R-vika

14v tyttö

Ite oon 14v tyttö ja menen ysille kun koulu alkaa. haluasin kovasti oppia ärrän koska vitosella mä kävin porssa puheterapialla kerran kuukaudessa mutta ei oolut sillon motivaatiota koska olin hyäksynyt asain että tulen aina olemaan R-vikainen, mutta nykyään kun ajattelee kaikku muut oppi ärrän tosi nopeasti kun olin pieni mut ite en yhä osaa sitä joten voisko joku neuvoa mua millain tän ärrä opittua kesässä.(tarkotus olis et olisin vähän enemmän itsevarmempi ennen lukiota)

4

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I feel you

      Olen laiska ja kopioin tähän aiemmin kirjoittamani neuvon:

      Nyt kun opettelet niin kannattaa ottaa huomioon kielen rentous. Siinä minua auttoi tämä video niin typerältä kuin vaikuttaakin.
      http://www.youtube.com/watch?v=P9mMvuRGKY8
      . Siinä etenkin tuo huulilla päräyttely helpotti ainakin minua. En onnistunut silloin enkä nytkään tuottamaan 2. kohdan ääntä mutta ainakin ärrä onnistuu... Muista myös kielen paikka! Tuossa videossa on ainakin minulle virheellinen paikka, minulla se onnistuu hampaita vasten mutta siinä on se riski että se alkaa töksähtelemään eli kieli menee hampaiden ohi ja täry ei muodostu. Tämä ei siis estä oppimista todellakaan mutta saattaa jonkin aikaa tuottaa vaikeuksia.

      Terapeutilla huomasimme että minulla on jonkin sorkin tiukka kielijänne, mutta ei ilmeisesti niin tiukka että sille pitäisi tehdä jotain. Nyt siis harjoittelen ärrää hieman edempänä ja enköhän tästä sen opi.

      Kannattaa kokeilla useita paikkoja joissa koittaa täryn luomista. Liikuta kieltä eteen taakse vasemmalle ja oikealle. Kyllä se jossain kohdassa syntyy kunhan kieli on rentona.

      Paikka on oikea jos pystyt sanomaan sen kuiskaamalla ja melko heikolla puhalluksella.

      Tsemppiä sinulle ja toivotaan että sinä(kin) opit : )

      • vanhanakin oppii :)

        Kiitos tästä linkistä!
        Ensi kertaa nyt viisikymppisenä saan täryn aikaan. Parikymmentä vuotta sitten sain terapeutilta opastusta, mutta se auttoi vain hieman. Tuon YouTube harjoituksen ensimmäinen vaihe olikin jo tuttu, kakkosta en saanut sujumaan mutta nyt r tärisee jo sanoissakin. Pitkään pärinään en ole vielä edennyt, mutta kaipa sekin tästä :)


    • kokemuksen ääni

      Kannattaa myös tarkistaa hampaansa, etteivät ne jollain tavalla estä kieltä menemästä etuhampaiden taakse ja pärisemästä. Kielijännettä voi venyttää harjoittelemalla.

    • 14v tyttö

      Ittellä kyllä on ihan hirveä ylipurenta joka on n. 8mm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe