Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Krooninen mogreeni vaivaa

migreenimimmi72

Olen kärsinyt migreenistä murrosiästä alkaen. Sairastuin krooniseen migreeniin 201. Pidän blogia, jonka kautta haen muita jotka kamppailevat migreenin kanssa. Mulla ei löydetty MRI-kuvissa mitään poikkeavaa aivoissa vaikka olin saanut pitkään jatkuneen migreenin jälkeen migreeni-infarktin kahteen kertaan. Tulivat kuvausten jälkeen siihen tulokseen, että lapsena sairastettu aivokalvontulehdus on syynä nyt aikuisena puhjenneeseen migreenisairauteen. Kirjoitan tällä hetkellä blogia ihan siitä syystä, että saisi enemmän kontaktia muihin samanlaisten ongelmien kanssa taisteleville. Laittakaa kommentteja blogiin, kertokaa omista kokemuksistanne!
Linkki: http://migreenimimmi72

35

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoleton1

      Mulla on myös koonistunut migreeni,ollut alakoulusta asti, ensin "niinkutsuttu "maanantaimigreeni,,sitten kuukautismigreeni,,vaihdevuosi kun alkoi jäi migreeni päälle,,melkein jokapäiväistä,,neurologilla olen rampannut,,kaikki estolääkkeet kokeiltu jopa kortisonikuuriakin, akupunktioo, fysikaalistahierontaa,,ei mistään mitään apua,,ainoa mikä auttaa on triptaani eli täsmälääke,,otan lääkkeen ja menen sänkyyn, noin 3 h päästä ohi,,mutta seuraavana päivänä taas sama,,joskus pääsen 3-4 pv,,mutta seuraava 5 pv taas lääkkeellä,,neurologi sanoi että yritetään seuraavaksi katkaisuhoitoa,,,siinä 3 lääkettä otetaan yhtä aikaa 2 kk ajan , tarkassa lääkärin seurannassa,mutta kotona,,saa nähdä auttaako sekään, ei ole vielä aloitettu..
      on kiva saada vertaistukea,kyllä meitä lääkärin mukaan on paljon samanlaisia...

      • elämä migreeniä

        Täällä on sama juttu , migreeni on kroonistunut vaihdevuosien aikaan ja nykyään on särkyä melkein joka päivä ja triptaaneja kuluu noin 20-24 /kk . On kokeiltu myös täsmälääkkeet ja hierojat ja akupunktiot ym........ Olo on aika toivoton kun elämä pyörii päänsärkyjen ympärillä .
        Sinulla sentään neurologi ottaa kantaa hoitoon , minulla neurologi nosti kädet pystyyn ettei pysty auttamaan , tuli aika yksinäinen olo.
        Nyt sitten syön triptaaneja ja yritän jaksaa eteenpäin , mihinkään ei voi mennä ilman lääkkeitä ( triptaaneja ) jotka vielä onneksi auttavat .
        Kurjaa kun aina sanottiin että vaihdevuodet lopettavat migreenit mutta onkin käynyt päinvastoin .


      • elämä migreeniä
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Täällä on sama juttu , migreeni on kroonistunut vaihdevuosien aikaan ja nykyään on särkyä melkein joka päivä ja triptaaneja kuluu noin 20-24 /kk . On kokeiltu myös täsmälääkkeet ja hierojat ja akupunktiot ym........ Olo on aika toivoton kun elämä pyörii päänsärkyjen ympärillä .
        Sinulla sentään neurologi ottaa kantaa hoitoon , minulla neurologi nosti kädet pystyyn ettei pysty auttamaan , tuli aika yksinäinen olo.
        Nyt sitten syön triptaaneja ja yritän jaksaa eteenpäin , mihinkään ei voi mennä ilman lääkkeitä ( triptaaneja ) jotka vielä onneksi auttavat .
        Kurjaa kun aina sanottiin että vaihdevuodet lopettavat migreenit mutta onkin käynyt päinvastoin .

        siis on kokeiltu estolääkkeet jotka eivät auttaneet mutta täsmälääkkeet auttavat .


      • migreenimimmi72
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Täällä on sama juttu , migreeni on kroonistunut vaihdevuosien aikaan ja nykyään on särkyä melkein joka päivä ja triptaaneja kuluu noin 20-24 /kk . On kokeiltu myös täsmälääkkeet ja hierojat ja akupunktiot ym........ Olo on aika toivoton kun elämä pyörii päänsärkyjen ympärillä .
        Sinulla sentään neurologi ottaa kantaa hoitoon , minulla neurologi nosti kädet pystyyn ettei pysty auttamaan , tuli aika yksinäinen olo.
        Nyt sitten syön triptaaneja ja yritän jaksaa eteenpäin , mihinkään ei voi mennä ilman lääkkeitä ( triptaaneja ) jotka vielä onneksi auttavat .
        Kurjaa kun aina sanottiin että vaihdevuodet lopettavat migreenit mutta onkin käynyt päinvastoin .

        Mullekin on kokeiltu jo montaa estolääkkeitä, lisäksi syön triptaaneja ja täsmälääkkeitä särkykohtauksiin. Tällä hetkellä olen 60% työajalla ja yritän selvitä. Saa nähdä miten käy. Seuraava käynti neuropolilla 27.8., mielenkiintoista on katsoa mitä sitten keksivätkö mitään mikä todella auttaa. Nyt joudun kyntämään päivästä toiseen jatkuvassa kivussa, mutta onneksi ei ole tullut niitä kaikkein pahimpia kohtauksia, että joutuu ihan peiton alle vaikka viittä vaille ollut monta kertaa.. Niin minullekin on sanottu että vaihdevuosien jälkeen pääset sitten migreenistä eroon, mutta en usko sitä ennen kuin ollaan siellä. Oikein mielellään saa myös liittyä jäseneksikin niin on vielä helpompi pitää yhteyttä. Kiva kuulla kuitenkin ettei ole säryn kanssa yksin. Kaikkea hyvää, ja toivotaan että joku päivä sinullakin helpottaa. Kirjoittele lisää omista kokemuksista ja miten muuten menee, olen aloittanut blogin: www.migreenimimmi72.blogspot.fi.


    • huoleton 1

      Kyllä mullakin neurologi jo nosti kädet pystyyn,mutta laitoin kysymyksen HyväTerveys lehden neurologille ja hän laittoi vastauksen lehteen, kun olen jo kaikki mahdolliset estolääkkeet kokeillut eikä mistään ole apua,,mulla kun särky on sellaista että aamuyöstä 5-6-välillä herään siihen päänsärkyyn,,niin hän mainitsi vielä sellaiset lääkkeet kuin pregabaliini, ( on epilepsia lääke) ei auta, ensin otin 1 tab. aamulla ja 1 tab. illalla,ei auttanut, nostettiin siten että 1 tab. aamulla ja 2 tab. illalla,,niin mulla turpos nilkat,,toinen mikä vielä on kokeilematta on botuliini,jo siis pistetään ihon alle,,siinä pitää olla osaava lääkäri,,olen kokeillut kaikki ruoka-aineet pois mitkä joillakin laukaisee sen säryn,ei apua,,ja ihmetyttää tuo aamulla herääminen siihen särkyyn,,kun pitäis olla hyvin nukuttu yö takana,,,,ihmetellä saa kyllä,,sain tuossa kuulla että on sellainen stimulaattori joka antaa sähköärsykkeen tuonne kaulan kiertäjähermoon,,täytyis kokeilla sitä vielä.

      • huoleton 1

        Täsmälääkkeillä tässä eteempäin mennään,,ainoat mitkä auttaa tohon, ei oikein voi sanoa että särkyyn kun se on jyskytystä,pitää olla aivan paikallaan ja kuunnella vaan sitä jyskytystä,,mulla tää pahempi kierre alkoi siis vaihdevuosien alussa olin 3 pv sängynpohjalla ja odotin että joku suoni räjähtää,niitä oli kuukauden välissä ja taas 3 pv, sängynpohjalla,,sit se jäikin päälle ja on nykyisin 5 pv särkyä sitten 3-4 pv särytön,aikaisemmin kun oli niinkutsuttu kuukautis migreeni sen laukas aina pahoinvointi kun sai sisukset tyhjäk, niin hetkenpäästä oli särky ohi,,nykyisin ei tule pahoinvointia,,ja jos joskus harvoin tulee,,se ei katkaise vaan särky jatkuu,,ens viikon alussa tilaan taas soittoajan neurologille,,katotaan sitten jatko,,kerron siitä sitten taas tänne,että mitä vielä keksitään.


      • huoleton 1
        huoleton 1 kirjoitti:

        Täsmälääkkeillä tässä eteempäin mennään,,ainoat mitkä auttaa tohon, ei oikein voi sanoa että särkyyn kun se on jyskytystä,pitää olla aivan paikallaan ja kuunnella vaan sitä jyskytystä,,mulla tää pahempi kierre alkoi siis vaihdevuosien alussa olin 3 pv sängynpohjalla ja odotin että joku suoni räjähtää,niitä oli kuukauden välissä ja taas 3 pv, sängynpohjalla,,sit se jäikin päälle ja on nykyisin 5 pv särkyä sitten 3-4 pv särytön,aikaisemmin kun oli niinkutsuttu kuukautis migreeni sen laukas aina pahoinvointi kun sai sisukset tyhjäk, niin hetkenpäästä oli särky ohi,,nykyisin ei tule pahoinvointia,,ja jos joskus harvoin tulee,,se ei katkaise vaan särky jatkuu,,ens viikon alussa tilaan taas soittoajan neurologille,,katotaan sitten jatko,,kerron siitä sitten taas tänne,että mitä vielä keksitään.

        Tässä vielä sen verran, että vuosi sitten, kuvattiin mangneettikuvana pää, ja kaulavaltimot ultralla,,sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa..että neurologikin sanoi että vaikeahan potilaan on löytää hoito, kun ammatti-ihminenkään ei löydä,,pitäis se sukuhormoni poistaa,,sillä mulla on tää sukuvikana..


      • migreenimimmi72
        huoleton 1 kirjoitti:

        Tässä vielä sen verran, että vuosi sitten, kuvattiin mangneettikuvana pää, ja kaulavaltimot ultralla,,sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa..että neurologikin sanoi että vaikeahan potilaan on löytää hoito, kun ammatti-ihminenkään ei löydä,,pitäis se sukuhormoni poistaa,,sillä mulla on tää sukuvikana..

        Moikka! Vastasin jo tuossa "elämä migreeniä" -jäsenelle. Olen myös käynyt MRI-kuvauksissa Meilahdessa, ja siellä todettiin suurentuneet aivolohkot aivokalvontulehduksen jäljiltä sekä aivojen takana olevat ns. "kiinnikkeet" olivat erilaiset. He selittivät asian suurinpiirtein näin: Aivojen takana olevien kiinnikkeiden pitäisi olla joustavat niin kuin auton jouset, mutta minulla ne ovat jäykät. Se aiheuttaa yhdessä suurentuneiden aivolohkojen kanssa sen, että aivot pääsevät liikkumaan liian paljon ja kiinnikkeet eivät annakaan periksi, eli antavatkin ärsykkeitä aivorunkoon. Jostain syystä se ilmenee migreeninä, ja aina oikeanpuolisena ilman auraa. Lisäoireiden erittäin voimakas pahoinvointi ja valonarkuus ym. Kirjoittele sinäkin lisää omista kokemuksista ja miten muuten menee (olisi todella mukava vaihtaa ajatuksia ja fiiliksiä), olen aloittanut blogin: www.migreenimimmi72.blogspot.fi.


      • elämä migreeniä
        migreenimimmi72 kirjoitti:

        Moikka! Vastasin jo tuossa "elämä migreeniä" -jäsenelle. Olen myös käynyt MRI-kuvauksissa Meilahdessa, ja siellä todettiin suurentuneet aivolohkot aivokalvontulehduksen jäljiltä sekä aivojen takana olevat ns. "kiinnikkeet" olivat erilaiset. He selittivät asian suurinpiirtein näin: Aivojen takana olevien kiinnikkeiden pitäisi olla joustavat niin kuin auton jouset, mutta minulla ne ovat jäykät. Se aiheuttaa yhdessä suurentuneiden aivolohkojen kanssa sen, että aivot pääsevät liikkumaan liian paljon ja kiinnikkeet eivät annakaan periksi, eli antavatkin ärsykkeitä aivorunkoon. Jostain syystä se ilmenee migreeninä, ja aina oikeanpuolisena ilman auraa. Lisäoireiden erittäin voimakas pahoinvointi ja valonarkuus ym. Kirjoittele sinäkin lisää omista kokemuksista ja miten muuten menee (olisi todella mukava vaihtaa ajatuksia ja fiiliksiä), olen aloittanut blogin: www.migreenimimmi72.blogspot.fi.

        Kirjoitin jo aikaisemmin kun migreeni kroonistuu niin mitä tehdä, olisipa lääkäri joka osaisi auttaa tai ainakin yrittäisi kun minulle sanottiin ettei pystytä auttamaan kun kaikki on kokeiltu.
        Migreeni paheni vaihdevuosien tullessa joten lupaukset että vaihdevuosien jälkeen helpottuu oli potaskaa .
        Nykyään yritän vain selvitä päivästä toiseen , onneksi triptaani vielä auttaa mutta mitään ei jaksa suunnitella kun migreeni iskee joka päivä. Minulla auttoi ensimmäinen kerta botoxia mutta sen jälkeen en ole saanut siitä apua, neurologi sanoi että elimistö tottuu nopeasti jolloin botoxi ei enää auta .
        Olen 55 vuotias ja välillä tuntuu että elämä on yhtä tuskaa ?


      • migreenimimmi72
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Kirjoitin jo aikaisemmin kun migreeni kroonistuu niin mitä tehdä, olisipa lääkäri joka osaisi auttaa tai ainakin yrittäisi kun minulle sanottiin ettei pystytä auttamaan kun kaikki on kokeiltu.
        Migreeni paheni vaihdevuosien tullessa joten lupaukset että vaihdevuosien jälkeen helpottuu oli potaskaa .
        Nykyään yritän vain selvitä päivästä toiseen , onneksi triptaani vielä auttaa mutta mitään ei jaksa suunnitella kun migreeni iskee joka päivä. Minulla auttoi ensimmäinen kerta botoxia mutta sen jälkeen en ole saanut siitä apua, neurologi sanoi että elimistö tottuu nopeasti jolloin botoxi ei enää auta .
        Olen 55 vuotias ja välillä tuntuu että elämä on yhtä tuskaa ?

        Tosi hankala tilanne, kun kroonistuu noin pahasti. Tiedän itse, päivästä toiseen jonkun sortin särkyä.. Mutta tosiaan nyt kuukauteen ei ole ollut onneksi niitä oikein rajuja kohtauksia, jotka pistävät ihan peiton alle. Aika hurja määrä sinulla kuluu niitä triptaaneja, mulle Neuropolilla sanottiin että vain kaksi viikossa saisi ottaa. Muuten kuulemma iskee särkylääkepäänsärky vielä lisäksi ja lisää kierrettä. Joopa joo, nyt kävellään kuitenkin nuppi kipeänä joka päivä. Joskus käynyt mielessä pitäisikö ottaa enemmän, mutta olen ollut jo aikaisemmin tuossa samassa pisteessä kuin sinäkin että niitä triptaaneja on mennyt hurjaa tahtia kuukaudessa. Jotenkin ne vain lisäsivät minulla sitä kipukierrettä. Se on nykyään mullakin niin, että kipua on kuitenkin otan niitä lääkkeitä tai en. Tuntuu että ei tässä touhussa ole mitään järkeä. Pakko on yrittää vaikka tekisi välillä mieli heittää kaikki ulos, myydä talo ja lopettaa työssä. Käykää tosiaan lukemassa sitä mun blogia ja tosi mielellään voi liiityä vaikka lukijaksi ja erittäin mielellään kommentoidakin ja keskustella. Kovasti haen kohtalotovereita kun migreeniyhdistyksen sivuista ei mun mielestä ollut mitään hyötyä samanlaisten ongelmien kanssa löytämiseen. Voimia teille (ja vähän mullekin!) www.migreenimimmi72.blogspot.fi.


      • elämä migreeniä
        migreenimimmi72 kirjoitti:

        Tosi hankala tilanne, kun kroonistuu noin pahasti. Tiedän itse, päivästä toiseen jonkun sortin särkyä.. Mutta tosiaan nyt kuukauteen ei ole ollut onneksi niitä oikein rajuja kohtauksia, jotka pistävät ihan peiton alle. Aika hurja määrä sinulla kuluu niitä triptaaneja, mulle Neuropolilla sanottiin että vain kaksi viikossa saisi ottaa. Muuten kuulemma iskee särkylääkepäänsärky vielä lisäksi ja lisää kierrettä. Joopa joo, nyt kävellään kuitenkin nuppi kipeänä joka päivä. Joskus käynyt mielessä pitäisikö ottaa enemmän, mutta olen ollut jo aikaisemmin tuossa samassa pisteessä kuin sinäkin että niitä triptaaneja on mennyt hurjaa tahtia kuukaudessa. Jotenkin ne vain lisäsivät minulla sitä kipukierrettä. Se on nykyään mullakin niin, että kipua on kuitenkin otan niitä lääkkeitä tai en. Tuntuu että ei tässä touhussa ole mitään järkeä. Pakko on yrittää vaikka tekisi välillä mieli heittää kaikki ulos, myydä talo ja lopettaa työssä. Käykää tosiaan lukemassa sitä mun blogia ja tosi mielellään voi liiityä vaikka lukijaksi ja erittäin mielellään kommentoidakin ja keskustella. Kovasti haen kohtalotovereita kun migreeniyhdistyksen sivuista ei mun mielestä ollut mitään hyötyä samanlaisten ongelmien kanssa löytämiseen. Voimia teille (ja vähän mullekin!) www.migreenimimmi72.blogspot.fi.

        Niinpä niin mielellään olisin ilman lääkkeitä mutta en jaksa tuota särkyä jos en ota heti triptaania niin parin tunnin päästä tabletti ei auta enää ja tuntuu että pää hajoaa ja sitten on otettava imigran injektio kuitenkin . Minulle sanoi neurologi että 15 kpl on vielä turvallinen raja tosin sekin ylittyy nykyään .
        Minulla välillä 4 päivän taukoa särystä myös mutta sitten kun migreeni iskee niin pari viikkoa menee sen kanssa .
        Onko teistä lääkepäänsärky migreenityyppistä kun luin jostain että lääkepäänsärky on puristavaa särkyä koko pään alueella siis ei toispuolista kuten migreenisärky .
        Kun migreeniä on jatkuvasti niin elimistä herkistyy ja ihan olemattomasta tulee uusi migreenikohtaus ?


      • htrgfvbn
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Kirjoitin jo aikaisemmin kun migreeni kroonistuu niin mitä tehdä, olisipa lääkäri joka osaisi auttaa tai ainakin yrittäisi kun minulle sanottiin ettei pystytä auttamaan kun kaikki on kokeiltu.
        Migreeni paheni vaihdevuosien tullessa joten lupaukset että vaihdevuosien jälkeen helpottuu oli potaskaa .
        Nykyään yritän vain selvitä päivästä toiseen , onneksi triptaani vielä auttaa mutta mitään ei jaksa suunnitella kun migreeni iskee joka päivä. Minulla auttoi ensimmäinen kerta botoxia mutta sen jälkeen en ole saanut siitä apua, neurologi sanoi että elimistö tottuu nopeasti jolloin botoxi ei enää auta .
        Olen 55 vuotias ja välillä tuntuu että elämä on yhtä tuskaa ?

        Ei helpotu ei...terv.59v


      • migreenimimmi72
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Niinpä niin mielellään olisin ilman lääkkeitä mutta en jaksa tuota särkyä jos en ota heti triptaania niin parin tunnin päästä tabletti ei auta enää ja tuntuu että pää hajoaa ja sitten on otettava imigran injektio kuitenkin . Minulle sanoi neurologi että 15 kpl on vielä turvallinen raja tosin sekin ylittyy nykyään .
        Minulla välillä 4 päivän taukoa särystä myös mutta sitten kun migreeni iskee niin pari viikkoa menee sen kanssa .
        Onko teistä lääkepäänsärky migreenityyppistä kun luin jostain että lääkepäänsärky on puristavaa särkyä koko pään alueella siis ei toispuolista kuten migreenisärky .
        Kun migreeniä on jatkuvasti niin elimistä herkistyy ja ihan olemattomasta tulee uusi migreenikohtaus ?

        Mulla oli lääkepäänsärkyä silloin kun sairaalassa ollessani pumppasivat jatkuvasti lääkkeitä. Tottakai pyysin lääkettä kun päätä särki, ja sieltä tuli niitä pillereitä koko ajan. Muistan hämärästi että silloin särky "levisi" jotenkin melkein koko päähän ja alkoi lisäksi vielä pistelemään ja polttamaan. Siinä vaiheessa vasta lääkärit tajusi, että he olivat pumpanneet minuun liikaa lääkkeitä, hohhoi.. Lääkepäänsärky ei mulla ainakaan ollut ollenkaan samanlaista kuin migreenisärky, nyt kun taaksepäin muistelee. Mutta eihän sitä silloin tiennyt mitä se oli, särkyä se oli joka tapauksessa. Mulla alkaa aina siitä, että oikealla puolella takana kallossa alkaa särkemään. Lisäksi se voi alkaa myös, siitä että oikea silmä on jäykkä ja arka ja siitä se lähtee säteilemään oikealle puolelle tosi nopeasti. Kohtauslääkkeet on napattava samantien, ja heti lepoon. Estolääkkeiden osalta sellainen tilanne tällä hetkellä, että nyt taas nostetaan takaisin verenpainelääkkeitä joita jo aikaisemmin laskettiin ja lisäksi syön Klotriptyl Miteä 2 tabl. iltaisin. Vaikutukset eivät ainakaan vielä näy, jatkuvan kroonisen säryn kanssa elän edelleen :(. Lisää blogissa www.migreenimimmi72.blogspot.fi


      • migreenimimmi72
        htrgfvbn kirjoitti:

        Ei helpotu ei...terv.59v

        Niinhän ne väittää että vaihdevuodet tuovat helpotuksen. Sanoin kyllä, että uskon sen vasta sitten kun tulen siihen ikään ja näen miten menee.


      • migreenikö
        migreenimimmi72 kirjoitti:

        Niinhän ne väittää että vaihdevuodet tuovat helpotuksen. Sanoin kyllä, että uskon sen vasta sitten kun tulen siihen ikään ja näen miten menee.

        Niin väittävät mutta minulle oli kamala järkytys kun migreenit lisääntyivät vaihdevuosien aikaan kun hormoonitasot vaihtelivat ja neurologi totesi että näin tapahtuu varsin usein , valitettavasti .
        Onko kukaan lukenut estrogeenidominanssista , on kuulema hyvin suuri migreenin aiheuttaja.
        Minulle ei ole löytynyt mitään estolääkettä , on syöty triptyl (ei sopinut) propral (alenti liikaa verenpainetta) lyrica ym.


      • migreenimimmi72
        migreenikö kirjoitti:

        Niin väittävät mutta minulle oli kamala järkytys kun migreenit lisääntyivät vaihdevuosien aikaan kun hormoonitasot vaihtelivat ja neurologi totesi että näin tapahtuu varsin usein , valitettavasti .
        Onko kukaan lukenut estrogeenidominanssista , on kuulema hyvin suuri migreenin aiheuttaja.
        Minulle ei ole löytynyt mitään estolääkettä , on syöty triptyl (ei sopinut) propral (alenti liikaa verenpainetta) lyrica ym.

        En ole tosiaan tuosta estrogeenidominanssista kuullutkaan, pitääpä lukaista. Toivottavasti sinullekin löytyisi joku hyvä estolääke, itse käytän tällä hetkellä estolääkkeinä Klotriptyl Miteä ja Candesartania (verenpainelääke). Edistystä ei ole vielä ollut, särkyihin herään jatkuvasti (niihin otan erilaisia ibuprofeenia ja Indometinia), tai sitten ne pamahtavat päälle yhtäkkiä keskellä päivää. Pahimpiin kohtauksiin joudun ottamaan ibuprofeenia ja triptaania. Joudun kohtausten ja säryn vuoksi olemaan 60% työajalla tällä hetkellä. Pidän blogia, käväisepä lukemassa ja saa liittyä jäseneksi / kommentoidakin :).
        www.migreenimimmi72.blogspot.fi


      • erikaaaa3
        migreenimimmi72 kirjoitti:

        En ole tosiaan tuosta estrogeenidominanssista kuullutkaan, pitääpä lukaista. Toivottavasti sinullekin löytyisi joku hyvä estolääke, itse käytän tällä hetkellä estolääkkeinä Klotriptyl Miteä ja Candesartania (verenpainelääke). Edistystä ei ole vielä ollut, särkyihin herään jatkuvasti (niihin otan erilaisia ibuprofeenia ja Indometinia), tai sitten ne pamahtavat päälle yhtäkkiä keskellä päivää. Pahimpiin kohtauksiin joudun ottamaan ibuprofeenia ja triptaania. Joudun kohtausten ja säryn vuoksi olemaan 60% työajalla tällä hetkellä. Pidän blogia, käväisepä lukemassa ja saa liittyä jäseneksi / kommentoidakin :).
        www.migreenimimmi72.blogspot.fi

        Naishormoneista sen verran, että ainakin omalla kohdallani migreenit pysyy lähes 100% poissa, kun käytän pelkkää progesteronia sisältävää ehkäisyä eli Jadelle ehkäisykapselia tai minipillereitä. Kun kapselissa alkaa tehot n. 3 v käytön jälkeen hiipua, alkavat säännölliset 2 vkon välein vähintään ilmestyvät migreenitkin. Sain nyt Jadelle -vaihtoajan vasta elokuun loppuun ja siksi ajaksi vanhan kapselin päälle vielä minipillerit (microluton), niin johan loppui migreenit kuin seinään. Suosittelen todella. Uskon ilman muuta tuohon estrogeenidominanssiin ainakin omalla kohdallani täysin. Harmi vaan, jos joskun haluaisi yrittää raskautta, niin eipä tule olemaan kivaa.


      • Anonyymi
        elämä migreeniä kirjoitti:

        Kirjoitin jo aikaisemmin kun migreeni kroonistuu niin mitä tehdä, olisipa lääkäri joka osaisi auttaa tai ainakin yrittäisi kun minulle sanottiin ettei pystytä auttamaan kun kaikki on kokeiltu.
        Migreeni paheni vaihdevuosien tullessa joten lupaukset että vaihdevuosien jälkeen helpottuu oli potaskaa .
        Nykyään yritän vain selvitä päivästä toiseen , onneksi triptaani vielä auttaa mutta mitään ei jaksa suunnitella kun migreeni iskee joka päivä. Minulla auttoi ensimmäinen kerta botoxia mutta sen jälkeen en ole saanut siitä apua, neurologi sanoi että elimistö tottuu nopeasti jolloin botoxi ei enää auta .
        Olen 55 vuotias ja välillä tuntuu että elämä on yhtä tuskaa ?

        Kyllä vain hormonimuutokset ja epätasapaino aiheuttaa migreeniä. Minun 10 vuotta kestänyt krooninen migreeni (26-28pvää/kk) väheni 3-5 pvää/kk hormoneja tasapainottavien yrttien ja muiden avulla. Kokeilin vuosien aikana kaikenmaailman estolääkkeitä ym. Älkää aina uskoko lääkäreitä.... kysyin heiltä monesti voiko johtua kuukautisista ym, mutta väitti minulle ettei voi johtua kun olen niin nuori ja on kohtauksia niin usein. Elin periaatteessa vuosia PMS oireisena kokoajan. Ensi kerran muuttui, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn, olin kuin uusi ihminen jo siitä. Ja tästä alkoi pitkä tutkimusmatka hormoneihin ja epätasapaino kuvasti elämääni täysin.


    • huoleton 1

      Mulla on ja Klotriptyl Mite, se auttaa että saa nukuttua, ei tarvii pyöriä koko yötä.
      mutta siihen päänsärkyyn ei auta, vaikka sillä pitäis olla lihaston rentoutus.
      sit illalla otan 1 tab. primaspamia, siis lasten asperiini, joka ei vatsaan vaikuta kun imeytyy vasta ohutsuolessa, verenpainelääkkeenä käytän Termisartan ratiophar 40 mg,Lyrica 75mg käytin viimeksi estolääkkeenä,se on epilepsia lääke, ei auttanut..olen käyttänyt seuraavat estolääkkeet,Orloc , Triptyl , Blocanol, Propral , Topimax, Atacand , Deprakine , Diovan , Clotam, Indometin, Verpamil, sitten Predison kortisonikuuri..olen muuten 66 v, joten vaihdevuodet tän vasta tällaiseksi sai.,ja kyllä mulla on 98% oikealla puolella päätä..en tiedä olenko ollut eräänlainen koehenkilö kun on kokeiltu kaikki mahdollinen,,enää ei ole kun tuo botuliini,,mutta tässä joku mainitsi ettei sekään tehoa...että näillä mennään.

    • migreenimimmi72

      Tosi surkeata kun ei mikään auta... Toivotaan että saat edes jostain helpotusta tilanteeseesi. Minullakin ollut käytössä Topimax, Atacand , Deprakine , Indometin, ja lisäksi lukuisia muita särkylääkkeitä sekä Diapamia kokeiltu. Tällä hetkellä verenpainelääkettä ja Klotriptyl Miteä käytän yhdistelmänä, enkä ole siitä saanut kokonaan apua vielä. Edelleen kärsin jatkuvasta taustasärystä, onneksi ei sentään ole niitä erittäin pahoja kohtauksia ollut noin 1,5 kuukauteen. Kyllä tämä jatkuva taustasärky kuitenkin käy hirveästi hermoille, kun pitää yrittää jaksaa töissä samanaikaisesti. Onneksi olen saan määräaikaisesti 31.10. saakka tehdä osa-aikaisesti töitä. Pidän blogia, käväisepä lukemassa ja saa liittyä jäseneksi / kommentoidakin :).
      www.migreenimimmi72.blogspot.fi

      • ikinuori60v

        Mielenkiintoinen toi estrogeenidominanssi. Mulla oli nuorempana aina papa-kokeessa "hyperextrogenismi" vastauksena hormonaalitilanteessa, vaikka koe otettiin ovulaation jälkeen... Siksi vaan tota estrogeenia piisaa ja piisaa vaan, vaikka olenkin jo kuuskymppinen, enkä käytä hormonikorvaushoitoa. Migreenit vissiin loppuu sit kun toi naishormonin tuotanto kokonaan loppuu. Harva kai odottelee vanhuutta...


    • migreenimimmi72

      Kävin itsekin lukemassa siitä estrogeenidominansista, oli kyllä aika mielenkiintoista luettavaa. Tänään itselläni jopa ihan siedettävä päivä, ei ole kuin vähän kipua. Olen nyt seurannut useamman migreenistä kärsivän ihmisen kertomuksia\blogeja, ja tuntuu siltä, että neurologien keinot ovat aika rajalliset lääketitieteellisesti. Aika samoja lääkkeitä pyöritellään, verenpaine-, epilepsia-, kipu- ja jopa mielialalääkkeitä. Hakuammuntaako? Vaikea sanoa kun ei ole lukenut neurologiksi. Blogissani olen näitä asioita pyöritellyt, siellä on myös linkki tahoon joka tarjoaa lääkkeetöntä migreenihoitoa. Toinen asia on sitten se, että auttaako hoidot?

      • Stoppi

        Podin vuosia kroonista migreeniä ja täsmää meni silloin 10-15 kuukaudessa ja estoja söin, mutta ne menetti tehonsa yleensä
        Parissa kuukaudessa. Elämä oli raskasta, kun aina oli pää kipeä tai jotain sumeutta ja väsymystä ja Särkyä tulossa ja menossa, milloin lievemmin tai sitten pari vuorokautta oksennellen, ja kohta kierre alkoi uudestaan. Tuli kokeiltua kaikenlaista, akupunktiota, hierontaa ja kiropraktikkoa ja napraattikkoa, neurologeja, että kaikki hoidoissa käynnitkin alkoi jo tuntua työltä. Migreeni tuntui tulevan tosiaan mistä syystä tahansa ja herkistyi ihan kauheeksi, että kyllä tosissani pelkäsin, miten kauan voin käydä työssä ja vaikka töissä vielä jaksoihin, niin illat sitten söin lääkkeitä ja kärsin. Opin niin arvostamaan särytöntä päivää, kun pää oli kirkas ja keveä. Migreenikierteet alkoivat helpottamaan pikkuhiljaa. En tarkalleen syytä edes tiedä, mutta epäilen, että aloittamani vartalon syviä lihaksia vahvistava liikunta aerobic vaikutti asiaan 2xvko. Olen aina liikuntaa harrastanut jossain määrin, joten ei yleiskuntonikaan mikään kehno ollut, mutta syvät tukilihakset lihakset olivat ehkä päässeet rapistumaan vuosien ja raskauksien aikana. Syvät lihakset vaikuttavat ryhtiin ja hartioiden asentoon ja liikkeisiin, joten uskon, että tämä on auttanut. Migreeniä tulee vielä välillä silloin tällöin, mutta ei ole enää kroonista.


    • migreenimimmi72

      Kiva kuulla, että vaivasi ovat helpottaneet. Itsekin olen kokeillut kaikkea, paitsi akupunktiota. Oma migreenini on puhjennut muutaman neurologin mukaan lapsena sairastetun aivokalvontulehduksen jälkitautina, joka on vain kroonistunut aikuisiässä. Kaikenlaista on kokeiltu, eikä migreeni ole tasoittunut vieläkään. Itse olen aloittanut aktiivisen kuntoilun viime syksystä uudestaan tauon jälkeen. Migreeni ei kuntoilusta oikein tykkää, mutta aion jatkaa joka tapauksessa mielialankin vuoksi. Todella kiva lukea hyviäkin uutisia :).

      • Stoppi

        Minullakin migreeni puhkesi aina rankemman kuntoilun päätteeksi, usein ensin tuntui keskivartalossa rintarangassa selän puolella väsymystä tai jotain, ja vaikka kuinka venytteli se ei mennyt pois, ja sitten alkoi päässä tuntumaan. Nykyään migreeni tulee kuntoilun jälkeen, jos kuntoilua on edeltänyt viikkojen tauko. Ja varsinkin migreeni puhkesi, jos tein yhtään hartiajumppaa, ihan vältin vuosia rasittamasta hartioita, koska vähäinenkin lihasjännitys ja väsymys sai kierteen aikaan. Mutta nykyään pystyn ihan kunnolla tekemään punttijumppaa ja punneruksiakin. ( kop kop puuhun), eikä ole enää niskat tai hartiat olleet kipeät tai jännittyneet.


      • Stoppi
        Stoppi kirjoitti:

        Minullakin migreeni puhkesi aina rankemman kuntoilun päätteeksi, usein ensin tuntui keskivartalossa rintarangassa selän puolella väsymystä tai jotain, ja vaikka kuinka venytteli se ei mennyt pois, ja sitten alkoi päässä tuntumaan. Nykyään migreeni tulee kuntoilun jälkeen, jos kuntoilua on edeltänyt viikkojen tauko. Ja varsinkin migreeni puhkesi, jos tein yhtään hartiajumppaa, ihan vältin vuosia rasittamasta hartioita, koska vähäinenkin lihasjännitys ja väsymys sai kierteen aikaan. Mutta nykyään pystyn ihan kunnolla tekemään punttijumppaa ja punneruksiakin. ( kop kop puuhun), eikä ole enää niskat tai hartiat olleet kipeät tai jännittyneet.

        Toivon tosiaan että saat apua ja helpotusta migreeniin migreenimimmi, koska sen kanssa eläminen on niin raskasta.


      • migreenimimmi
        Stoppi kirjoitti:

        Toivon tosiaan että saat apua ja helpotusta migreeniin migreenimimmi, koska sen kanssa eläminen on niin raskasta.

        Niin on :(.Välillä sellainen olo ettei millään jaksaisi, välillä taas parempia päiviä.


    • Status migrenosus

      Sairastuin migreeniin 7-vuotiaana. Enpä osannutkaan silloin aavistaa, minkälaisen hirviön kanssa joutuisin koko loppuelämäni kamppailemaan... Olen nyt kolmekybänen kahden pienen lapsen äiti. Tänään kotiuduin jälleen färkkilän tipasta, jonka joutuivat tiputtamaan mulle kahteen kertaan (eli 2 x 12 tuntia) ennen kuin tilanne laukesi. Nyt kärvistelen kotona kortisonin sivuvaikutusten kera (karmea närästys johon somacit ei tepsi, vatsakivut, hillitön turvotus, jatkuvat rytmihäiriöt jne), ja odotan kauhulla ensi vkoa, jolloin pitäisi jaxaa mennä taas töihin.

      Yllättäen sairastan myös vaikeaa masennusta ja syönishäiriötä, jotka yhdessä saatanallisen migreenini kanssa muodostavat sellaisen combon, että itsemurha ei ole ollut kovinkaan kaukana...

      Olo on epätoivoinen siis. Mutta pakko sinnitellä, perheeni vuoksi. Tulevaisuus vain pelottaa. Viimeiset viisi vuotta ovat olleet ihan hirveää taistelua. Käyn maamme huippuneurologilla, ja kaikki mahd estolääkkeet läpikäyty. Nyt neurologi nosti kädet pystyyn mun kanssani.

      Migreenikohtaukset vain pahenevat vuosi vuodelta ja pitkittyvät. Nyt oli takana 3 vkoa status migrenosus. Sitä ennen siis normitilanne on kohtauksia 3-7 x vkossa. Täysin kivuttomia päiviä ei ole. Mutta mulle riittää VAS kolmonenkin.

      Lohdullista, joskin ei mukavaa, tietää, että kohtalotovereita löytyy.

      • migreenimimmi72

        Migreenin kanssa taisteleminen ei todellakaan ole helppoa, olen itsekin toivonut tukiryhmää tai vastaavaa jossa saisi jakaa ongelmansa ja kiukun jonkun kanssa. Itsekin toivon, että löytyisi helpotusta särkyyn. Toivon todella, että kaikesta huolimatta saisit apua omaan tilanteeseesi. Itsekin toivon, että saisin nyt vihdoinkin kipukierteen loppumaan. Jaksamista itsellesi, ja muistathan hakea apua muihinkin ongelmiisi ennen kun asiat pahenevat entisestään. Voisit käväistä lukemassa blogiani ja erittäin mielellään kommentoida tai liittyä lukijaksikin niin voidaan vaihtaa ajatuksia jatkossakin www.migreenimimmi72.blogspot.fi.


    • huoleton 1

      Eipä tässä migreeniasiassa taida päästä pois,mulla neurologini ei enää antanut mitään estolääkettä kun ei mikään ole tepsinyt, nyt sitten joka aamu otan täsmän ja kaksi tuntia sängyssä vielä. Ei tästä loppua näytä tulevan, mutta tuossa lueskelin toisien migreenipotilaiden kirjoituksia, niin huomaa että ei tässä yksin olla. Tuossa joku aika sitten luin että on löytyny oliko se peräti 5 geeniä, mitkä altistaavat migreenille,että nyt kun tiedetään syy, niin osataan sitten paremmat hoidotkin antaa,,harmi vaan että tuskin ne lääkkeet mulle ehtiivät,,siinä kun aina oma aikansa .

      • migreenikko

        Sama juttu täällä joka melkein joka päivä joutuu ottamaan täsmälääkkeen kun migreeni ei hellitä . Todella masentavaa , lapsena sairastuin migreeniin ja odotin vaihdevuosien tuovan helpotusta mutta migreeni on vain lisääntynyt .
        Minulle myös neurologi sanoi ettei osaa auttaa vaan nostaa kädet pystyyn ja jäin yksin migreenini kanssa .


      • migreenimimmi72

        Saadaan vain toivoa että apua löytyisi kaikille, koska neurologin ei pitäisi mun mielestä jättää potilasta yksin kivun kanssa. Onko sinulle kokeiltu esim. Botuliinia? Tsemppiä, et tosiaan ole sairauden kanssa yksin!


      • migreenikko
        migreenimimmi72 kirjoitti:

        Saadaan vain toivoa että apua löytyisi kaikille, koska neurologin ei pitäisi mun mielestä jättää potilasta yksin kivun kanssa. Onko sinulle kokeiltu esim. Botuliinia? Tsemppiä, et tosiaan ole sairauden kanssa yksin!

        On kokeiltu ja ensimmäisellä kerralla auttoi jonkin verran mutta myöhemmillä kerroilla ei auttanut ja neurologi sanoi että elimistö tottuu aineeseen ja teho vähenee . Minua harmittaa etenkin se että estolääkkeitä ollaan syöttämässä koko ajan vaikka mitään tehoa ei ole ollut niistä . Lääkäreitä ei kiinnosta ottaa selville miksi migreeni on lisääntynyt vaihdevuosien aikana , esim. hormoonien vaikutus saattaa olla iso asia migreenin lisääntymiseen . Itse olen kokeillut kaikki mahdolliset keinot, akupunktion, hieronnat , estolääkkeet , käynyt neurologilla , omalääkärillä, fysioterapeutilla , kiropraktikolla, on kokeiltu luontaislääkkeet , kaikki turhaa . Rahaa on mennyt ja migreeni säilynyt. ..... olen aivan lopussa ja väsynyt jatkuvaan päänsärkyyn .


      • migreenimimmi72
        migreenikko kirjoitti:

        On kokeiltu ja ensimmäisellä kerralla auttoi jonkin verran mutta myöhemmillä kerroilla ei auttanut ja neurologi sanoi että elimistö tottuu aineeseen ja teho vähenee . Minua harmittaa etenkin se että estolääkkeitä ollaan syöttämässä koko ajan vaikka mitään tehoa ei ole ollut niistä . Lääkäreitä ei kiinnosta ottaa selville miksi migreeni on lisääntynyt vaihdevuosien aikana , esim. hormoonien vaikutus saattaa olla iso asia migreenin lisääntymiseen . Itse olen kokeillut kaikki mahdolliset keinot, akupunktion, hieronnat , estolääkkeet , käynyt neurologilla , omalääkärillä, fysioterapeutilla , kiropraktikolla, on kokeiltu luontaislääkkeet , kaikki turhaa . Rahaa on mennyt ja migreeni säilynyt. ..... olen aivan lopussa ja väsynyt jatkuvaan päänsärkyyn .

        Sama täällä, estolääkkeitä ja niiden annostuksia vaihdellaan ja niillä sitten pelaillaan edestakaisin. Edelleen kuitenkin kärsin kivusta jatkuvasti. Eilen illalla pitkästä aikaa iski vielä kovempi kohtaus, heti jos vähän valvoo tai muuta erikoista niin samantien saa kärsiä. Käyn kuitenkin kuntosalilla ja lenkillä kun lääkäri kerran antoi luvan. Kaikesta mukavasta en aio luopua kivun takia. Mutta valitettavasti töissä käyminen on yhtä tuskaa säryn takia. Toivon omasta ja teidän muidenkin puolesta, että migreeniä tutkittaisiin enemmän ja sitä ksutta löydettäisiin uusia hoitomuotoja. Toivossa on hyvä elää.


      • migreenimimmi72
        migreenikko kirjoitti:

        On kokeiltu ja ensimmäisellä kerralla auttoi jonkin verran mutta myöhemmillä kerroilla ei auttanut ja neurologi sanoi että elimistö tottuu aineeseen ja teho vähenee . Minua harmittaa etenkin se että estolääkkeitä ollaan syöttämässä koko ajan vaikka mitään tehoa ei ole ollut niistä . Lääkäreitä ei kiinnosta ottaa selville miksi migreeni on lisääntynyt vaihdevuosien aikana , esim. hormoonien vaikutus saattaa olla iso asia migreenin lisääntymiseen . Itse olen kokeillut kaikki mahdolliset keinot, akupunktion, hieronnat , estolääkkeet , käynyt neurologilla , omalääkärillä, fysioterapeutilla , kiropraktikolla, on kokeiltu luontaislääkkeet , kaikki turhaa . Rahaa on mennyt ja migreeni säilynyt. ..... olen aivan lopussa ja väsynyt jatkuvaan päänsärkyyn .

        Sama täällä, estolääkkeitä ja niiden annostuksia vaihdellaan ja niillä sitten pelaillaan edestakaisin. Edelleen kuitenkin kärsin kivusta jatkuvasti. Eilen illalla pitkästä aikaa iski vielä kovempi kohtaus, heti jos vähän valvoo tai muuta erikoista niin samantien saa kärsiä. Käyn kuitenkin kuntosalilla ja lenkillä kun lääkäri kerran antoi luvan. Kaikesta mukavasta en aio luopua kivun takia. Mutta valitettavasti töissä käyminen on yhtä tuskaa säryn takia. Toivon omasta ja teidän muidenkin puolesta, että migreeniä tutkittaisiin enemmän ja sitä ksutta löydettäisiin uusia hoitomuotoja. Toivossa on hyvä elää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe