Anoppi hoitaa vain tyttären lapsia

Tympääntynyt miniä

Kertokaa isoäidit miksi joillakin teistä on tapana hoitaa ainoastaan tytärtenne lapsia?

Miehelläni on yksi sisko, jonka lapset ovat muutaman vuoden meidän lapsia vanhempia ja tavattuamme mieheni kanssa ja odottaessani esikoistamme anoppi hoiti miehen siskon lapsia yhtenään. Olin varma että hän tulisi auttamaan meitäkin ja auttoikin ensimmäiset 4 kuukautta, mutta sitten loppui kuin seinään. Samoihin aikoihin vähensi huomattavasti miehen siskonkin perheen auttamisiaan, mutta hoitaa edelleen silloin tällöin miehen siskon lapsia, mutta on olevinaan niin vanha ja väsynyt heti kun meidän lapsia pitäisi hoitaa. Mitään riitaa minulla/meidän perheellä ja anopilla ei ole missään vaiheessa ollut, anoppi ei vaan tunnu välittävän meidän lapsista kuten miehen siskon lapsista. Oma isoäitini oli aikanaan samanlainen. Hoiti kyllä äitini ja tätini, muttei yhdenkään enoni lapsia, mistä enojeni vaimot ovatkin olleet katkeria.

Oma äitini kyllä hoitaa lapsiamme, mutta omat vanhempani asuvat 500km päässä, joten siltä suunnalta apua on harvoin saatavilla. Miehen vanhemmat asuvat vain 3 km meiltä, mutta eivät hoida lapsiamme. Miehen siskon miehen vanhemmat asuvat n. 3km päässä miehen siskon kotoa ja mieheni vanhemmat 30 km miehen siskon kotoa, silti anoppi menee kyllä 30km päähän hoitamaan tyttärensä lapsia, muttei 3km päähän hoitamaan meidän lapsia. Mielestäni anopin tulisi ottaa huomioon se, miten vähän minun vanhempani meitä pystyvät auttamaan ja että meidän lapsemme ovat pienempiä kuin miehen sisaren lapset, jolloin me tarvitsemme enemmän apua. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, että meidän lapset olisivat hankalia, mutta miehen siskon lapset eivät, sillä esikoisenne on 1,5 ja kuopuksemme vastasyntynyt, miehen siskon lapset sen sijaan ovat uhmaiässä.

Mieheni on itsekin huomannut eriarvoisuuden, mutta sanoo vaan, että onhan se väärin jne., mutttei ikinä avaa suutaan vanhemmilleen. Kysyttyäni kerran anopilta joski tyttären lapset ovat hänelle tärkeämpiä kuin pojan kiisti hän ja sanoi meidän lasten olevan niin suloisia että.

23

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      siis anopinhan ei tarvitse hoitaa kenenkään lapsia....niiden kuuluu hoitaa ja huolehtia lapsista,jotka ne ovat tehneetkin.

      • täällä aina

        vedetään tämä ei tarvitse hoitaa kortti esiin.Ihmettelen että eikö kukaan halua olla lastenlastensa elämässä mukana.Itse olen äiti ja tulen sitä olemaan vaikka lapseni olisi miten vanha,se tarkoittaa että haluan auttaa lastani nyt yhtälailla kuin tulevaisuudessa.


      • Ei pysty, ei jaksa
        täällä aina kirjoitti:

        vedetään tämä ei tarvitse hoitaa kortti esiin.Ihmettelen että eikö kukaan halua olla lastenlastensa elämässä mukana.Itse olen äiti ja tulen sitä olemaan vaikka lapseni olisi miten vanha,se tarkoittaa että haluan auttaa lastani nyt yhtälailla kuin tulevaisuudessa.

        Kyllä lastenlasten elämässä voi olla mukana ilman, että olisi heitä kohtaan "hoitovelvollisuutta".

        Itse olen työelämässä, minulla on iäkkäät vanhemmat, jotka tarvivat apua. Eläkkeelle pääsen vasta reilun 10 vuoden kuluttua ja usko pois olen sitä mieltä, että minä tarvitsen sen viikonlopun lepoon ja virkistykseen aina kun se vain on mahdollista!

        SIlloin kun lapsi on päättänyt tehdä lapsia, hänen täytyy olla myös riittävän kypsä ymmärtämään, että lapsessa on kiinni. Toki kylässä käydään puolin ja toisin, mutta pääasiassa jokainen hoitaa omat lapsensa ja joskus tulee aika, jolloin täytyy hoitaa myös ikääntyvät vanhempansa.


      • Anonyymi
        täällä aina kirjoitti:

        vedetään tämä ei tarvitse hoitaa kortti esiin.Ihmettelen että eikö kukaan halua olla lastenlastensa elämässä mukana.Itse olen äiti ja tulen sitä olemaan vaikka lapseni olisi miten vanha,se tarkoittaa että haluan auttaa lastani nyt yhtälailla kuin tulevaisuudessa.

        Kyllä ne anopit hoitavat silloin kun jaksaa mutta kun ei aina jaksa. Laita se mieleesi kun sinä tulet anopiksi ja tunnet ettet riitä oikein mihinkään. Ihminen väsyy vuosien varrella


    • Pakko kai olla provo

      Siis sullahan avaaja ei ole mitään syytä valittaa.

      Lapsesi ovat nuorempia, kuin miehesi siskon lapset, joten jos anoppi ei ikääntyessään jaksa enää hoitaa vauvoja, niin sanonpahan vaan, että teillä oli huono ajoitus.

      Jos itselle tulisi nyt valinnan paikka, että katsonko uhmaikäisten perään, vaiko hoidanko vastasyntynyttä ja 1½ -vuotiasta, niin kyllä otan mieluummin hoitooni vaipattomat lapset, kuin vastasyntyneet sinappikoneet. :D

    • ikä vaikuttaa....

      " Mielestäni anopin tulisi ottaa huomioon se, miten vähän minun vanhempani meitä pystyvät auttamaan ja että meidän lapsemme ovat pienempiä kuin miehen sisaren lapset, jolloin me tarvitsemme enemmän apua. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, että meidän lapset olisivat hankalia, mutta miehen siskon lapset eivät, sillä esikoisenne on 1,5 ja kuopuksemme vastasyntynyt, miehen siskon lapset sen sijaan ovat uhmaiässä. "

      Mielestäni sinun tulisi ottaa huomioon että vauvan ja taaperon hoitaminen on HUOMATTAVASTI rankempaa kuin itse syövien ja vaipattomien leikki-ikäisten.

      Mummu on tässä välissä ikääntynyt muutamalla vuodella ja se saattaa merkitä paljon iäkkäämmän ihmisen terveyden tilassa. Mummulle on voinut puhjeta sairauksia, esim aineenvaihdunta sairaudet väsyttävät ihmistä oikein tosissaan. Mummu ei jaksa olla enää niin skarppina ja ketteränä kuin 1,5v hoitaminen vaatii, eikä jaksa valvoa öitään vauvan kanssa. Ei siinä mitään muuta syrjintää ole.

    • gijyoei

      Noh.Onneksi mummo kuolee ennen kuin ne pikkuiset on aikuisia.Ei niille jää mitään muistoa mummosta.Vanhemmille lapsille jää sitten.Ei kannataisi tehdä lapsia niin vanhana että mummukin on vanha.

      • Maksimaalinen hyöty

        Niin, eihän mummon luokse voi viedä lapsia sitten edes kylään, kun ei iäkkäästä mummosta voi saada mitään hyötyä irti ilmaisena lapsenpiikana.

        Voi itku mitä itsekkyyttä eräillä!


      • Maksimaalinen hyöty

        Kun mummoa ei rasiteta liikaa lapsenpiikana, niin mummolla jää aikaa/rahaa oman terveytensä hoitamiseen ja näin hän jaksaakin elää vanhemmaksi ja on hyvinkin elossa silloin "kun ne pikkuiset ovat aikuisia". ;)

        He, hee!


