Harvian hetivalmiin käyttöikä

SAUNAKEIJU

Minulla on ollut noin 15 vuotta kysein kiuas. Kiviä ollaan vaihdettu 3 vuoden välein.
Nyt on ollut noin 5 vuotta kun ollaan uudet kivet vaihdettu.

Tänä kesänä huomasin sen ettei sauna sammutettuna jäähtynyt kunnolla vaan kias oli vielä kyljestä kuuma ja saunansisälämpötila vielä 34- 40 asetta.

Tälläisillä helteillä se onkin ihan järjetöntä.

Kysyisinkin voiko tämä johtua siitä että kivet on vaihtamatta ja pohjalla kivimurskaa ja ilma ei kierrä (tulipalovaara)
Vai onko kiuas tullut tiensä päähän.

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen !

5

3305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikä ei bonjaa

      Siis että mitä? Eikös sen kuulukin jäädä lämpimäksi muhimisteholle? ainakin jos sitä käyttää siten kuin sitä on ajateltu käytettävän.

      Jos tiedät, (tai luulet) että pohjalla on kivimurskaa, niin miksi et ota sitä pois? Putsauksen ja kivien vaihdon jälkeen voi arvioida kiukaan toimintaa.

    • SAUNATONTTU9

      kiitti vastauksestasi,

      Jos meinaat että tää vika ei ole kiukaan iässä vaan siinä etten ole ehtunyt kiviä vaihtaa.
      Minkähän ikäiseksi nää yleensä kestää ?

      Olen ajatellut vaihtaa tavalliseen sähkökiukaasen kun ei enää tuu saunottua niin paljon..

      Kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastata..kun nää asiat on mulle uusia..en ole tyhmä osaan monia muita asioita paremmin kuin te miehet..kääk!!

    • saunoja4

      Meillä on sama vika kuin SAUNAKEIJUlla. Kiuas ei ole kuin 6 v vanha ja keväällä saunan lämpötila alkoi olla koko ajan 45 astetta vaikka saunassa ei olisi käyty moneen päivään ja kansi oli varmasti kiinni. Nyt sitten alkoi uusi vika kun kiukaan kivet eivät olekaan kuumat vaan lämpötila vaihtelee alle sadasta 150 asteeseen vaikka normaalisti on ollu vuosikausia 280 astetta.

      Vaihdoimme kivet uusiin kun ajattelimme että vanhat olisivat rapautuneet kiukaan pohjalle. Eivät olleet. Mutta kiuas ei edelleenkään kuumene. Sähkömies kävi mittaamassa vastukset ja niissä ei ole vikaa. Mysteeri?

    • asdh,gö

      Tiedän mikä alkuperäisen viestin kirjoittajan saunaa vaivaa. Sieltä mennyt tiiviste. Meillä kans sauna koko ajan tosi lämmin ja kun yritin katella vikaa niin löytyi kannen alta ihan perältä syyllinen. Kannen tiiviste oli menny poikki ja se näkyy siellä perällä. Meillä on menny tiivisteen lisäksi myös piirikortti, koska saunan kivien lämpötila vaihtelee. Maksaa 250 euroa mutta kannattaa vaihtaa kun kiuas on vasta 6 vuotias. Tiivisteen hintaa en tiedä.

    • Anonyymi

      Minulla on AV 6 kW kiuas.
      Ikää tuli juuri 20 vuotta ja samoilla kivillä on menty, eikä koskaan niihin koskettu. Kivet oli aika pehmeitä, mutta hiekaksi oli mennyt vain 1/6 ämpärillistä. Toki kiukaan alle oli tippunut vuosien varrella x-määrä irronnutta ainesta. Peruskalliota jouduttiin kantamaan 80 kiloa, jotta uudet vastukset tulivat peittoon.
      Muhimisvastus ja yksi 1900W vastus oli enää toimivia. Kiuas antoi kuitenkin loppuun asti kelvollisia löylyjä, koska pidän matalasta lämmöstä ja kosteista löylyistä. Kun halusi kovempaa kuumuutta, pidin lämmöt täysillä ja kannen kiinni 1/2 tuntia ennen saunomista.
      Keskimäärin on sunottu 3 kertaa viikossa. Pidemmille reissuille lähdettäessä olen katkaissut muhimistehotkin pois. Muuten ne on olleet aina päällä.
      Veikkaan että pitkän iän ja pienen rapautumisen salaisuus on tosi väljässä kivien ladonnassa. Ihan kuin ohjeissakin suositellaan. Vanhoista vastuksista vain yksi, se viimeisnen iso toimiva oli hiukan vääntynyt.
      Pitkä käyttöikä poikii toki muutakin, eli kannen tiivisteessä on pari katkeamaa, johon kynsi juuri menee. Tarkoittaa ehkä hiukan matalampaa muhimislämpöä, mutta sauna ei ole juurikaan muuta asuntoa lämpimämpi. Ehkä 2°C. En vielä raaskinut sitä vaihtaa.
      Samoin ajastinkello raksuttaa aluksi 5 minuuttia, jonka jälkeen nöyrtyy hiljaiseksi. Toimii kuitenkin niin kuin pitääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe