.
Hongisto: Vaikuttaako kieli potilasturvaan?
"Perussuomalaisten Reijo Hongisto esittää kirjallisen kysymyksen eduskunnalle.
Hongiston aiheena on kielen vaikutus potilasturvallisuuteen Pietarsaaren palo- ja pelastuspalvelun alueella.
Hongiston mukaan Pietarsaaren asukkaista suomenkielisiä on 37,7 prosenttia, ruotsinkielisiä 56 ja muuta kieltä äidinkielenään puhuu 6,3 prosenttia.
Pietarsaaren palo- ja pelastuspalvelun vastuualue on tarvittaessa koko keskipohjanmaan sairaanhoitopiiri.
Palo- ja pelastuslaitoksessa on 49 työntekijää, joista 42 on äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Laitoksen kolmessa ensihoitoyksikössä on 16 työntekijää, joista vain yksi on suomenkielinen. Vuoden 2013 alussa rekrytoitiin 9 uutta työntekijää, joista yksikään ei puhu äidinkielenään suomea."
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/hongisto-vaikuttaako-kieli-potilasturvaan-1.1406907
.
Pietarsaaressa SILMITÖNTÄ kieli-
12
289
Vastaukset
- Mitä sitten?
Niin??
- Samma på svenska
Kysymyksessähän on tietysti surujen suojatyöpaikat.
- Säälittäviä reppanoi
Ei tehnyt pakkoruotsilla mitään taaskaan, mutta sillä turvattiin suojatyöpaikkoja.
- sasitj
Eikös nuo ole niitä seutuja joissa suomenkielisten ja ruotsinkielisten terveyserot ovat suurimmat, ainakin Hyyppän mukaan.
Tuohan selittää täysin tilanteen, suomenkieliset eivät saa terveys- ja pelastuspalveluja, kaikki resurissit keskitetään siellä suruille.
Ei ihme jos pankolla kölliessä niille ikää kertyy, pienimmätkin kolotukset hoidetaan. Suomenkielisten potilasturvallisuus on taasen täysin heitteillä. - Huhhuh!
Tuohan on aivan sääntö suruenemmistöisissä ja RKP:n dominoimissa kunnissa!
Kunnan työpaikat jaetaan kieliperustein. Se on valtava etu varsinkin taantuman aikana saada varma kunnan työpaikka.
Ei tuollainen vinouma voi olla sattumaa!- vesurillllletöitä
Korjausliike on tehtävä aikanaa. RKP ja sen lonkerot ovat kuin mafia, ne on kitkettävä perinjuurin.
Ne lonkerot ulottuvat joka tasolle ja alueelle yhteiskunnassa.
- va tyst nu
Tämä ei kuitenkaan riitä perusteluksi sille, että koko Suomen kakarat istuu vuositolkulla ruotsintunneilla, kiitos vaan.
- DOAlive
Aivan idioottimaista ruotsinkielisten suosimista.
Tervetuloa suomnekieliseen hoitoon kun hätä tulee ..osataan sitä täälläkin olla ymmärtämättä ruotsia kun hätä iskee. - ihme kylä
Asunut täällä koko ikäni ja huomannut joka asiassa suomalaisia jotenkin halveksutaan,eka tulee ruotsalaiset ,pakolaiset ja sen jäleen vasta suomalaiset! =(
- Kill Rape
Pietarsaari ottaa vastaan myös raiskari mamuja ym.elukoita!
- hauki
turha narista.mie otan kaislahurreilta rahat pois ja elän herroiksi.
- Haagert
Ei onnnistu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279