Minulla on ollut nivelreuma noin 20 v. Leikkauksia reuman takia ei ole tehty. Vuosia sitten lääkäri kylläkin ehdotti ranteiden luudutusleikkausta, mutta itse en silloin ollut siihen mitenkään halukas vähäisten oireiden takia. Nyttemmin leikkauksia ei ole ehdoteltu, vaikka jatkuvasti tietyissä nivelissä on aktiviteettia; ranteet, sormet, päkiät eli oireita lähinnä pikkunivelissä. Itse haluaisin jo jonkinlaista leikkausta, mielestäni kortisonia on pistelty jo aivan liikaa, jokaisella kontrollikäynnillä ja välillä niiden välilläkin. Kertokaa kokemuksianne siitä, miten helppo/vaikea on leikkaukseen päästä. Ja nyt kun MRSA jyllää HUS-piirissä, niin kannattaako yleensä riskeerata leikkauttamalla itsensä HUS:ssa. Pääseekö Heinolan Reumalle muuten kuin yksityisesti.
Joutuuko leikkaukseen odottamaan kauan?
2
212
Vastaukset
- Sinitintti
Itse jouduin odottamaan polvien puhdistusleikkausta yli 1,5 vuotta HUS-piirissä. Tosin nythän on tulossa se hoitotakuu, jonka pitäisi nopeuttaa prosesseja. Tiedä sitten, miten hyvin se käytännössä toteutuu.
MRSA-tilannetta en ole kauhean tarkkaan seurannut, mutta niitä pahimpia pöpöjä on kai vain muualla kuin kirurgisella puolella. Eli kyllä siinä suhteessa HUS on ihan turvallinen leikkauspaikka. - luonto parantaa
Hei!
Minullekin on suositeltu mm. ranteiden jäykistysleikkausta. En ole tosin siihen halunnut, koska isälleni oli leikkaus tehty ja se näytti hankaloittavan hänen käsien "normaalia" käyttöä.
Tietenkin jos kipuja on paljon sekä tulehdusaktiivisuutta sekä nivelien vaurioitumista on se varmasti tarpeellinen joillekin....
Itse en suostunut vielä toimenpiteeseen. Minulla oli kovat kivut myös ranteissa,sormissa ja päkiöissä.
Muutoksia näkyy jo sormi-ja varvasnivelissä.
Kokeilin kaikkia mahdollisia reumalääkkeitä ja toivon nyt , että tämä nykyinen uusi biologinen lääke jatkuu näin hyvänä, etten juuri tunne kipuja missään, vaikka sairastankin nivelreumaa!
Olen myös joutunut luopumaan "liian rasittavista fyysistä suorituksista (mm.raskaista kotipuuhista), jotka ovat minun tilanteessani pahentaneet tulehduksia nivelissä.
Ikkunat saa mies pestä tai sitten anoppi auttaa tai tilaan siivousapua.
En nykyään rasita itseäni muillakaan taloupuuhilla liiemmin.Mikään ei ole pakkoa enää minulle.
Lähden mieluummin ulos raittiiseen ilmaan ulkoilemaan tai uimaan ja unohdan vähemmän tärkeät kotiaskareet.
Hoidan nyt tästä päivästä itseäni ja kuuntelen kehoni hyvinvointia.
Tsemppiä sinulle;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697