Vaikeudet voitettu!

mattieinari

Satuin ostamaan emolevyn jonka mukana ei tullut ajureiden asennusohjelmaa. Siitpä alkoi kova souvi, en löytänyt kyseisiä ajureita mistään. Silloin kun vielä oli olemassa Mikropitin ajuriapaja, kaikki oli toisin. Sitten loppui ajuriapaja ja ajurt siirtyivät rahastavien tahojen haltuun. Jos haluaa ladata ajurit, täytyy koneele ostaa ohjelma joka hoitaa skannauksen ja asennuksen. Maksaa maltaita, eikä eikä välttämättä eds toimi. Puhun kokemuksesta. Sitten löysin huuto.netin kaupasta levyn sopuhintaan, sillä kaikki ajurit asentuivat vaivatta. Ne asentuivat suoraan levyltä, ei tarvinnut asentaa koneelle mitään ohjelmaa? Kiitos Sinulle joka näitä siellä kauppailet. Säästit hermojani!

25

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä emolevyn tiedot löytää emolevysta itsestään ja sitten vaan googlailemaan.
      Mistään ajureista tai ajurirompusta ei pidä maksaa sentin latinkiakaan.

    • oijhoåi

      Ajurit löytyvät poikkeuksetta valmistajan sivuilta, valmistajan nimi on siinä emolla kissan (tai ainakin jonkun elukan) kokoisilla kirjaimilla ja tarkempi malli selviää muiden levylle painettujen tunnistenumeroiden perusteella.

    • oöihuihsdfsff

      "Satuin ostamaan emolevyn jonka mukana ei tullut ajureiden asennusohjelmaa".
      Sellaista ei tarvita.
      "Mikropitin ajuriapaja" Vanhentuneita asioita.
      "Jos haluaa ladata ajurit, täytyy koneele ostaa ohjelma joka hoitaa skannauksen ja asennuksen."
      No ei tarvitse. Ajurit ladataan ja asennetaan valmistajan sivuiltä, ilmaiseksi.
      Eli olet tehnyt kaiken väärin. lisäksi maksanut siitä. Mutta trollihan tuo.

    • Minä vaan laitan käyttöjärjestelmän asennuslevyn sisään ja laitteet toimivat ilman ajurien säätämistä.

      • Niin, näinhän tuo käy mm. Linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä, mutta tuskinpa on syytä hämmentää mattieinaria tämän enempää.


      • ???
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin, näinhän tuo käy mm. Linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä, mutta tuskinpa on syytä hämmentää mattieinaria tämän enempää.

        Pitääkö linukseissa "säätää" ajureita? Windowsissa ne toimii ihan sellaisenaan!

        Miten "säädetään" ajureita?


      • M-Kar
        ??? kirjoitti:

        Pitääkö linukseissa "säätää" ajureita? Windowsissa ne toimii ihan sellaisenaan!

        Miten "säädetään" ajureita?

        Niin Windowsihan on se "linuks". Siinä säädetään ajureita kun ilman ajureita se ei oikein toimi.

        Paremmissa käyttöjärjestelmissä ei tarvitse mitään "ajureita".


      • linkkurassako muka
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin, näinhän tuo käy mm. Linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä, mutta tuskinpa on syytä hämmentää mattieinaria tämän enempää.

        jotain ajureita mukana, eipä tida pittää paikkaansa, useimpiin myynnissä oleviin laitteisiin tulee vaan winkku-ajurit mukana, linkkura-ajureita sitten tosiaan joutuu ihan totaalisen hätääntynyt linkku-urpo ties mistä haeskelemaan kissojen ja koirien kaa ja jotenkii sitten ehkä toimivat jos toimivat jos niitä yleensä sitten mistään vielä edes löytyy, silkkaa linkkura-skeidaa nuo jutut linkkura-ajureista, missä linkkura siellä aina iso nippu mitä ihmeellisimpiä tietoturva- ym. ongelmia vai kui linkku-urpot ja linkkuran huippuartisti kotkasta m-kar-va-hattu kotkasta ?

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/carna_bottiverkko_ulottui_suomeenkin

        netti-rikolliset kuitennii niistä halvoista ja ihan suojattomista linkkura-laitteista botti-verkoja sentään pääsevät rakentelemaan ja vielä tosi halvalla, siispä lyhyesti missä linkkura siellä aina todella vakava tietoturva- ym. ties mikä muu ongelma !


      • ???
        M-Kar kirjoitti:

        Niin Windowsihan on se "linuks". Siinä säädetään ajureita kun ilman ajureita se ei oikein toimi.

        Paremmissa käyttöjärjestelmissä ei tarvitse mitään "ajureita".

        Ette vieläkään vastanneet. Miten ajureita "säädetään"?


      • ??? kirjoitti:

        Ette vieläkään vastanneet. Miten ajureita "säädetään"?

        En oikein muista enää, kun on niin pitkä aika siitä, kun asentelin Windowsia ilman eukäteen räätälöityä imagea. Aikoinaan joutui etsimään ja asentamaan ajureita, mikä on melko alkukantaista. Windows Kasihan taas nollasi tilanteen vähäksi aikaa, mutta sekin vanhenee pian, jolloin taas joutuu "säätämään" ja etsimään niin ajureita kuin ratkaisuja yhteensopivuusongelmiin.


      • ??? kirjoitti:

        Ette vieläkään vastanneet. Miten ajureita "säädetään"?

        Sillä tavalla säädellään että saa sen Windowsin toimimaan. Windowsin kun asentaa niin ei toimi bluetooth, ei toimi grafiikkakiihdytys, edes verkko ei välttämättä toimi ja sitten pitää jotain säädellä että saa toimimaan.

        Paremmilla käyttöjärjestelmillä toimii sitten ilman ajurisäätelyjä. Asennuslevy vaan sisään klikkailee next next ja toimii ne laitteet ilman Windowsille tyypillistä säätämistä.


      • häivy trolli!
        linkkurassako muka kirjoitti:

        jotain ajureita mukana, eipä tida pittää paikkaansa, useimpiin myynnissä oleviin laitteisiin tulee vaan winkku-ajurit mukana, linkkura-ajureita sitten tosiaan joutuu ihan totaalisen hätääntynyt linkku-urpo ties mistä haeskelemaan kissojen ja koirien kaa ja jotenkii sitten ehkä toimivat jos toimivat jos niitä yleensä sitten mistään vielä edes löytyy, silkkaa linkkura-skeidaa nuo jutut linkkura-ajureista, missä linkkura siellä aina iso nippu mitä ihmeellisimpiä tietoturva- ym. ongelmia vai kui linkku-urpot ja linkkuran huippuartisti kotkasta m-kar-va-hattu kotkasta ?

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/carna_bottiverkko_ulottui_suomeenkin

        netti-rikolliset kuitennii niistä halvoista ja ihan suojattomista linkkura-laitteista botti-verkoja sentään pääsevät rakentelemaan ja vielä tosi halvalla, siispä lyhyesti missä linkkura siellä aina todella vakava tietoturva- ym. ties mikä muu ongelma !

        Niin, winkkuraurpolle voi tulla yllätyksenä mutta linuxeissa on ajurit valmiina. Vain tulostimille voi joutua hakemaan valmistajan sivuilta ajurit.

        Mitä tulee tietoturvaongelmiin niin sehän on windowsin ongelma, ei linuxien!

        Mitä tulee winkkuraurpo noihin bottikoneisiin niin miksi hitossa käyttäjät ei vaihda salasanoja? Tottakai mikä tahansa kone jossa on käytössä yleisesti tiedossa oleva salasana, voidaan valjastaa bottikoneeksi!


      • ei tässä nyt
        häivy trolli! kirjoitti:

        Niin, winkkuraurpolle voi tulla yllätyksenä mutta linuxeissa on ajurit valmiina. Vain tulostimille voi joutua hakemaan valmistajan sivuilta ajurit.

        Mitä tulee tietoturvaongelmiin niin sehän on windowsin ongelma, ei linuxien!

        Mitä tulee winkkuraurpo noihin bottikoneisiin niin miksi hitossa käyttäjät ei vaihda salasanoja? Tottakai mikä tahansa kone jossa on käytössä yleisesti tiedossa oleva salasana, voidaan valjastaa bottikoneeksi!

        linkku-urpon hätääntynyt ininä auta, linkkura vuotaa kun seula, tietoturvasta ei tietoakaan rypistyksessä, linkku-urpolle hankala tosiasia josta haluaisi olaa ihan hiljaa ..

        http://news.softpedia.com/news/NSA-Has-Legitimate-Code-Running-in-Linux-Kernel-and-Android-361289.shtml

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/google_play_jakoi_tosi_pahoja_sikoja

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/androidin_virustorjuntaohjelmat_toimivat_huonosti

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/kehittynein_android_tuholainen_leviaa

        http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/carna_bottiverkko_ulottui_suomeenkin

        jne. vaikka vielä mitä muuta pientä linkkura-kivaa, tää meitin aina nii luotettava linkku-urpo kuitenkii vieläkii vakuuttelee meillen että linkkuraan ei haittaohjelmia ole ollenkaan olemassa ja varmaan on ainakii sikäli asiassa oikiassa että ei reppana itse ainakaa ole sellaisista linkkura-haitakkeista tietoinen eikä ole sellaisista koskaan missään mittään kuullut vai kui linkku-urpo ?


    • mattieinari...

      tä?

      • Koneesta kii kumpi

        Pistetääs mattieinari kartalle. Tuossa syntyy keskustelu siitä että kumpi käyttöjärjestelmä on parempi windows vai linux. Femmasta vetoa.


    • mattieinari

      Kiitos kivasta keskustelusta! Miten se juttu nyt menikin taas siihen eri käyttöjärjestelmien paremmuuteen. Vaikka olenkin aika tumpelo edelleen näissä hommissa, olen joskus myös tutustunut mm.ubuntuun, enkä enää meinaa sitä koettaa vaikka näitten asioiden kanssa täälläkin välillä on vaikeuksia. Tulipa otettua kantaa tähänkin asiaan, vaikka ei pitänyt?
      Kuitenkin kiitos keskustelusta.

      • tuputtajat

        Ikävä ilmiö tuo Linuxin tuputtaminen, muttä eihän noille voi mitään eikä sheriffiäkään kiinnosta.


      • i8S4IJ
        tuputtajat kirjoitti:

        Ikävä ilmiö tuo Linuxin tuputtaminen, muttä eihän noille voi mitään eikä sheriffiäkään kiinnosta.

        Jokaisen suomalaisen velvollisuus on käyttää Windowsia niin etä meidän vakoileminen on mahdollisimman helppoa ja kustannustehokasta kun me maksamme vakoiluohjelmasta.


      • ikävä ilmiö
        tuputtajat kirjoitti:

        Ikävä ilmiö tuo Linuxin tuputtaminen, muttä eihän noille voi mitään eikä sheriffiäkään kiinnosta.

        Vielä ikävämpi ilmiö on tuo jatkuva windowsin tuputtaminen!


    • Pakko sanoa, että tyhmyydestä sakotetaan, jos on valmis maksamaan jostain ajurilevystä tai softasta , joka etsii ajurit. Ajurit löytyvät lähes poikkeuksetta laitevalmistajan kotisivulta. Mitään ajurilevyä ei välttämättä edes tarvitse tulla mukana. Emolevyihin oikeat ajurit löytyvät, kun hakee emolevyn mallinimellä valmistajan kotisivulta. Näytönohjaimet, mitä nykyisin käytetään ovat pitkälti, joko nVidian tai ATI/AMD:n piireillä. Jälleen sama homma, nVidian tai AMD:n nettisivut auttavat.

    • 10-10

      Aloittajalta puuttuu BIOS.

    • et sillei hei

      Tähän kannettavaan kun asentaa win7, kaikki toimii heti kerralla, mutta kun asentaa Mint käyttiksen wlan ei toimi, täytyy hakea ajuri netistä. No ei ole vaikeaa sekään.

    • mattieinari

      Enimmäkseen ihan asiallista keskustelua. Ihmettelen jotakin vastausta jossa todettiin että Windows ei mitään ajureita tarvitse. Kertomassani emossa ei ollut vlan juttutuulella, eikä äänet. Samoin emolle integroitu verkkokortti ei reagoinut.
      Jos on ollut joskus vaikeuksia määrätyissä asioissa, paljonkin, eräs selitys saattaa olla tuo ikä. Täytän kohta 78 vuotta. Kasasin ensimmäisen koneeni soccet 7 kannalle, tehoja oli 1.3 gigaa suorittimessa. Tämä osittain selittää jälkeenjäämiseni määrätyissä asioissa. Ehkä saattaa olla tulevina aikoina vielä enemmän tarvetta kysellä täältä apuja? Olen minä sentään siitä koneesta jo siirtynyt vähän uudempaan?

      • Nyt mattieinari muistaa väärin, socket 7 kannalle ei ollut noin nopeita suorittimia, tai sitten olit kova ylikellottamaan :).
        Mutta kyllähän kaikki käyttöjärjetelmät ajurit tarvitsee oli kyseessä sitten äänet, näyttösovitin, verkko tai mitänyt sitten onkaan, se löytyykö ajurit miten onkin toinen juttu. Tähän W8 en ole asentanut muita ajureita kuin näytönohjaimen, muut oli valmiina tai sitten käyttöjärjetelmä haki ne netistä. No olihan tuolle atillekin jonkinmoiset ajurit mutta niissä ei oikein ollut tarpeelisia säätöjä.


      • mattieinari
        win8fan kirjoitti:

        Nyt mattieinari muistaa väärin, socket 7 kannalle ei ollut noin nopeita suorittimia, tai sitten olit kova ylikellottamaan :).
        Mutta kyllähän kaikki käyttöjärjetelmät ajurit tarvitsee oli kyseessä sitten äänet, näyttösovitin, verkko tai mitänyt sitten onkaan, se löytyykö ajurit miten onkin toinen juttu. Tähän W8 en ole asentanut muita ajureita kuin näytönohjaimen, muut oli valmiina tai sitten käyttöjärjetelmä haki ne netistä. No olihan tuolle atillekin jonkinmoiset ajurit mutta niissä ei oikein ollut tarpeelisia säätöjä.

        Anteeksi, taisi tulla kymmenkertainen teho prossulle? Onneksi täällä huomataan heti korjata. Olen sen koneen jälkeen kyllä vähän seurannut kehitystä, mutta vieläkin kasaamani koneet ovat muutaman vuoden perässä kehityksestä. Käytetyistä, vähän jälkeenjääneistä osista saa edullisia koneita, kunhan tyytyy vähän huonompiin tehoihin.
        On myöskin käytössä muutaman vuoden ikäinen läppäri


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe