Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aivovamma. Miten paranee?

aivopara

Hei kaikki!

19-vuotias poikani oli auto-onnettomuudessa tämän kevään puolivälissä eli tuore tapahtuma. Hänelle tuli
kolarissa neurologien mukaan erittäin vaikea aivovamma, koska häneltä leikattiin
epiduraalihematooma Helsingin töölössä neurokirurgien toimesta, totaali muistiaukkoa ~6viikkoa, leikkauksen jälkeen
tajuttomuus kesti vähän reilu 2 viikkoa, alkuvaiheen GCS-pisteet olivat 6-7 ja lukuisia kontuusivammoja ympäri aivoja kuvantamisessa.

Tällä hetkellä poikani on edelleen väsynyt nukkuu noin 12-13 tuntia yössä ja päivisinkin väsyttää. Muisti on huono
saattaa kertoa samat asiat uudelleen eikä muista kunnolla eilispäivästä esim. mitä söi. Keskittymiskykykin huono ei pysty
katsella elokuvia.

Mietin tässä vain, että millä todennäköisyydellä elämä tästä normalisointuu taas ja pääsee harrastamaan, opiskelemaan, töihin jne.

Kiitos jos tiedätte jotain aivovammoista ja viitsitte vastata.

5

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti vm1977

      Hei! Minä sain aivotulehduksen vuosia sitten, olin puolitoista viikkoa koomassa enkä aluksi herätessäni tuntenut miestäni tai lapsiani, vanhempani ja siskoni tunnistin. Opettelin kävelyn, syömisen, lukemisen, kirjoittamisen ja kaiken ihan alusta, mutta tänä päivänä elän melkein normaalia elämää. Sain tosin eläkepaperit, koska aivotulehdus aiheutti minulle vaikeahoitoisen epilepsian. Nyt siis kuitenkin olen kotiäiti lapsilleni ja eletään lähes normaalia lapsiperheenarkea. Väsymystä minulle aiheuttaa lääkkeet, minä tarvitsen päiväunet edelleen. Kuntoutus sairaalan taholta oli aluksi hyvää, vaikka se välillä turhauttikin. Opiskella aion kunhan saan ensin nuorimmaisen koulunpenkille. Jaksamista ja hyvää vointia teille!

    • aivopara

      Jaksamista sinullekkin. Onneksi pojalleni ei käynyt noin pahoin, hän muisti meidät kaikki ja osasi parin viikon jälkeen taas kävellä. Lukeminen ja kirjoittaminen sujuu. Hänkin siis pystyy tod. näk. jatkamaan vuoden kuluttua ihan normaalia elämää. Vuoden päästä vaikeastakin aivovammasta on lukemani perusteella pystynyt palaamaan normaaliksi.

    • Niiiiiiina

      En tiedä luetko vielä, mutta kerron kuitenkin. Itse kaaduin vuosi sitten ja löin pääni. Lievä aivovamma. Edelleen samoja oireita mistä kirjoitit, mm. väsymys on kova, muisti reistailee, ärtymystä, keskittymisvaikeutta jne.. Nyt mietin jääkö nämä oireet lopun iäksi. Ja mulla siis vain lievä tai aivovamma. Vertaistuki voisi olla erittäin tärkeää, suosittelen hakemaan apua aivovammaliitosta. Jos ei ole kokemusta aivovammasta, ei ymmärrä mitä aivovammasta kärsivä käy läpi. Positiivisesti ajatellen on ollut avartavaa kokea miten monella tavalla ihminen voi olla väsynyt . Raskainta on ollut, kun läheiset ja kaverit eivät ymmärrä esim. tuota väsymysjuttua. Tsemppiä!

    • oyks-89

      niinpä!!! kun "pääkopan" alueella "operoidaan" niin ikuiseti leimattu ei "normaaliksi?? ja kaveri piirit menee uusiksi!! ja varsinkin kun poikeaavaa "käytöstä"??? sattuu ilmenemään....? työssä jaksaminen/ opiskelu? muttuu tottakai kun aivo vammasta kyse!!! kun kaikki "kyky" lähtee aivoista..! mutta jokainen omanlaisensa tapaus?????

    • kusetustolppa

      tuttua on,itsellä nuo oireet ollut päällä n10 vuotta mutta korjaantumista ei ole tullut,todettu työkyvyttömäksi ja opiskelukaan ei onnistu,joskus saattaa olla parempia jaksoja jaksamisen suhteen mutta muisti ja keskittyminen on hukassa !
      silti minulta on evätty kaikki oikeudet päivärahoihin/eläkkeisiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe