Lapsen isä synnytykseen???

Kristel8

Olen 27vuotias ensimmäistä lastaan odottava nainen. Lapsi sai alkunsa kun tapailin parin kuukauden ajan lapsen isää. Vakavampaa seurustelua ei meidän välille koskaan tullut mutta hän haluaa kovasti olla osana lapsen elämää, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia :) Mutta jotenkin nyt ahdistaa että tämä mies ketä hädin tuskin tunnen (jota en ole nähnyt kuukausiin, kuulumisia vaihdetaan faebookissa sillä hän ei asu samalla paikkakunnalla) tulisi kanssani synnytykseen. En tietenkään haluaisi kieltää tulevalta isältä tätä joten haluaisinkin nyt tietää miten pääsisin tästä ahdistuksesta eroon..... Synnytys lähestyy enkä halua olla synnytyksessä tuntien ahdistusta ja stressiä siitä että tuntematon mies on siinä "tukihenkilönä".

Ja nyt en kaipaa mitään tälläisiä kommentteja että "kyllä tuntematon sänkyyn kelpaa mutta ei synnyttään plaa plaa plaa" vaan ihan oikeasti apua jos jollain olisi kokemuksia.... :)

8

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittää auttaa..

      Olisiko siitä apua että järjestäisitte aikaa,niin että voisitte alkaa tutustua paremmin?Pikkuhiljaa, askel kerrallaan, tutustuisitte paremmin :) Olisihan se mukavaa että tietäisit minkälainen lapsesi isä on, kun lapsikin voi niitä piirteitä kuitenkin periä :)

    • Kristel8

      Me yritettiin tutustua paremmin silloin sen parin kuukauden aikana toisiimme, siitä ei tullut mitään, emme osanneet keskustella keskenämme.... Vaikka kuinka yritimme, sen verran tutustuimme että tajusimme että toistemme asiat eivät voisi vähempää kiinnostaa... kuulostaa tyhmältä, mutta kun mies puhuu vain ja ainoastaan nintendo/pleikkari/tietokone peleistä tai elokuvista (joista itse en pidä) niin alkaa käydä aika raskaaksi, ja huomasin saman hänestä, kun yritin puhua minua kiinnostavista asioista hän suurin piirtein nukahti.... Niin tiedän että ei ole mitään järkeä sitä aikaa tässä nyt varata kun tiedän mitä se tuo tullessaan: Yksipuolisia keskusteluja tai sitten jotain yhtä järkevää kuin säästä puhuminen.... Jos kaksi luonnetta ja persoonaa ei vaan klikkaa niin sitten ei.. :D
      En jaksa edes vaivaantua kuuntelemaan lisää pelien maailmasta . . . Koska se on oikeasti ainoa asia mitä kyseisen miehen suusta tulee :/ Muuten hyvä idea....

      • jepjepfff

        Onhan teillä ainakin yksi yhteinen puheenaihe, teidän lapsi. Keskustelkaa siittä. Kai teidän on muutenkin hyvä keskustella tulevaisuudesta minkälaista se tulee olemaan, kuinka toinen lasta näkee jne. Omia käsityksiä siittä, kuinka lasta kasvattaa jne. Minkälaisia sukulaisia sun lapsella tulee olemaan, isovanhemmat, serkut? Juttuahan riittää tästä aiheesta vaikka kuinka.

        Ehkä kuitenkin kannattaisi tavata uudestaan ja ottaa vähän aikuisempi asenne..


    • miten on?

      Minusta ei nyt ole kyse siitä, onko yhteisiä puheenaiheita vai ei, vaan siitä, että onko ylipäätään järkevää että isä on läsnä synnytyksessä jos hän ja äiti eivät ole juurikaan tekemisissä keskenään. Onko ap isä siis ilmaissut halunsa tulla synnytykseen mukaan? Synnytys on naiselle todella henkilökohtainen ja suuri kokemus, jos siellä on lähes ventovieras mies paikalla niin siinä saattaa mennä energiaa ihan vääristä asioista huolehtimiseen. Synnytyksessä mukana olevan tukihenkilön pitää olla sellainen, että äiti voi häneen luottaa täydellisesti. Nyt joku alkaa tietysti natkuttaa, että se on isänkin lapsi ja hänellä on oikeus jne.. No kun ei ole oikeutta. Jos äiti sanoo, että ei halua lapsen isää synnytykseen, niin sitten hän ei sinne tule. Tässä tapauksessa luulisi riittävän, että isä tulisi sairaalaan kun h-hetki alkaa olla lähellä ja näkisi lapsensa heti tämän synnyttyä. Ei hänen tarvitse supistus- ja ponnistusvaiheessa olla paikalla. Itse asiassa epäilen haluaako hän ylipäätään niissä vaiheissa olla mukana, sen takia kysyin että onko hän ilmaissut halunsa tulla mukaan. Harva haluaa lähes vieraan naisen synnytykseen mennä mukaan, vaikka olisikin oma lapsi kyseessä.

      Kannattaa silti yrittää lapsesta keskustella isän kanssa, koska oli miten oli, niin hän tosiaan on lapsesi isä. Tulevaisuudesta kannattaa puhua, jotta ei sitten tule mitään ikäviä yllätyksiä lapsen syntymän jälkeen.

    • Satiainen

      joo suosittelen jatkossakin tuntemattomien paneskelua ilman ehkäisyä. Ens kerralla voit vaikka saada perheen lisäystä pienten lemmikkieläimien muodossa!

    • Kristel8

      Edelliselle tiedoksi että ehkäisy oli käytössä tottakai... Ne kun eivät aina ole niitä sataprosenttisesti pitäviä...

      Mutta kyllä, lapsen isä on sanonut että haluaa siihen synnytykseen tulla.. Mua vaan kyllä pelottaa se että tosiaan energiaa menee siihen että tuntematon ihminen siinä yrittää tukea... Mä taidan sanoa hänelle nämä mun tunteet ja toivoa parasta että hän ei siitä suutu... Kyllä mieluummin yksin loppupeleissä haluan synnyttää, pystyn keskittymäänkin varmasti paremmin... tai mistä sitä tietää..... huh.... tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu...

      • 7kk

        Jos olisit nuori/teini niin joku olisi jo vinkumassa ehkäisystä, jepistä tai abortista :D!

        Mutta niin kyllä minä tuossa tilanteessa antasin miehen tulla. Mulla oli paras kaveri, mies ja famo mukana. Eipä siinä energiat mennyt vaikka paikalla piti olla vain kaksi. Minusta siinä vaiheessa olisi ollut sama vaikka koko kylä olisi ollut paikalla. Tosin kaikki kokee asian erillailla. Kannattaa tehä niinkuin itse parhaaksi näkee :)


      • jdlj
        7kk kirjoitti:

        Jos olisit nuori/teini niin joku olisi jo vinkumassa ehkäisystä, jepistä tai abortista :D!

        Mutta niin kyllä minä tuossa tilanteessa antasin miehen tulla. Mulla oli paras kaveri, mies ja famo mukana. Eipä siinä energiat mennyt vaikka paikalla piti olla vain kaksi. Minusta siinä vaiheessa olisi ollut sama vaikka koko kylä olisi ollut paikalla. Tosin kaikki kokee asian erillailla. Kannattaa tehä niinkuin itse parhaaksi näkee :)

        Niin. Sinulla oli läheiset ihmiset siinä paikalla, ap:n pitäisi ottaa mukaan lähes vieras mies? Hieman eri asia, eikö? Ja kyllä, synnytyksessä on vaiheita, jolloin tuntuu että sama se kuka siinä on, mutta ei se koko aikaa sellaista ole. Ja ihmiset todella kokevat asiat eri tavoin. Jos ap:ta ahdistaa, niin sitten häntä ahdistaa. Se on hänen synnytyksensä ja hän itse saa päättää mahdollisesta tukihenkilöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe