kalojen viljelystä!

minde

Mä haluisin ruveta viljelemään kaloja, siis ihan vaan joitakin pieniä ja joita olis helppo viljellä! Oon nyt 13v. ja mulla on ollu jo jotain n. 2 vuotta akvaario. Osaan hoitaa sitä ja kalatki on ihan hyvin viihtyny. Eli voisinko viljellä joitakin kaloja? mitkä olis helppoja? mun akvaarion vesi on pehmeetä ja se on n. 50litranen ja kuinka monta kalaa siihen sopisi? onko neontetroja helppo viljellä? ostaisin tietenkin kutuakvaarion. voitteko kertoa että miten kalat sais helposti kutuhommiin? kitos jo etukäteen! ;))

5

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

neontetroja on vaikee kudettaa. piste.

• nanna

esimerkiks:miljoonakalat on tosi helppoja,niitä kannattaa ottaa yhtä koirasta kohti 2naarasta,sitten kun naaaras on pullistunu nii siirrä se poikas akvaan ja poista heti kun on syntyneet,sillä muuten emo syö poikaset (milliksethän synnyttää eläviä poikasia)

• Miimu

Hieno idea tuo kalojen viljely, mutta voisit sitten viljellä sellaisia lajeja, joista saat jopa rahaa viedessäsi ne kauppaan.

Miljoonakalat eivät sovi, koska sinulla on pehmeää vettä.

Oikeastaan tuo nykyinen 50 litrainen sopisi hyvin kutu ja poikasaltaaksi. Kaloja varten voisit sitten hankkia noin 100 litraisen, sillä juuri mikään viljelykelpoinen laji ei voi aikuisena asustella 50 litraisessa.

Ainakin pienet kirjoahvenet, taistelukalat ja pienet rihmakalat olisivat oivia kasvatuksen kohteita.

Ylesipäteviä ohjeita viljelyyn on mahdotonta antaa, sillä joka laji vaatii eri olot. Yleensä tärkeintä on hyvät vesiarvot (nämä vaihtelevat joka lajilla yksilöllisesti), säännölliset viikoittaiset vedenvaihdot, oikea ravinto, siis myös tuorepakasteet ja elävä ruoka, sopiva allas seura ja terveet yksilöt. Kun olosuhteet ovat kunnossa, niin kalat kyllä ainakin yrittävät lisääntyä, poikasten kasvatuksessa onkin sitten taas joka lajin kohdalla omat niksinsä.

Mutta 50 litrainen ei vielä oikein riitä. Ja liian helpon lajin kohdalla saatat lopulta joutua tappamaan poikaset jos kukaan ei niitä edes ilmaiseksi huoli. Siksi tarkka valinta mitä tahtoo tehdä.

• ...

olisi helppo kudetettava. Se kutee päivittäin eikä koske poikasiinsa. Sen kanssa voisin aloittaa tuossa akvaariossasi. Vaikka kolme koirasta ja neljä naarasta ja tiheä kasvipusikko keskelle akvaariota. Lämmitintäkään et tarvitse.

Opit siinä samalla paljon.
      Siis kardinaalikala (Tanichthys albonubes)!
      Ei kardinaalitetra

• aqua

miekkapyrstöt ja platyt on kanssa helppoja viljellä.itse olen viljellyt miekkiksiä, mustamoleja ja miljoonakaloja.

Kandee ostaa väh.100l akva, johon ostaa 1 3 miekkapyrstöä. Ja sitten toinen akvaario, johon siirrät poikaset kasvamaan.Viljelyssä on jännää katsoa, miten erilaisia väriyhdistelmiä poikasiin voi tulla :)
      Meillä Kuopiossa ainakin kalakaupat ottavat mielellään miekkapyrstöjä ja vaihtavat tavaraan, miljoonakaloista en tiedä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      160
      4215
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      416
      3196
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2108
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1770
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1168
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1013
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1005
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      921
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      896
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      869
    Aihe