Voinko nostaa syytteen kavalluksesta jos esimerkiksi lähisukulaiseni väärinkäyttää luvatta tililläni olevia varoja? Tämä on ihan käytännön kysymys kaiken varalta, mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut. Olen siis tilin omistaja, sukulaisella on käyttöoikeus. Taustoista ei nyt sen enempää, olen vain kiinnostunut oikeusturvastani tällaisessa skenaariossa jos nyt jotain tällaista tapahtuisi, vaikkei se nyt todennäköistä olekaan.
Tilin käyttöoikeuden väärinkäyttö
6
4009
Vastaukset
- Tilini on tilini!
Riippuu siitä kuinka laajat tilinkäyttöoikeudet olet luovuttanut lähisukulaisellesi!
Tarkista pankin tilikäyttöehdoista ja antamastasi valtuutuksesta mitä sinä voit odottaa pahimmillaan! - Hepskukkuuuta
Tuskin voit. Lähisukulaisesi voi käyttää varoja vain hänelle annetuin valtuuksin.
S-pankki
Tilinomistajana voit antaa tiliisi käyttöoikeuksia muille henkilöille. S-Pankissa on käytössä kolme peruskäyttöoikeutta, jotka ovat laaja käyttöoikeus, nosto-oikeus ja oikeus saada saldotietoja.
Henkilöllä, jolla on laajat käyttöoikeudet, on lähes samat oikeudet kuin tilinomistajalla. Hän voi muun muassa tehdä nostoja ja panoja asiakaspalvelupisteessä, saada tiliin kortin ja käyttää tiliä verkkopankissa. Hän ei kuitenkaan voi lisätä tai muuttaa tilinomistajia tai käyttöoikeutettuja taikka lopettaa tiliä.
Henkilö, jolla on nosto-oikeus, voi muun muassa tehdä nostoja ja panoja asiakaspalvelupisteessä sekä saada tilin saldo- ja tapahtumatiedot. Hän ei kuitenkaan voi saada tiliin korttia eikä käyttää tiliä verkkopankissaan.
Henkilö, jolla on oikeus saada saldotietoja, voi ainoastaan tehdä tilille käteispanon asiakaspalvelupisteessä ja saada tilin saldotiedot asiakaspalvelupisteessä.- hmmm..
Kiitos avusta. Tässä on ongelmana se, että en tiedä oikeastaan mitkä oikeudet on kyseessä. Kyseessä on säästöpankki, mutta tilin tiedot-osiossa ei eritellä mitkä oikeudet on kyseess: siinä lukee vain "Tilin omistaja: oma nimeni" ja "Tilioikeuden haltija: ko. sukulaisen nimi". Ei sen tarkemmin.
- hmm...?
hmmm.. kirjoitti:
Kiitos avusta. Tässä on ongelmana se, että en tiedä oikeastaan mitkä oikeudet on kyseessä. Kyseessä on säästöpankki, mutta tilin tiedot-osiossa ei eritellä mitkä oikeudet on kyseess: siinä lukee vain "Tilin omistaja: oma nimeni" ja "Tilioikeuden haltija: ko. sukulaisen nimi". Ei sen tarkemmin.
Selvisikö ongelma onnellisesti?
- Rahat sekaisin
hmm...? kirjoitti:
Selvisikö ongelma onnellisesti?
Mä olisin ottanut OTK:n avuksi ja sen jälkeen asiassa ei olis ollut mitään epäselvää Pätkän vertaa...
- rahnaa1
Rahat sekaisin kirjoitti:
Mä olisin ottanut OTK:n avuksi ja sen jälkeen asiassa ei olis ollut mitään epäselvää Pätkän vertaa...
Olisitko tehnyt tilin valvontailmoituksen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812