Mikä voisi olla syynä, kun veneen (Family Cruiser) muutoin hyvätapainen Perkins tärisee/resonoi melko voimakkaasti tyhjäkäynnillä? Yli 1000rpm kierroksilla käy hienosti, mutta muutoin täristää - ja paljon. Moottorin kiinnityksessä ei pitäisi olla häikkää, olisiko syynä sitten tyhjäkäyntikierrokset, pitäisikö niitä nostaa? Kone käynnistyy hyvin (tosin käynistäessäkin laitan napakasti kierroksia) ja muutenkin tuntuisi toimivan ok. Vene ja tekniikka on 70-luvulta, mutta itselleni siis uusi paatti.
Moottorin tärinä (Perkins 4.236)
33
5698
Vastaukset
- Yanmarilla
Käykö moottori kaikilla pytyillä, sen voi tarkastaa moottorin käydessä tyhjäkäyntiä siten, että avaa kiintoavaimella suuttimista syöttöputken mutteria , kaikki vuorollaan. Jos käynti huononee, kyseinen sylkky on kunnossa, jos jostain mutterista ei käynti muutu, se sylkky on pimeä. Tämä tuli ensin mieleen tärinästä.
- Mitkä
ovat tyhjäkäyntikierroksesi? Itsellä sama kone NC33:ssa. Tyhjäkäynti on about 600-700. Noin 900-1000 kohdalla täristää selvästi, niin että hyppään sen kohdan aina nopeasti yli. 1000 yläpuolella on sitten tasaista. En ole tuota sen kummemmin tutkinut - kumiitassut tietty voivat olla kovettuneet tms.
- Perkins-mies
Joo luinkin tuosta, että pitäisi testata käykö kaikki sylinterit. Moottori kyllä käyttäytyy korkeammilla kierroksilla ok, nopeus on mitä pitäisi, jne, onko tuo sitten mahdollista jos vaan 3/4 pyttyä on tulilla? No mutta pitää tarkistaa jossei muu auta.
En osaa suorilta sanoa tyhjäkäyntikierroksia, en kiinnittänyt huomiota kun ajoin veneen kotisatamaan (keskittyminen meni kierrosten nostamiseen ja tärinän lopettamiseen ;) Pitää tarkistaa - ilmeisesti 750 kieppeillä pitäisi olla manuaalin mukaan. Onko tuon säätäminen muuten ihan perushomma? Manuaalissa oli kyllä selvitetty mistä ruuvista väännetään - siitä vaan neljäsosan kireämmälle ja kone päälle vai kuinka? Moottorin kiinnityskin voi tietysti olla "epäoptimaalinen" kun se ei lepää kumitassuilla vaan "kelluu" pilssin yläpuolella ja on sivuilta kiinni sellaisella kehikolla.
Ei kai siinä mitään jos tärinä kuuluu asiaan, vanhassa veneessä (pieni vene, 3-sylinterinen Yanmarin kone) ei vaan tullut tällaista vastaan. On vaan erityisesti satamamanöövereissä ärsyttävää tuo ruksutus, kun muutenkin ison veneen hallinta on vielä vähän niin ja näin. Noin 14 vuoden Ford Traderkokemuksella voin sanoa, että kyllä tuo on enemmänkin ominaisuus, kuin mikään vika ja mitään keinoa asian korjaamiseksi ei ole. Itsellä on "tehdasuusi" Fordin vastaava pannu, jonka asensin joitain vuosia sitten ihan uusille kumitassuille ja ajatuksen kanssa. Välillä rantautuessa meinaa kupit lennellä resonanssista lattialle, kun sopivasti pääsee jurisemaan. Sopivilla kierroksilla käyt taas kuin sukkasillaan. Säätele ne kierrokset vaan sopivaksi lämpimälle koneelle, niin pärjäät sen kanssa.
Siis tuo Perkins 4236 ja Trader 27XX vehkeet on aikalailla veljeksiä. Luotettavia ja helppoja sekä halpoja korjata ja huoltaa, mutta kovin alkukantaisia. Vaihtaa noita ei kannata veneestä pois, ennen kuin oikeasti vieteristä loppuu veto. Siltikin kannattaa vielä miettiä peruskorjaako takaisin.- alkukantane??
"Siis tuo Perkins 4236 ja Trader 27XX vehkeet on aikalailla veljeksiä. Luotettavia ja helppoja sekä halpoja korjata ja huoltaa, mutta kovin alkukantaisia."
sä nimittelet täällä mun moottoria primitiiviseksi häh??
- 11+18
Jos kunnossa oleva moottori resonoi, se on istutettu joko liian pehmeille, koville tai kuluneille tyynyille, tai joku muu värkki on irrallaan.
Kaiki moottorit saadaan käymään resonoimatta, mikään ominaisuus se ei missään nimessä ole.- Konstruktiotekniikkaa
Ei taida tämä nim. " 11 18 " olla perillä moottoritekniikasta, fysiikasta eikä mekaniikasta kirjoittamansa perusteella.
Vain yleisimmät 6 sylinteriset 4 tahtimoottorit käyvät tasaisesti kaikilla kierroslukualueilla, johtuen kampiakselin kulmien rakenteesta joka on (useimmiten) 120 astetta ja silloin käynti on hyvin tasaista ilman mitään muita erikoisrakenteita.
Vähempisylinteriset moottorit joissa kampiakselin kulmat on jotain muuta, kuten hyvin monissa
4 sylinterisissä on 180 astettaa, tärinää esiintyy tästä rakenteellisesta syystä aina huomattavasti jollain kierrosluvulla ja sen estäminen normaalirakenteilla on vaikeaa.
Jotkut moottorien valmistajat on sen takia lisänneet monenlaisia "tasapainoitus akselirakenteita" moottoreihinsa, tällaiset asiat opetetaan jo aivan polttomoottori tekniikan
alkeissa, että kyllä tämä " vanhami " kirjoitus pitää oikein paikkansa.
- R K-S
Todennäköisesti vika on kumityynyissä.
- Kantaako akikki tyynyt tasaisesti?
- Ottaako jostain kiinni metalli metalliin.
- Onko muuten kovat tai sitten rikki? - 14+3
Näyttäkää minulle täristämätön Perkins tai Fooorti, niin näytän teille nuoralla yksipyöräisellä ajelevan pingviinin, joka jonglööraa yhtäaikaa kuudella sateenkaarenvärisellä pallolla, sekä pitää hampaissaan onkivapaa.
- Tärisemätön voorti
Eipä tuo meidän kuutosvoorti juuri täristele. Kiinnostaisi nähdä se pingviini joka ajelee yksipyöräisellä ja jonglööraa. Mihin tulet esittämään pingviininäytöksen? Tuodaan voorti sinne, niin saat todeta kuinka tasaisesti käy ;)
- tärinää
Tärisemätön voorti kirjoitti:
Eipä tuo meidän kuutosvoorti juuri täristele. Kiinnostaisi nähdä se pingviini joka ajelee yksipyöräisellä ja jonglööraa. Mihin tulet esittämään pingviininäytöksen? Tuodaan voorti sinne, niin saat todeta kuinka tasaisesti käy ;)
Ainaha kutonen käy tasaisemmin kuin nelonen
Kolmipyttyinen Sole-diesel muuten mainio kone paitsi että kun lähdetään nostamaan kierroksia tyhjäkäynniltä (käy tasaisesti) ravistaa n. 1000rpm. asti niin ettei meinaa montussaan pysyä. Siitä eteenpäin kehrää taas tasaisesti. Ei tuo haittaa, äkkiä sitä on oppinut tyrkkäämään noitten kierrosten ohi. En ole nähnyt aiheelliseksi alkaa kokeilemaan eri tyynykovuuksia, huonolla tuurilla tuo ominaisresonanssi saattaa osua ajokierroksille.
- Yanmarilla
Sama vika Rahikaisella, mulla oli -71--77 Perkins P3, ent. Dextan moottori ja sekin käyttäytyi juuri samoin. Se hyppiminen taitaa olla 3 syl moottorin ominaisuus. Kokeilin kovilla ja pehmeillä tyynyillä, ei mainittavia eroja.
- LauriVaari
Minulla Perkin Prima M50, 2 litran nelipyttyinen kone ja täristää tyhjäkäynniltä 1000 kierrokseen saakka, sitten meno on tasaisempaa. Kone on vuosimallia 1992 ja ajettu 1080 tuntia, eli kohta sisään ajettu ;)
- priimaapukkaa
Sama kokemus omasta Primasta. Tyhjäkäynnillä täristää, mutta tonnin ringeistä lähtien käy tasaisesti. Vuosimalli 1990 ja tunteja 2400.
- Ohivaanpahasta
Sivulla jo joku on kirjoittanut kuinka tärinä ilman muuta tarkoittaa että kumitassut ovat "vanhentuneet! Nyt on kuitenkin niin, että lähes kaikilla pyörivillä voimakoneilla on jokin muita täristävämpi kierroslukualue, tämä koskee sekä polttomoottoreita että esim. höyryturbiineja. Varsinkin isoissa laivamoottoreissa ja voimaloiden höyryturbiineissa tuo on hyvin selkeästi havaittavissa oleva ilmiö, ja se myös huomioidaan kierrosten nostossa nopeuttamalla kierrosten nostoa niin, että siitä ns. kriittisestä kierroslukualueesta mennään yli nopeutetusti.
- Ei_noin
Lähdet hieman väärästä päästä ratkomaan ongelmaa.
Moottorin massaan perustuva ominaisvärähtely ja sen kerrannaiset voivat kyllä resonoida massa- tai muiden voimien kanssa, mutta se ilmenee kaikissa samanlaisissa moottoreissa samalla tavalla ja on yleensä maallikolle aika huomaamatonta.
Esitetty voimakas tärinä tyhjäkäynnillä on useimmiten seurausta siitä että joku, tai jotkut sylinterit eivät syty joka kerta ja seuraavalla ruiskutuksella syttyy myös edellisen kerran palamatta jäänyttä polttoainetta jne.
Syitä voi olla suuttimista lämpötilaan, väljyyteen tai ilmansaantiin ym.vian löytyminen on isotöistä ellei satu olemaan aina sama sylinteri. - Ohivaanpahasta
Ei_noin kirjoitti:
Lähdet hieman väärästä päästä ratkomaan ongelmaa.
Moottorin massaan perustuva ominaisvärähtely ja sen kerrannaiset voivat kyllä resonoida massa- tai muiden voimien kanssa, mutta se ilmenee kaikissa samanlaisissa moottoreissa samalla tavalla ja on yleensä maallikolle aika huomaamatonta.
Esitetty voimakas tärinä tyhjäkäynnillä on useimmiten seurausta siitä että joku, tai jotkut sylinterit eivät syty joka kerta ja seuraavalla ruiskutuksella syttyy myös edellisen kerran palamatta jäänyttä polttoainetta jne.
Syitä voi olla suuttimista lämpötilaan, väljyyteen tai ilmansaantiin ym.vian löytyminen on isotöistä ellei satu olemaan aina sama sylinteri.Entäs niissä vaikka 300000 kW tehoisissa höyryturbiineissa, mikä sylinteri tai ruiskutus niissä aiheuttaa ne tärinää ns. kriittisillä kierroksilla?
- SuattaapiOllak
Ohivaanpahasta kirjoitti:
Entäs niissä vaikka 300000 kW tehoisissa höyryturbiineissa, mikä sylinteri tai ruiskutus niissä aiheuttaa ne tärinää ns. kriittisillä kierroksilla?
Ne pyörii vähän vilkkaammin kuin toi perkinssi tyhjäkäynnillä ja pelkkä lämpötilamuutos voi aiheuttaa epätasapainon joka aiheuttaa värinää ilman massaresonanssiakin.
- rihtaus
Kyllä noi vanhat koneet vispaa ihan luonnostaan, mutta voisit vielä tarkastaa kumityynyjen lisäksi akselin rihtauksen.
- Noustudaa
Mulla on tommonen vm84 4.236 n 5600 h sisäänajettu .eikä täristä pätkääkään millään kierros alueella sen kummemmin.sano pingviinihomo mitä tahtos.kannattas kattoo suuttimien kunto avautumispaineet ja pumpun kunto ja ajoitus yleensäkkin.moottorityyppi oli aikanaan perkinsin eniten tehty kone,erittäin kestävä malmiläjä joka ei vene käytössä hajoa muuten kuin jos voitelu tai jäähdytys lakkaa toimimasta.konetta on kolmella eri teholla 55hv agrikaateissa 72 marine ja 82 työkoneissa esim traktorit kaivinkoneet ym.agrigaatti käytössä uskomattomia käyttötuntimääriä jopa 20-30000h huollosta riippuen.veneeseen ei ikinä tule noita tunteja huvikäytössä.vaatii tietysti pientä vaivaa pitää nämä asiat kunnossa mutta peruskone noissa kestää mailman tappiin.moni huoltaa autoaan todella tarkasti mutta venemoottorilla ei ole mitään väliä vaikka se on paljon kalliimpi uusia.no meitä on moneksi!
- Melkeinuusi
Tärinä ei välttämättä tule yksin moottorista ja voi johtua joustokytkimestä, potkuriakselin / moottorin linjauksesta ja potkurin ja akselin epätasapainosta. Pienikin ero lavoissa saa myös ongelmia syntymään. Akselin takimmainen , yleensä kumilaakeri jossa on olemassa uutenakin välys ja näin pienikin tasapaino-ongelma korostuu ainakin jossain kohtaa kierrosaluetta. Kun koko linja kampiakselin etupäästä potkuriakselin mutteriin on oikein ei mitään ihan mahdottomia tärinöitä pitäisi esiintyä. Omassa veneessäni tuntuu pieni tärinä mutta ajan joka alle sen tai yli ja ei tarvitse sen kummempia korjauksia. Kumilaakeri vaihdettu eikä vaikutusta. Moottori, tyynyt ja vaihde kytkimineen uusia.
- Riisseli
Vaihda myös dieselputkien kumihelmet jotka saattavat aiheuttaa vuotoja ja käynti häiriöitä.varsinkin vanhemmissa moottoreissa nämä on kovettuneet korpuiksi.maksavat2e kappale ja helppo vaihtaa.
- Moottorimies
Mitä " kumihelmet " tämä " Riisseli " tarkoittaa kirjoituksessaan??
" Vaihda myös dieselputkien kumihelmet jotka saattavat aiheuttaa vuotoja ja käynti häiriöitä.varsinkin vanhemmissa moottoreissa nämä on kovettuneet korpuiksi.maksavat2e kappale ja helppo vaihtaa. "
En ole kyllä vuosikymmeniin (ainakaan 50v) havainnut missään kumihelmiä vaan aina metallia ja
alussa kyseltiin "tärisee/resonoi " joka on melkolailla eri asia kuin käyntihäiriö.
- Urbå
Siis täristääkö se veto päällä vai vaihde vapaalla?jos se käy vapaalla hyvin niin vika on kumi tyynyissä tai jossain laakeroinnissa!
- LauriVaari
Minulla ravistaa vaihde vapaalla ja vaihde päällä kierrosluvuilla 750-1000, yli tuhanne kierroksen ei ravista/ täristä oli vaihde vapaalla tai päällä. Pitänee tutkia tuo ruiskutuspuoli vielä...
Moottori Perkins Prima M50 -92 ja tunteja 1087h. - Isolintu
Kyllä ne 4.236 moottorit on kovia tärisemään=ominaisuus.Kysyjä ei kertonut onko moottori uusi vai jostakin työ koneesta käytettynä otettu.Jos vanha puimurin moottori niin niissä on yleensä kevyempi vauhtipyörä ja se aiheuttaa sitä tärinää.Sitten Syöttöpumppu voi olla erilainen ajoneuvomoottoreissa kuin marinoiduissa koneissa.Sitten pumpun säätänjän jouset kuoleutuneet ja pumpun kunto yleensäkin ja ajoitus kannattaa säätää hiukan myöhäisemmälle käy tasaisemmin. Nämä kaikki hommat on kyllä diesel spesialistin tehtäviä ei missään nimessä Upsalan ekonoomin hommia.
- ertyuioiuyhtgfdfg
Vuosikymmenten kokemuksella auto- ja venemoottoreista sen voi sanoa, aina kun moottori ravistanut ja käynyt epätasaisesti tyhjäkäyntinopeuksilla ja käynti tasaantunut kierrosten kasvaessa, on syynä ollut vuoto, tai halkeama pakoventtiilissä, mitä enemmän sylintereitä, sitä vaikeampi erottaa. Johtuu yksinkertaisesta syystä, että kierrosten kasvaessa puristustahti on niin nopea, että paine ei ehdi vuotaa ja juuri riittää seoksen syttymiseen. Tuollaisella moottorilla ei pitäisi ajaa, pakoventtiilistä saattaa irrota pala ja silloin on tuurin peliä, lentääkö se suoraan pakoputkeen, vai jääkö männän ja kannen väliin tuhoten moottorin.
Toki voi olla monta muutakin syytä, mutta edellä kerrottu on yleisin. Mikähän vika tämän vanhan ketjun aloittaneen moottorista löytyi, tästä olisi kiva kuulla?Voi olla noinkin mutta omassa tapauksessani en usko tuota. Kone oli ihka uusi ja nuo oireet heti ensi kierroksilla jo kun koekäytin sen pukissa ennen asentamista, siis ei ainakaan akselilinjausvirhe. Vene on jo vaihtanut omistajaa ja käyttötunteja oli silloin about 2800h ilman ongelmia. Uusi kipparikaan ei ole murissut vaikka ollaan samalla paikkakunnalla.
- nuurdikki
4 litrainen 4 sylinterinen diesel voi vähän täristellä käydessään pienillä kierroksilla tietyllä kierrosalueella. Kyseisen moottorin ominaisuus, tärinä taitaa esiintyä jossakin vaiheessa alle 1000 kierrosta minuutissa kierrosnoupeudella. Omani käy tasaisesti tyhjäkäyntiä 500 kierrosta/minuutti, siitä kun nostaa alkaa tärinä ja ennen 1000 kierrosta on taas loppunut.
Sanoisin että 4.236 moottorin ominaisuus ei vika. Suora kutonen käynee tasaisemmin. - monia_mahdollisuuksia
Kyllä tuollainen moottori uutena (=15 ensimmäistä vuottaan kunnes vaihdoin venettä) kävi nätisti, Itse veneessä kyllä oli resonanssia alhaisilla kierroksilla, mutta sitä en moottorin viaksi laittaisi. Toisella moottorilla kehittyi tyhjäkäynnille aika nopeasti tärinä. Asiaa tutkittaessa selvisi, että yksi kiinnitysruuvi oli päässyt löystymään ja sen kiristyksellä tärinä poistui.
Kiinnostavaa olisi kuulla kuinka aloittaja sai tärinänsä ratkaistua- Ruuvitlöysällä
Minulla veneessä Fordin 2712e , semmoinen reipas 4 l. 80 hp kone joka myös täristää. Luin täältä noista kiinnityspulteista ja kävin tsekkaamassa saman tien. Yksi moottorintyynyn pultti oli aivan löysällä, jännä nähdä keväällä loppuiko täristys pikkukierroksilla :-)
- A.Perkins
Mikä kellekkin on "tärinää"? Mulla on ollu jo pitkään 4.236 ja kovin on pientä tuo "tärinä" tyhjäkäynnillä. Minä tykkään omasta Perkinsistäni todella paljon, enkä vaihtaisi sitä mihinkään toiseen moottoriin.
Ketju on aloitettu 2013 joten eiköhän aloittaja ole jo ongelman ratkaissut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812