Onko Ekomaksu pakollinen Suomen joka taloudessa?

pirrtsakkka,

Kertokaa kun en tuota tiedä, kiitos!

18

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei, meillä suojellaan Ek-orreja.
      H.

      • ja se se vasta maksaakin.
        Varsinkin jos ne lentävät.
        H.


      • potku-pallisti
        hunksz kirjoitti:

        ja se se vasta maksaakin.
        Varsinkin jos ne lentävät.
        H.

        Mihin pyrit tuolla jatkuvalla potkimisella?


      • potku-pallisti kirjoitti:

        Mihin pyrit tuolla jatkuvalla potkimisella?

        "potku-pallisti"

        Lähinnä turhaan luonnon-suojeluun ja sen varjolla kehitettyihin piilo-veroihin.
        Joille annetaan "kaunis" nimitys, vaikka kaikki on vain pasha-papanoita.

        H.


      • Tapasin tänään oravan joka osasi suojella itseään. Ajelin pikkutietä Porvoon rannikolla kun tien varresta pusikosta suhahti autoni alle orava. Peilistä näin että se jatkoi matkaa takanani tien toiselle puolelle. Osasi siis pysähtyä odottamaan autoni alle pyörien väliin!


    • pirrtsakkka.

      Kertokaa, jos joku osaa vastat tähän. Kysyn koska en asiaa teidä. Onko teilla itsellänne jokaisella tullut ekomaksu? ja paljonko se on ollut?
      Kiitos.

    • PHJ:n asiakas

      ainakin Päijät-Hämeen kaikissa kunnissa on asuntokohtainen ekomaksu pakollinen, omani on tältä vuodelta 20,50

      • pirrtsakkka.

        Kuka sen perii? kelle siis maksu menee?
        Onko se aina kerran vuodessa maksettavia maksuja?
        :)


      • näin.
        pirrtsakkka. kirjoitti:

        Kuka sen perii? kelle siis maksu menee?
        Onko se aina kerran vuodessa maksettavia maksuja?
        :)

        Jäteyhtiöille se maksu tietenkin menee ja ne sen myös perivät.

        "Jätehuoltoon ei käytetä verovaroja, vaan menot katetaan jätehuoltomaksuilla. Botniaroskin toimialueella on jätehuoltomaksut jaettu kahteen osaan. Kiinteää maksua, ekomaksua, maksavat kaikki asukkaat ja kesämökin alueella omistavat. Maksu määräytyy asukasmäärän mukaan, ja kerrostaloissa asuntojen määrän mukaan. Ekomaksulaskun lähettää Botniarosk, ja niillä tuloilla mm. pidetään yllä ekopisteverkostoa ja hyötykäyttöasemien palveluita."

        http://www.botniarosk.fi/site?node_id=247


      • sitroen.
        näin. kirjoitti:

        Jäteyhtiöille se maksu tietenkin menee ja ne sen myös perivät.

        "Jätehuoltoon ei käytetä verovaroja, vaan menot katetaan jätehuoltomaksuilla. Botniaroskin toimialueella on jätehuoltomaksut jaettu kahteen osaan. Kiinteää maksua, ekomaksua, maksavat kaikki asukkaat ja kesämökin alueella omistavat. Maksu määräytyy asukasmäärän mukaan, ja kerrostaloissa asuntojen määrän mukaan. Ekomaksulaskun lähettää Botniarosk, ja niillä tuloilla mm. pidetään yllä ekopisteverkostoa ja hyötykäyttöasemien palveluita."

        http://www.botniarosk.fi/site?node_id=247

        Ja näihin "hyötykäyttöasemiin" kertyneet tavarat myydään ja taas jätemafia saa siitä tuloja, jotka sijoitetaan mihin missäkin. Taannoin oli lehdessä tulot ja sijoituskohteet, nyt muutamana viime vuotena ei ole enää kerrottu...
        Eikä muuten olleet pikkurahoja!


      • 9+1
        sitroen. kirjoitti:

        Ja näihin "hyötykäyttöasemiin" kertyneet tavarat myydään ja taas jätemafia saa siitä tuloja, jotka sijoitetaan mihin missäkin. Taannoin oli lehdessä tulot ja sijoituskohteet, nyt muutamana viime vuotena ei ole enää kerrottu...
        Eikä muuten olleet pikkurahoja!

        Onko sinulla parannusehdotuksia siihen miten kukaan ei pääsisi jätteistä hyötymään?


      • 9+1 kirjoitti:

        Onko sinulla parannusehdotuksia siihen miten kukaan ei pääsisi jätteistä hyötymään?

        Hyötykööt minun puolestani jätteistä miten haluavat, mutta mafian perimä "ekomaksu" ja muut mihinkään oikeasti perustumattomat maksut ilman muuta pitää poistaa! Se maksaa, joka jätteen tuottaa, näin sen pitäisi olla. Ja joka ei jätettä tuota, sen ei pidä siitä olemattomasta maksaakaan. Onko tämä liian vaikea ymmärtää ja jos, niin miksi?


    • PHJ:n asiakas

      Ekomaksu on kunnan jätehuoltoviranomaisen päättämä, jätelakiin perustuva julkisoikeudellinen perusmaksu, joka on ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä tai määräystä. Ekomaksun maksaa se, joka omistaa vakituisen tai vapaa-ajanasunnon laskutuspäivänä. Kinteistö- ja osakeyhtiömuotoisissa kiinteistöissä lasku toimitetaan taloyhtiölle.

      Eli Päijät-Hämäläisenä minä maksan PHJ:lle ja sinä oman kuntasi jätehuoltoviranomaiselle.

    • RosaLiiin

      En tiedä minäkään.
      Jätemaksuna olen pitänyt ja se lienee kiinteistökohtainen.

      Aikas huvittavaa, jos on useampia kiinteistöjä niin kaikissa pitää maksaa
      ja minä kun en tyhjästä maksan niin täytän roskikset jollain ihan jonninjoutavalla.
      Siinäpähän kuskailevat minun jonninjoutaviani ympäri ämpäri,
      kun muuten voisin ne laittaa yhteen pönttöön ja sillä siisti.

      Että yhdeltä ihmiseltä voikin tulla jätettä...

      • laaamisa

        Ei vaan vain EKOMAKSU peritään joka kiinteistöstäsi EIKÄ sen roskapöntön tyhjennystä, se vain yhdestä. Jos siis 2 asuntoa tai taloa yhdellä perheellä.


      • RosaLiiin
        laaamisa kirjoitti:

        Ei vaan vain EKOMAKSU peritään joka kiinteistöstäsi EIKÄ sen roskapöntön tyhjennystä, se vain yhdestä. Jos siis 2 asuntoa tai taloa yhdellä perheellä.

        Lystijuttu vaan missään laskussani ei lue sanaa ekomaksu,
        on vain perusmaksu ja pöntön tyhjennys, joka mökkiläisenkin pitää kolme kertaa vuodessa maksaa vaikkei kävisi kertaakaan mökillään.

        jos se minun ekomaksunivaikka meneekin verottajan papereissa,
        kyselee nimimerkki "tumpelo ekomaksuasioissa"


      • ffgtrtrtrtrfgfgtr
        RosaLiiin kirjoitti:

        Lystijuttu vaan missään laskussani ei lue sanaa ekomaksu,
        on vain perusmaksu ja pöntön tyhjennys, joka mökkiläisenkin pitää kolme kertaa vuodessa maksaa vaikkei kävisi kertaakaan mökillään.

        jos se minun ekomaksunivaikka meneekin verottajan papereissa,
        kyselee nimimerkki "tumpelo ekomaksuasioissa"

        Sulla on varmaan ekomaksu perusmaksun nimellä teidän kunnassa. Voi olla tällaistakin eroavaisuutta, ajattelisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe