Leposyke yli 130-Onko normaalia?

Engineer89

Hei!

Eli olen 23v mies. Täysin normaalipainoinen. Sydämmen leposyke on vain "korkeahko". Eli yleensä yli 100, mutta välillä jopa yli 130. Mittaukset olen tehnyt kotona vähintään puolentunnin levon jälkeen. Onkos tuo ihan normaalia ja onkos siitä mitään vaaraa? Esim lääkkeistä apua? Silloin, kun syke lähennellyt tuota 130, niin on sen ainakin levätessä huomannut, kun pumppu hakkaa.

Senverran viellä, että joulun maissa erään toisen tapahtuman johdosta, jouduin aika laajoihin tutkimuksiin, jossa katsottiin esim laajat veriarvot/kilpirauhaskokeet. Lääkäri(neurologi) löysi myös parivuotta vanhan sydänfilmin(kuulemma korkea sydämmen syke ja pidentynyt QT-Aika) ja kuulemma sentakia passitti sydämmen holter testiin. Holter testin tuloksia katsoi sitten eri neurologi, eikä ollenkaan kardeologi. Kuulemma kaikki ok, vaikka puhelimessa myönsi, ettei oikein ole ekspertti näissä asioissa. Epikriisissä, joka sitten kotiin tuli, luki kuitenkin, että syke ollut todella korkea, vaikka en ollut tehnyt oikein mitään päivän aikana hyvin suuri QT-Aika.

Kannattaakohan tässä sen ihmeempiä toimenpiteitä, vai antaa asian olla? Senverran huono olen tuolla lasaretissa ramppaamaan, etten turhanpäiten viitsisi mennä valittamaan. Kiitos, jos joku jaksoi lukea...

12

5101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärille ehkä

      Mielestäni sinun kannattaisi jo mielenrauhan säilyttämisen takia hakeutua tutkimuksiin. En tiedä onko paikkakunnallasi hyvin toimiva terveyskeskus, eli jos vaikka sieltä aloittaisi (uusi sydänfilmi ym.) ja saisit lähetteen kardiologian pkl.lle. Tai sitten suoraan yksityiselle, tai onkohan sinulla työterveyshuoltoa, josta aloittaisit.

      Itselläni on pulssi ollut nyt viime kuukaudet myös koholla, mutta se liittyy sydänleikkaukseen, joka tehtiin keväällä. Jostain selittämättömästä syystä lepopulssini keikkuu satasen hujakoilla koko ajan. Ehkä laskee vähitellen.. Sinsänsä rytmi on tasainen, eikä aiheuta sen kummempia oireita, eikä ole sinänsä vaarallinen, mutta tietty vähän ihmetyttänyt. Olin jo uudessa sydänfilmissä ja ultrasassakin, jossa havaittiin mm. vähän nestettä sydänpussissa.

      Olen kuullut, että korkeaan pulssiin voi syödä beetasalpaajaa, joka helpottaa joillakin oloa. En tiedä tarkemmin.
      Toivottavasti saat selvyyden sykkeesi korkeuteen. Suosittelen lääkärille menoa.
      Hyvää kesän jatkoa, äläkä liikaa stressaa pulssista - jos mahdollista.

      • Anonyymi

        Onko leposykkeesi laskenut ja jos on, miten pitkän ajan kuluttua leikkauksesta ja vähitellen vai yhtäkkisesti? Minulla on nimittäin sama tilanne nyt 5.6.2023, kun leikkaus oli 28.3.2023 eli yli 2 kk sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko leposykkeesi laskenut ja jos on, miten pitkän ajan kuluttua leikkauksesta ja vähitellen vai yhtäkkisesti? Minulla on nimittäin sama tilanne nyt 5.6.2023, kun leikkaus oli 28.3.2023 eli yli 2 kk sitten?

        Idiootti, kyselet vuoden 2013 ketjusta neuvoja.
        Kannattaisiko kysyä ihan alan lääkäreiltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti, kyselet vuoden 2013 ketjusta neuvoja.
        Kannattaisiko kysyä ihan alan lääkäreiltä?

        Ai tämä on sellainen keskustelupalsta, jossa haukutaan heti idiootiksi!

        Kysyin tuon henkilön omakohtaista kokemusta, mitä en tietenkään voi kysyä "alan lääkäreiltä". On tietysti sattumaa, näkeekö hän enää kysymystäni. Omasta tilanteestani olen kyllä keskustellut usean kardiologin kanssa saamatta selvää vastausta, miten sykeasiani todennäköisesti etenee ajan kuluessa. Sen vuoksi halusin kokemusperäistä tietoa henkilöltä, jolla tilanne aikanaan on ollut vastaavanlainen kuin minulla.

        Muut mahdolliset lukijat arvioikoot, kumpi meistä, minä vai minua idiootiksi haukkuva, on idiootti.


    • Tulppa-nainen

      Minä myös sinuna menisin hyvälle kardiologille. Kannattaa tarkastaa kunnolla, kun kuitenkin tuo syke on selvästi korkea. Ja Holterin pitäisi lausua kardiologi, ei neurologi :)

      • Läpänheittoa

        Ei kyllä ole normaalia noin korkea syke. Eli kunnoliisiin tutkimuksiin.


    • Engineer89

      Hei!

      Kiitoksia vastauksista! Kaipa tuota täytyy hieman alkaa sitten selvittämään. Omalla pienellä paikkakunnalla on aivan surkea terveydenhuolto. Varmaankin menen YTHS:älle, josta sitten lähetteellä mahollista päästä Keskussairaalaan(niinkuin viimeeksi). Tai sitten juuri tuonne yksityiselle. Viimeeksi, ei keskussairaalasta kuulemma löytynyt kardeologia, jolla olisi ollut aikaa se mun Holter tutkia, joten yksityinen alkaa kuullostaa hyvältä. Itsekkin ihmettelin vähän tuota hommaa. Soitin ja kysyin viellä silloin Holter tuloksia ja, että onhan varmasti sydänlääkäri kattonu tulokset. No ei ollut ja sanoivat, että jos haluat niin ota kopiot mukaan ja vie ite jollekkin kardeologille. Ensimmäisenä varmaankin käyn YTHS:ällä juttelemassa, kun siellä tuttu lääkäri.

    • ghyuikolp

      Se on muuten kardiologi......

    • Engineer89

      Käväisin sitten tänään YTHS:än terveydenhoitajalla. Mittasi paineet ja käski heti lääkäriin, jossa kävinkin jo tänään. Paineet olivat 99/147 sykkeen ollessa vain 110. Lääkärin kanssa tilattiin sitten ne Holter tulokset keskussairaalasta ja huomiselle varattu sydänfilmi ja labrat. Tulokset katsoo kuulemma erään YTHS-lääkärin vaimo, joka on keskussairaalassa sydänlääkäri(sama joka isoisälläni). Jos ei mitään löydy niin veikkaili, että ainakin beetasalpaajaa lääkkeeksi, mutta katsotaan ensin tulokset ja jos jotain on, niin varmaan tuolle lääkärin vaimolle helppo saada lähete.

    • Tulppa-nainen

      No hienoa! Kannattaa ilman muuta tutkia. Ei tällaisen tärkeän kuin sydämen kanssa kannata odotella. Kerro sitten miten meni, niin saadaan täällä opiksi :)

    • Lääkäriin ehkä

      Hienoa että asiasi etenee! Yths:stä minulla on pelkkää hyvää sanottavaa, olen saanut sieltä ihan eri tavalla apua (esim. lähetteitä eteenpäin) kuin terveyskeskuksesta. Kirjoittele tilanteestasi.

    • kysyjä

      Miksi kysyt heti aamusta sydän asioista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      28366
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      204
      18217
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      357
      9531
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6395
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4233
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3813
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      36
      2244
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1497
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1245
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1197
    Aihe