Ite oon 14v tyttö ja menen ysille kun koulu alkaa. haluasin kovasti oppia ärrän koska vitosella mä kävin porssa puheterapialla kerran kuukaudessa mutta ei oolut sillon motivaatiota koska olin hyäksynyt asain että tulen aina olemaan R-vikainen, mutta nykyään kun ajattelee kaikku muut oppi ärrän tosi nopeasti kun olin pieni mut ite en yhä osaa sitä joten voisko joku neuvoa mua millain tän ärrä opittua kesässä.(tarkotus olis et olisin vähän enemmän itsevarmempi ennen lukiota)
R-vika
4
187
Vastaukset
- I feel you
Olen laiska ja kopioin tähän aiemmin kirjoittamani neuvon:
Nyt kun opettelet niin kannattaa ottaa huomioon kielen rentous. Siinä minua auttoi tämä video niin typerältä kuin vaikuttaakin.
http://www.youtube.com/watch?v=P9mMvuRGKY8
. Siinä etenkin tuo huulilla päräyttely helpotti ainakin minua. En onnistunut silloin enkä nytkään tuottamaan 2. kohdan ääntä mutta ainakin ärrä onnistuu... Muista myös kielen paikka! Tuossa videossa on ainakin minulle virheellinen paikka, minulla se onnistuu hampaita vasten mutta siinä on se riski että se alkaa töksähtelemään eli kieli menee hampaiden ohi ja täry ei muodostu. Tämä ei siis estä oppimista todellakaan mutta saattaa jonkin aikaa tuottaa vaikeuksia.
Terapeutilla huomasimme että minulla on jonkin sorkin tiukka kielijänne, mutta ei ilmeisesti niin tiukka että sille pitäisi tehdä jotain. Nyt siis harjoittelen ärrää hieman edempänä ja enköhän tästä sen opi.
Kannattaa kokeilla useita paikkoja joissa koittaa täryn luomista. Liikuta kieltä eteen taakse vasemmalle ja oikealle. Kyllä se jossain kohdassa syntyy kunhan kieli on rentona.
Paikka on oikea jos pystyt sanomaan sen kuiskaamalla ja melko heikolla puhalluksella.
Tsemppiä sinulle ja toivotaan että sinä(kin) opit : )- vanhanakin oppii :)
Kiitos tästä linkistä!
Ensi kertaa nyt viisikymppisenä saan täryn aikaan. Parikymmentä vuotta sitten sain terapeutilta opastusta, mutta se auttoi vain hieman. Tuon YouTube harjoituksen ensimmäinen vaihe olikin jo tuttu, kakkosta en saanut sujumaan mutta nyt r tärisee jo sanoissakin. Pitkään pärinään en ole vielä edennyt, mutta kaipa sekin tästä :)
- kokemuksen ääni
Kannattaa myös tarkistaa hampaansa, etteivät ne jollain tavalla estä kieltä menemästä etuhampaiden taakse ja pärisemästä. Kielijännettä voi venyttää harjoittelemalla.
- 14v tyttö
Ittellä kyllä on ihan hirveä ylipurenta joka on n. 8mm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2453273
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1302338Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta151845Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2221804Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3221681Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita491344- 551325
- 1111100
- 981048
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan591037