      • Anonyymi
        Maksimaalinen hyöty kirjoitti:

        Niin, eihän mummon luokse voi viedä lapsia sitten edes kylään, kun ei iäkkäästä mummosta voi saada mitään hyötyä irti ilmaisena lapsenpiikana.

        Voi itku mitä itsekkyyttä eräillä!

        Millainen lellilapsi sinä itse olet ollut kun vaadit mahdottomia toisilta ihmisiltä . Ota huomioon että ensi sijassa sinä ja miehesi täytätte teidän lasten Tarpeet, ja anna mummon olla vaan mummo . se kun latexet ilkeyksiä , kun et jaksa ymmärtää toisen ihmisen tilannetta.
        Sinulla on hirveän egoistinen tyyli, ilman mitään empatiaa vanhempaa naista kohtaan , jos ei häntä olisi ollut niin ei sinullakaan miehenäsi hänen poika .
        Joskus on niinkin että kun lapsilta kielletään mummon luona käynti sanoilla ettei se teistä välitä niin on miniä saanut ilkeytensä todella toimimaan .


    • Hoitakaa kakaranne

      Tympääntynyt miniä sanoo, että "meidän lapsemme ovat pienempiä kuin miehen sisaren lapset, jolloin me tarvitsemme enemmän apua."

      Tympääntynyt miniä sanoo myös että: "Siitä ei kuitenkaan ole kyse, että meidän lapset olisivat hankalia, mutta miehen siskon lapset eivät, sillä esikoisenne on 1,5 ja kuopuksemme vastasyntynyt, miehen siskon lapset sen sijaan ovat uhmaiässä."

      Niin että minkäs takia te tarvitsisitte enemmän apua, kun teidän lapset ovat pieniä ja helppoja?

      Pitäisikö nyt Tympääntyneen miniän lopettaa se oman napanöyhdän tutkiminen ja alkaa ajatella asioita muidenkin kantilta, kuten ikääntyvien isovanhempien kannalta?

      Oikein hyvin ymmärrän, mikseivät isovanhemmat halua piikoa Tympääntyneen miniän lapsia. Mitä, jos alkaisitte hoitamaan isovanhempia? Hehän sitä apua tarvitsevat, ettekä te - nuoret verevät ihmiset!

    • mummuksi

      Miksi kyttäät anoppisi tekemisiä?
      Sääliksi käy vanha ja väsynyt ihminen, josta yrität puristaa viimeisetkin mehut.

    • höh ja pöh

      Nyt herää kysymys, että millaisissa tilanteissa yleensä tarvitset lastenhoitoapua? Meillä on vajaan vuoden ikäinen lapsi ja molemmat isovanhemmat asuvat 500 km päässä. Alusta saakka siis on ollut itsestäänselvyys, että lapsi kulkee mukana lähes kaikkialle.

    • Voihan nenä

      Mikä näitä nykyajan miniöitä oikein vaivaa? Ollaan mahdottoman itserakkaita ja itsekeskeisiä. Tuntuu ettei mikään riitä näille naisille.

      • Anonyymi

        Mikä vaivaa isovanhempia, ketkä eriarvoistavat omien lasten lapsia????!!!!!


    • Toinen puoli asiasta

      Maailma on totisesti muuttunut!
      Olen nyt itse isoäidin ikässä ja ihmetellen luen näitä kirjoituksia, joissa edellytetään itsestään selvänä, että mummut auttavat lasten hoidossa.
      Sen varaan suorastaan lasketaan, että mummu hoitaa viikonloput, että itse päästään vapaalle. Se minua aina kummastuttaa, sillä eikö vanhemmat nimenomaan toivo vapaita viikonloppuja, joiden aikana voi olla lasten kanssa?

      Omassa lapsuudessani ei ollut kertaakaan tilannetta, että mummut olisivat kumpikaan minua tai sisaruksiani hoitanut. Kun he tulivat käymään, piti käyttäytyä kauniisti ja vastata kun kysytään, ja olla oikein kilttinä, ettei mummu väsy.

      Kun omat lapseni olivat pieniä jäi äitini kerran istumaan illalla nojatuoliin lasten jo nukkuessa, että pääsin erään mieheni lähiomaisen luo sairaalaan, missä tämä oli kuolonkielissä. Siis KERRAN. Tilanne ei toistunut.
      Lapseni saivat kyllä olla vapaammin äitini seurassa, ja hän kävi meillä toiselta paikkakunnalta kylässä ja yöpyi ehkä pari yötä, mutta minä olin koko ajan paikalla, ja mummun ja lasten väillä olivat viihtymistä ja yhteisiä hetkiä, mutta ei äitini ikinä vaihtanut vaippaa tai kylvettänyt lapsiani.
      Hän oli vieraisilla ja edellytti palvelua ja valmista ruokaa määräaikoina.

      En minä muuta häneltä odottanutkaan. Minun kasvatustapani olivat täysin erilaiset kuin äitini aikoinaan. Hän oli syntynyt Viktoriaanisella ajalla, jolloin ulkonaiset käytöstavat olivat elämän pääsisältö, jotka lasten oli opittava jo kehdossa. Sopivaisuus oli ensi sijalla. Riemunosoitukset ja vilkkaus oli sopimatonta muualla kuin lastenhuoneessa. Erimielisyys vanhempien kanssa oli poissuljettu. Aikuiset olivat aina oikeassa, aina.

      Itse olen tarkoituksellisesti pyrkinyt pois vanhoista kaavoista. Seurustelin lastenlasteni kanssa mielihyvällä ja nautin heidän vilpittömyydestään. Osa lastenlapsista jopa oli hoivissani joitakin päiviä joskus, mutta ei tokikaan jokainen. En ole koskaan ajatellut, että olisin aiheuttanut katkeruutta vävyissä tai miniöissä, sillä elän ihan oikeasti omaa elämääni. Jos se aiheuttaa katkeruutta muissa, niin kyllä kysyn, kenen vika se on.

      Jokainen elää oman elämänsä Oman elämän osia, kuten lapsia, ei siirretä muiden huoleksi. Ei isovanhemmille tuoda laskujakaan maksettavaksi.

    • miniöille tiedoksi

      mummoillakin on oma elämä ja he kaipaavat muutakin, kuin lapsenlapsien hoitoa..mummo hoitaa jos itse jaksaa, ei miniän määräyksestä..

    • kotia ikävä

      Valitettavasti se on niin, että anoppi orjailee miniää. Koska siinä joutuu olemaan toisen kodissa, pelkää, mitä miniä sanoo, tai tykkää huonoa, jos jostain sanoo negattiivisesti tai tekee jotain.Yleensähän nainen hallitsee talon sisäpuolen.
      Sanomiset jäävät kaivertamaan molemminpuolin.
      Tyttärelle mennessä on vapaampi olo. Jos sanookin tytölle jotain negatiivista tai toisin päin, niin se unohtuu ajan kanssa. Menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
      Ei jää kaivartamaan, kun sanoja on oma äiti tai isä.

      Näin minä ainakin koen, vaikka neutraalit on miniän kanssa välit ja kai hänkin kokee samalla lailla.
      Otan mieluummin lapset kotia hoidettavaksi. Meillä on omat säännöt kunniottaen myös lasten kotisääntöjä.

    • Meimi 9

      VOI hyssy!
      Kuka hoitaa ja kuka ei hoida ja enonkin lapset hoitamati. Voi mitä säätämistä.
      Onko sulla taskulaskin aina mukana ja merkkaat johonkin mustaan kirjaas lasten hoitamiset... jessus mitä vahtaamista!

      Näillä teidän sukulaisillanne tuskin on harmaata haiskuakaan, että yksi kirjaa suvun lasten hoitamiset koko hemputin sadan vuoden ajalta. Ja ilmeisesti räpättää ukolleen.
      Säälin ukkoas.

      Mulla on kolme lasta, anoppi sairastanut aivokasvaimen, nyt vammainen. Mie käyn HÄNTÄ hoitamassa silloin tällöin.
      Omalla äitilläni katkesi verisuoni päästä, kun keskimmäinen oli kuukauden vanha.
      Häntäkin käyn auttelemassa silloin tällöin. Siivoan tai leivon porukoille.
      Eipä tulis muutenkaan mieleen pitää laskuoppia hoitamisista, vaikka noi mummot olis terveitäkin.
      Ne on kuitenkin mummoja ja voi olla kremppaa jos toista, ei voi olettaa että jaksavat pieniä lapsia hoitaa.

      Mummot on mummoja eikä mitään lapsityöläisii sulle.

      Mun ukolla ei sisaruksia, joten ei sieltä päin apuja. Miehen tädit ja enot/sedät taas sen verran kaukana, enkä ikunas kehtaisi olettaakaan jotain hoitorinkii niille.

      Itsellä on aina ensin mielessä, että miten voin auttaa muita. Mutta että joku tollain laskee koko ajan, mitä itte saa apuja, niin hohhoijaa. Voisi sanoa, että hanki jo elämä!

    • ;((((((((((((((

      Aloitus on taas sarjassamme erittäin huonoja provoja....

    • Anonyymi

      Kyse ei ole vain hoitamisesta vaan siitä kenen kanssa isovanhemmat haluavat viettää aikaa ja selväähän se on, aina tyttären perheen ja heidän lapsien. Mies katsoo munattomana vierestä ja joutuu itsekin raatamaan enemmän, kuin kälyn mies. Toisaalta siinä tulee isälle ja lapselle läheisempi suhde, joka varmasti anoppia vasta ketuttaakin 😘

      • Anonyymi

        voi herran jestas näitä mielipiteitä miehen sisaren lapsista , Luulen että sinä olet itserakas ilkeä ihminen joka saat kyllä aikaan pian senkin näillä periaatteillasi että välit saat katkaistua miehen ja hönen perheensä välillä.
        Usein on niin että äidit ja tyttäret tapailevat toisiaan usein m ainakin minä ja tyttäreni olimme niin kun hönen lapsensa olivat pieniä, mutta kun poika sai perheen niin minäkin olin jo aika väsynyt , eikä minua kyselly lasten vahdiksi , nyt ovat pojanin lapeset aikuisia ja käyvät usein minua katsomassa , niin että vaikka en ollutkaan lapsen vahtina niin välit pysyivät hyvänä .Siis itsekkyys on paha tauti kun lasketaan toisten asioita ja niistä maristaan
        Sinä hoidat lapseni miehesi kanssa koska olette heidät tehneet. Siis niitä ei tavallisesti tehdä mummoille .


    • Anonyymi

      Kyllä Se niin on että vanhentuessa sitä ei kerta kaikkiaan jaksa vaikka haluaisikin
      Itse hoidin tyttären lapsia kun ne oli pieniä aika paljon, ja yhtäkkiä huomasin että ei oikein jaksa , ja. Sanoin sen toiselle tyttärelle , niin siitäkös melu nousi. Sain kuulla etten välitä ja kaikkea muuta mitä kannan sydämmessäni .
      Siis jos olisin jaksanut niin välit olisivat tänään normaalit, vaan nämä miniät ja tyttäret eivät käsitä että pian eläkkeellä oleva ihminen joka tekee hoito työtä kaiken päivät ei oikein jaksa työpäivän jälkeen muuta kun hoitaa itsensä että jaksaa töihin taas seuraavana päivänä. Niin että en ole koskaan ymmärtänyt näitä itsekkäitä nuoria ihmisiä kun niille ei saa sanoa ei , jos ei jaksa.
      Itse hoidin omat lapseni ja kylässä aina joskus mummojen luona
      Niin että yrittäkää nuoremmat ymmärtää vähän meitä vanhempiakin se on totta ettei jaksa , ja meininki onkin että lasten vanhemmat huolehtivat omista lapsistaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe