Parikymppiset äidit + muut opiskelevat äidit

minä täällä

Heippa! Haluaisin kuulla kokemuksianne aiheesta lapsi opiskelu. Haluaisin kuulla miten opiskelunne ovat sujuneet äitinäolon yhteydessä. Tuntuu, että nykymaailmassa kaikki ajattelevat, että ihmisen elämän pitäisi mennä rataa opiskelu, kihlaus, häät, lapset.. (mikä varmaan olisi viisainta), mutta jos joku saa lapsen kun opiskelut ovat vielä kesken, niin ajatellaan, ettei äiti voi enää koskaan saada kunnollista ammattia ja voivotellaan miksi ihmeessä se meni lapsen tähän väliin tekemään ym.

11

1076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19v

Tämä ei nyt valitettavasti vastaa kysymykseesi, mutta tuleepa ajattelemisen aihetta. :)

Olen 19-vuotias ja odottelen esikoistani rv 12. Opiskelen ammattikorkeassa joka keskeytyy. :)
      Monet päivittelevät sitä miten nuorina lapsia hankitaan, mutta kenenkään mummo ei ole taatusti saanut ensimmäistä lastaan yli kolmekymppisenä.
      Niin ne ajat muuttuvat..

Valmistuneita nuoria naisia ei mielellään palkata vakituisiin hommiin, sillä kun he innostuvat perustamaan perhettä ja hankkimaan oikein enemmänkin lapsia, tulee se työnantajalle kalliiksi. Pikkufirmat voivat jopa mennä nurin.

Ne valmistuneet, jotka pystyvät mainostamaan tehneensä jo lapsensa, ovat työnantajalle hyvä ja kannattava "sijoitus". :)

• Johanna

Mies opiskelee ja tekee ohessa töitä. Minä opiskelen ja hoidan kaksi pientä lasta ja kodin. Välillä tuntuu, ettei aika riitä, mutta toisaalta nuorena on energiaa(olen 25-v) ja näin lasten myötä opiskelussa on toisenlaista puhtia.
        Ei huvita jättää opiskeluita roikkumaan ja illalla voi lasten nukkumaanmenon jälkeen tehdä tehtäviä, kun ei "tarvitse" lähteä kaupungille hummailemaan.
        Opiskeleminen tuo myös joustoa, mm.lapsen sairastuessa, sillä monia kursseja voi tenttiä tai korvata muulla tavalla ,jolloin poissa voi olla pidempäänkin kuin sen 3 vrk.
        Itse olen ehdottomasti sillä kannalla että lasten saamisesta nuorena on etua, esim.olen 40 kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, omillaan asuvia nuoria..Olen toimintakykyinen hoitamaan mahdollisia lapsenlapsiani ja voin vaikka uudelleen kouluttautua, kun on työvuosia jäljellä.
        Jos olisin jäänyt odottamaan "oikeaa" lasten saamisaikaa, uskoisin, ettei sopiva aika olisi ikinä. Eihän lapsi ole joku joka tehdään jossakin sopivassa välissä, sopivaan aikaan ja sopivalla äitiyspäivärahalla..

• 40..
        Johanna kirjoitti:

Mies opiskelee ja tekee ohessa töitä. Minä opiskelen ja hoidan kaksi pientä lasta ja kodin. Välillä tuntuu, ettei aika riitä, mutta toisaalta nuorena on energiaa(olen 25-v) ja näin lasten myötä opiskelussa on toisenlaista puhtia.
        Ei huvita jättää opiskeluita roikkumaan ja illalla voi lasten nukkumaanmenon jälkeen tehdä tehtäviä, kun ei "tarvitse" lähteä kaupungille hummailemaan.
        Opiskeleminen tuo myös joustoa, mm.lapsen sairastuessa, sillä monia kursseja voi tenttiä tai korvata muulla tavalla ,jolloin poissa voi olla pidempäänkin kuin sen 3 vrk.
        Itse olen ehdottomasti sillä kannalla että lasten saamisesta nuorena on etua, esim.olen 40 kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, omillaan asuvia nuoria..Olen toimintakykyinen hoitamaan mahdollisia lapsenlapsiani ja voin vaikka uudelleen kouluttautua, kun on työvuosia jäljellä.
        Jos olisin jäänyt odottamaan "oikeaa" lasten saamisaikaa, uskoisin, ettei sopiva aika olisi ikinä. Eihän lapsi ole joku joka tehdään jossakin sopivassa välissä, sopivaan aikaan ja sopivalla äitiyspäivärahalla..

.. sitten 40-vuotiaana huomaat, että et olekaan mikään kurttunaamainen ikäloppu eläkeikää odottamassa toinen jalka haudassa, vaan elämää ja tulevaisuutta täynnä oleva aikuinen ihminen, ihan tavallinen ja välillä aika lapsellinenkin..

ja huomaat ettet ole ollenkaan liian vanha tekemään vielä yhtä (tai kahta) lasta, iltatähtiä.
        Ja miten erilaista se pikkulapsen äitiys onkaan "kypsällä " iällä ! Etenkin, kun se opiskelu ei vie energiaa, aikaa, voimavaroja. JA talouskin on vakaampi.

• hohhoijaa

Noh, nähty on sekin, kun nuori nainen ( perheellinen) sattuu saamaan työtä, niin johan alkaa sairastelu, hänen lapset tai sitten emäntä itse. Eipä lähes kaikki työnantajat riemusta sittenkään kilju!!!!!!!!!!!!!!!!!

• älä yleistä

älä yleistä: meidän suvussa lapset on jo sukupolvia tehty lähempänä 30:a kuin 20:tä.
        minä sain esikoiseni 32vuotiaana, äitini sai minut 30vuotiaana isoäitini sai äiti 36vuotiaana ja isoisoäitini karoliina (s.1863)sai mummoni 26 vuotiaana. ja koko lista on esikoisten synnytysiät.

• työnantaja

Se, että on nuorena pistänyt lapsen alulle, merkitsee, että ko. henkilö on huorahtava. Ei mikään meriitti työmarkkinoilla. Eikä se ole mikään takuu, että jos ennestään lapsi, ettei lisää tulisi... Eli ei mikään sijoitus työnantajalle, kuten kuvittelet.

• toinen työnantaja
        työnantaja kirjoitti:

Se, että on nuorena pistänyt lapsen alulle, merkitsee, että ko. henkilö on huorahtava. Ei mikään meriitti työmarkkinoilla. Eikä se ole mikään takuu, että jos ennestään lapsi, ettei lisää tulisi... Eli ei mikään sijoitus työnantajalle, kuten kuvittelet.

Tuo viittaus siihen että yleensä nuorena lapsia saaneet naiset olisivat huorahtavia, on törkeydessään käsittämätön.
        Mutta ei se että onko lapsia vai ei, ole mitenkään ainoa kriteeri nuoria naisia palkatessa. Täytyy myöntää, että heidän kohdallaan kyllä on enemmän kiinnostusta heidän kokonaiselämäntilanteensa suhteen. Tosiasiahan on, että tänä päivänä ei ole sellaisia löysiä resursseja, että yht'äkkiä esim. sairasta lasta hoitamaan jääneen tilalle polkaistaisiin tyhjästä toinen henkilö, tai että äitiyslomalle jääneen tilalle kun palkataan toinen henkilö, jolle kaikki asiat on opetettava alusta pitäen jne. Koettakaa ymmärtää, että ei ole helppoa työnantajallakaan, varsinkaan pienellä.

• Tiinuska

Hei!
      Minä olen juuri täyttänyt 20 vuotta a minun lapseni on 4,5kk vanha... Kävin viime vuoden koulua vaikka olinkin raskaana. Kävin niin loppuun että lähdin kokeista synnyttämään. Jatkoin nytten syksyllä koulua sillä tavalla että iso vanhemmat katsovat lastani sen pari tuntia jotka olen koulussa... Meillä homma toimii, mutta ilman iso vanhempien apua olisin aivan hukassa.. Kaipa hekin siitä näuttivat että voivat viettää "laatuaikaa" lapsenlapsensa kanssa... =)

• Mamma

Ei tarvi mennä tavallista rataa. Valitse kulloinkin itse mitä teet. Tärkeintä, että teet lapset ajoissa.
      Kerron itsestäni. Aloin odottaa lasta 18v., sitten kihloihin ja naimisiin. Hoidin lapsen kotona, kunnes oli 1v käynyt koulua. Sitten itse kouluttauduin ja olen ihan tarpeeksi ehtinyt tehdä töitä 30 v. Nyt nautin eläkeputkesta työttömänä ja saan olla mieheni ja lastenlasten kanssa päivittäin ja vieläpä jaksan, kun ikää on vasta 59v. Toivon voivani katsoa ja hoitaa ja seurata lapsenlapsiani vielä ainakin 10 v.

• hohhoijaa

että teet lapsesi ajoissa, noh, eiköhän jokainen itse tiedä, milloin se ajoissa on, ja kaikille se ei todellakaan ole teininä!!

• minä täällä

Kiitos teille kaikille ihanista vastauksistanne!! Ei sitä todellakaan tarvitse mennä yhteiskunnan odotusten mukana vaan pitää tehdä sitä mitä sydän sanoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe