Voinko nostaa syytteen kavalluksesta jos esimerkiksi lähisukulaiseni väärinkäyttää luvatta tililläni olevia varoja? Tämä on ihan käytännön kysymys kaiken varalta, mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut. Olen siis tilin omistaja, sukulaisella on käyttöoikeus. Taustoista ei nyt sen enempää, olen vain kiinnostunut oikeusturvastani tällaisessa skenaariossa jos nyt jotain tällaista tapahtuisi, vaikkei se nyt todennäköistä olekaan.
Tilin käyttöoikeuden väärinkäyttö
6
4350
Vastaukset
- Tilini on tilini!
Riippuu siitä kuinka laajat tilinkäyttöoikeudet olet luovuttanut lähisukulaisellesi!
Tarkista pankin tilikäyttöehdoista ja antamastasi valtuutuksesta mitä sinä voit odottaa pahimmillaan! - Hepskukkuuuta
Tuskin voit. Lähisukulaisesi voi käyttää varoja vain hänelle annetuin valtuuksin.
S-pankki
Tilinomistajana voit antaa tiliisi käyttöoikeuksia muille henkilöille. S-Pankissa on käytössä kolme peruskäyttöoikeutta, jotka ovat laaja käyttöoikeus, nosto-oikeus ja oikeus saada saldotietoja.
Henkilöllä, jolla on laajat käyttöoikeudet, on lähes samat oikeudet kuin tilinomistajalla. Hän voi muun muassa tehdä nostoja ja panoja asiakaspalvelupisteessä, saada tiliin kortin ja käyttää tiliä verkkopankissa. Hän ei kuitenkaan voi lisätä tai muuttaa tilinomistajia tai käyttöoikeutettuja taikka lopettaa tiliä.
Henkilö, jolla on nosto-oikeus, voi muun muassa tehdä nostoja ja panoja asiakaspalvelupisteessä sekä saada tilin saldo- ja tapahtumatiedot. Hän ei kuitenkaan voi saada tiliin korttia eikä käyttää tiliä verkkopankissaan.
Henkilö, jolla on oikeus saada saldotietoja, voi ainoastaan tehdä tilille käteispanon asiakaspalvelupisteessä ja saada tilin saldotiedot asiakaspalvelupisteessä.- hmmm..
Kiitos avusta. Tässä on ongelmana se, että en tiedä oikeastaan mitkä oikeudet on kyseessä. Kyseessä on säästöpankki, mutta tilin tiedot-osiossa ei eritellä mitkä oikeudet on kyseess: siinä lukee vain "Tilin omistaja: oma nimeni" ja "Tilioikeuden haltija: ko. sukulaisen nimi". Ei sen tarkemmin.
- hmm...?
hmmm.. kirjoitti:
Kiitos avusta. Tässä on ongelmana se, että en tiedä oikeastaan mitkä oikeudet on kyseessä. Kyseessä on säästöpankki, mutta tilin tiedot-osiossa ei eritellä mitkä oikeudet on kyseess: siinä lukee vain "Tilin omistaja: oma nimeni" ja "Tilioikeuden haltija: ko. sukulaisen nimi". Ei sen tarkemmin.
Selvisikö ongelma onnellisesti?
- Rahat sekaisin
hmm...? kirjoitti:
Selvisikö ongelma onnellisesti?
Mä olisin ottanut OTK:n avuksi ja sen jälkeen asiassa ei olis ollut mitään epäselvää Pätkän vertaa...
- rahnaa1
Rahat sekaisin kirjoitti:
Mä olisin ottanut OTK:n avuksi ja sen jälkeen asiassa ei olis ollut mitään epäselvää Pätkän vertaa...
Olisitko tehnyt tilin valvontailmoituksen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81528- 891155
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1081088Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51953Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62827Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli184749Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253726- 81725
- 35679
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42633