Opettajien tulot

lihavat opettajat

Onko 65000€ vuositulot opettajalle sopiva korvaus työstä?

19

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisihan tuo

      En pistäisi vastaan. Nyt nippa nappa 50 000.

    • ??????

      Häh. MInä teen aineenopettajana ihan vain 35 000 vuodessa. Missä vika?

      • aineenopettaja

        Sama ongelma.


      • aineenope
        aineenopettaja kirjoitti:

        Sama ongelma.

        taitaa olla samaa luokkaa 2800e/kk... olen ilmeisesti väärässä koulussa töissä?


    • -kauppaopettaja-

      Opettajan tulot riippuvat työmarkkinoista, olipa kysymyksessä kansakoulun opettaja tai vaikkapa opettaja korkeakoulusta.

      Nimittäin korkeakouluissa, ja etenkin ammattikorkeakouluissa on palkkauksella ollut merkitystä siihen, millaista henkilökuntaa on saatu hankittua. Erityisesti AMK-opettajilla on yleensä pitkä kokemus, alaansa liittyvä syvällinen asiantuntemus (yleensä, ei kaikki) sekä akateeminen tausta. Niinpä työmarkkinoilla on kilpaiua tällaisista henkilöistä, jolloin palkkauksen on oltava siinä kuosissa että se joten kuten voisi vastata työmarkkinoilla tulevaan kilpailuun. Sekään ei ole halpaa tuottavuudesta puhumattakaan, että leikattaisiin kolmannes tai vaikkapa puolet palkkoja, koska rekrytointikustannukset ja heikentynyt opettaja-aines vähentäisi opettajista saatavia hyötyjä.

      Peruskoulut, toisen asteen koulut ja korkeakoulut ovat työmarkkinoilla yksi toimija muiden joukossa, joka kohtaa kilpailua työntekijöistä. Tarjontaa on enemmän perusopettajilla kuin korkeakoulujen opettajilla, joista jälkimmäisten tapauksissa kilpailua syntyy näistä tekijöistä myös yrityksissä ja julkisella sektorilla. Uskoisin tämän vaikuttavan palkkaukseen muodostukseen. Tehtäväänsä pätevistä henkilöistä on tarjontaa perusopetuksen puolella enemmän kuin korkeakouluissa, vaikka näennäisesti tehtävät voivat näyttää samankaltaisilta.

      • hohhoijaa

        Ammattikouluissa opettaa käytännössä yhtä sun toista käsienpyörittäjää, joilla ei olemitäön tietoa ja taitoa opettaa. Tehdään keskustellen ryhmätöitä ja muuta täysin turhaa "muka hienoa ja opettavaista" seurapiirileikkiä. Välillä tuntuu, tuleekohan jotkut opet töijin suoraan metsästä tietämättä edes mikä on päivän aihe? Siskonkaimankumminveli kun sattuu olemaan hyvä tyyppi niin se vetää sitten tuon kurssin...


    • HR-opettajat

      Onpa -kauppaopettaja- markkinauskoinen. Ei tällä hetkellä ole mitään pulaa opettajista, etenkään korkeasti koulutetuista.

      Opettajat ammattikorkeakouluissa ovat varsin usein saaneet paikkansa suhteilla, jolloin paremmat hakijat on sivuutettu.

      • hohhoijaa

        totta joka sana, kuten yllä kirjoitin!


      • tuota noin
        hohhoijaa kirjoitti:

        totta joka sana, kuten yllä kirjoitin!

        Totta, totta


    • amk-ope

      " Onpa -kauppaopettaja- markkinauskoinen. Ei tällä hetkellä ole mitään pulaa opettajista, etenkään korkeasti koulutetuista."

      Niinpä ei tällä hetkellä, mutta AMK-järjestelmää luotaessa on ollut tilanne, jossa pätevää väkeä ei ole ollut saatavilla. Työnantajalle on edullisempaa pitää kilpailukykyistä (olen eri mieltä palkan kilpailukykyisyydestä) kuin se että on jatkuvan vaihtuvuuden takia rekrytointi päällä ja tuottavuus heikkenee vaihtuvan henkilöstön myötä.

      En tiedä suhteista, ehkä pienillä paikkakunnilla mutta eikös se jokainen pesti siellä mene siten. Rekrytointiin osallistuu useita ihmisiä, jotka minimoivat henkilösuhteisiin perustuvaa riskiä, joten en toisaalta ymmärrä kommenttiasi. Kuullostaa jotenkin katkeroituneelta.

    • sfbsbsb

      No, mul on 13:n työvuoden jälkeen tulot hieman alle 40 000, et TODELLAKIN olisi. Joku 50 donaakin ois jo jotain....

    • paskanjauhaja666

      paskaa puhut! neljä sukulaista opettajina (niin yläaste, ala-aste kuin lukio) ja tienaavat about 30tuusaa/v.

      • italalla123123

        Jos lasket tuosta tuntipalkan vaikka verrattuna normaali-työ-aikaan 37,5 h / viikko & 60 000 e / v vs 30 000 e / v & 15 h / viikko => tuntipalkka kyllä opettajalla kohdallaan.

        Ei niitä "kokeiden tarkistuksia" tai muuta ei-opetustyötä lasketa viikkotyöaikaan, ei tuolla 60 ke liksallakaan oikeasti tuo 37,5 h riitä, lähempänä 50-60 h ilman ylityökorvauksia.


      • 6jhb5vgfcr
        italalla123123 kirjoitti:

        Jos lasket tuosta tuntipalkan vaikka verrattuna normaali-työ-aikaan 37,5 h / viikko & 60 000 e / v vs 30 000 e / v & 15 h / viikko => tuntipalkka kyllä opettajalla kohdallaan.

        Ei niitä "kokeiden tarkistuksia" tai muuta ei-opetustyötä lasketa viikkotyöaikaan, ei tuolla 60 ke liksallakaan oikeasti tuo 37,5 h riitä, lähempänä 50-60 h ilman ylityökorvauksia.

        Kellään opella ei viikkotyöaika ole vain 15h


    • uolevi-levi

      Perusopetuksen puolella liksat eivät ole niin hyvät kuin ylemmillä tasoilla. Kuka tahansa pystyy vetämään niitä juttuja!

      • jos miettii näin

        Toisaalta taas peruskouluja on enemmän kuin ammattikorkeita ja yliopistoja. Ammattikorkeistahan tullaan muutenkin leikkaamaan väkeä ulos tulevaisuudessa.


    • mukaOpe

      Yläkoulu ja saan 130 000e. Olen silti laiha ;(

    • lihava(hko) ope

      Olen lihava opettaja siksi, koska syön halvinta mössöä ja masennukseen suklaata ja muuta mättöä. Meidän työpaikalla hoikat opettajat ovat usein joko nuoria tai sitten uraohjuksia. Viime palkasta jäi 100 euroa tilille asuntolainanlyhennyksen, vastikkeen ja luottokorttivelkojen jälkeen. Elän käytännössä luotolla. Elinkustannukset kuten työmatkakulut ja elintarvikkeet ovat kallistuneet Suomessa todella paljon. Minun pitäisi harrastaa sivubisneksenä jotain yrittämistä tai sivutyötä, mutta olen vapaa-aikana niin väsynyt (koska olen lihava, huonokuntoinen ja masentunut, etten jaksa lisähommia. Näitä tekevätkin ne hyvätuloiset ja hyvännäköiset ja trendikkäät opettajat.

    • suoranainenläskiope

      Olen niin lihava ope, kun palkalla ostelen tryffeleitä ja käsintehtyä suklaata oman kokin turvin, etten pääse edes ovesta ulos ja palkka senkus vain juoksee!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe