä ole.

Mun -99 1.6 farmarissani ei ole kummallakaan puolella. Kai se on vielä tuohon aikaan ollut valinnainen varuste?

Kyllä kait kuljettajan turvatyyny sentään? Mulla oli 97`ssakin sellainen vakiona.

• Petteri L
        Weekend too kirjoitti:

Kyllä kait kuljettajan turvatyyny sentään? Mulla oli 97`ssakin sellainen vakiona.

Autoliikkeen nettisivulla luki 2 x airbag, mutta eihän ilmoitusta enää sitten ollut, kun tajusin, ettei ole yhtäkään...

Muutoin oli sen verran hyvä kauppa, etten tuon takia viitsinyt meteliä nostaa (ja kuten sanottu, ei ollut oikein aseitakaan, kun en ollut nettisivua printannut tms.)...

• Murea
        Weekend too kirjoitti:

marea farkun 115 koneella vuonna 2000 just siks, ku siinä 1,6:ssa ei ollu vakiona mitään bägejä. 1,8:ssa oli kaksi ja ABSit päälle. 1,6 noilla ois maksanu suunnilleen saman (129000 FIM).

• brava

marea onhan siinä pidemmäksi aikaa sit auto

• taas kysymys

mikä ero on Tempara IE tai SX?

• I_E

IE= IsoEdustusauto
        SX= SuperluXus

tosipuheessa; ie = ruisku, sx = 'parempi' varustelutaso, ainakin verrattuna äSsään...

• Croma 2.0T

Hyvän tempran 93 94 farkun saa parilla komlella tonnilla. Mutta varo näitä jotka pyytää yli 6000€ temprasta. siitä hyppäys mareaan ei ole kummonenkaan.

Suosittelen että ajat molemmat!
      ja tarkista huoltokirjasta onko hihnat vaihdettu ja jos et tiedä onko milloin vaihdettu niin vaadi se! Hihna kun menee poikki niin usein on edessä moottoriremontti!!

jos olisi esim 6000-8000€ käytössä niin ehdottomasti katselisin mareaa ja mielellään 1.8 koneella ihan vain väätävän koneen takia.

Tekninisiä eroja niillä on ainakin turvallisuus ja mareoissa on moniventtiili koneet 16v.
      ja marea on hiljaisempi tietysti kun uudempi on.

kun katselet noita farkkuja niin katoppa monella merkillä ja mallilla on takamatkustajille oma lämmitys suulake!! on muuten lapsille yleellinen herkku talvella! :-) Temprasta ja mareasta tämä löytyy!!

• kiitos taas

pitääkö paikkaansa, että hihnan vaihtoväli olis n. 60tkm?

Kummastakin olen lukenut juttuja ja kummallakin on puolensa, toinen uudempi ja varustellumpi ja toisen ohjattavuutta ja tiloja kehutaan. Pitää ajaa molemmat ja miettiä sitten hintaero versus ominaisuudet. Ulkonäkö on helposti nähtävissä, vaikka ei Temprassa mielestäni mitään vikaa siinäkään suhteessa ole.

• Petteri L
        kiitos taas kirjoitti:

Kummastakin olen lukenut juttuja ja kummallakin on puolensa, toinen uudempi ja varustellumpi ja toisen ohjattavuutta ja tiloja kehutaan. Pitää ajaa molemmat ja miettiä sitten hintaero versus ominaisuudet. Ulkonäkö on helposti nähtävissä, vaikka ei Temprassa mielestäni mitään vikaa siinäkään suhteessa ole.

paikkansa ainakin Mareassa.

• Murea
        kiitos taas kirjoitti:

vaihtoväli on 3 v/60 tkm, kumpi tuleekan ensin vastaan. Espoonlahden Autohuolto kyllä sanoi, että "se on tehtaan suositus, ei pakko". Vaihdatin toki, autolla silloin ikää 3,5 v, hinta muistaakseni 369 e. Ja konehan mulla oli se 1,8.

Kakslitranen marea taitaa olla kalliimpi huoltaa, siinä kai oli viispyttynen kone? No, toki 155 hv kans ja erilainen etupuskuri.

Tempra ja Marea on kivasti muotoiltuja, tää nykyinen MW on ku volkkarinperhana. Tilaa on kaikissa fiiufarkuissa viidelle sopivasti (lapset nyt 4, 7 ja 12).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11311
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9202
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2723
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2440
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      16
      2268
    Aihe