Psykologian maisteriopinnot

need help

Osaako joku sanoa onko ulkomailla mahdollista suorittaa maisterintutkintoa psykologiasta, jos Suomessa suoritettu kandidaatin tutkinto on joltain muulta alalta? Kanditutkintooni tulee sisältymään aineopintotasoiset opinnot psykologiasta, ja haluaisin vaihtaa psykologian pääaineeksi maisteriopinnoissa. Suomessahan pystyn tällä paketilla hakemaan psykologian maisteriopintoihin, mutta sisäänpääsyn ollessa niin hankalaa olen alkanut miettiä myös varavaihtoehtoja. Ulkomailla opiskelu kiinnostaisi, mutta ensimmäinen kysymys tosiaan on se olisinko ylipäätään kelpoinen opiskelemaan psykologian maisteriohjelmissa jos kanditutkintoni on eri alalta. Tähän en ole onnistunut selkeää vastausta löytämään vaikka olen selannut nettiä asian tiimoilta.

Toinen kysymys kuuluu sitten, että mitkä maat/yliopistot sopisivat tilanteeseeni parhaiten? En mielellään haluaisi maksaa kalliita lukukausimaksuja. Lisäksi olen miettinyt miten kävisi työllistymisen Suomessa, jos tutkintoni olisi noin hajanainen... ensin kandi joltain toiselta alalta ja ulkomaiset maisteriopinnot psykologiasta. Osaisikohan joku tuoda vähän selkeyttä ja vinkkejä tilanteeseeni, olen aika epätoivoinen... :D

5

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madness

      Voin vastata UK:n puolesta itse reittiä käyneenä (vielä on charteredship kesken).

      Täällä mennään yleensä näin:

      1. Psykan kandi (3 vuotta) joka oikeuttaa GBC:hen (informaatiota http://www.bps.org.uk/what-we-do/membership/graduate-member-mbpss/graduate-member-mbpss) linkissä myös informaatiota siitä jos tulet ulkomailta tänne.
      2. Psykan maisteri (1 vuosi fulltime, 2 vuotta part-time) jolloin ns. erikoistut omaan alaasi.
      3. Jotta saat toimia itsenäisenä psykologina täällä niin sitten pitää rekisteröityä Charteredship ohjelmaan suoraan BPS:lle ja sinun täytyy löytää ulkopuolinen ohjaaja, joka on itse chartered psychologist ja HCPC registered (vaikea homma löytää hyvää!). Tämä tarkoittaa minimissään 2 vuotta käytännön hommissa ja tehden reportteja. Sinun täytyy kaikki harjoittelut tehdä omatoimisesti sillä kukaan ei auta sinua etsimään firmoja tai aiheita mistä lokikirjat teet. Työmäärä on melkein sama kuin tekesit tohtorin väitöskirjan ilman sitä mieletöntä loppureporttia. Se mitä ja miten teet päätellään alasta jonka valitset (esim. forensic, sport, occupational...). Lisää informaatiota http://www.bps.org.uk/careers-education-training/society-qualifications/society-qualifications

      Eli vuoden UK:ssa (kandin ja) maisterin käyneenä sinusta ei tule psykologia. Sinulle annetaan teoria pohja jonka jälkeen joudut tekemään vielä kaksi vuotta (minimi, yleensä 3 vuotta) käytännön harjoituksia työnohella. En siis usko että Suomessa tämän pelkän maisterin jälkeen voit toimia psykologina ja joudut opiskelemaan lisää.

      Maisterivuosi täällä maksaa n. £8000 jonka kyllä voi maksaa osamaksuna (itse tein näin ja tein maisterin työnohella osa-aikaisena). Voin kertoa ja auttaa asiassa lisää jos haluat. Huom. huonoon yliopistoon englannin puolella ei kannata lähteä vaikka hinta olisikin halvempi.

      UK systeemi on siinä mielessä hyvä että sillä voi työllistyä muissa maissa, koska BPS:llä on siihen "sopimukset" erikseen (esim. USA, Australia...). Tuskinpa tulen enää Suomeen!

      • Madness

        Edittinä sen verran että voit opiskella maisterin täällä, mutta jos Suomesta töitä haluat niin silloin Enkkulaan ei kannata lähteä. Täällä reitti on pidempi...


    • need help

      Kiitos vastauksesta! Olen asiasta jo vähän aiemmin lueskellut hieman ja tullut siihen tulokseen, että Englanti ei luultavasti tulisi kyseeseen, ja tuo vastauksesi vahvisti vielä tunnetta entisestään. Mikähän on tilanne muualla? Suomeen aion ensisijaisesti hakeutua noihin maisteriopintoihin, mutta koska sisäänpääsy tosiaan on hankalaa haluaisin saada selville millaisia vaihtoehtoja ulkomailla Suomen rajojen ulkopuolella olisi. Olen tosiaan netistä surffaillut asian tiimoilta, mutta koska tilanteeni on hieman mutkikas verrattuna esimerkiksi niihin joilla on myös kandidaatintukinto psykologiasta, en ole oikein löytänyt vastauksia...

    • Madness

      Kyllä googlaamalla löytyy sen verran juttuja että ei se ole helppoa muissakaan maissa.

      Tässä Saksa: http://www.mastersportal.eu/articles/377/important-things-to-know-when-studying-psychology-in-germany.html

      Näkyy sielläkin olevan maisterin päälle spesiaali kurssit... Niin ja kaikki luennot on Saksaksi (tietty tutkimusmateriaali on englanniksi).

      Grad cafessakin puhutaan aiheesta (Saksan kannalta) http://forum.thegradcafe.com/topic/36364-study-psychology-in-germany/

      Kannattaa varmaan etsiä ihan perus hakusanoilla "psychology masters country" sillä löytyy vaikka mitä (kuten tuosta Saksa hausta käy ilmi).

      Jos sinulla on kandi Suomesta niin uskon että sillä pääsee maisteria tekemään melkein mihin vaan, mutta se taitaa maksaa kaikissa maissa jotakin.

    • SamaTilanne

      Hei! olen täysin samassa tilanteessa, siis kandi on toiselta alalta mutta psykan opintoja löytyy ja siitä haluan maisteriopinnot tehdä, olen erityisen kiinnostunut kriisityöstä. oletko katsonut pohjoismaiden yliopistoja? tätä vaihtoehtoa itse harkitsen!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2176
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      159
      1751
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      147
      1644
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1234
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe