eli mulla alkoi torstai iltana kipuilla oikea jalka. Varpaat ja jalkaterä on puutunut ja pohjetta vihloo ja nykii, polvitaipeeseen sattuu ja välillä etu ja takareiteen. Pohjelihas on vähän pinkeä. Jalassa ei kuumotusta eikä väri muutoksia. Mitaten sentin paksumpi kuin toinen. Lauantaina kävin lääkärissä ja lääkäri epäili tämän johtuvan selästä ja iski kipupiikillä ja lihasrentouttavalla. Ei niistä juurikaan apua. Mua on vaan alkanut pelottaa veritulpan mahdollisuus. Eli osaisitko kertoa missä ja millälailla veritulppakipu tuntuu? Olisin valtavan kiitollinen. Pelkään niin paljon. Niin ja minulla nämä kivut on pahimmillaan levossa. Liikkeessä ei tunnu niin voimakkaasti.
veritulpasta tietävät
28
11407
Vastaukset
- Allison30
Selkäoireet voivat olla hyvin samanlaisia kuin veritulpassa.
Itselläni on ollut lähes oireeton veritulppa (outo tunne, ei kipua eikä turvotusta eikä näkynyt verikokeessa), mut nyt keväällä hyvin kivulias pohjekipu, joka johtui selästä.
Selkäkivun ei tosin pitäisi aiheuttaa turvotusta. Menisin sinuna uudestaan, jos kerran kipu ei ole poistunut. Pyydä ottamaan verikoe (fidd), se sulkee suurella todennäköisyydellä tukoksen pois. Tosin ei aina, kuten ei itsellänikän (tod.näk. tulppa oli ehtinyt olla jo useamman päivän eikä sen vuoksi näkynyt kokeessa). Tsemppiä!- peloissanonhän
no joo. Kävinpä uudelleen päivystyksessä. Lääkäri ei löytäny jalastani mitään tukokseen viittaavaa. Jalka on sentin toista paksumpi mutta lääkäri oli sitä mieltä että voi olla ihan normaalistikin niin. P-fidd arvo oli 0.4 (viite alle 0.5) ja lääkärin mielestä se oli hyvä ja normaali. Itsestä vaan kuulostaa aika korkealle mut on mulla pitkittynyttä nuhaakin mikä toki voi nostaa vähän. Rajan allehan tuo jäi. Ei kai auta kuin uskoa et hermoperäistä tämä ja lopettaa pelkääminen. Vai mitä te olette mieltä? Varsinkin tuosta fidd arvosta. Raskausaikana se oli 1.2 ilman mitään tukosta tms.että voiko se mulla olla muuten vaan korkeahko.
- puolisääri
peloissanonhän kirjoitti:
no joo. Kävinpä uudelleen päivystyksessä. Lääkäri ei löytäny jalastani mitään tukokseen viittaavaa. Jalka on sentin toista paksumpi mutta lääkäri oli sitä mieltä että voi olla ihan normaalistikin niin. P-fidd arvo oli 0.4 (viite alle 0.5) ja lääkärin mielestä se oli hyvä ja normaali. Itsestä vaan kuulostaa aika korkealle mut on mulla pitkittynyttä nuhaakin mikä toki voi nostaa vähän. Rajan allehan tuo jäi. Ei kai auta kuin uskoa et hermoperäistä tämä ja lopettaa pelkääminen. Vai mitä te olette mieltä? Varsinkin tuosta fidd arvosta. Raskausaikana se oli 1.2 ilman mitään tukosta tms.että voiko se mulla olla muuten vaan korkeahko.
FIDD on korkea vasta kun oli selkeästi koholla, eli jotain 2--->. Silloinkin voi johtua muusta, jotkut perussairaudet voi pitää koholla (SLE), kehon vammat, tulehdukset, .
FIDD 0,4 ihan normiarvo. Jalat voi olla aina eri paksuiset. Lisäksi saattaa olla lihaksessa vamma, joka turvottaa, suonikohjuja sisällä, jotka turvottaa. Samoin jo kipu voi estää normikävelyn ja ontuminen ei niin pumppaa nesteitä pois ylöspäin. - esperanza
Mikä on fidd arvo? Vadtaako dimero arvoa? Ja paljonko saisi olla?
- allison30
Tuo fidd on hyvin herkkä reagoimaan eri asioihin. Just flunssa saattaa nostaa sitä. Samoin raskaus. Itsellänikin se oli raskausaikana yli yhden ilman mitään tukosta. Tukoksen löytyessä viime kesänä se oli taas 0,2.
Ja monesti ihmisillä onkin luonnostaan toinen pohje toista hieman isompi ilman mitään syytä.
Tarkkaile tilannetta, ja jos menee pahemmaksi, niin mene uudelleen lääkäriin. Ja venyttele selkää ja pakaroita, sillä niiden jumeista voi tulla just noita oireita.
Ultraan ei aina pääse ilman kunnon oireita ja fidd:n kohoamista. Mä jouduin taistella itseni ultraan ekalla kerralla, kun tunsin, että jalka ei oo normaali. Nykyään ultraavat itseltäni aina, jos pohje kipeytyy ilman varsinaista syytä.- peloissanonhän
tämähän se on kun tulee luettua erinäköisiä "kauhukertomuksia" kuinka selkeitä oireita ei ole ja fidd normaali ja silti tukos. Minulla ei kipua kovasti ole. Jalkapöydällä suonenvetoa ja säärtä pakottaa. Pohjelihas tuntuu, ei niin kovana mutta tuntuu. Lisäksi pohkeessa on pari kohtaa mistä välillä jomottaa. Kai se on odotettava et menee ohi tai keuhkoihin. Ei ne ota tk:ssa minua tosissaan, ja nyt varsinkin kun fidd normaali. Polven kipu on menny ohi.
- Max Martin
Aspiriini ja punaviini liuottaa pienet verihyytymät, jos sellaista epäilee.
- äit-sy
Minulla oli toinen jalka pidempään outo, suunnilleen samat oireet kuin ensimmäisellä kirjoittajalla. Koska käyn säännöllisesti syöpähoidoissa, niin vihdoin älysin ottaa yhteyttä keskussairaalan päivystykseen. Sieltä konsultoivat syöpäpolin lääkäriä, jonka neuvosta käskivät tulla kiireen vilkkaa päivystykseen. No, jalkojen suonet ultrattiin ja tästä " kipeästä" jalasta löytyi tulppa. Nyt marevania ainakin 3 kuukautta ja silloin käynnin jälkeen muutamana päivänä napapiikit, siihen asti että saatiin INR hoitotasolle. Minäkin luulin, että trombi oireilisi paljon voimakkaammin, mutta eihän se näköjään.
- peloissanonhän
no just. Kivahan se on kun eivät tutki tarkemmin. Kai se pitää hautapaikka lähteä ostamaan :/ kovin turhauttavaa.
Ehkä kuitenkin.kannattaa painua sinne lekuriin takaisin...
Oma kokemus et asiat yritetään ratkaista mutta virhemarginaalit monin tavoin suuret. Itselläni huomenna leikkaan lekurin tapaaminen, tiistaina anestesia ja sisätauti jne tapaamiset... MATKAA TEHTY NYT vajaa 500 päivää.
Alussa väärä suunnanvalinta diagnosoinnissa ja kesti 357 päivää ennekuin professoritasolta löytyi kaveri,joka tajusi mitata pulssin...ja BINGO!
Aortta revennyt sisäpuolelta ja tukkii alaraajojen ja lannerangan verenkierron hyvin tehokkaasti aiheuttaen MONIIN lannerangan oireisiin viittaavaa vammautumista. Virhe ei kenenkään ja peikkomaisella flaksilla satun olemaan nyt yksi harva selviytyjä kun lähiaikoina käydään läpi Todella ISO leikkaus..."Pienin tohtori tason " tulkinta vammastani oli " Kipeä selkälihas"...- Se on vain kuumetta
Arvauskeskus hotaa kunnolla vain pikkuasiat. perus nuhat yms peruspikkujutut.
Mene keskusaaraalaan oireinesi, Ne ottaa vakavemmin vaikka sielläki kuuluu epäilyä ensin jos olet terve muuten (ja esim seinäjoen seudulla kannataa meennä vaasaan asti)
Arvauskeskus lääkärit tappo mut melkein kun olin 3.5v "Se on vain kova kuume" menkää kotia.... niin mun vahemille sanotiin. Oneksi ne ei uskonu
vaan ajioivat keskussairaalaan ja siellä minä olin sitte heti hätäleikkausessa, Ko syyksi paljastu umpisuolen tulehdus.... siinä tavallinen arvau(terveys)keskus kuume.... Meni luotto niihin loppuiäksi. Vaikavempien oreiden kanssa meneen nykyään yksityiselle tai keskusaisraalaan makso mitä makso.- peloissanonhän
miten sinne keskussairaalaan vain mennään?!
Eikös sinne tarvita lähete tms. Meiltä on 120km lähimpään keskussairaalaan joten ei tule ihan noin vaan lähdettyä. - tulppa kerran
Eikös sinne tarvita lähete tms. Meiltä on 120km lähimpään keskussairaalaan joten ei tule ihan noin vaan lähdettyä.Tulppakivun tunnistaa kun sängyltä laskiessa jalkojen päälle seisomaan tuntuu kuin lyijypaino laskeutuis jalkaan ,Näin ainakin minulla oli
- RauhoituhanAloittaja
Eikös sinne tarvita lähete tms. Meiltä on 120km lähimpään keskussairaalaan joten ei tule ihan noin vaan lähdettyä.Kuulepa, kun luet netistä kaikkia sairausjuttuja ja kyselet neuvoja, niin sulla on pian vaikka mitä sairautta. Otahan nyt iisisti! Kun on tutkittu, niin usko jo, että ei sulla mitään tulppaa ole siellä pohkeessa. Vaikuttaa vähän luulosairaalta koko juttu ja lie paniikkihäiriö pian päällä, jos ei jo ole sellainen.
- peloissanonhän
RauhoituhanAloittaja kirjoitti:
Kuulepa, kun luet netistä kaikkia sairausjuttuja ja kyselet neuvoja, niin sulla on pian vaikka mitä sairautta. Otahan nyt iisisti! Kun on tutkittu, niin usko jo, että ei sulla mitään tulppaa ole siellä pohkeessa. Vaikuttaa vähän luulosairaalta koko juttu ja lie paniikkihäiriö pian päällä, jos ei jo ole sellainen.
Jospa olisit vaikka lukenut loppuun niin olisipa asia sinulle selvinnyt. Eilen kävin vielä yksityisellä ja jalka ultrattiin. Ei löytynyt tulppaa. Yksityinen lääkäri kehui jopa että hyvä on tulla tarkastamaan kaltaiseni oireet. Mutta eipä siinä, sinä varmaan osaat paniikkihäiriö diagnoosin tehdä. Onneksi löytyy lääkäreitä jotka haluavat tutkia eikä tehdä hulluus diagnooseja.
- Nuori nainen
Itselläni pohje oli kipeä pidemmän aikaa, kunnes kipeytyi enempi, menin lääkäriin, sain kipupiikin aj rentiouttavan piikin, sanoi johtuvan myös selästä, viikkoa myöhemmin kipu äityi niin kovaksi jotta en pystynyt kävelemään lainkaan, menin uudemman kerran lääkäriin, silloin tehtiin ultraäänitutkimus jossa selvisi, että oikean jalan pohkeessa sisäpuolella kolme syvälaskimotukosta, nämä todettiin joulukuun 23.päivä. Nyt ravaan verikokeissa ja syön marevania edelleen. On tutkittu mistä tulpat johtuvat, sillä liikun ja urheilen paljon. On tehty paksunsuolentähystys ja vatsanseudun ultraäänitutkimus, kuulemma joskus pahanlaatuiset kasvaimet tulevat ilmi tulppien synnyn myötä..Itselläni nyt kaikki jo paremmin, jalka polvea myöden oli pitkään kipeä, ajoittain edelleenkin.
Toipumista sinulle...- Nuori nainen
Unohdin mainita, että itselläni ei jaloissani/pohkeissani ollut kokoeroa tai lämpöeroa.
Silti kolme tukosta löytyi ultraäänitutkimuksessa. - elämää
Onko ne ottaneet verikokeet, ettei olis geenivirhe eli Abc resistenssi v-mutaatio.
Itsellä sellainen todettiin. Tuloksen saanti kestää n. pari viikkoa. Ultralla katottiin pohje kun oli niin kipee ettei kunnolla käveleen pystyny ja syvä laskimotukoshan siellä oli. Ei ois kuulema saanu kävellä yhtään. Ois voinu lähtee liikkeelle ja mennä keuhkoihin .Nyt koko loppuelämän syön sitä rotanmyrkkyä eli marevaanii.
Menet keskussairaalaan.Ei sua pihalle laiteta...katsos; Heitteillejättö,kuolemantuottamus,hoitovirhe, jne edelleen lakiin kirjattuina, joten AIVAN PAKKO tutkia kaikki mitä keksit kertoa mutta SINUN ITSE oltava se aktiivinen!
- arvaamitänyt
Eikös sinne keskussairaalaan pidä olla lähete arv.kesk.Lääkäriltä.Menet lääkäriin ja VAADIT lähetteen välittömästi keskussairaalaan.
- Ex emblikko
Ei kannata liikaa pelotella
Tukos voi olla pitkäänkin jalassa vaivaamatta mitenkään. Vasta jos sekä lähtee liikkeelle ja menee keuhkoon ,tilanne muuttuuvakavaksi. Aiheuttaen hengenahdistusta ja pistoa rintaan . Ja rintakipu tulee siinä tapauksessa hieman rasituksen jälkeen, kun sydän vaivoissa setulee heti rasituksessa .
Tuo asperiini on kyllä hyvä vinkki pieniin tuloksiin .
Verikoe sulkee pois tuoreen tukoksen,mutta ei vanhaa eikä jos se on purkautunut.
Aloittajalle . Ota ihan iisisti . Lihaskipu paranee levossa, mutta tukos vaan paheneen.
Onk sulla mitää riskitekijöitä joka mahdollisesti altistaisi tukokselle?
Tupakka, lennot , pitkät matkustamiset,raskaus - Tulppa-nainen
Minulla oli laaja-alainen keuhkoveritulppa maaliskuussa. Jalka tuntui edeltävällä viikolla vähän kummalta, vähän puutuneelta, ei muuta. Olin laittanut ylös, että pitäisi hankkia uusi tietokonetuoli. Sen kummempaa en siis reagoinut. Sitten meni keuhkoihin :(
Kannattaa mennä tarkistuttamaan. Jalan ultra ei niin merkillinen tutkimus ole, noilla oireilla pitäisi voida vaatia sellainen. - lääkäriin mars
Itselleni tuli laskimotulppa sääreen heti kun aloitin e-pillerit. Epäiltiin aluksi kaikkea muuta, kuten umpisuolentuloehdusta ja selkääkin, koska selkään heijastui. Sain kipupiikin ja jotenkin tuntu, että se vielä edisti tulppaa.
Vaivat kannattaa aina tutkituttaa kunnolla! - allison30
Onko teidän lähimmällä keskussairaalalla päivystystä? Itsekin menin silloin sairaalapäivystykseen, kun jalka oli oudon tuntoinen. Heillä oli ultra jo kiinni siltä päivältä, mutta laittoivat verenohennuspiikin (klexane) ja sit aamuksi ultraan. Silloin löytyi tukos.
- peloissanonhän
jalka tutkittu eikä mitään löytynyt. Issiashermo jumissa, kipupiikkiä.
Kiitos peloittelusta ;)
- tukisukka1
itellä ollut tulppa 2 kertaa ja kummallakin kerralla oireena oli sellainen painekipu puhkeessa ja turpoamista. Kun nostin jalan yläviistoon niin kipu hellitti ja pahin kipu tuli kun seisaaltaan kevensi jalkaa eli laitoin painon terveelle jalalle.mee vaan uudestaan ja sano että ultraavat sen niin saat varmuuden asiasta.
- Allison30
Hyvä juttu. Kuten tuossa alussa sanoinkin, selkäkipu voi aiheuttaa ihan samanlaisia oireita. Tai kuten itsellänikin, pahempia. :)
- kokenutkyllä
Jos on veritulppa niin silloin jalkaa kuumottaa... eli on lämmin tunnusteltaessa ja myöskin muuttuu kovaksi. Ja on myös todella kipeä!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770