Pari kysymystä migreenistä

tietääkö kukaan

Eli itselläni on tuo kyseinen tauti ollut riesana jo aika monta vuotta. Nyt oon 16 ja kohtaukset alko, kun olin 14. Noh, aika tavallista migreeniä se sillon oli ja tais alkaa yhen tosi pahan masennuskauden aikoihin. Jos en ole ihan väärin ymmärtäny, migreeni ja serotoniini on aika tiiviissä suhteessa toisiinsa. Ja triptaanit estää myös serotoniinin takaisinottoa (?)

Kysyisin siis, että onko kellään tietoa siitä, miten esimerkiks masennuslääkkeet vaikuttaa migreeniin? Auttaako ne siihen? Mulle tommosia kovasti masennuksen takia on tarjottu, mutta en oo uskaltanu alottaa muitten mahdollisten haittojen takia. Mutta voisin todellakin harkita muistakin syistä ja olis tosi iso plussa toki, jos migreenikin jotenkin lievittyis.

Toinen kysymys, että voiko tämä olla myös migreeniä, vai pitäiskö huolestua jostain muusta? Kun mulla on ihan normaali migreeni todella usein (onneksi kohtaukset ei oo pahimmasta päästä ja triptaanit ollu apuna) ja joskus, kun ei ole mitään varsinaista migreeniä, on alkanu olla tän vuoden aikana sellasta, että toisen silmän takaa, siis siitä, mihin mulla yleensä migreeni tulee, alkaa hetkellisesti sattua hirveästi, kuin jokin tökkäsis jollakin todella terävällä siihen. Tää voi jatkua monia tunteja, semmonen inhottava viiltävä kipu tuntuu aina välillä joitakin sekunteja, tulee ehkä minuutin päästä uudestaan tai tulla hetkellisesti vielä useemminkin. Mitä tää sitten voi olla? Entä liittyykö derealisaatio tai depersonalisaatio (ympäristön tai itsensä vieraaksi kokeminen) joskus myös ihan aurattomaan migreeniin?

4

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yopj

      Itselläni masennuslääkkeet pahensiv at migreeniäni(basilaarimigreeni) ja samaten kaikki rauhoittavat-,ja unilääkkeet.
      Mainitsemasi oireet tuntuvat hyvin tutuilta kaikki. Tuo ympäristön vieraaksi kokeminen
      luokiteltiin jossain vaiheessa itselläni epilepsiaan. Itse pidän sitä kuitenkin migreeniin liittyvänä.

    • ketjun ap

      Okei. Sulla on siis noin päin. Ja silti mun käsittääkseni migreeniinkin määrätään masennuslääkkeitä estämään kohtauksia. Äh, menee jo hankalammaks sitten tehä mitään päätöstä sen suhteen, alkaako tommosia nappeja syömään :s Noh, jos semmosia kokeilis, niin voiko se sit sekottaa aivokemiat niin perusteellisesti, et vaikka jäis päälle joku aivan kamala migreeni?

      Ja tosta toisesta kysymyksestä, niin mulla ei kyllä koskaan oo ollu mitään muita edes epilepsiaan viittaavia oireita, että itselläni en pidä sitä todennäköisenä. (Tai mistä sitä ikinä tietää...) Millä perustein sulla katottiin ton olevan epilepsiaa? Oliko jotain muutakin sen suuntaista oirehdintaa? Ja kun säkin aattelet, että se ois migreeniin kuuluvaa. Mä ite joskus mietin kauheesti, että mitä nää mun tuntemukset sit on. Voihan ihan mielenterveysongelmat toki semmosia aiheuttaa. Mut toisaalta, en oo niitten aikana mitenkään paniikissa (kuten vaikka joku, jolla ois paniikkihäiriö) vaan ennemminkin oon just päinvastoin niin epätodellisessa sumussa, et ulkoisia tekijöitä on vaikea panikoida mitenkään. Et se tossa ihmetyttää ja heti tulee mieleen kaikenmaailman vakavia sairauksia.

    • yopj

      No noista lääkkeistä. Ihmiset on niin yksilöllisiä,että mikä sopii toiselle,niin sitten ei taas toiselle.
      Tarvis olla hyvä neurologi,joka perehtyisi tilanteeseesi. Itselleni vaan on käynyt niin,että lääkkeistä tulikin sitä masennusta,jota oli tarkoitus poistaa. Käskettiin vaan isontamaan määrää ja antaa ajan kulua ja odottaa. Tilanne tuli vaan entistä huonommaksi. Onneksi oli vielä jotain tolkkua itsellä ja uskaltauduin pikkuhiljaa lopettamaan ja maailma alko kirkastua.
      Epilepsiani todettiin eeg:n (aivosähkökäyrä)perusteella. Tilanne on vaan ollut aika hankala kun on migreeniä ja sitten epilepsiaa. Oireet voivat olla molemmissa sairauksissa hyvin samantapaisia. Eeg voi olla poikkeava migreenissäkin joillakin henkilöillä,joten ei sekään niin luotettavaa ole,ellei sitten ole ihan selviä tajuttomuus kohtauksia.
      Se on kuitenkin tosiasia omalla kohdallani,että jos on omat asiat huonolla tolalla ja stressiä,niin on myös migreeniäkin.Helposti siitä tulee kierre ja alkaa stressata,että koska taas tulee kohtaus. Elikä migreeni rupee ruokkii itse itseään ja vaaraksi tulee sitten se krooninen migreeni. Sitten jäävät aurat päälle pitkiksi ajoiks ynnä muut oireet.

    • ketjun ap

      Juu, joku tommonen yleiskatsaus koko tilanteesa varmaan olis ihan hyvä. Jotenkin tässäkin taas neurologia ja psykologia on niin tiiviissä suhteessa toisiinsa. Ja mikä sit aiheuttaa mitäkin oikeasti ja minkä hoitamisesta seuraa jonkun toisen asian pahentuminen tai molempien. Sulla siis on myös aurallinen tuo migreeni. Mulla taas neurologi oli sitä mieltä, että tää on ehdottomasti auraton, vaikka joskus harvakseltaan on tullu näkökenttään pisteitä joitakin kertoja ja ainoostaan yhen kerran toiseen silmään oikeesti iso ja selkee musta läntti pitkäks aikaa (mut nää on ollu silti päänsäryn aikana eikä sitä ennen.) Ja tosiaan päänsärky jää itelle krooniseksi enemmän kuin tosi herkästi. Voi olla, että on kausia, jolloin migreeni tulee joka toinen päivä ja muutenkin se tulee hyvin usein monta kertaa viikossa.

      Noita epätodellisuudentunteita tulee silloin tällöin, kausiluontoisesti ja varsinkin stressi vaikuttaa niitten syntyyn aika voiakkaasti. Joskus semmonen voi olla vähän koko ajan päällä osittain ja sit tulle ihan kunnolla pintaan tietyissä tilanteissa. Olis toki kiva tietää, mistä toi johtuu. Ja toki olisin ihan kiitollinen, jos joku estolääke löytyis tuohon migreeniin, mutten toisaalta haluis vaan alkaa syödä jotain lääkettä tutustumatta ensin tarkasti sen mahdollisiin haittavaikutuksiin ja vaikutusmekanismeihin, koska kaikki aivoihin vaikuttavat mömmöt on kieltämättä hiukan epämääräisiä. Mutta ihan kokonaisuudessaan nää kaikki "vaivat" alkaa pian ylittää mun sietokykyä ja migreenikiäkin on alkanu tulemaan viime vuodesta lähtien myös toiselle puolelle päätä joskus, vaikka se se selkeesti yleisemmin on edelleen sillä oikeella puolella ja joskus on ollu inhottavia tilanteita, kun migreeni on tullu kummallekin puolelle päätä lähes yhtä aikaa. Sillon alkuaikoina päätä särki aina ja vain oikeelta puolelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe