Viiniä vasta 15vuotiaalle

A24

Presitenttimme Tarja Halonen kertoi sallineensa tyttärelleen viinin juonnin vasta kun hän täytti 15voutta. (Nykyposti 8/04)

Koska Presitentti sallii alkoholin käytön 15vuotiaalle, eikö se ole sallittua sillon muidenki lapsille?

22

1728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ranch

Omat vanhempani ovat varsinaisia tiukkapipoja. En saisi juoda alkoholia niin kauan kun asun kotona, vaikka olisin täysi-ikäinen ja maksaisin vuokraa. En ymmärrä muuta syytä tähän kuin tiukkapipoisuus!!!!!!

• Judd

No miksei olisi? Tuskin presidentti kuitenkaan tytärtään on perskänniin juottanut - lasi viiniä valvotusti vaikka ruuan kanssa tuskin on ongelma kenellekään.

Ihan eri asia on, jos 15-vuotias kossupullo kourassa riehuu kaupungilla viikonloppuiltaisin.

• äiti

Jos olisi tapana juoda kotona ruuan kanssa viiniä, antaisin varmaan 15-vuotiaankin maistella. Mutta kun ei ole tapana, enkä ainakaan kadulle juotavaksi sitä anna. Ei kuulu meidän perheen tapoihin kadulla ryypiskely edes aikuisille. Perheemme aikuiset saattavat kotona ja baarissa ottaa seurustelujuomana alkoholia tai olutta, mutta silti se kuuluu mielestäni vain aikuisille, joilla järki ja elimistö ovat kehittyneet tarpeeksi. Sitäpaitsi vanhempien vastuulle kuuluu huolehtia alaikäisestä lapsesta ja hänen käyttäytymisestäänkin. En halua katsoa humalaisten perään, olivat sitten aikuisia tai lapsia. Selvien kanssa on paljon helpompi tulla toimeen.

Lisäksi alkoholi on kallista. Ei minulla ole ainakaan varaa rahoittaa kenenkään juomista, on sille rahalle muutakin käyttöä. Vasta ne teinit tulee kalliiksi, jos pitää viinat ja tupakatkin ostaa! Joissakin perheissä lapsille annetaan kyllä vapauksia, mutta unohdetaan että aikuiset ovat vastuussa.

• huumeita

Tarjahan on itse joskus kokeillu huumeita, salliko hän huumekokeilut myös 15vuotiaalle tyttärelleen?

• Heh

Olipas taas fiksusti päätelty. Jos antaa juoda viiniä, niin tarkoittaako, että hän sallii myös heroiinin käyttämisen ja huoraamisen? Lopeta tuollainen naivismi! >:(

• sitä varten
        Heh kirjoitti:

Olipas taas fiksusti päätelty. Jos antaa juoda viiniä, niin tarkoittaako, että hän sallii myös heroiinin käyttämisen ja huoraamisen? Lopeta tuollainen naivismi! >:(

siis mihin sinä vedät rajan. linjahan on suora: sallin lapseni katsoa 10vuotiaana k11 elokuvaa, sallin 15vuotiaan juoda viiniä ja polttaa tupakkaa vaikka ne lain mukaan ovat sallittuja vain yli 18vuotiaille. hyväksyn 15vuotiaan viritetyt mopot, en ihmettele yli 18v kaahareita.
        ja kun olen hyväksynyt kaiken tämän laittomuuden, niin miten niin voisin estää huumettakaan kokeilemasta?????

• äitiliini
        sitä varten kirjoitti:

siis mihin sinä vedät rajan. linjahan on suora: sallin lapseni katsoa 10vuotiaana k11 elokuvaa, sallin 15vuotiaan juoda viiniä ja polttaa tupakkaa vaikka ne lain mukaan ovat sallittuja vain yli 18vuotiaille. hyväksyn 15vuotiaan viritetyt mopot, en ihmettele yli 18v kaahareita.
        ja kun olen hyväksynyt kaiken tämän laittomuuden, niin miten niin voisin estää huumettakaan kokeilemasta?????

kyllä me todellakin opetamme lapsille näin miten toimia ja asenne siirtyy. Turha sitten ihmetellä, miksi nuppu jokin päivä makaa katuojassa tai kaahailee säännöistä piittaamatta. Pysytään itse lakien mukaan esimerkkinä. alkoholin antaminen alaikäiselle on rikos.

• Jaba
        äitiliini kirjoitti:

kyllä me todellakin opetamme lapsille näin miten toimia ja asenne siirtyy. Turha sitten ihmetellä, miksi nuppu jokin päivä makaa katuojassa tai kaahailee säännöistä piittaamatta. Pysytään itse lakien mukaan esimerkkinä. alkoholin antaminen alaikäiselle on rikos.

Minulla on omakohtaisia kokemuksia ja voin sanoa, että omien vanhempien esimerkillisyys/tiukkapipoisuus ei johda mihinkään. Oma äitini oli esimerkillinen, ei polttanut eikä juonut. Hän yritti valistaa myös minua sekä hyvällä, että pahalla. Kuinkas kävi? Aloitin juomaan viikonloppuisin ja polttamaan 15 vuotiaana. En syytä äitiäni enkä ketään muutakaan. En tiedä mitä vanhempieni olisi kannattanut tehdä. Luultavammin olisin juonut ja polttanut joka tapauksessa. Kaikki oli lähtöisin luultavammin kaveripiiristä, mutta sitä on vaikea vaihtaa ellei muuta toiselle paikkakunnalle. Todennäköisesti sieltä toiseltakin paikkakunnalta löytyy myös saman henkisiä.

No yhtä kaikki, asiat piti opetella nuorena kantapään kautta. Hengissä ollaan ja päivääkään en vaihtaisi pois.

• ljhygf
        Jaba kirjoitti:

Minulla on omakohtaisia kokemuksia ja voin sanoa, että omien vanhempien esimerkillisyys/tiukkapipoisuus ei johda mihinkään. Oma äitini oli esimerkillinen, ei polttanut eikä juonut. Hän yritti valistaa myös minua sekä hyvällä, että pahalla. Kuinkas kävi? Aloitin juomaan viikonloppuisin ja polttamaan 15 vuotiaana. En syytä äitiäni enkä ketään muutakaan. En tiedä mitä vanhempieni olisi kannattanut tehdä. Luultavammin olisin juonut ja polttanut joka tapauksessa. Kaikki oli lähtöisin luultavammin kaveripiiristä, mutta sitä on vaikea vaihtaa ellei muuta toiselle paikkakunnalle. Todennäköisesti sieltä toiseltakin paikkakunnalta löytyy myös saman henkisiä.

No yhtä kaikki, asiat piti opetella nuorena kantapään kautta. Hengissä ollaan ja päivääkään en vaihtaisi pois.

Ehkä otit isästäs mallia. Ehkäpä Isäs malli opetti, ettei alkoholin käytössä ole mitään pahaa

• Jaba
        ljhygf kirjoitti:

Ehkä otit isästäs mallia. Ehkäpä Isäs malli opetti, ettei alkoholin käytössä ole mitään pahaa

Ei isäkään juonut yhtään sen enempää kuin pari saunakaljaa jokus jne. Hän ei kuitenkaan tuputtanut neuvojaan, eikä jankkuttanut. Se, että join viikonloppuisin liittyi kaveripiiriini. Emme kuitenkaan olleet murkkuikäisiä pahimmasta päästä, vaan ihan tavallisia sällejä. Koulussa meillä meni hyvin jne jne. Jatkuvalla jankuttamisella äitini sai aikaan sen, että suutuspäissäni join itseni tahallani perseet olalle. Välillä en viitsinyt mennä kännissä kotiin koska ajattelin, että taas se hullu akka alkaa nalkuttamaan. Tämä äitini ahdasmielinen ajattelutapa alkoholista johti siihen, että kun muutin kotoa pois 20-vuotiaana, viina alkoi maistumaan todella hyvälle. Oli hienoa huomata kuinka voin avata olueni mihin aikaan päivästä tahansa ja ilman syytä, eikä kukaan ole heti moralisoimassa tai ihmettelemässä. Siinähän se meni sitten harjoitellessa ensimmäinen puoli vuotta ja join hetken päästä päivittäin.

Että semmosta... minä en ainakaan kasvanut fiksuksi kurilla ja esimerkillisellä kasvatuksella. Kuri aiheutti uhmaa vanhempiani kohtaan ja esimerkit löytyivät muualta kuin kotoa!

• fdcvl
        Jaba kirjoitti:

Ei isäkään juonut yhtään sen enempää kuin pari saunakaljaa jokus jne. Hän ei kuitenkaan tuputtanut neuvojaan, eikä jankkuttanut. Se, että join viikonloppuisin liittyi kaveripiiriini. Emme kuitenkaan olleet murkkuikäisiä pahimmasta päästä, vaan ihan tavallisia sällejä. Koulussa meillä meni hyvin jne jne. Jatkuvalla jankuttamisella äitini sai aikaan sen, että suutuspäissäni join itseni tahallani perseet olalle. Välillä en viitsinyt mennä kännissä kotiin koska ajattelin, että taas se hullu akka alkaa nalkuttamaan. Tämä äitini ahdasmielinen ajattelutapa alkoholista johti siihen, että kun muutin kotoa pois 20-vuotiaana, viina alkoi maistumaan todella hyvälle. Oli hienoa huomata kuinka voin avata olueni mihin aikaan päivästä tahansa ja ilman syytä, eikä kukaan ole heti moralisoimassa tai ihmettelemässä. Siinähän se meni sitten harjoitellessa ensimmäinen puoli vuotta ja join hetken päästä päivittäin.

Että semmosta... minä en ainakaan kasvanut fiksuksi kurilla ja esimerkillisellä kasvatuksella. Kuri aiheutti uhmaa vanhempiani kohtaan ja esimerkit löytyivät muualta kuin kotoa!

esimerkillään antoi ymmärtää että alkoholin käyttö on jotenki normaalia

• Jaba
        fdcvl kirjoitti:

esimerkillään antoi ymmärtää että alkoholin käyttö on jotenki normaalia

Alkoholi on normaalia, se kuinka siihen opetetaan suhtautumaan on eriasia. Kyllähän sitä kirkossa ehtoollisellakin ryystetään. Luuletko voivasi kasvattaa lapsesi säkki päässä, ettei hän näe alkoholin käyttöä. Pointtini on se, että vaahtoamalla, salailemalla ja kieltämällä alkoholista tulee nuorille kiellettyhedelmä, jota on pakko maistaa. Uhmasin käytökselläni äitiäni, en apinoinut isääni.

• sitä varten
        Jaba kirjoitti:

Alkoholi on normaalia, se kuinka siihen opetetaan suhtautumaan on eriasia. Kyllähän sitä kirkossa ehtoollisellakin ryystetään. Luuletko voivasi kasvattaa lapsesi säkki päässä, ettei hän näe alkoholin käyttöä. Pointtini on se, että vaahtoamalla, salailemalla ja kieltämällä alkoholista tulee nuorille kiellettyhedelmä, jota on pakko maistaa. Uhmasin käytökselläni äitiäni, en apinoinut isääni.

niin, uhmasta lapsi tekee kaikkea typerää ja pahimmillaan pilaa omanelämänsä ja tulevien lastensa ja puolisonsakin elämän. juopon kanssa on kurja ja turvaton elää.

alkoholista on hyvä puhua avoimesti. krapulaa tulee sanoa krapulaksi ja känniä känniksi. eikä silotella ja kaunistella.

eikä tule hyväksyä alaikäisten alkoholin käyttöä. saati suosia sitä sallimalla tai jopa itse ostamalla ja tarjoamalla.

kai jokainen nuori aikanaan kokeilee, mutta silti minulla on oikeus vaatia että se tapahtuu mahdollisinnam myöhään. en delleenkään aio kannustaa 15 vuotiasta ryyppäämään. enkä 11 vuotiasta mopoilemaan.

• Jaba
        sitä varten kirjoitti:

niin, uhmasta lapsi tekee kaikkea typerää ja pahimmillaan pilaa omanelämänsä ja tulevien lastensa ja puolisonsakin elämän. juopon kanssa on kurja ja turvaton elää.

alkoholista on hyvä puhua avoimesti. krapulaa tulee sanoa krapulaksi ja känniä känniksi. eikä silotella ja kaunistella.

eikä tule hyväksyä alaikäisten alkoholin käyttöä. saati suosia sitä sallimalla tai jopa itse ostamalla ja tarjoamalla.

kai jokainen nuori aikanaan kokeilee, mutta silti minulla on oikeus vaatia että se tapahtuu mahdollisinnam myöhään. en delleenkään aio kannustaa 15 vuotiasta ryyppäämään. enkä 11 vuotiasta mopoilemaan.

En aio minäkään kannustaa omiani ryyppäämään, mutta kun ryypäys tulee ajankohtaiseksi en ala siitä paasaamaankaan. Riippuu tietysti nuoren iästä. Asioista täytyy silloin pystyä keskustemaan järkevästi ja esimerkiksi vähentää rahan antamista, jos rahat menevät alkoholiin. Vastustan viinan hakemista alaikäisille, mutta mitalin kääntöpuoli on nuoren ostama pimeäpullo.

Vaikeita asioita, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole. Toinen toimii toisille ja toinen toisille. Kaikesta esimerkillisyydestä ja "oikea oppisesta" kasvatuksesta huolimatta nuori voi tehdä mitä lystää ja pilata tulevaisuutensa, emmekä me aikuiset sille mitään voi. Kuulostaa lohduttomalta, mutta niin se vain on.

• fgvg
        Jaba kirjoitti:

ja toisekseen tupakointiki on normaalia mutta kiellettyä alle 18vuotiailta.

• yksi äiti

Tarja ei ollut vielä presidentti,kun hänen hänen tyttärensä oli 15v. Tarja oli ihan tavallinen demariduunari, yksinhuoltaja Kallion työläiskaupungin osassa, kun tytär oli 15v. silloin pitää toimia duunarien tavoin ja presidentillä on taas toisenlainen vastuu. tuskin presidentti kehtaisi sallia alaikäiselle alkoholia.

käyttäydy sinakin kuin presidentti, älä kuten rahvas.

• Haloo

Tarja yrittää tolla jutulla todistaa olevasa jotenki nuorekas.
        Pöh, kuudenkympin kriisi sillä on tai olisko jo setsemänkympin kriisi

• Nuoriboi

...terveellinen ruokajuoma! Ettekö hyvät vanhemmat vois tarjota lapsillenne ruokajuomaksi vettä,maitoa tai mehua(vaikka ei sekään mikään terveellinen ruokajuoma ole!)?

• Jaba

Olen samaa mieltä. Huvitti vaan eilisessä kolomosen elokuvassa kuinka pikkupojalle (6-7v ?) annettiin ruokajuomaksi viiniä, joka lantrattiin vedellä.

Minun 4 vuotias sai "maistaa" olutta Saksassa (siis todellakin maistaa!).
      Kun tultiin Suomeen, sanoin hänelle, että Suomessa ei alle 18 vuotiaat saa juoda olutta. Kelpasi vastauksksi. Eikä ole pyytänyt sen jälkeen.
      Vanhempi ei edes viitsinyt maistella. Ällötteli jo hajua.

Niin että, missä sitä viiniä on saanut juoda 15 vuotiaana?

• tyttärenä

paikkaa ei tarja kerro

• Grieda

Minä join ensimmäisen kerran turhan aikaisin; 14-vuotiaana. En siis ole juonut usein, mutta kerran tai kaksi aina kahta kuukautta kohden (poikkeuksena eräs kuukausi 15-vuotiaana; olin humalassa kuusi kertaa).

Alkuun näitä alkoholinkäyttökertoja salailtiin vanhemmilta, mutta 15-vuotiaana murrosiän pyörteissä sovimme, että kerron aina, kun aion juoda vettä vahvempaa. Tietenkään itseään ei aivan sammumiskuntoon saanut juoda, mutta alkoholi ei enää kuulunut kiellettyjen listalle. Sitä sitten noudatettiin. Oli mielestäni hyvä käytäntö. Miettikäähän, vanhemmat; eikö ole mukavampi tietää lapsensa olevan juomassa ja olla varautunut ikävyyksiin, kuin saada aivan yllättäen puhelu, että lapsi on nuorten selviämisasemalla sammuneena.

Omien lapsieni (joskin vielä tulevien) kanssa noudattanen samaa käytäntöä. 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään.

Tarja on mielestäni ollut ko. asiassa aivan oikeassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      38
      2181
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2022
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      388
      1670
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1641
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1092
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      915
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe