On se niin uskomatonta! Naapuriin tulossa (jos valmistuu) perinteinen 4-kulmainen 1½-kerroksinen omakotitalo. Kaveri kun kävi viime talvena meillä (naapurien kuuleminen) ja kertoi aloittavansa rakentamisen viereiselle tontille. Tuli siinä sitten keskusteltua rakentamisesta yleisesti (ja erityisesti). Keskustelu ajautui budjettiin ja erityisesti kaverin omaan budjettiin. Meinasin selälleni lentää kun jannu kirkkain silmin väitti tekevänsä talon 100 te hintaan (asuinpinta-ala lienee noin 120 m2). Yritin kysellä, että oletkos nyt ihan tosissasi, ei auttanut (ilmeisesti lainapäätöskin oli jo saatu). Mitään alustavaa budjettia ei oikeasti oltu tehty, vaan oltiin lähdetty idealla "normaalit materiaalit, ei luksusta ja talopaketti on kolmasosa hinnasta".
Nyt tässä taloprojektissa ei ole tapahtunut enää yhtään mitään. Talo on ulkoa lähes valmis, mutta sisällä näyttää hyvin puutteelliselle. Lattiavalun ja sisäseinien jälkeen ei tontilla ole tapahtunut mitään. Kaikki talopaketin mukana tulleet rojut on ilmeisesti asennettu ja puuttuu vielä kaikki sisustusmateriaalit. Talossa teki sähkötöitä puolituttu kaveri, joka kertoi, että viimeistä laskua ei ole maksettu ja hiukan huonolta näyttää.
Että silleen!
Epätoivoiset budjetit
13
6322
Vastaukset
- Kylläpäs
Kyllä muuten rakentaa 100te tollasen perus mökin helposti jos jätetään tonti ja lupamaksut pois tosta hinnasta...
- hahaa
Meilläkin oli 100t euron budjetti, 120 neliöö alakerta ja ylös 50 neliön varaus! Pakettihinta ku kerrotaan 3 tulee 100t€, kaikki tehtiin itse, paitsi elementtien pystytys! Kyllä siihen pystyy. Tuo budjetti sisältää kaikki, luvat, liittymät, ihan kaikki mitä talon rakentamiseen meni.
- Timo
hahaa kirjoitti:
Meilläkin oli 100t euron budjetti, 120 neliöö alakerta ja ylös 50 neliön varaus! Pakettihinta ku kerrotaan 3 tulee 100t€, kaikki tehtiin itse, paitsi elementtien pystytys! Kyllä siihen pystyy. Tuo budjetti sisältää kaikki, luvat, liittymät, ihan kaikki mitä talon rakentamiseen meni.
hirveästi yli satkun näyttäis menevän. Meillä alustava budjetti n.125te. Nyt menny noin 65te. Sisältää myös tontin, liittymät, työkalut peräkärrystä lähtien ja noin 100metrin matkan viemäri/vesijohtoa kunnan putkiin.
http://www.members.lycos.co.uk/timosdesign/raksa/raksaframe.htm - 65 te
Timo kirjoitti:
hirveästi yli satkun näyttäis menevän. Meillä alustava budjetti n.125te. Nyt menny noin 65te. Sisältää myös tontin, liittymät, työkalut peräkärrystä lähtien ja noin 100metrin matkan viemäri/vesijohtoa kunnan putkiin.
http://www.members.lycos.co.uk/timosdesign/raksa/raksaframe.htmKyllä aika tiukkaa tekee jos aiot alle 125te.
Karkeat menot meillä oli tohon vaiheeseen ilman tonttia.
Liittymät luvat sis. oman mittauskeskuksen 10 te
Perustukset salaojat sadevesijärjest 20 te
Runkopaketti sähkö/lvi töitä 70 te.
Menot on todellisia koska avaimet käteen toimitus.
Lopullinen meno oli 180 te.
Esimerkiksi talon maalit maksaa tarvikkeineen 1000 e. Kaikenlainen pikkuhilpetööri vie uskomattoman paljon rahaa. Maansiirrot voivat maksaa mammonia jos savipelto. Käytännössä on vaikeaa saada taloa alle 150 te. - Tab
hahaa kirjoitti:
Ihan helposti pystyy, hyvä tulee, ei maksa paljoa! Yllättäen kuitenkin nämä sadalla tonnilla tehtävät perustalot kuitenkin maksavat sen 130-150 tuhatta!
- olet
Timo kirjoitti:
http://www.members.lycos.co.uk/timosdesign/raksa/raksaframe.htmmaksanut taloasi tuohon vaiheeseen, mitä sitä on nettipäiväkirjan mukaan tehty, ennustan lopullisen hinnan olevan yli alustavan budjettisi. Ja tämä arvio aivan perusratkaisuilla.
- Timo
olet kirjoitti:
maksanut taloasi tuohon vaiheeseen, mitä sitä on nettipäiväkirjan mukaan tehty, ennustan lopullisen hinnan olevan yli alustavan budjettisi. Ja tämä arvio aivan perusratkaisuilla.
Jokainen nippeli on kirjattu ylös. En kyllä oikein usko että vielä 60te menee. Ulkopuolista työvoimaa tarvitaan enää lattianvalaja (n. 550e sis.alv) ja sähkäri/putkari ja ilmastoinnin säätäjä. Putkarini ei voi tuota tehdä. Aineita ostamatta: lattiabetoni, kost. tilan seinäharkot, sähkörasiat, valaisimet, lvi-kalusteet, iv-kone/putket, kaapistot (osa tehdään itse), hella, jääkaappi, huippari, kiuas, maalit, tapetit, laatat, lattiamatsku, vesieristeet, terassin painekyllästetty, panelit, takka, piippu ja rännit/tikkaat. Tulikohan kaikki? Nettipäiväkirjaan verrattuna hommattu jo (vaan ei asennettu) astpesukone, pakastin, väliseinät (ek) villoineen, ovet, sähköjohdot.
Ja huom. sähkäri on tuntipalkalla, ei ole kuluttanut vielä edes kokonaista työpäivää.
Ja putkarille toimin työnantajana. On siis verokirjalla. Ollut tähän mennessä noin 6 tuntia. Tuon sadan metrin viemärinhän tein siis itse, kun putkarini ei just silloin kerennyt. - Timo
Timo kirjoitti:
Jokainen nippeli on kirjattu ylös. En kyllä oikein usko että vielä 60te menee. Ulkopuolista työvoimaa tarvitaan enää lattianvalaja (n. 550e sis.alv) ja sähkäri/putkari ja ilmastoinnin säätäjä. Putkarini ei voi tuota tehdä. Aineita ostamatta: lattiabetoni, kost. tilan seinäharkot, sähkörasiat, valaisimet, lvi-kalusteet, iv-kone/putket, kaapistot (osa tehdään itse), hella, jääkaappi, huippari, kiuas, maalit, tapetit, laatat, lattiamatsku, vesieristeet, terassin painekyllästetty, panelit, takka, piippu ja rännit/tikkaat. Tulikohan kaikki? Nettipäiväkirjaan verrattuna hommattu jo (vaan ei asennettu) astpesukone, pakastin, väliseinät (ek) villoineen, ovet, sähköjohdot.
Ja huom. sähkäri on tuntipalkalla, ei ole kuluttanut vielä edes kokonaista työpäivää.
Ja putkarille toimin työnantajana. On siis verokirjalla. Ollut tähän mennessä noin 6 tuntia. Tuon sadan metrin viemärinhän tein siis itse, kun putkarini ei just silloin kerennyt.eli ostamatta vielä kp-imuri ja harjapaketti ja rikkaluukut, listat, laudepuutavara, kuituvalot ja lukot. Ja näkyyhän tuossa seläntakana olevan hommattu jo aika läjä lasitiiliä ja teräksiset välioven painikkeet. Tää on vähä tämmöstä kun mitään todellista budjettia ja aikatauluja ei ole tehty. Tuo 125te oli vaan semmonen minkä päässäni laskin ennenkuin alettiin rakentamaan. Omaa rahaa oli sen verran että ei tarvinnut mitään vakuuksia eikä takaajia. Eikä ole vaimonkaan vielä tarvinnut ottaa lainaa. Eli saa tuota mennä vähän enemmänkin mutta sitten joutuu jo tinkimään jostain muusta vaikka paremmasta autosta.
En kuitenkaan kehota ketään lähtemään tällaisella budjetilla rakentamaan jos ei tiedä mitä tekee ja minne ja miten. Kaverilla oli budjetti noin 150te ja meni 200te vaikka teki melkein kaiken itse.
Taas kun laskin päässäni niin sain että menee vielä noin 35 te. Saahan tuon koko summan melkein menemään vaikka keittiöön jos marssii vaikka Puustelliin ja ilmoittaa että meillä olisi vara laittaa noin 10te keittiöön, niin eiköhän sieltä semmoinen tarjous tule. Meille ei tule Puustellia vaikka omassa suvussakin on niitä jotka niitä myyvät ja asentavat.
- rakentava
Minulla myös talonrakennus meneillään. Ennen rakentamisen aloittamista naureskelin Koti-Optimin pikakustannuslaskurin kustannusarviota, en naureskele enää, se antaa melko oikean kustannusarvion. Todellisuus tuo 15% budjettia ylöspäin siitä mitä ennen aloitusta kuvittelin.
Onneksemme emme sentään ihan pelkällä velkarahalla rakenna, voi voi niitä jotka lähtevät tähän hommaan suoraan pankin tiskiltä.- Jarmo
Kustannukset suunnilleen samanlaiset kuin vuokralla asuessa, vaikka suoraan tiskiltä lähdettiin rakentamaan.
- rakentava
Jarmo kirjoitti:
Kustannukset suunnilleen samanlaiset kuin vuokralla asuessa, vaikka suoraan tiskiltä lähdettiin rakentamaan.
jos olet se "kotisivu"Jarmo niin sinulla vaikuttaisi sentään olevan asiallinen budjetti.
Ja hyvät sivut. - Jarmo
rakentava kirjoitti:
jos olet se "kotisivu"Jarmo niin sinulla vaikuttaisi sentään olevan asiallinen budjetti.
Ja hyvät sivut.Kyllähän se minä olen :) Koitettiin tehdä ainakin realistinen siinä mielessä ettei tarvitse palata takaisin hattu kourassa lisää lainaa pyytämään.
Hyvä että on hyvä :)
- Tavallinen
Tuo tarina sopisi moneen paikkaan. Sitten kun vihdoin saadaan se talo kuntoon niin pihatyöt roikkuu vuosikausia. Älkää hyvät ihmiset lähtekö tekeen taloa suoraan pankin tiskiltä. Pikkasen kannatta olla säästössä ja pieni aikalisä sen säästön aikaansaantiin ei ole muutenkaan pahitteeksi.
Niin kyllähän niitä kehujia piisaa täällä, mutta laittakaapa jokaikinen nippeli ja nappelikin ylös.
Itse kun rakensin niin aina sai olla hakemassa millon mitäkin. Yllättävästi sitä kuluu rahaa ja aikaa moneen pikkujuttuunkin vaikka kuinka tekee ns. "normaaleilla" materiaaleilla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?712406Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411173Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755095Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa293712Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963554Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss473104Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082839Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132368Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie412149Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191955