Harhanäkyjä ja -ääniä?

Elements 11

Luinpa huvikseni tietopakettia biposta ja kerrottiin, että sairauteen kuuluu harhanäyt sekä -äänet. No, kuuluuko? Itse en 15 vuoden aikana mitään harhoja ole nähnyt, mutta ääniä joskus. Musiikkia, ehkä vaimeää puhetta, ei mitään selkeää. Miten muilla?

44

4637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouharhoja

Ei oo mitään harhoja. Masennukseen voi kuulua psykoottisia oireita tai psykoosia mut ei oo mulla ollu. Tai sit voi olla psykoottinen mania. Ei oo sitäkään ollu.

• biipoo

Hmm... Mulle lääkäri nimenomaan sanoi, ettei harhat kuulu bipoon.. ketähän tässä sitten uskoisi. Itse saatan kyllä kuulla satunnaisia ääniä jos uni jää ottamatta. Harhanäky tuli kerran lääkityksen yhteydessä, vaikkei se lääkitys muka aiheuttaisi sellaisia. No, ei ole ennen sitä eikä sen jälkeen ollut, että sen piikkiin menee kyllä, sanoi lääkäri kuin vaan.

• Hall Uzi Nation

En osaa kertoa muista mielialalääkkeistä, mutta ainakin SSRI:t voivat aiheuttaa hallusinaatioita. Tästä on myös varoitus ko. aineiden potilasohjeessa mahdollisten haittavaikutusten luettelossa! Mikäli kyseessä on ollut SSRI, pyydäthän myös lääkäriäsi lukemaan potilasohjeen uudelleen, jotta osaa jatkossa tunnistaa lääkehaitan.

• traktoreita

Joo, hallusinaatioita ja ääniä (en puhetta) viime hypomanian aikana. Harhanäyt oli todella selviä. Pulleita mehiläisiä, koivumetsää ja traktoreita.

Tuota edeltävässä sekamuotoisessa näin hallluja kanssa. Silloin luulin niiden olevan lääkkeiden sivuvaikutuksia. Silloin näin niitä vain iltasella sängyssä maatessa , joten en niistä kenellekään kertonut.

• tsihih

Kuulostaapa jotenkin ystävälliseltä harhanäyltä nuo pulleat mehiläiset ja koivumetsä :) Yleensä kun ihmiset harhoista kertoo, niin tuppaavat olemaan pelottavaa settiä.

• Elements 11

Lueskelin semmoista sivustoa kuin E-Mielenterveys. Kovin ylimalkaisia oli taudinkuvaukset ja tosiaan nuo harhat jäi mietityttämään. Mulle myös lääkäri sanoi, ettei mitään harhoja bipot näe eikä kuule, siksi en tuosta ajoittaisesta, hypomaniaan liittyvästä puheensorinasta ole uskaltanut lääkärille edes sanoa. Mut hyvä tietää, etten ole ainoa epätodellisia asioita kokenut.

• 5930373o03

Harhat eivät automaattisesti kuulu kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Mun käsittääkseni hypomaniassa ei ole harhoja. Ainoastaan mania voi mennä psykoottiseksi ja yksisuuntaisen sekä kaksisuuntaisen masennuksessa voi olla psykoottisia oireita tai psykooseja. Ettei teillä sitten olis skitsoaffektiivistä häiriötä? Jos psykiatri on sanonut että teillä on kaksisuuntainen ja hypomaniassa on harjoja, niin on kyllä tohtori hyvin pahasti väärässä.

• traktoreita
        5930373o03 kirjoitti:

Harhat eivät automaattisesti kuulu kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Mun käsittääkseni hypomaniassa ei ole harhoja. Ainoastaan mania voi mennä psykoottiseksi ja yksisuuntaisen sekä kaksisuuntaisen masennuksessa voi olla psykoottisia oireita tai psykooseja. Ettei teillä sitten olis skitsoaffektiivistä häiriötä? Jos psykiatri on sanonut että teillä on kaksisuuntainen ja hypomaniassa on harjoja, niin on kyllä tohtori hyvin pahasti väärässä.

Tohtori sanoi, että diagnoosi on hypomania psykoottisin oirein. Sanoin kyllä aiemmin että eipä ole minunlaista bipoa ennen tavannut. Kyseessä oli yli 60-vuotias kokenut psykiatri. Maniaa mulla ei todellakaan ollut.

• Elements 11
        traktoreita kirjoitti:

Tohtori sanoi, että diagnoosi on hypomania psykoottisin oirein. Sanoin kyllä aiemmin että eipä ole minunlaista bipoa ennen tavannut. Kyseessä oli yli 60-vuotias kokenut psykiatri. Maniaa mulla ei todellakaan ollut.

Siis oikeesti näit traktoreita, missä yhteydessä? Ulkona, kotona, olitko yksin vai porukassa? Mulla ei mitään muuta liikkuvaa harhaa ole ollut, kuin että joskus on näyttänyt sukka liikkuvan lattialla tai silmäkulmassa on joku vilahtanut. Puhetta kuulen joskus kun on ihan hiljaista ja alkaa ahdistaa kun en ole saanut nukuttua pariin viikkoon. Hypomania tuon laukaisee eikä ole kovin turvallinen olo sillon.

• traktoreita
        Elements 11 kirjoitti:

Siis oikeesti näit traktoreita, missä yhteydessä? Ulkona, kotona, olitko yksin vai porukassa? Mulla ei mitään muuta liikkuvaa harhaa ole ollut, kuin että joskus on näyttänyt sukka liikkuvan lattialla tai silmäkulmassa on joku vilahtanut. Puhetta kuulen joskus kun on ihan hiljaista ja alkaa ahdistaa kun en ole saanut nukuttua pariin viikkoon. Hypomania tuon laukaisee eikä ole kovin turvallinen olo sillon.

Makoilin keskellä päivää sängyssä kyljelläni ja käännyin selälleni. Kattoon ilmestyi keltainen traktori, joka sitten muuttui punaiseksi urheilu-autoksi. Olin tuolloin sairaalassa ja aika tuohtunut. Tuollaisia selviä harhoja on kyllä vaan, kun olen aika sairas. Luultavasti johtuu vähistä unista.

Noita silmäkulmajuttuja on mulla muutenkin ja viime viikolla näytti, että norsupatsas heilutti hantää.

• luulotautinen112
        traktoreita kirjoitti:

Makoilin keskellä päivää sängyssä kyljelläni ja käännyin selälleni. Kattoon ilmestyi keltainen traktori, joka sitten muuttui punaiseksi urheilu-autoksi. Olin tuolloin sairaalassa ja aika tuohtunut. Tuollaisia selviä harhoja on kyllä vaan, kun olen aika sairas. Luultavasti johtuu vähistä unista.

Noita silmäkulmajuttuja on mulla muutenkin ja viime viikolla näytti, että norsupatsas heilutti hantää.

Makoilit hypossa sängyssä? Johan on hypo ollu. :D Kyllä ne hypomaanikot ja maanikot riehuu osastollakin eikä makaile sängyissä.

• traktoreita
        luulotautinen112 kirjoitti:

Makoilit hypossa sängyssä? Johan on hypo ollu. :D Kyllä ne hypomaanikot ja maanikot riehuu osastollakin eikä makaile sängyissä.

jep :) ennen tuota makoilua olin vetänyt pultit, kun epäilin hoitajien olevan mua vastaan. luulen et mulla oli dysforinen hypomania tai jotain. en kyl makoillut kauaa, kun alkoi harhat ottaa päähän.

• näinpä juuri!
        traktoreita kirjoitti:

jep :) ennen tuota makoilua olin vetänyt pultit, kun epäilin hoitajien olevan mua vastaan. luulen et mulla oli dysforinen hypomania tai jotain. en kyl makoillut kauaa, kun alkoi harhat ottaa päähän.

``Kyllä ne hypomaanikot ja maanikot riehuu osastollakin eikä makaile sängyissä``
        Tulihan se vihoviimen sieltä ihan ``asiantuntijan suusta``.
        Että osaa ne HYPOtkin manioida, vaikka ei siis ei koskaan maniaa oo ollukkaa :)

• kukkkuuu

Skitso kun skitso, eikai se niin tarkkaa ole ;) ..ei teille muille tule ikinä mieleen, että nää diagnoosit on vaan arpapeliä? Joku on vaan määritellyt rajat mihin laatikkoon kukakin hullu muka kuuluu, mutta samaa kastia ollaan kaikki, oireet vaan vaihtelee henkilöstä toiseen. Tähän päälle vielä lääkearvonnat, niin avot.

Esim. eihän niitä oletettuja muutoksia tai häiriöitä välittäjäaineissa kukaan keneltäkään ikinä tutki, mutta faktisesti niistäkin vaan puhutaan, että siitä ja siitä häiriöstä tää nyt johtuu. Mistä sen muka tietää ilman aivokuvauksia tai niiden synopsiratojen toimivuuksien mittauksia?

Pitäiskö se kuitenkin seuraavaksi Pirkko Jalovaaran puoleen kääntyä?

Nimim. just nyt pienesti aiheesta ärsyyntynyt masentunut/persoonallisuushäiriöinen/skitsoaffektiivinen/bipo. Valitse oma suosikkisi tälle päivälle.

• kamerat seinilla

Hei! Sinulle joka näit traktorin muuttuvan urheiluautoksi katossa, oletko lukenut camera obscura:sta? Joskus kuvat voivat olla vääristyneitä, jos verhojen välistä tulee useampi reikä tms. kuvat voivat siis venyä joissakin kohdissa väriraidoiksikin. Toimivana saat pihalla/kadulla tapahtuvat asiat hyvinkin selvästi piirrettynä ylösalaisin seiniin ja kattoon. Tämä on yksi vaihtoehto selitykseksi kokemukseesi :)

• jskfemjsdg

Mielenkiintoista mutta ei mahdollista tuossa tilanteessa.

• joku kyttää
        jskfemjsdg kirjoitti:

Mielenkiintoista mutta ei mahdollista tuossa tilanteessa.

Kyllä kuuluu harhat ja harhaluulot tautiin. Karmivat, painajaismaiset, lievemmät epäluulot mitkä luulee kuitenkin todeksi ja siitä harmittomompiin. Hyvä että asia otettu täälläkin esille. Jos on harhat tullakseen nii ihan sama onko `hypo` vai mania.. (= sama asia)

• oma todellisuus

En tiiä, oonko sit oikeesti skitsokin, vaikka mitään muita skitsofreniaan viittaavia oireita ei ole (ja useita skitsoja tavanneena luulen tunnistavani "tyypin" vaikka kai niitäkin on monia erilaisia), mutta jänniä mäkin välillä kuulen ja näen! Viime aikoina oon kuullu lintujen ääniä talon sisällä, siipien kahinaa ja pöllön huhuilua, vaikka talossa ei todellakaan ole lintuja. Mitään puhetta en oo muistaakseni kuullu, mutta öisin kuulen välillä "miehen" liikuskelevan alakerrassa. Ei siellä kukaan liiku, mutta en pelkää, koska tämä "mies" on ystävällinen... Pelkään siis myös kamalasti pimeää ja kummituksia :D Jossain välissä kuulin myös outoa, äänekästä rouskutusta yksistä housuistani, ihan kuin se olisi tullut kaiuttimesta, mutta "tiesin", että se kuuluu jollekin Disney-hahmolle, joka on tuima muttei kuitenkaan ilkeä ja uskalsin pukea housut ilman että otus puri.

Näen myös kaikennäköistä, kun menee tosi huonosti, näen nopeasti vilkaistuna mustia koiria, jotka on kyllä ihan sellaisia epäuskottavan näköisiä, tyyliin skotlanninterrierejä, ja luonnottomissa paikoissa (esim katulampun päällä) eli miksikään helvetin koiriksi tms legendoiksi niitä ei voi väittää. Ja monesti, etenkin väsyneenä näen silmäkulmasta liikettä, tummia "esineitä" tai hahmoja lattialla tai seinällä yms. Välillä näen myös todella aidon näköisiä ihmisiä, pyöräilijöitä kadulla, pikkulapsia koirien kanssa jne, joita luulen oikeiksi mutta jotka ovatkin hetken päästä kadonneet näkymättömiin.

Tajuan itsekin, että tämä kuulostaa pahalta, mutta jaan nuo harhat mielessäni niihin, joita näkee väsyneenä silmäkulmasta tai jonkun "aivovirheen" takia, ja sitten on erikseen alitajuntani lähettämät harhat. Tiedostan, että ne eivät ole totta, mutta pidän sitä unien tyylisenå alitajuntani tapana kommunikoida. Tosin yleensä ne eivät ole kovin "merkittäviä", vaan ennemminkin vilkkaan mielikuvitukseni ekstratuotteita, joita on kiva nähdä. Tapaamani skitsot uskovat aina täysin harhoihinsa ja ovat koko ajan ahdistuneita ja harhaluulot ovat heille helvettiä.

• werrftrf

Mulla sama juttu. Uskon tuohon vilkkaaseen mielikuvitukseen. Näen noita harhoja mutten tajuan niiden olevan harhoja. Eipä nuo niin haittaa, että alkaisin mitään lääkettä niihin ottamaan. Varsinkaan mitään antispykoottia.

• Jaksoittain

Minulla kuuluu sekamuotoiseen jaksoon monia pelkoja ja harhoja. En ole kertonut niistä aina lääkärille. Hiljaisuudessa kuulen keskusteluja vierailla kielillä. Ihan kuin istuisi kahvilassa vaikka olen yksin. Koiraa lenkittäessä tarkkailen puiden latvoja ja pälyilen taakseni ettei kukaan seuraa. Epäilen jokaista ihmistä, että tämä tekee minulle jotain. Näen mustia hahmoja nopeasti vilkaistuna. Tvssä olen nähnyt ohjelmaan kuulumattomia uhkaavia kuvia sekunnin kestäviä. Joskus pystyn keskeyttämään kuulemani lauseen kesken jos tarpeeksi päätän. Onneksi Ketipinor auttaa iltaisin näihin ongelmiin, muuten odotan vain että ne loppuvat.

• Pelkoako?

Aitstiharhat voivat olla jostain traumasta peräisin, jolloin ne voivat pinttyä alitajuntaan ja unien lisäksi voi harhoja kokea valveillakin. Ihan pienenä olin pelokas, olen asunut perheeni kanssa ulkomailla ihan pienenä, josta en havumetsiä muista ja havumetsät olivat pelottavia ja ehkä jokin puiden havina saattoi tuntua, että sieltä vaimeasti jotakin kuuluu, kutsuja tai jotain, kesäisin oli ikkunat auki jne. Pelkoni hävisivät jo ennen kouluun menoa ja niin nuo kuvitelmanikin.

• nuo traktorit

hehheh. Kerroin psykiatrille, että harhoja on vieläkin. Ja taidenäyttelyissä tauluissa olevat hahmot tuijottaa minua. Samantien määräsi abilifyä 10-15 mg. Kuulemma pieni annos. Onko? En kyllä viitsisi aloittaa tuollaista pieneen ongelmaan, kun kerran järjissäni olen.

• kitsofreenikko

Minulla on kitsofrenian lievempi muoto, mutta silti on harhanäkyjä ja joskus kuulen ääniäkin. Minun molempien vanhempieni puolella on tämä sairaus useiden sukupolvien ajan ja isäni äiti ja sen sisko olivat tämän sairauden uhreja. Myös äitini puolella on monta tämän sairauden uhria. Olen pärjännyt melko hyvin tämän kanssa, mutta harhanäyt pelottavat ne kun ovat niin kamalia. Usein luulen, että mieheni sanoi jotakin, mutta ei. Minun sairauteni oli alkanut jo lapsuudessa joten tämä seuraa minua kuolemaani asti. Kitsofrenia on kauhea sairaus jota ei toivosi kenellekkään. Voimia teille jolla on tämä sairaus.

• Elements 11

Mä kerroin siskolle, että kuulin puheensorinaa ja musiikkia, jotka tuli vähän niinkuin lämpöpatterien suunnalta. Hän hermostui valtavasti ja sanoi, että heti pitää mennä lääkäriin, että olen ihan seonnut. Hän kyllä tietää biposta, mutta piti äänien kuulemista ihan maailmanloppuna.

Miten on, yrittävätkö lääkärit saada äänet hiljaisiksi lääkityksellä vai suhtautuvatko ymmärtäväisesti? En ole uskaltanut kertoa kun en tiedä miten reagoivat.

• sdftresdf

Oliko sulla joku bipo episodi päällä? Tuo sorina voi kaikota, kun tavallinen tasaaja parantaa tilanteen.

Mulla ei lääkäri määrännyt mitään harhoihin, kun olin sairaalassa. Tasaajaa vaan. Vasta kun harhat ei oikein kadonneet episodin jo laimentuessa niin pistettiin lääkitys. Sekin siksi, että harhoja oli useampia.

Kerro pois vaan. Ja jos äänet sua häiritsee niin pääset ainakin niistä eroon (toivottavasti).

• Elements ..

Ei ne enää silleen häiritse, se hetki vaan kun kuulostelen, onko äänet totta vai ei, tuntuu vähän pelottavalta. Mulla menee Lamictal ja tarvittaessa Ketipinor ja nämä äänet ja lattialla liikkuvat tummat sukat tms. pienet vaatekappaleet liittyy hypomaniaan.

Mä en ole lääkevastainen mitenkään, mutta en uskalla siksi kertoa näistä äänistä, ettei vaan taas lykättäis lisää lääkkeitä. Mulle tulee melkein kaikista jotain kamalia sivuvaikutuksia, niin koitan pärjätä näillä, jotka olen todennut hyviksi.

• sdftresdf

Ketipinorin varmaan pitäs poistaa noita. Tai sitten jotain vahvempaa (ja lihottavampaa).

• harhalaukaus112

Joillaki on harhoi ja toisil ei. Joka paikas kyllä sanotaan et voi kuulua sairauteen, ei että kuuluu automaattisesti. Mulla henk.koht. ei oo ollu harhoja missään vaiheessa sairautta ja kädet ristissä toivon ettei tuu. On hyvin paljon bipoja joilla ei oo ollu harhoi eikä koskaan tule. Hyvä niin.

• Pekka Gronow

Minulla oli sellaisia harhanäkyjä että vesi tulvi lattialle. Sitten kuvittelin kaikenlaista, mm. kerran menin tuntemattoman ihmisen ovelle ja pyysin päästä vessaan. Sitten keksin kysyä mitä hän hommailee. Sanoi katsovansa elokuvaa tv:stä. Tarjouduin leffaseuraksi, ja koko elokuvan ajan vilkuilin sivusilmällä sitä miestä ja kuvittelin että hän on jonkin sortin gangsteri tai mafioso. Kuvittelin myös agentteja joka paikkaan. Olin tuolloin täydellisen manian vallassa. Jouduinkin pian sen jälkeen osastolle. Siellä näin niitä "tulvia" muutamaan otteeseen. Muita harhanäkyjä en ole kokenut. Harhaääniä en ole koskaan kuullut.

• Pekka Gronow

Vielä sellainenkin harhakuvitelma oli osastolla ollessani, että aina jonkun viereen istuessani luulin että muutun häneksi. Tästä en tullut kertoneeksi hoitajille tai lääkärille.

• Elements...

Varmaan ihan viisas päätös. Mä näin tänään kodin takapihan lasioven ulkopuolella häivähdyksen jostain ihmisestä. Hemmetti miten pelästyin. Eikä ollut kukaan naapureista oikomassa pihan poikki, toivottavasti ois se eka ja vika ihmishahmoinen harha. En oikeasti kestä, jos semmoisen kohtaan vielä. Mulla on ollut jo kuukausia tasaista.

Aikoinaan mielenterveyskeskuksessa käydessä eräs poika kertoi puhuneensa jääkaapissa jonkun miehen kanssa koko yön. Ainoa asia mikä tätä poikaa oli jäänyt mietityttämään, oli se, kun jääkaapissa oli palanut valo koko ajan. Senhän pitäs sammua kun ovi on kiinni. Apuaaa...

• lääkkeet....

Joo noi lääkkeet kans voi aiheuttaa kaikkea sekavaa, alotin neurotol slow ja ekan viikon jälkeen en uskaltanut pitää silmiä kiinni kun sellaset peikot ilmesty aina välillä mustasta ja piti välillä availla silmiä kun pelästyin niin pirusti. Ei oikein pystyny pitää aukikaan kun oli melkein pimeessä huoneessa liian valosta... Jippii nyt jotain muuta...äkkiä

• Bipoman

Mulla ei ole ollut manian yhteydessä kuulo- tai näköharhoja. Mutta kylläkin erilaisia harhaluuloja kuten, että minua vakoillaan kännyköiden välityksellä, että olisin jokin TOSI tärkeä henkilö, että muut pystyisivät lukemaan ajatuksiani tai että tekoäly on ottamassa vallan ihmisiltä yms. muuta yhtä järjetöntä.

• traktoreita

Mulle on tullut kuuloharhoja iltaisin kun makaan sängyssä, Sellaisia lauseita tuttuje sanomana kuuluu selkäydin jatkeen kohdalla.

• Elements 11

Sama mulla että illan hiljaisuudessa kuulen puhetta, joskus myös hiljaista musiikkia. Tunnustan, jotta olen käynyt välillä kurkkaamassa verhon raosta, onko ulkona joku. Olen ajatellut, että josko mulle vaan on jäänyt aivoihin levy pyörimään, että kuulen juttuja joita olen päivällä jo kertaalleen kuullut. Surkea selitys, mut jollain täytyy yrittää pitää ittensä kasassa..

• gocöxöc

Itsellä tuli n. 15 vuotta sitten kesällä joku ihme harhajuttu. Suurin osa siitä oli harhakuvitelmaa että mua vainotaan jotenkin. Se alkoi en tiedä mistä, kasvoi pikkuhiljaa ja huipentui yhtenä iltana harhaääniin. Pihalla istui joku juoppoporukka (kerrostalon) ja kuvittelin niiden odottavan minua alhaalla ja huutelevan, että tuu tänne niin saat turpaan. Olin aivan skitsona ja lopulta varustauduin hyökkäykseen.

Puin verkkarit, kengännauhat tiukalle, puukko taskuun ja päätin mennä kysymään, että mitä te mua vainoatte.

Onni oli matkassa, todellakin. Kun avasin alaoven odotin joukkohyökkäystä ja olin valmis taistelemaan loppuun asti. Mutta kun seisoin siinä pihalla kukaan ei noteerannut mua mitenkään. Se juoppoporukka ei edes katsonut minuun. Sillä hetkellä jotenkin palasin maanpinnalle. Oikein hävetti kun seisoin siinä pihassa kuin sotaan lähdössä, puukko taskussa. Oikein ällistyin mikä ihme minuun oli mennyt. Samalla tajusin senkin, että jos joku olisi kävellyt kohti esim nyt vain kysykseen tietä tms niin olisin puukottanut ihmistä ja elänyt loppuelämän sen harhan vallassa, että minua todellakin vainotaan. Itkin kun tajusin miten lähellä loppuelämän hulluus oli.

palasin kotiini. Olen sen jälkeen huomannut, että joskus sama harhaisuus yrittää pinnalle. Ei usein mutta esim kerran pari vuodessa. Nyt osaan kuitenkin toimia oikein. En yksinkertaisesti usko siihen ja lopulta se häviää. En lähde mukaan koko hommaan, osaan valita, että en sekoa.

• Faktaa on

Harhat eivät automaattisesti kuulu kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Jos bipolla on psykoottisia oireita niin silloin hän voi kuulla ja nähdä harhoja. Kaksisuuntaisia on niin erilaisia ja eritasoisia koska ihmiset ovat erilaisia, eli tämäkin sairaus on hyvin henkilökohtainen. Ei voi yleistää mitään oiretta tai ajanjaksojen esiintyvyyttä tms. Täällä psykiatri on erikoistunut kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon.

• huhhuijasta

Mun mieheni kyllä näki kaikenlaista. Ja kuulikin, ei sen puoleen. Ja asunnossa käytiin ja tavaroita siirreltiin ja siellä haisi vieraalle ja vaikka mitä.
      Et usko mitä kaikkea tuolla saralla voi kokea! Satukirjat ovat pikkujuttu...

• Elements...

No kyllä mä voin uskoa kaikenlaista. Mutta onko miehelläsi bipo, että siitäkö nuo luulot johtuivat? Meinaan itsellä on harhat yleensä hiljaista epäselvää puhetta ja musiikkia, mutta ei mulla ole koskaan ollut olo että meillä olisi joku toinen ihminen käynyt.

• fghfhytu7

kuulostaa joltakin skitsoaffektiivilta enemmänkin

• AngrySAD

En itse ole kuullut tästä. Omat harhaäänet oli seurausta vuosia jatkuneesta eristämisestä koulussa/ koulukiusaamisesta. Puhkesi vasta aikuisena. Olihan se pelottavaa, ennenkuin tajusi mikä ne laukaisi.

• sumppia

Millä te olette päässeet harhoistanne eroon?

• poskdpogksp

Itselläni pahat ahdistukset laukaisivat tiettyjä harhoja, esim. tulee yhtäkkiä pelko, että joku vaikka hyökkäisi kimppuuni kaupungilla, tai jos näen jonkun epäilyttävän tyypin jossain, mielikuvitukseni alkaa laukata tuhatta ja sataa. Onneksi tiedostan harhani ja saan loogisen järjen käyttöön aika nopeasti. Tunteet ovat tulleet ssri:n käytön aloittamisen jälkeen.

• SSRI aiheutaa

Siinä tapauksessa kannattaa lopettaa SSRI:n käyttö, tosin muutenkin. SSRI aiheutti Hyvinkään ja Kauhajoen koulujen itsarit.

http://www.ssristories.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6894
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4421
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3786
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3478
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      187
      3419
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2939
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13