Heippa kaikki. Ajattelin aloittaa uuden keskustelun johon toivon kaikkien osallistuvan joilla la helmikuussa. Täällä ollaan menossa nyt 6 4. La on siis 4.2 mutta uskon että tulee jo tammikuussa :) Käytiin jo ultrassa tarkistamassa tilanne koska kierto ollut niin sekaisin ettei ovulaatiosta ollut mitään käsitystä 15-54pv. Siellä näky pikkuinen ultrassa ja sydän sykki
La helmikuu-14
175
1432
Vastaukset
- Pakettipakkaus
Moikka! Minulla myös (itse laskettuna) laskettuaika osuu helmikuun alkupuolelle tai puoleen väliin. Neuvolassa en ole vielä käynyt. Eka neuvola 27.6. Tällä hetkellä menossa rv 5 1 .. vaikea laskea, kun ei ole kierron pituudesta mitään tietoa! Haluaisin itse kanssa jo jotain konkreettista tietää/kuulla/nähdä, että siellä masussa joku todella on :) ja toivon niin, että on! Mulla ei raskausoireita juurikaan ole ollut.. pientä nippailua vatsassa ajoittain. Innoissani olen ja toivon, että aika kulkisi nopeammin ;)
- rv5
Heips! Mulla myös itse laskettuna la on helmikuun alkupuolella. Heinäkuun alussa menossa ekaan neuvolaan kun on n rv8 ja rv12 ois ultraan tarkotus mennä.. pitkä odotus tonne ultraan ja huoli on jo kova kun olen luonteeltani pessimisti ja uskon kokoajan että joku on vialla, takana tammikuussa todettu kohdunulkoinen raskaus, joten tämäkin luultavasti on osasyy huoleeni:/ miehelleni olen sanonut että kun ultrassa todetaan kaiken olevan hyvin (toivottavasti) niin silloin vasta uskon että lapsi olisi tulossa. Raskaudesta emme kerro kenellekkään ennen ekaa ultraa, sovittiin että kerrotaan sukulaisille ja ystäville vasta kun raskaus päälle päin näkyy, mutta voi olla että jos ultrassa todetaan kaiken olevan hyvin että ilouutinen lipsahtaa:) itsellä ei myös mitään muita oireita kun mahan turvotus yleensä iltaisin on kova, ja niin paljon välillä turvottaa ettei housut tykkää mahtua..:)
- äiti82&nuppu
heippa. tänään viikoilla 4 4 tuli plussa puolenvuoden yrittämisen jälkeen.=) kolmas lapsi tulossa mutta silti kovasti odottaa että pääsisi käymään yksityisellä ultrassa ja saisi kuulla vauvan sydänäänet ja saisi varmuuden tästä kaikesta ihanasta. =) millä viikoilla sulla kuului sydänäänet ultrassa?
- Helmimamma
Ihana saada tänne lisää odottajia ja onnea kaikille plussasta. Ekassa ultrassa käytiin kun oli vasta 5 0...näkyi vain ruskuaispussi silloin. Luulin siis että olisi ollut jo menossa joku rv7 mutta koska mulla oli ovis niin myöhään niin ei mitään vielä näkynyt. Viikko eteenpäin ja ultrassa oli pikku alkio ja sydän sykki :)
- MörGe.
Täälä arvioitu la 1.2. Itse olen arvellut, että saattaisin olla pari viikkoa pidemmälläkin.. Eka ultra reilun viikon päästä, jota odotan kovasti, että tämä tuntuis todellisemmalta, vaikkakin väsymys, pahoinvointi ja mahan turvotus tuntuu aika todelliselta :D Turvottaako teitä? Vaikeaa pitää raskaus vielä salassa, kun tuntuu että lähipiirin katseet kohdistuu turvonneeseen vatsaan...
Esikoinen on 1 v. :) - Helmimamma
Kyllä turvottaa ja ruokaakin on saatava tietyin väliajoin tai tulee paha olo ja kiukku nykyään :) Väsymystä riittää...sehän on huono yhdistelmä kun meilläkin pitää jaksaa tuon 1v esikoisen kanssa leikkiä :) Jospa se kohta helpottaisi, huomenna alkaa rv8.
- rv5
Mulla kans turvottaa tosi paljon, parhaani mukaan sen koitan peittää ettei sitä huomattais kun ei vielä aateltu puhua raskaudesta kellekkään, mut eipä oo ketään vielä kehdannu tul kysymäänkä..;) mä olen kans päivittäin tosi väsynyt, kyl ruokaa jaksan tehdä ja pyykkiä pestä, mut kokoajan haukotuttaa ja tekis mieli vaan hetkeks levähtää.. toivon vaan et se menis ohi, kun viikon päästä alkais taas työt muutaman kuukauden tauon jälkeen, ni en kehtais sieltä heti saikkuu ottaa jos tuleekin huono olo tai ihan väsynyt..:/ miten itse olette raskauden aikana töissä pystyneet käymään, oletteko joutunut alkuraskauden aikana ottaa paljon sairaslomaa? Itsellä fyysisesti raskas työ, eli kokoajan joutuu tekemään raskasta työtä, eli ei mitään toimistohommia.. Mulla tosiaan esikoinen tulossa niin jos väsyttää niin voin mennä lepää, et voin vaan kuvitella kuin raskasta teillä on joilla yksi lapsi siinä on jo, jota pitää hoitaa!:)
- MamiksiHelmi2014
Laskettu aika täällä 15.2. laskureiden mukaan. Nyt viikolla 5 1 enkä ole käynyt vielä neuvolassa. Odotan ensimmäistä lastani ja hieman jännittyneissä tunnelmissa. Oireita on vaikka muille jakaa: vihlontaa, turvotusta, nippailua ja tärinää vatsassa. Kuvottavaa oloa, joka pysyy poissa jos syön säännöllisesti. Iso nälkä kokoajan. Väsyminen sekä palelu, etenkin iltaisin. Rinnatkin ovat kosketusarat.
Sukulaisille ei olla kerrottu kun minäkin olen vähän pessimisti ja pelkään pahinta. Olen 35v joten riskiryhmässä monella tapaa. Onneksi masuni on ennestään pömppö joten piilottelu onnistunee ainakin ekaan ultraan asti.
Tsemppiä ja onnea meille kaikille! - miiimiii88
Yks tuore helmimamma liittyy mukaan :) plussa saatu sunnuntaina, nyt omien laskujen mukaan vko 4 4. Kovasti jännittää että meneekö kaikki nyt hyvin! Lasta ollaan yritetty jo kahen ja puolen vuoden ajan ja nyt lapsettomuustutkimuksien kautta ensimmäisellä clomi kierrolla tärppäs ja olo on ihan uskomaton! Mulla pahoinvointia ja vatsa aivan turvoksissa. Rinnat myös tosi arat! Myös pientä seläkäsärkyä joka johtunee kuitenkin raskaasta fyysisestä työstä, lekuri ei ainakaan sanonut että tarvitsisi huolestua! :)
Mä oon 25v ja mies 29 v. Mulle tää lapsi ois ensimmäinen, miehellä ennestään yks poika! :)
Ja turusta oon! Onkos muita Turkulaisia tai lähiseutulaisia? - mum2be
Heippa!
Itsellä menossa rv 8 ja laskettu aika olisi 29.1.2013 eli melkein helmikuussa. Ekassa neuvolassa kävin jo ja 12.7 olisi eka ultra! Olen itse 26vuotias ja mieheni on 32v. hänellä on aikaisemmasta liitosta tytär. Olen ollut todella väsynyt alkuraskaudessa ja vaikea käydä töissä, saati sitten jatkaa rakasta juoksu- ja kuntosali harjoittelua. Sohvan pohjalta ei tee mieli lähteä minnekkään, rinnat on todella arat ja ei tee oikein mieli syödä mitään, mutta pakko silti syödä tulee vain huono olo jos veren sokeri laskee liian alhaalle. Herkkuja tullut syötyä myös enemmän, johtuu varmaankin tästä väsyneisyydestä josta ei meinaa päästä yli millään ja alkaa jo masentaa kun ei vain jaksa mitään.. - rv5
Itsellä sama, järkyttävä väsymys ja asiaa ei auta se kun mies vaan valittaa "kun kokoajan vaan makaat etkä jaksa tehdä mitään" tuollaista en todellakaan kaipaa, vaikka olen koittanut sanoa että se on alkuraskauden oireista yksi, melkein jo pelottaa miten suhtautuu kun pahemmat oireet ja kivut tulee, ennen aina ollut kiltti ja ystävällinen, mutta nyt kun eniten sitä tarvitsisin niin tukea ei heru, esikoinen tulossa niin itsellekkin kaikki uutta ja outoa, töihin meno vähän jänskättää kun pitäs taas parin kk tauon jälkeen aloittaa, toivottavasti siellä nyt jaksaisi..:/
- mum2be
RV5
Mitä työtä teet jos saa kysyä? itse olen tällä hetkellä ravintolassa töissä ja todella vaikeaa hymyillä kaiken haukotuksen ja etomisen keskellä.. Ihme jos ei sun mies ymmärrä :( harmillista tollainen.. mutta itsekin joudun yksin kärvistellä kun mies on amerikassa asti tukemassa.. - rv5
Joo eli itsellä ei onneksi ole asiakaspalvelutyötä, eli hymyillä ei tarvitse ollenkaan ja haukotella saan niin paljon kuin huvittaa ilman että tulee paheksuvia katseita:) olen siis tehdastyössä, mutta työ on fyysisesti raskasta niin siksipä pelkäänkin että jos väsymys ottaa vallan niin jaksaako siellä töissä mitään:/ en ole siis vakituinen työntekijä vaan olen vain jouluun asti töissä enkä kehtaisi koko syksyä vaan sairaslomalla olla, vaikka raskauden oireet ovat kyllä pätevä syy mutta olisi se hyvä pystyä töitäkin tekemään..
Joo toivon että tämä vaihe miehelläni menee ohi että osaisi tukea hieman enemmän kun itsekin tottuu ajatukseen että vauva tulee ja raskausaikaan kuuluu kiukuttelu ja väsymys.. on varmasti sinullakin rankkaa kun mies ulkomailla:/ pääasia kuitenkin että hän tukee sinua:) tsemppiä sinulle odotukseen!:)- hookuri
Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mutta ei se kyllä niinkään ole, että "raskausaikaan kuuluu kiukuttelu ja väsymys"... Tietenkin on erilaisia raskauksia ja osalla on rankempaa kuin toisilla. On ymmärrettävää ettei väsyneenä ja huonovointisena jaksa olla aina hyväntuulinen. Mutta: aikuinen ihminen voi vähän hillitä itseään, eikä raskauden varjolla tarvitse ihan kaikkea kaataa muiden niskaan. Koko ajan ei tarvitse valittaa, eikä varsinkaan kiukutella. Vaikka kuinka hormonit mylläävät, niin osan kiukuista voi niellä ihan itse. Ei se ole mitenkään kivaa miehellekään, että ison tulevan elämänmuutoksen lisäksi puoliso kiukuttelee kuin keskenkasvuinen ja valittaa jatkuvasti. Älkää ymmärtäkö väärin, tottakai miehen tulee tukea ja olla avuksi, mutta itsekin voi tehdä vähän kompromisseja. Jos itsekin huomaa, että on jatkuvasti huonolla tuulella, niin voi katsoa peiliin ja miettiä voisiko omaa suhtautumistakin vähän muuttaa. Jaksamista kaikille raskaana oleville ja myös heidän miehilleen...
- mum2be
kiitos sinulle rv5 ja tsemppiä myös sulle! koitetaan jaksaa töissä! :)ps. neuvolan täti sanoi mulle että jos siltä tuntuu että tarviin lepoa niin hän voi kirjoittaa 3pv kerrallaan sairaslomaa, soitto riittää.
- MörGe.
Itsellä ei kyllä eka raskaus _näin_ paljon väsyttäny - tai sitten sitä ei ehtinyt huomata, kun hoisi kahtakymmentä lasta tämän esikoisen sijaan, jonka kans nyt olen kotosalla.. :D joskus tuntuu, että silmät ei pysy MILLÄÄN auki, Luojan kiitos saa joka päivä nukkua ees yhet päikkärit :D!
PS Meillä eka ultra keskiviikkona, jännittää!! :) Nyt arvion mukaan rv 8 1. - uusi yritys
Hei!
Ajattelin kirjoitella tänne kun tuntuu niin epätodelliselta tämä raskaus. Tein testin noin kaks viikkoa sitten ja plussaa näytti, uuden testin tein seuraavana päivänä ja sekin näytti plussaa :) Soitin neuvolaan ja ensimmäinen aika 2.7. Tää kaikki vaan tuntuu epätodelliselta ja koko ajan aattelen että en oo raskaana, testit valehtelet. Nyt olisi menossa rv 8 4..
Kuinka te ootte päässeet jo noin aikaisin ultraan, mulle suunnilleen naurettiin tk:ssa kun kysyin onko mahdollista kun hieman vertakin tuli yks päivä.. - 39+1
Yksityiselle pääsee ultraan koska tahansa. Tosin jos on ollut ku-raskaus niin yleensä sinne ultraan pääsee julkisella aikaisemmin. Ja kannattaakin mennä jos takana on ku.
- rv5
Itseäkin kiinnostaa miten toiset on noin aikaisin päässyr ultraan, itselle neuvolassa sanottiin että vasta viikolla 12 eka ultra vaikka itsellä oli kohdunulkoinen raskaus tammikuussa, niin ei se mitään ilmeisesti vaikuttanut.. kokoajan saa miettiä onko siellä mitään ja tuohon ultraan on vielä noin kuusi viikkoa aikaa ja ekaan neuvolaankin yli viikko vielä ja siellä ei ilmeisesti edes sydänääniä kuunnella tai näin neuvolasta minulle sanottiin, täällä moni on sanonut että on jopa rv6 kuunneltu sydänäänet ja itsellä rv8 on tuo neuvola eivätkä silloinkaan kuuntele vielä.. pitkä odotus on vielä edessä vaikka tuntuu että nyt jo olen ikuisuuden odotellut tuota neuvolaa.
Kiitos mum2be! Se on hyvä sitten että neuvolasta saa sen kolme päivää jos siltä alkaa tuntua:)
Hookuri, itse en ainakaan nokkiini ottanut, esikoista odottelen niin omakohtaista kokemusta ei vielä ole että tuleeko sitä paljon kiukuteltua, omalla kirjoituksellani tarkoitin sitä että ei tunnu kovin mukavalta kun mies vähättelee kun minä sanon olevani väsynyt, koska siitä tulee itselle ainakin sellainen olo etten halua miehelleni ollenkaan sanoa miltä minusta tuntuu, toivottavasti nyt saamme hänen kanssaan selvitettyä asian parhain päin, mutta olen kanssasi samaa mieltä että kyllä nainenkin voi katsoa peiliin ja miettiä että onko kaikesta tosiaan tarve kiukutella vai voisiko itse koittaa kestää ja itsekseen käsitellä myös sitä kiukkua, ei se miehen vika ole jos välillä kiukuttaa, mutta omalla kohdalla vaan toivon ettei mies sitä myöskään pahenna..:) - MörGe.
Itse asun pienellä paikkakunnalla, niin ehkä ovat ajatelleet vanhempia siinä että olis mukava todeta, että siellä on elämää ennenkuin vasta kolmen raskauskuukauden jälkeen :) "Virallinen" eka ultra on vasta vk 12, sairaalassa, monen sadan km päässä.
(Onneks on vielä useita kuukausia aikaa jännätä yhtälöä: miehen työmatkat, kotona oleva esikoinen ja koirat, ei lähellä olevaa tukiverkostoa, muutama sata km sairaalaan ja synnytys ;)- bdhdhdj
Pienillä paikkakunnilla tuohon ehkä varaa onkin, mutta suurelle kunnalle olisi melkoinen menoerä, jos kaikki vanhemmat saisiat kunnan puolesta käydä ihan vaan kurkkimassa ultrassa, että onko siellä ketään. Mitään sen kummempaa varhaisultrassa kun ei selviä, kuin että onko alkio oikeassa paikassa, löytyykö syke ja millä viikolla mennään. NT-ultralla ja rakenneultralla taas on selkeä merkitys sikiön terveyden tutkimisen kannalta, joten sen takia kunnat yleensä nämä ultrat tarjoavat. Minusta on täysin ymmärrettävää, ettei kunta yleensä sitä varhaisultraa tarjoa.
- MörGe.
Niinpä, ei siinä mulle muuta tarvi selvitä kuin että kohtu ei ole tyhjä! Kyllä maalla on mukavaa! :)
- mamikolmelle3
Mulla raskausviikkoja taita olla 4 6, eli ei kovin paljon vielä. Ikää minulla on pian 39 ja neljättä lasta odotan. Minä olen jo pitkään halunnut neljännen lapsen, mutta mun mies ei ole halunnut. Sanoin hänelle, että minä haluan vauvan enkä siksi käytä enää ehkäisyä. Sanoin, että hän saa asian hoitaa, jos tahtoo. No, kyllä hän hoisikin, paitsi kerran ei huomannut. Ja hups, tässä sitä nyt ollaan! Pidätte varmaan minua ihan kamalana ihmisenä, mutta kyllä mielestäni aikuinen mies on vastuussa omista teoistaan. Kyllä mielestäni se osapuoli saa hoitaa ehkäisyn, ketä sitä haluaa. Voihan tietenkin olla, että hän ei ole enää niin paljon vastaan, kun ei enää ehkäisystä huolehtinut. No, toiveajattelua...
Minulla on ollut kahdesta viimeisessä raskaudessa täysin invalidisoiva pahoinvointi ja odotan joka päivä, että koska se tuska taas alkaa. Nyt vasta on ollut lievää kuvotusta, kun nälkä pääsee yllättämään. Mä olen se sama ihminen, joka on kirjoitellut toiseen keskusteluketjuun tästä luiskahtaneesta peräsuoliongelmasta (huh, huh, eikö kuulostakin mielenkiintoiselta?) Miehet tuskin kirjoittelisivat tänne nettiin kaikennäköisiä pyllyjuttuja (tai voisihan ne kirjoitella, mutta vähän eri näkökulmasst...) Tehtäisiinkö vielä tarkkarajaisemmat keskusteluketjut? Olisi helpompi vertailla oireita, jos olisi raskausviikot suurinpiirtein samat? - Helmimamma
mamikolmelle3 kirjoitti:
Mulla raskausviikkoja taita olla 4 6, eli ei kovin paljon vielä. Ikää minulla on pian 39 ja neljättä lasta odotan. Minä olen jo pitkään halunnut neljännen lapsen, mutta mun mies ei ole halunnut. Sanoin hänelle, että minä haluan vauvan enkä siksi käytä enää ehkäisyä. Sanoin, että hän saa asian hoitaa, jos tahtoo. No, kyllä hän hoisikin, paitsi kerran ei huomannut. Ja hups, tässä sitä nyt ollaan! Pidätte varmaan minua ihan kamalana ihmisenä, mutta kyllä mielestäni aikuinen mies on vastuussa omista teoistaan. Kyllä mielestäni se osapuoli saa hoitaa ehkäisyn, ketä sitä haluaa. Voihan tietenkin olla, että hän ei ole enää niin paljon vastaan, kun ei enää ehkäisystä huolehtinut. No, toiveajattelua...
Minulla on ollut kahdesta viimeisessä raskaudessa täysin invalidisoiva pahoinvointi ja odotan joka päivä, että koska se tuska taas alkaa. Nyt vasta on ollut lievää kuvotusta, kun nälkä pääsee yllättämään. Mä olen se sama ihminen, joka on kirjoitellut toiseen keskusteluketjuun tästä luiskahtaneesta peräsuoliongelmasta (huh, huh, eikö kuulostakin mielenkiintoiselta?) Miehet tuskin kirjoittelisivat tänne nettiin kaikennäköisiä pyllyjuttuja (tai voisihan ne kirjoitella, mutta vähän eri näkökulmasst...) Tehtäisiinkö vielä tarkkarajaisemmat keskusteluketjut? Olisi helpompi vertailla oireita, jos olisi raskausviikot suurinpiirtein samat?Moikka taas. Mulla ei esikoista odottaessa ollut kauheesti oireita alkuraskaudessa mutta nyt kun tuon menevän minimasiinan kanssaon kotona ja odottaa toista niin tuntuu kaikki olevan. Mulla sama tuon väsymyksen kanssa että välillä ei vaan tahdo silmät pysyä auki ja tuntuu ettei mitään jaksa tehdä. Viikon päästä olisi vielä esikoisen 1v synttärit että koko huusholli pitäisisiivota, kokkailla herkkuja ja pitää majataloa pidemmältä tulleille :) mitähän siitäkin seuraa.
Huomenna alkaa rv9. Itsepääsin varhaisultraan epäsäännöllisen kierron takia ja on se eka neuvolakin jo ollut. Onko täällä muita jotka menevät hyvinkäälle synnyttämään?
Kauheasti en ole miehelleni kiukutellut eikä ekassakaan raskaudessa ollut tarve mutta jos nyt jostain olen vähän kiukunnut niin mies on ymmärtänyt ja sanonut että saan kiukuta :) tietää ettei se johdu siitä tai hänen tekenisistään...ainakaan aina :) niin ja meille siis tulossa toinen lapsi, itse olen 28v ja mies 32v.
Onnea kaikille uusille plussanneille ja ihana saada tänne lisää porukkaa mukaan keskustelemaan. - mamikolmelle3
mamikolmelle3 kirjoitti:
Minulla on ollut kahdesta viimeisessä raskaudessa täysin invalidisoiva pahoinvointi ja odotan joka päivä, että koska se tuska taas alkaa. Nyt vasta on ollut lievää kuvotusta, kun nälkä pääsee yllättämään. Mä olen se sama ihminen, joka on kirjoitellut toiseen keskusteluketjuun tästä luiskahtaneesta peräsuoliongelmasta (huh, huh, eikö kuulostakin mielenkiintoiselta?) Miehet tuskin kirjoittelisivat tänne nettiin kaikennäköisiä pyllyjuttuja (tai voisihan ne kirjoitella, mutta vähän eri näkökulmasst...) Tehtäisiinkö vielä tarkkarajaisemmat keskusteluketjut? Olisi helpompi vertailla oireita, jos olisi raskausviikot suurinpiirtein samat?Mä taisin seota raskausviikoista (vaikka ei niitä nyt vielä kovin paljon ole), elikkä mulle tuli tänään täyteen 6 raskausviikkoa. Nyt tänä aamuna oli pahoinvointia, eli nyt huomaa, että se aikaisemmissa raskauksissa koettu juhla on alkamassa. Mitä te olette mieltä, että tehtäisiinkö kaksi ketjua, toinen 7 ja alle ja toinen 8 ja yli?
- Helmimamma
mamikolmelle3 kirjoitti:
Mä taisin seota raskausviikoista (vaikka ei niitä nyt vielä kovin paljon ole), elikkä mulle tuli tänään täyteen 6 raskausviikkoa. Nyt tänä aamuna oli pahoinvointia, eli nyt huomaa, että se aikaisemmissa raskauksissa koettu juhla on alkamassa. Mitä te olette mieltä, että tehtäisiinkö kaksi ketjua, toinen 7 ja alle ja toinen 8 ja yli?
Mulle passaa tämä yksikin niin on enemmän keskustelijoita ja eipä ne oireet ja muut enää tämän alun jälkeen niin isoja ole kun päästään ekan kolmanneksen yli :) totta kai jos muutkin haluaa muuttaa kahteen ketjuun niin sitten mutta muuten minusta kiva kun enempi keskustelijoita.
- MörGe.
Ja jos tehään erilliset ryhmät, niin kukaan ei voi myöhemmin osallistua tai sitte täytyy laskea, että hmm, olinkohan tuolloin millä raskausviikolla kun tämä ketju on alotettu..
- mamikolmelle3
Okey, pidetään tämä yksi ketju. Mainitaan kuitenkin aina oma raskausviikko, että pysytään kärryillä. Tosiaan mulla on omien laskujeni mukaan (siis ei sen kiekon, koska minulla on pitkä kierto ja kuukautena jolloin raskautuminen alkoi ovulaatio oli vielä normaalia myöhemmin). Ja nyt tänään olen huomannut kuten aikaisemminkin mainitsin, että nyt se raskauden raskaus on alkamassa. Tässä muina päivinä olen käynyt pyöräilylenkin, tänään sen sijaan menin päiväunille. No, saatan mä tänään vielä sinne pyöräilemään lähteä.
- mamikolmelle3
mamikolmelle3 kirjoitti:
Okey, pidetään tämä yksi ketju. Mainitaan kuitenkin aina oma raskausviikko, että pysytään kärryillä. Tosiaan mulla on omien laskujeni mukaan (siis ei sen kiekon, koska minulla on pitkä kierto ja kuukautena jolloin raskautuminen alkoi ovulaatio oli vielä normaalia myöhemmin). Ja nyt tänään olen huomannut kuten aikaisemminkin mainitsin, että nyt se raskauden raskaus on alkamassa. Tässä muina päivinä olen käynyt pyöräilylenkin, tänään sen sijaan menin päiväunille. No, saatan mä tänään vielä sinne pyöräilemään lähteä.
No, nyt mulla kuitenkin jäi se raskausviikko mainitsematta, eli rv 6.
- mom14
Tänään eka neuvola rv 8 1 ja la 2.2.14. Tää on niiiin jännää, kun ensimmäinen tulossa :) Oireita ei juurikaan ole ollut, väsymystä lukuunottamatta.
- rv5
Mulla taitaa olla menossa nyt jo rv 7 ellen ihan väärässä oo voi myös olla rv 6 jotain,viikon päästä keskiviikkona eka neuvola, vihdoinkin! Oon odottanut sitä ku kuuta nousevaa vaikkei siellä vielä ilmeisesti mitään tapahdukkaan:)
Oireina mulla jokapäiväinen väsymys, päikkärit nukun joka päivä, myöskin närästystä on alkanut olemaan ja myöskin tu kuvotus varsinkin kun nälkä yllättää, elikkoajan pitäisi muistaa jotain pientä syödä:)- Hooppoo
Jos sinulla on menossa rv 6 jotain, niin se on yhtä kuin rv 7.
- Hkklö
Rv 6 jotain ollaan _seitsämännellä_ raskausviikolla, muttei silloin vielä rv 7 ole :)
- Jdbzlö
Hauskasti ajattelet, mutta olet väärässä. :) Kyllä se on seitsemäs raskausviikko. On sama asia olla seitsemännellä raskausviikolla tai sanoa, että nyt on seitsemäs raskausviikko. Kun raskausviikkoja on 6 0, niin sen jälkeen raskausviikko kuusi on kulunut ja kaikki seuraavat päivät ovat raskausviikkoa seitsemän. Jos raskausviikkoja on 7 jotain päälle, niin silloin on jo raskausviikko kahdeksan. Jännä, miten tämä on joillekin niin vaikea asia.
- Hkklö
Jdbzlö kirjoitti:
Hauskasti ajattelet, mutta olet väärässä. :) Kyllä se on seitsemäs raskausviikko. On sama asia olla seitsemännellä raskausviikolla tai sanoa, että nyt on seitsemäs raskausviikko. Kun raskausviikkoja on 6 0, niin sen jälkeen raskausviikko kuusi on kulunut ja kaikki seuraavat päivät ovat raskausviikkoa seitsemän. Jos raskausviikkoja on 7 jotain päälle, niin silloin on jo raskausviikko kahdeksan. Jännä, miten tämä on joillekin niin vaikea asia.
Ööö, mutta rv 7 käsittääkseni tarkottaa, että 7 raskausviikkoa on täynnä? Ja rv 6 jotain niin ei vielä ole. Joten menossa on seitsämäs raskausviikko ja on seitsämännellä viikolla, mutta rv 7 ei kyllä vielä ole.
- jgckk
Hkklö kirjoitti:
Ööö, mutta rv 7 käsittääkseni tarkottaa, että 7 raskausviikkoa on täynnä? Ja rv 6 jotain niin ei vielä ole. Joten menossa on seitsämäs raskausviikko ja on seitsämännellä viikolla, mutta rv 7 ei kyllä vielä ole.
Ei, sinulla on väärä käsitys. Toki joskus joku voi sanoa, että mulla on neuvola rv 7 ja tarkoittaa silloin tasan 7 0, mutta yhtä lailla tuo voi tarkoittaa, että neuvola on vaikka 6 4. Kyllä se on raskausviikko seitsemän, kun on rv6 päiviä päälle.
- jgckk
jgckk kirjoitti:
Ei, sinulla on väärä käsitys. Toki joskus joku voi sanoa, että mulla on neuvola rv 7 ja tarkoittaa silloin tasan 7 0, mutta yhtä lailla tuo voi tarkoittaa, että neuvola on vaikka 6 4. Kyllä se on raskausviikko seitsemän, kun on rv6 päiviä päälle.
Nyt muuten ehkä keksin, mikä sinut sekoittaa. Taitaa joissain oppaissa lukea esimerkiksi n-ultrasta jotain sen suuntaista, että sen voi tehdä rv 10-13 6 (ei ole nyt välttämättä oikeat viikot, tämä on vain esimerkki) ja siinähän tuo rv 10 tarkoittaa nimenomaan tasan 10 0. Siitä huolimatta, jos joku sanoo, että nyt on rv 7, niin hän voi tarkoittaa myös 6 jotain ja se on ihan oikein sanottu, koska kaikki nuo päivät ovat sitä seitsemättä raskausviikkoa. Tulikohan nyt selväksi? Ja anteeksi ketjun kirjoittajille tämä sivupolku, jatkakaa!
- rv5
Odotan esikoistani enkäneuvolassa vielä olekäynyt niin pahoittelen tietämättömyyttäni, josta tuo väittely johtui, eli siis itsellä ilmeisesti siis rv7 aika tarkkaan, eiköhän ne neuvolassa sen minulleselvennä miten se menee..
- jgckk
No eihän sitä nyt pahoitella tarvitse! :D Raskausviikkojen laskutapa ei tosiaankaan ole kovinkaan monelle ennestään tuttu ja väärinkäsitysten välttämiseksi on hyvä selvittää asia. Eli jos käytte esim. vau.fi:ssä katsomassa mitä tapahtuu minäkin raskausviikkona, niin muistakaa napauttaa "raskausviikko 11", jos haluatte lukea mitä tapahtuu 10 0 - 10 6 välisenä aikana. :)
- MörGe.
Tänään nähtiin ihana, pikkuriikkinen sydämensyke
- mamikolmelle3
Paljon, paljon onnea!!!
Miten muuten teidän miehet reagoivat raskausuutiseen? Mä kirjoitin aikaisemmin, että mä toivoin neljättä lasta, mutta mies ei ollut innostunut. Nyt kun hän kuitenkin oli huolimaton minun onneksi ja vahinko pääsi käymään, niin hän on ottanut uutisen ok. Mutta ei hän kuitenkaan sillä tavalla innostunut ole, että innostuisi jostakin sikiöiden kuvista kirjassa, jos näytän, että mikä vaihe meidän pikkuisella on? Onko teidän miehet kovinkin innostumeita? Mä en voisi kuvitellakaan, että mun mies esimerkiksi pläräilisi jotakin vauvalehteä. - rv5
Minun mies ei myöskään kovin innostunut ole, ehkäisyä emme käyttäneet pitkään aikaan joten hän oli kyllä tietoinen että raskaaksi voi tulla, hän on kyllä sanonut että lapsen haluaisi, ja nyt on tulossa, itse selittelen aina mitä kaikkea internetin vauva juttuja katselen ja kyllä hän keskustelee niistä kanssani ja katselee kuvia, mutta ei niin innostunut ole kuin minä:) ehkä innostus sitten kasvaa kun vauva alkaa potkimaan ja emäntä paisuu:D ei varmaan näin alussa tunnu todelliselta vielä, itsekkään en usko ennen kuin näen että siellä jotain on, eiköhän viimeistään vauvan synnyttyä ala mieskin enemmän innostumaan:)
- Diiva83
Heipsan, täällä yksi odottelija myöskin. Tällä hetkellä menossa rv 8 4 ja neuvolassa jo kertaalleen käyty. LA on kutakuinkin 2.2. :) yksi kkm takana, joten hieman jännittää miten tällä kertaa käy.
- uusi yritys
Varasin nyt huomiselle ajan ultraan yksityiselle kun taas hieman tuli rusehtavaa vuotoa. Pääsee ainakin tästä epätietoisuudesta että onko siellä kaikki hyvin tai elämää ylipäätänsä. Ja tosiaan eka raskaus ja viikolla 9 mennään.
- 9+0
Musta tuntuu, että lähipiiri on innostuneempi tulokkaasta, kun mä itse. Onkohan mussa joku vika, kun en ole suunnitellut vielä yhtään mitään.. :D Lapsi on kyllä toivottu molempien puolesta, mutta ehkä olen sen verran pessimisti, etten anna itselleni lupaa hehkutukseen ennen ekaa ultraa.
- helmivauvvva
Heippa, mullakin laskettu helmikuussa.. Noin 9.2, mutta varmaan muuttuu viel kun ultraan pääsee. Nyt menossa siis rv 8, viikolla 5 kävin ultrassa, koska lääkäri määräsi eräistä syistä (en siis itse halunnut noin aikasin mennä), mutta ei näkyny kohdussa viel mtn, lääkäri jo varoitteli etukäteen että tuskin mitään vielä näkyy.. Paitsi siis että kohtu kasvanut ja jotain nestettä siel ym, en tajunnut, kun ei selittänyt mitään..
rv 6 alkoi hirveät pahoinvoinnit, kesti aamusta iltaan. Pahoinvointirannekkeet on, auttanu jonkin verran. Muutenkin KAIKKI maholliset oireet löytyy, päänsärkyä, hirveä väsymys, hikka, närästys, finnit naamassa, hiukset rasvoittuu tooosi nopeesti, rinnat arat ollut rv 4 lähtien, vatsan turvotus ymymym.
Jotenkin niin epätodellinen olo silti, että onko siellä kohdussa mitään elävää. En jotenkin osaa iloita vielä, kun pelkään et joudun pettymään, jos siellä onkin joku tuulimuna tms. No ekaa ultraa ootellessa... - rv7
Täälläkin ekaa ultraa odotellaan ennen kuin uskaltaa iloita liikaa.. ku takanapäin niin ei sitä uskalla innostua ennen kuin jotain elävää sieltä löytyy.. itsellä rv7 ja oireet kuulostaa hyvinkin tutuilta:)
- uusi yritys
Eilen kävin varhaisultrassa yksityisellä, ultrasi vatsan päältä eikä löytänyt sydämen sykettä.. Veikkaili, että viikkoja olisi 6-7.. Kertoi, että valmistautukaa keskenemenoon, huomenna sitten aikoi ultrata samaan hintaan uudelleen ja nyt sanoi, että tulla rakko täynnä ultraan.. En tiiä miten luotettavia nuo vatsan päältä otettavat ultrat on ku olin aivan varma että ottaa alateitse..
Lähetteen aikoi kuitenkin tehdä sairaalaan jos nyt huomenna ei näy sykettä.. Täällä ollaan niin epätietoisuuden vallassa kun olla vaan voi. Oli on itsellä normaali eikä merkkiäkään mistään keskenmenosta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? - MörGe.
Miksiköhän ei ultrattu alakautta?!? Vähän ilkeä jättää noin epätietoisuuteen :( Vaikka toki vähän se vaarahan on aina noissa varhaisultrissa, jos ei saada näkymää vielä niin aikaisin. Toivottavasti kaikki on hyvin!!
- uusi yritys
Ihmettelin kans samaa mut jospa sit huomenna selviäis asiat. Ja sairaalassa varmasti alakautta tutkitaan. Nyt kun osais olla hermoilematta.
- uusi yritys
Eilen käyty samassa paikassa toinen ultra, ei näkyny sydämen sykettä. Tänään vielä ultraa.. Mulla ihan viikot sekaisin kun niin epäsäännöllinen kierto.. Hermot menee
- milloin plussa?
Saanko kysyä milloin olet tehnyt positiivisen raskaustestin? Jos et kovin kauan aikaa sitten, niin silloin on toki mahdollista, että raskaus on vain aiemmilla viikoilla kuin olet luullut.
- uusi yritys
Kolmas kerta toden sanoo, tänään heti näkyi sydämen syke eli mulla ei todellakaan ollu luottamista noihin neuvolan laskemiin viikkoihin. Eli nyt ois menossa 6 1 eli mustakin taitaa tulla helmimamma :)
- mamikolmelle3
Paljon paljon onnea!!!
Käykäähän kaikki helmimammat vastaamassa pahoinvointigalluppiin, jotta saadaan galluppitulokset valmiiksi... - -cherie-
Hei ja onnea kaikille plussanneille tuleville helmimammoille! :)
Itse olen plussannut kaksi raskaustestiä, ja nyt malttamattomana odotan ultraan pääsyä. Huolettaa kun yhtenä päivänä tuli ruskeaa vuotoa (kerran ja todella vähän), mutta kuitenkin...
Olen 29v ja mies 32v. Lapsi ois todella odotettu ja mies on tukenu mahottoman hyvin. - Tuleva äiti (HKI)
Yksi helmivauvan odottaja ilmoittautuu. Laskettu aika tosin on kuun loppupuolella ja olen ensisynnyttäjä, joten voi mennä maaliskuunkin puolelle. Nyt on menossa rv 7 ja vähän yli viikon päästä menen ekan kerran neuvolaan. Oireitani ovat olleet rankkuusjärjestyksessä väsymys, pahoinvointi ja rintojen arkuus. Olen tähän mennessä oksentanut 3 kertaa joten mitään kaikkein hirveintä pahoinvointia en ole kokenut, mutta jatkuvaa kuvotusta kylläkin. Keskenmenoa pelkään tietysti jonkin verran, mutta mitään viitteitä siitä ei ole vielä ollut.
- Äityli022014
Moi kaikille! Itsellä raskaus aika aluillaan, rv6, ja itse laskettu laskettuaika 27.2. Meillä ennestään tyttö 7v, joka ilmoittautui heti että haluaa tulla mukaan äitiysneuvolaa :) Siihen vielä pari viikkoa, mutta olen menossa yksityiselle ultraan viikon päästä. Yritettiin tätä toista (kuten ensimmäistäkin) puoli vuotta, ja nyt haluan kunnon varmistuksen että kaikki on ok.
Hieman on etovaa oloa joka päivä eri aikaan vuorokaudesta, olen myös hieman tavallista väsyneempi. Vatsa on todella turvonnut ja tuntuu, että kaikki on varmaan jo huomannut töissä... Naisvaltainen ala... Milloin muuten olette ajatelleet kertoa töissä? Itse ajattelin, että pitäisin salassa niin pitkään kuin pystyn, mutta olen aika pienikokoinen niin luulen että alkaa taas näkyä aika ajoissa... Alkukolmannes olisi mukava ohittaa.
Kaikille kauhiasti tsemppiä! :)- Helmimamma
Onpas kiva saada uusia plusanneita mukaan ketjuun ja onnea kaikille plussasta. Tänään alkoi rv10 ja olo alkaa hieman helpottaa kuvotuksen suhteen mutta vieläkin saatava ruokaa tietyin väliajoin. Ultraan ois viel 3vko aikaa, kyllä se jännittää vaikka näkikin jo varhaisultrassa pienen sydämen. Pitää vaan toivoa että kaikki hyvin.
Mulla ei onneks tarvii miettii töihin kertomista...tai siis kerron sit nt-ultran jälkeen, mut nyt oon esikoisen kanssa kotona niin ei tarvitse miettiä miten saan peiteltyänraskautta :) esikoinen täytti eilen 1 vuotta
- MörGe.
Onnea 1-vuotiaalle! :)
ittellä kyllä välillä vähä epätoivonen fiilis, kun esikko on niiiiiiiin täynnä tarmoa ja itseä väsyttää Aivan Älyttömästi! Paha olo on kyllä vähentyny vähän (esikoista odottaessa kesti 4 kk), joten toivottavasti väsymys päättää seurata mukana! :) - rv8
Täällä nyt rv8 meneillään ja huomenna ois ekaneuvola, vähän jänskättää, siellä ei ilmeisesti sydänääniä vielä kuunnella mutta voinko pyytää mittaamaan sen hcg arvon, osaatteko sanoa? Pystyiskö ne siitä kattoo et onko se arvo sellanen ku näillä viikoilla pitäis olla? Ku takanapäin, niin huolissani oon että onkohan taas sellanen tai keskenmeno.. ultraan pääsen vasta rv12.. itse ajattelin töissä kertoa vasta tuon ekanutran jälkeen, muutkaan ei ennen saa tietää, ainoastaan mieheni kanssa tästä tiedetään, emme halua edes sukulaisille tai vanhemmille kertoa ennen kuin kuullaan että kaikki on hyvin, toivottavasti ei vaan näy ennen sitä:) nyt jo maha niin turvoksissa että mieheni siskontyttö on jo viitisen kertaa kysynyt että oletko raskaana:D sanon aina vaan että olen vain lihonnut.. kyllä he sitten kuulevat totuuden jos kaikki on kunnossa:) tsemppiä kaikille odottajille!:)
- sininen83
Olen tämä sama onnelline, joka aiemminkin tuossa kirjoitti. Nyt alkoi itseä jännittää noi sydänäänet kun näitä luin, että eikö ne mulla nyt sitten välttämättä näykkään ensi maanantaina olevassa ultrassa??? Nyt rv 7, mulla oli myöhäinen ovulatio kp 20.
- Tätti
Täällä La 18.2 :D Nyt mennään rv 7 1 ja järkyttävä armoton kauhea hirveä väsmys!!! Tää yllätti mut, aikaisemmissa odotuksissa en oo tällaista huomannut! Huh huh... Ensi viikon to varhaisultraan katsomaan onko siellä yks vai kaks ;) Luomuna ihan jos kaks.
- Ninfin
Täälläkin uusi helmikuinen! :)
Nyt menossa rv 8 2 ja esikoinen tulossa - ??!
Eikö niskaturvotus-ultra ole raskausviikolla 12 ?
- Ninfin
Täällä päin ainakin 10-12 6
- Ninfin
Täällä päin ainakin 10-12 6
- rv8
Nyt ois neuvolassa käyti, siis rv 8 4 ja siellä ei vielä ainakaan sydänääniä kuulunut.. mahtaakohan kaikki olla ok..:/ reilun viikon päästä uudestaan koittamaan ja jos sillonkaa ei kuulu ni luultavast huolestun oikeen todenteolla:/ sanoi kyllä että jos kohtu on taaksepäin kallistunut niin voi kuulua vasta rv14.. onko teillä sydänäänet kuulunut jo näillä viikoilla?:) la siis 8.2
- mamikolmelle3
Moi!
Mä olin tänään ultrassa. Kiekon mukaan mulla pitäisi olla raskausviikkoja noin 7 2. Tämä ei kuitenkaan pidä kohdallani lainkaan paikkansa, koska mulla oli myöhäinen ovulaatio. Siellä ultrassa ei näkynyt muuta kuin sikiöpussi. Verikoe otettiin HCG-arvo oli vajaa 3000. Eli mulla on joko tuulimunaraskaus tai tosi myöhäinen hedelmöitys. Kuinka pian hedelmöityksestä teillä on näkynyt ultrassa sydämen syke ja alkio? Onko teiltä otettu HCG-arvoja? Onko teillä kokemusta tuulimunaraskauksista? - Diiva83
Täällä manataan huonoa oloa. Sais jo alkaa helpottamaan. Ei nää helteet ja kuumat kelit ainakaan asiaa auta. Ens viikolla pitäisi juhlia synttäreitä kavereiden kans. Kuinka voisi raskautta vielä salailla?
- MörGe.
Noniin, uusi ihana raskausvaiva ilmoittautuu: aivan tajuton ummetus! Tuntuu, että hulluksi tulee. Toivottavasti on nopeasti ohimenevä vaihe!!
- uusi yritys
Onkos muita odottajia joilla mielialat vaihtelee laidasta laitaan? Mulla ei mies meinaa enää uskaltaa puhua mulle :D oon kuulemma niin äkänen välillä. Turvotus on kans aivan kauheeta, ei tunnu kroppa enää omalta..
- sininen83
Huoh, nyt raskautta takana 7 4 ja tällä viikolla alkanut tää jatkuva huono-olo... Oksentanut en ole, mutta etoo vaan. Hieman auttaa, kun koittaa syödä usein ja vähän kerrallaan. Väsymys on toinen, joka on tullut uutena. Joka aamu myös vatsa on alkanut toimia vähän turhankin hyvin... Ensimmäisestä lapsesta en ainakaan muista oikeen mitään oireita alkuraskaudelta. Silloin kirjaimellisesti oksensin viimeiset 2,5kk ja olin sen vuoksi täysin toimintakyvytön :/
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
Huoh, nyt raskautta takana 7 4 ja tällä viikolla alkanut tää jatkuva huono-olo... Oksentanut en ole, mutta etoo vaan. Hieman auttaa, kun koittaa syödä usein ja vähän kerrallaan. Väsymys on toinen, joka on tullut uutena. Joka aamu myös vatsa on alkanut toimia vähän turhankin hyvin... Ensimmäisestä lapsesta en ainakaan muista oikeen mitään oireita alkuraskaudelta. Silloin kirjaimellisesti oksensin viimeiset 2,5kk ja olin sen vuoksi täysin toimintakyvytön :/
Niin ja tissit on turvoksissa ja niin kipeät että on pkko melkeen irvistää kun menee vatsalleen...
- mamikolmelle3
gallup helmimammoille: Koska epäilette, että raskaus on saanut alkunsa?
Oma vastaus: Olin yhdynnässä 3.6. Lääkäri sanoi, koska ei löytänyt sykettä, että raskaus on voinut alkaa aikaisintaan 6.6 tai sitten raskauteni on tuulimuna.- sininen83
Luulen että 9.6.
- mamikolmelle3
sininen83 kirjoitti:
Luulen että 9.6.
Moikka Sininen83! Oletko sinä käynyt varhaisultrassa? Näkyikö sinulla jo syke?
- sininen83
mamikolmelle3 kirjoitti:
Moikka Sininen83! Oletko sinä käynyt varhaisultrassa? Näkyikö sinulla jo syke?
Olin tänään ultrassa, rv6 5 ja koko 3mm. Koko vastaa rv5 6 ja heittoa voi olla 4pv jompaan kumpaan suuntaan. Ja sydän löi
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
Olin tänään ultrassa, rv6 5 ja koko 3mm. Koko vastaa rv5 6 ja heittoa voi olla 4pv jompaan kumpaan suuntaan. Ja sydän löi
Niin että olin sitten laskenut viikkoni aivan päin pyllyä... Viikon heitolla ;)
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
- mamikolmelle3
sininen83 kirjoitti:
Onnea!!!
Eli siis, mikä päivä nyt suurinpiirtein sulla oli, kun hedelmöitys oli tapahtunut? Mä olin tänään verikokeella, mitataan, että nouseeko hcg-arvo normaalisti, eli onko mulla tuulimunaraskaus vai ei. Soitan huomenna, että saan kuulla tulokset. Voin kirjoittaa ne tänne. - sininen83
mamikolmelle3 kirjoitti:
Onnea!!!
Eli siis, mikä päivä nyt suurinpiirtein sulla oli, kun hedelmöitys oli tapahtunut? Mä olin tänään verikokeella, mitataan, että nouseeko hcg-arvo normaalisti, eli onko mulla tuulimunaraskaus vai ei. Soitan huomenna, että saan kuulla tulokset. Voin kirjoittaa ne tänne.Tsemppiä sulle! Mä uskon, että arvo nousee :)
Eli ovulaatio oli ollut kp 20 ja silloin oli myös yhdyntä (tosin myös 3pv aiemmin), niin toi 9.6 olisi varmaan aika oikea päivä. Puhui puolestaan myös sikiön pieni koko 3mm. Ilmoittele mitä sulle sanotaan! - mamikolmelle3
sininen83 kirjoitti:
Tsemppiä sulle! Mä uskon, että arvo nousee :)
Eli ovulaatio oli ollut kp 20 ja silloin oli myös yhdyntä (tosin myös 3pv aiemmin), niin toi 9.6 olisi varmaan aika oikea päivä. Puhui puolestaan myös sikiön pieni koko 3mm. Ilmoittele mitä sulle sanotaan!Nyt mun arvo oli 7000. Katsotaan nyt mitä taphtuu. Mä en ole ihan varma, että onko arvoni hyvä vai ei. Toisaalta onhan se nousset, torstaina se oli 3000, mutta ei niin paljon, kun sanotaan, että arvon pitäisi tuplata itsensä kahdessa päivässä. Tämän mukaan arvon pitäisi olla 12000. Ei minulla ole mitään mielikuvaa, että miten arvot nousee tuulimunaraskaudessa. Ensi viikolla mulla on ultra, ehkä asia silloin selviää. Mulla on saattanut hedelmöitys olla samoihin aikoihin kun sinullakin.
- sininen83
mamikolmelle3 kirjoitti:
Nyt mun arvo oli 7000. Katsotaan nyt mitä taphtuu. Mä en ole ihan varma, että onko arvoni hyvä vai ei. Toisaalta onhan se nousset, torstaina se oli 3000, mutta ei niin paljon, kun sanotaan, että arvon pitäisi tuplata itsensä kahdessa päivässä. Tämän mukaan arvon pitäisi olla 12000. Ei minulla ole mitään mielikuvaa, että miten arvot nousee tuulimunaraskaudessa. Ensi viikolla mulla on ultra, ehkä asia silloin selviää. Mulla on saattanut hedelmöitys olla samoihin aikoihin kun sinullakin.
Musta toi sun tilanne kuulostaa hyvältä :) Ei ne arvot varmaan kaikilla niin kauheeta kyytiä nouse. Odottavan aika on pitkä, mutta eikös ne tuulimunaraskaudet ole aika harvinaisia. Ennemminkin varmaan raskaus alkoi odotettua aiemmin, tai sikiö ei vaan ole vielä kehittynyt tarpeeksi. Helppo se on sanoa, mutta äkkiä se ensi viikko tulee. Voimia odotukseen! :)
- mamikolmelle3
sininen83 kirjoitti:
Musta toi sun tilanne kuulostaa hyvältä :) Ei ne arvot varmaan kaikilla niin kauheeta kyytiä nouse. Odottavan aika on pitkä, mutta eikös ne tuulimunaraskaudet ole aika harvinaisia. Ennemminkin varmaan raskaus alkoi odotettua aiemmin, tai sikiö ei vaan ole vielä kehittynyt tarpeeksi. Helppo se on sanoa, mutta äkkiä se ensi viikko tulee. Voimia odotukseen! :)
Kiitti!!!!
- Helmimamma
sininen83 kirjoitti:
Täällä ois nyt menossa 10 2 ja olo muuten hyvä väsymystä lukuunottamatta. Käytiin miehen kaa laivalla ja oli mielenkiintoista seurata selvinpäin sitä muiden känniörvellystä :) vielä olis melkein pari viikkoa nt-ultraan, ei malttais odottaa. Pitäs käydä tällä viikolla siellä verikokeissa, yök :/ onko muita jotka joutuu sokerirasitustestiin? Itse joudun kun eisikoisenkin kanssa oli raskausajan diabetes.
- mamikolmelle3
Helmimamma kirjoitti:
Täällä ois nyt menossa 10 2 ja olo muuten hyvä väsymystä lukuunottamatta. Käytiin miehen kaa laivalla ja oli mielenkiintoista seurata selvinpäin sitä muiden känniörvellystä :) vielä olis melkein pari viikkoa nt-ultraan, ei malttais odottaa. Pitäs käydä tällä viikolla siellä verikokeissa, yök :/ onko muita jotka joutuu sokerirasitustestiin? Itse joudun kun eisikoisenkin kanssa oli raskausajan diabetes.
Mulla oli myös raskausajan diabetes edellisen kanssa, mutta en pysty pahoinvoinnin takia osallistumaan nytkään sokerirasitukseen. Mä mittailen vaan kotona niitä arvoja, kyllä sillä keinolla viimeksikin huono sokerinsieto tuli esille.
Onko kukaan muu kuin minä tietoinen hcg-arvoistaan? Onko kellään muulla kuin minulla ollut käytössä pahoinvointilääkkeitä? Kyllä mä kuvottavan olon hereilläoloaikana kestän, mutta unta ei pysty saamaan, jos on huono olo.
- uusi yritys
Täällä ollaan menossa kesken.. :/ pari päivää kovat kivut alavatsalla, verta tulee ja jonkin näköinen hyytymä tullut ulos.. Tiistaina ultraan.
odottelen vielä sitä lopullista teurastusta.. - mamikolmelle3
Kiitos yhteisestä ajasta kaikille keskustelijoille. Mä poistun keskuudestanne: keskeytynyt keskenmeno. Tsemppiä kaikille!!!
- Helmimamma
Todella ikävä kuulla että joillain on jo mennyt kesken :/ toivotaan että täällä muilla pysyisi nyt sit pikkuiset matkassa ja kaikki menisi hyvin. Voimia ja jaksamista niille joilla mennyt kesken ja toivottavasti nähdään teitä vielä odottajien palstalla.
Miten täällä on muut odottajat voinut? Täällä alkaa huomenna rv12 ja viikon päästä olis nt-ultra. Jännittää kauheasti kun nyt ollut keskenmenoja lähipiirissäkin että onkohan kaikki kunnossa. Onneksi tuo esikoinen pitää sen verran liikkeessä ja ajatukset muualla ettei kerkee niin paljoa stressaa ja jännittää kuin ekassa raskaudessa. - sininen83
Todella ikävä kuulla :( Voimia jatkoon!
- sininen83
Helmimamma kirjoitti:
Todella ikävä kuulla että joillain on jo mennyt kesken :/ toivotaan että täällä muilla pysyisi nyt sit pikkuiset matkassa ja kaikki menisi hyvin. Voimia ja jaksamista niille joilla mennyt kesken ja toivottavasti nähdään teitä vielä odottajien palstalla.
Miten täällä on muut odottajat voinut? Täällä alkaa huomenna rv12 ja viikon päästä olis nt-ultra. Jännittää kauheasti kun nyt ollut keskenmenoja lähipiirissäkin että onkohan kaikki kunnossa. Onneksi tuo esikoinen pitää sen verran liikkeessä ja ajatukset muualla ettei kerkee niin paljoa stressaa ja jännittää kuin ekassa raskaudessa.Huomenna olisi eka äippäneuvokäynti ja nyt on rv 8. Aamuinen huono-olo on siirtynyt enemmänkin iltaan, ja väsymys on kova. Rinnat ei enää onneksi ole niin kipeät... Mites teillä painonnousu? Kävin vaa'alla ja itsellä 4kg. Luin, että tässä vaiheessa ei välttämättä olisi pitänyt tulla vielä yhtään painoa. Olen aika pieni, ja itsellä masu kyllä pullottaa jo. Tosin kesäkiloihin voisin laittaa yhden, mutta en kuitenkaan 4:ää :D Nyt on vatsaa vähän kiristellyt, kasvukipuja. Etoo ja tuntuu että pitäisi syödä jotain pientä, että helpottaa muttei vaan helpota.
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
Huomenna olisi eka äippäneuvokäynti ja nyt on rv 8. Aamuinen huono-olo on siirtynyt enemmänkin iltaan, ja väsymys on kova. Rinnat ei enää onneksi ole niin kipeät... Mites teillä painonnousu? Kävin vaa'alla ja itsellä 4kg. Luin, että tässä vaiheessa ei välttämättä olisi pitänyt tulla vielä yhtään painoa. Olen aika pieni, ja itsellä masu kyllä pullottaa jo. Tosin kesäkiloihin voisin laittaa yhden, mutta en kuitenkaan 4:ää :D Nyt on vatsaa vähän kiristellyt, kasvukipuja. Etoo ja tuntuu että pitäisi syödä jotain pientä, että helpottaa muttei vaan helpota.
Olin tänään ekaa kertaa äitiysneuvolassa ja luojan kiitos olin siellä varhaisraskaudenultrassa. Tuolta ei olisi saanut mitään selvyyttä asialle, että onko raskaus oikeasti alkanut "oikein", että vauva on kunnossa yms. Kauhea läjä paperia ja punnitus. Valittelin tuossa, että olisi tullut paljonkin kiloja mutta neuvolassa kahdella eri vaa'alla mitattuna vain 1,5kg tullut tässä 8:vk aikana. Taitaa mennä kotivaaka vaihtoon... Vähän jäi sellanen huono fiilis tuosta käynnistä, koska tämä hoitaja jää pois ja seuraavaksi menen heti jollekin toiselle. Onneksi en ole ensisynnyttäjä. Ei ollut jotenkin mukava ja "huoleton" kokemus :( Ainut positiivinen asia, että kunta ostaa ultrapalvelut arvostetulta yksityiseltä gyneltä. Sitä käyntiä odotellessa :)
- MörGe.
Kylläpä o hilijasta :) Kaikki vain vissiin OOTTELEVAT, ei juuri kerrottavaa :)
Itsellä torstaina niskapoimu-ultra sairaalalla (paremmilla vehkeillä kun tk "varhaisultra") ja sikiöki tietty jo isompi, niin saapa nähä vastaako arvioituja viikkoja (tänään 12 2).
Jos raskausoireet pitäis olla tietynlaisia eri sukupuolilla, niin sen mukaan tulossa olis varmaan poika - ihan erilainen raskaus ollu jo tähän asti, kun mitä viimeks tyttöä odottaessa. Tajutonta väsymystä (ja ummetusta, ugh) lukuunottamatta paljon helpomman tuntusta ainaki tässä vaiheessa... Viikotki vain vilahtaa ohi, kun on tuo 1-vee, jonka perässä juosta :D
Vähän tosin olen jo tuskanhikisenä miettiny miten sitä sitte pärjää kahden kans, esim. nukutustilanteet, huhhuijaa :) Pitäis puolessa vuodessa opettaa esikko kuivaksi, tutittomaksi, nukahtamaan ittekseen ja nukkumaan lasten sängyssä :D NO PANIC! 8)- Helmimamma
Joo, täällä ainakin vaan Oottelen hermorauniona. Meinsin huomenna taas kirjottaa kun meillä on se nt ultra. Jännittää kovasti. Huomenna alkais rv13. Pelottaa kans etmiten ton pienen kanssa sit pärjää kun niitä on kaksi,mutta turha kai sitä on etukäteen panikoida :) mulla aikas samanlainen raskaus nyt kuin enimmäinenkin, ei isoja muutoksia...mutta silti sellainen tunne että nyt olis poika :)
- mom14
Helmimamma kirjoitti:
Joo, täällä ainakin vaan Oottelen hermorauniona. Meinsin huomenna taas kirjottaa kun meillä on se nt ultra. Jännittää kovasti. Huomenna alkais rv13. Pelottaa kans etmiten ton pienen kanssa sit pärjää kun niitä on kaksi,mutta turha kai sitä on etukäteen panikoida :) mulla aikas samanlainen raskaus nyt kuin enimmäinenkin, ei isoja muutoksia...mutta silti sellainen tunne että nyt olis poika :)
Täälläkin viikkoja 12 2 ja huomenna ultra :) Neuvolalääkäri tosin ultrasi jo vkolla 10 ja näytti, että ois viikkoa pidemmällä. Itse tässä pohdin, että miten pärjää sen yhdenkään kanssa, kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, mutta eiköhän se siitä jotenkin lutviudu. Enemmän tosin huolettaa työasiat. Milloin kertoa ja minkälainen vastaanotto työnantajalta jne...
- Diiva83
Täällä mennään 12 2 ja tänään oli ensimmäinen ultra. Hurjat bileet oli pikkuisella.
- Tuleva äiti (HKI)
Olen nyt rv 9 4 enkä millään malttaisi odottaa sitä varhaisultraa, joka on kahden ja puolen viikon päästä! Pahoinvointia on vieläkin, mutta uskallan jo melkein toivoa, että se olisi kohta hellittämässä, kun en ole muutamaan päivään oksentanut lainkaan...
- Helmimamma
Mekin oltiin tänään nyt siellä ultrassa ja kaikki oli pienellä hyvin, kovasti sieltä vilkutteli ja hienoja kuvia saatiin ainakin 6kpl kun pieni siellä poseerasi :) la edelleen 4.2 vaikka meinasi että muutaman päivän olisi vanhempi kuin 12 0. Tulipas kyllä huojentava olo kun sai nähdä että mahassa kaikki kunnossa. Oliko täällä muita jotka meinasi hyvinkäällä synnyttää?
- sininen83
Helmimamma kirjoitti:
Mekin oltiin tänään nyt siellä ultrassa ja kaikki oli pienellä hyvin, kovasti sieltä vilkutteli ja hienoja kuvia saatiin ainakin 6kpl kun pieni siellä poseerasi :) la edelleen 4.2 vaikka meinasi että muutaman päivän olisi vanhempi kuin 12 0. Tulipas kyllä huojentava olo kun sai nähdä että mahassa kaikki kunnossa. Oliko täällä muita jotka meinasi hyvinkäällä synnyttää?
Nyt rv 9 2 ja lievää kipuilua aina välillä alavatsassa keskellä ja nivusten kohdilla. Taitaa olla niitä kasvukipuja... Tänään on ollut jaksamisen ja huonovointisuuden kannalta parempi päivä :) Jospa se tästä alkaisi helpottamaan, kun ens viikolla pitää töihinkin taas mennä. Miten muilla, onko toi väsymys laantunut jo?
- MörGe.
Tänään oli nt-ultra, kaikki oli hyvin! Mittojen mukaan la olis 29.1., mutta jätettiin vanha 1.2. lasketuksi ajaksi, kun ero on niin pieni.
- Mamski87
Helmimamma, mä synnytän Hyvinkäällä, en oo aiemmin tässä ketjussa hyppinyt, mutta etsin samalta alueelta olevaa raskaus/mammakaveria, kun kaikki kaverit on vielä niin kaukana lapsien saamisesta että niitä lähinnä kauhistuttaa koko ajatuskin.
Mulla on 1.2. LA, tänään kävin nt-ultrassa ja vastasi viikkoja 12 1, ja sama kuin edellisellä, parin päivän heitolla ei vaihdettu laskettua aikaa. :)- Yhanna
Heippa! Olen hyvinkäällä asusteleva nuori äiti, 7,5 kk vanhalle tytölle. Olisi kiva tutustua muihin hyvinkääläisiin,koska en kauaa ole täällä asunut! Kahvittelu ja lapselle tulevaisuudessa seuraa! Jos kiinnostaa niin ota toki yhteyttä vaikka sähköpostitse [email protected]
- MörGe.
Öö, mulla on nyt viikkoja 12 5 ja silti meilä on sama LA? Riippuuko se sitte kierrosta, vai miten... :) Onpa jännää sitte lukea kuka meistä poksahtaa ekana kun on noin lähekkäin ;)
- Helmimamma
Kiva kuulla että muitakin hyvinkäällä synnyttäjiä. Osuu vielä toi laskettuaikakin aikas lähelle :) täällä menossa nyt 12 3 ja mulla la 4.2... Esikoinen synty 10pv ennen laskettua aikaa ja toivon että tämäkin päättäisi tulla ulos jo tammikuussa. Mäki oon kyllä luullu että jos mennää samalla raskausviikolla niin silloin la on sama?
Eilen ilmoitin töihin etten palaakkaan hoitovapaalta töihin vaan jään suoraan äitiyslomalle :) - Diiva83
LA lasketaan edellisistä menkoista. Ultrassa voi tulla heittoa /- 4 päivää, jolloin laskettua aikaa ei lähdetä muuttamaan. Mulla ed. menkat ollu 29.4. Tiistain ultrassa sikiö vastasi 12 4 eli pari päivää heittoa. LA kuitenkin pysyy samana, eli 2.2. mikä oli neuvolassa laskettukin. Itsellä nyt siis menossa 12 5.
- Mamski87
Mullakin siis menkoista laskettuna 12 6 tänään, mutta eilen ultrassa saivat kooksi sen 12 1. Edelliset menkat alkoivat 27.4. LA silti pysyy paikallaan, kun on vaan muutaman päivän heitto. Mulle sanoivat että alle viikon heitoista ei siirretä laskettua aikaa. Ovis on vaan sitten ollut paria päivää myöhemmin, eikä ihan keskellä kiertoa.
Mä vaan ihastelen noita ultrakuvia pikkuisesta ja oon ihan kuutamolla muuten. Oireita ei pahemmin oo, muuta kuin väsymys, nälkä, pissahätä ja kipeät tissit.
Ties vaikka oltais Helmimamman kanssa samaan aikaan synnyttämässä. :) - Vimmu
Luulin jo aiemmin kirjoittaneeni tälle palstalle, mutta toisin oli. Eli täällä uusi odottaja. 23.v esikoista odotan ja tällä hetkellä rv 10 4. 1,5vkon päästä np-ultra, jota odotan innolla, sillä näen taas pikkuisen ja mieskin pääsee ensi kertaan ultraan mukaan. Oireita: rv 7-8 ruskeaa tuhrua ajoittain, vatsakipuja, väsymystä, pahoinvointia.. Pahoinvointi helpottaa, jos syö tarpeeksi usein. Siksi minulle on jo nyt tullut ainakin kilo ylimääräistä, koska muutoin en niin usein syö. Ja minähän olen sellainen, että heti näkyy ylimääräiset suupalat. Vaatii kyllä hieman totuttelua uuteen kehoon. Kaikki kertynyt etenkin vatsan seudulle. Onko muille käynyt samaa?
- Mamski87
Vimmu, Mulle on tullut jo viisi kiloa ylimääräistä juuri tuon jatkuvan syömisen (ja nälän) takia... Tähän kaupanpäälliseksi vielä se, etten ole koko alkuraskauden aikana päässyt liikkumaan lähes lainkaan, kun jalka on ollut kipsissä... Viikko vielä paketissa, ja sitten pääsen uimaan!
- Helmimamma
Joo, se oliskin Mamski87 hienoa kun siellä oltais samaan aikaan huutamassa :) varmasti olo helpottuu kummasti kun saat kipsin pois ja pääset vielä nauttimaan kesästä :)
Mulla tuli eilen rusehtavaa vuotoa ja se vähän säikäytti kun ei esikoisen kanssa tullut kertaakaan. Sitten kun luin netistä juttuna niin vähän helpotti, tuntu olevan aikas yleistä. Tänää on 12 4. Joudun mennä parin viikon päästä sokerirasitukseen, yök. Itse en ole edes uskaltanut käydä vaalla mutta kauheasti ei ole kyllä ruokailut muuttunut raskaudesta. Ihan odotin että oisin saanut jotain hulluja mielitekoja ja oisin saanut herättää miehen keskellä yötä että käy kaupassa :)
- Diiva83
Täällä yhä pahoinvointia, eikä tunnu helpottavan. :( Menee mielenkiintoiseksi kun yrittää miettiä mitä voisi syödä. Ideoita?
- sininen83
Itselle puurot maistuu ehkä parhaiten. Jotain mietoa tekee mieli... Lohta? Jotain hyviä täytettyjä leipiä? Itse teen tytölle ja miehelle joka päivä ruokaa, josta sitten itsekin syön. Ei vaan juuri koskaan tekisi mieli, mutta pakko vaan syödä... Rv 10 5 ja välillä vieläkin pahaolo. Kauhea väsymys myös saa etovan olon...
- vanha äiti
Aikoinani en pariin viikkoon pystynyt syömään muuta kuin metwurstia.
Kannattaisi kokeilla myös marjoja, joita nyt on saatavana runsain määrin. - Helmimamma
vanha äiti kirjoitti:
Aikoinani en pariin viikkoon pystynyt syömään muuta kuin metwurstia.
Kannattaisi kokeilla myös marjoja, joita nyt on saatavana runsain määrin.Täällä menossa rv14 ja nyt on alkanut väsymys ja etova olo hieman helpottamaan. Oikeassa pakarassa kyllä iskias vaivaa vai mikä lie, välillä vihlasee ihan kauheasti ettei voi painoa laittaa ollenkaan oikealle puolelle, välillä vähän pelottavaa kun tuota 1v tyttöä joutuu kantelemaan. Mulla on myös "raskausnuha" joka esikoisenkin kohdalla kesti koko raskausajan.
En osaa noista ruuista kyllä sanoa kun itselle on maistunut ruoka ihan normaalisti koko alkuraskauden ajan mutta olen kuullut että näkkileipä tai ruisleipä auttaa sekä jugurtti.
- MörGe.
Ekassa raskaudessa oli pahoinvointia 4 kk. Ainoa mikä maistui, oli jääkaappikylmä appelsiini. Ja just jotku salaatit ym. kevyt, raikas ruoka. Tällä toisella kerralla ei ole ollut pahoinvointia juuri ollenkaan, väsymystä senkin edestä...
Ja mullaki välillä vihlasee jotaki iskiashermoa tms., juurikin esikoista kannellessa! - Mamski87
Huomenna rv 14 0! Ohhoh... Mahakin on alkanut jo jonkin verran pömpöttää myös aamulla ennen turpoamisen alkamista. Tänään laitoin pitkähihaisen päälle, ja huomasin että mahan kohdalta vähän kiristää. :D
Tosiaan mä kaipaisin täältä Keski-Uudeltamaalta raskauskaveria, jonka kanssa jakaa tuntemuksia ja kokemuksia kuulostamatta ihan pöllöltä. Olisi kiva jos olisi samaa ikäluokkaa ja laskettu aikakin samoihin aikoihin... Löytyisköhän?- sininen83
Nyt menossa rv 10 4 ja olo alkaa olla jo normaali :D Olen ollut tämän viikon töissä, ja jaksanut oikein hyvin. Iltaisin olen mennyt hieman aiemmin nukkumaan, mutta oikein pelkäsin töiden alkua kun lomalla olin niin puhki ja väsynyt ja pahoinvoiva...
Kerroin heti maanantaina pomolle raskaudesta, ja turhaan jännitin. Iloisena on onniteltiin ja vieläkin kun hän puhui asiasta, sanoi onnellinen tapahtuma edessä :) Työkavereiden tuki vaan on minulle todella tärkeää...
Tiistaina menen ultraan illalla. Olin jo aiemmin silloin useampi viikko sitten, ja sydän löi joten ei kauheasti jännitä. Odotan vaan innolla, ja toivon ettei ole mitään niskaturvotuksia tai muita...
Vatsa kasvaa ja nyt painoa tullut n2kg alusta lähtien. Miten muilla? - Helimamma14
sininen83 kirjoitti:
Nyt menossa rv 10 4 ja olo alkaa olla jo normaali :D Olen ollut tämän viikon töissä, ja jaksanut oikein hyvin. Iltaisin olen mennyt hieman aiemmin nukkumaan, mutta oikein pelkäsin töiden alkua kun lomalla olin niin puhki ja väsynyt ja pahoinvoiva...
Kerroin heti maanantaina pomolle raskaudesta, ja turhaan jännitin. Iloisena on onniteltiin ja vieläkin kun hän puhui asiasta, sanoi onnellinen tapahtuma edessä :) Työkavereiden tuki vaan on minulle todella tärkeää...
Tiistaina menen ultraan illalla. Olin jo aiemmin silloin useampi viikko sitten, ja sydän löi joten ei kauheasti jännitä. Odotan vaan innolla, ja toivon ettei ole mitään niskaturvotuksia tai muita...
Vatsa kasvaa ja nyt painoa tullut n2kg alusta lähtien. Miten muilla?Mamski87: täällä asutaan kanssa keski-uudellamaalla ja johan oltiin hyvinkäällekin menossa synnyttää samaan aikaan :) itse olen -84 syntynyt. Asutteko hyvinkäällä vai jossain muualla päin?
Mulla on tullu nyt painoa 1kg, ekassa synnytyksessä tuli 11-12kg yhteensä ja toivon ettei se tällä kertaa ainakaan ylittyisi. Maha alkaa jo pikkuhiljaa näkyä mutta ei se vielä kyllä raskausmahalta näytä...pikemminkin siltä että on tullu koko kesä grillailtua ja istuttua terassilla :)
- Mamski87
Asutaan Järvenpäässä, et ei kovin pitkä matka hyvinkäälle sit, puolisen tuntia menee autolla. :) Hyvinkäälle muuttoa ollaan kyllä halvempien vuokrien perässä mietitty, mutta katsoo nyt miten käy.
Mulle on tullut aika runsaasti painoa, en oo nyt pariin viikkoon käynyt vaa'alla. Maha on kyllä jo pumpsahtanut ulospäin, että tuntuu ihan kunnon mahalta varsinkin iltaturvotuksen kanssa.
Oltiin miehen kanssa tänään viettämässä iltaa miehen veljellä, ja siellä oli hirveä määrä "vanhoja" vauvanvaatteita jätesäkeissä, ja antoi mun sit kaivella vähän aikaa yhtä, niin onnistuin jo hamstraamaan meille muutamia unisex-vaatteita sieltä, yhdet pienet "talvikengät" (kangaspohjaiset, kun ei sen kokoinen mitään kävele) ja bodyjä yms. Siellä on kuulemma kestovaippojakin jossain röykkiöiden alla. Meinasin seota. Muuton alta kuulemma piakkoin muuten lentäisi johonkin roskiin/kierrätykseen tms. Eli sen takia näin pian jo niitä muutamia hamstrasin, vaikken muuten ottaisi näin alkuvaiheessa vielä.- Helmimamma14
No ettepä sit meistä kauheen kaukana asu, me asutaan meinaan keravalla ja olen järvenpäässä töissä...tai siis nythän olen esikoisen kanssa kotona mutta muuten :)
Meillä on kaikki valmiina esikoiselta paitsi jos tulee poika...todella vähän on vaatteita mitä sopis pojallekin joten jos vaan rakenneultrassa selviää sukupuoli niin halutaan kyllä tietää. Huomenna pitäisi mennä sokerirasitukseen ja viikon päästä olis sit eka neuvolalääkäri.
- Mamski87
No sepäs hassua! Mä olen nimittäin töissä Keravalla (vielä syyskuun loppuun asti). :D
Mulla taas on sokerirasitus keskiviikkona, huomenna saan tietää josko pääsisin takaisin töihin tän jalan kanssa. :)- Helmimamma14
No kylläpäs on taas maailma pieni :)
Täällä istutaan terkkarissa nyt "nauttimassa" sokerilitkusta ja piikityksestä....tää se vaan on aina yhtä mukavaa.
Huomenna alkaa rv15, joko muut on tunteneet pikkusen liikkeitä? Eilen taas tunsin kun olin makuuasennossa, vaikka erittäin hentojahan ne vielä on...mutta oli aivan ihana tunne. Innolla odotan että ne tuntuisi vatsan päältäkin niin saisi mieskin osallistua mun intoiluihin :)
- Mamski87
Hyhhyh, mulla on se edessä ylihuomenna, älä muistuta! :P
Mä olen tuntenut sellaisen tökkäyksen, niinkuin joku sormella sisältäpäin olisi kevyesti tökännyt, ja luulen että se oli potku. Koskaan ei oo ainakaan ennen suolen toiminta siltä tuntunut, joten ei oo oikeen muuta mahdollisuutta. Ei tässä enää montaa viikkoa tarvii odotella kun alkaa tuntua (ja varmaan näkyä) jo miehellekin. :) Mulla on 14 2 tänään. (Muistaakseni.)
Mä mietin et miten pystyisi vaihtamaan yhteystietoja ilman että tulee ylimääräisiä yhteenottoja joltain ulkopuolisilta. Varmaan pitää rekisteröityä ja lähetellä jonkin aikaa myös privaviestejä ja tutustua sitäkin kautta. :)- Helmimamma14
Joo, ei ollu kauheen nannaa se sokeri mehu...onnea vaan keskiviikon koetukselle :) mä mietin ite ihan samaa et miten sais helposti vaihdettuu yhteystiedot. Huomenna olen tulossa järvenpäähän kun pitäisi käydä töihin kertomassa pomolle etten tulekkaan vähään aikaan takasin.
Ens viikolla olis eka neuvolalääkäri käynti ja jännittää jo sekin etukäteen. Kuulee taas pikkusen sydänäänet ja pääsee (joutuu) vaalle :)
- Mamski87
Mä taas tuun torstaina Keravalle töihin pitkän sairasloman jälkeen. :D
Ensi viikolla mulla on toka (virallinen) neuvola, mulla oli vuotojen takia ylimääräinen käynti yhdessä välissä, mut kaikki oli sillon ok.
Ja kouluunkin pitäis yrittää vääntäytyä tällä viikolla ennen töitä, huh. Koko kesän oon ollu tekemättä mitään ja nyt yhtäkkiä puskee sit kaikki päälle. - m-pyy
Täällä entinen Helmimamma14, oon nyt rekisteröitynyt uudella nimellä mutta luultavasti tuun täällä käyttämään kumpaakin nimimerkkiä riippuen millä vempaimella täällä netissä pyörin :)
Mamski87: ilmoittele kun oot rekisteröityny niin vaihdetaan yhteystiedot.
Onko täällä muilla tullut vielä tyttö/poika "oireita"? Mä en tiiä paljon niihin on uskomista et kait se on ihan fifty-fifty kumpi sieltä pukkaa tulemaan...mutta mulla taas naama kukkii ihan urakalla niin kuin ensimmäisessä raskaudessa ja mietinkin josko siellä toinen tytöntyllerö olisi. - chordette
Noniin, nyt olen rekisteröitynyt sitten itsekin. :) Mamski87 siis tässä.
Mä en oireista voi oikein sanoa suuntaan enkä toiseen, mutta olo on että tyttö olisi tulossa. Ihan alusta asti on ollut sellainen olo, mutta eihän sitä voi tietää varmaksi ennen kuin vauva on sylissä. :) Ja tyttöjä tässä huushollissa tarvittaisiinkin, kun on 3 poikakissaa, minä ja mies! Tulee ihan alakynteen jäänyt olo. - monen äityliini
Täällä nyt viikkoja kasassa 12
- sininen83
Olin tiistaina np-ultrassa. Antoivat mulle turhan aikasen ajan... Viikkoja lääkäri epäili olevan saman verran, kuin varhaisraskauden ultraajakin, eli vajaan viikon vähemmän kuin menkoista laskettuna. Aika oli muutenkin annettu mulle just tasan kun oli rv 11. Vaavia oli tosin ihana nähdä, mutta silti itselle jäi vähän sellainen outo olo, kun joudun menemään kolmen viikon päästä kontrolliultraan napanuoran ja vatsanpeitteiden takia... Niiden pitäisi kehittyä muistaakseni viikolla 10 tai 11...
Täällä meillä käydään ultrassa yksityisellä gyneasemalla, jonka kunta maksaa. Lääkäri oli erittäin ihana, ja hän sanoi että sikiö on vielä niin pieni eikä ole kehittynyt tarpeeksi kun viikkoja olikin vähemmän. Silti itseä vähän tuo kaivertaa, että kai se sitten kehittyy? :(
Ja sikiöseula otettiin tietty myös. Parisen päivää pitäisi mennä tuloksissa. Eka raskaus meni hyvin, ja uskon että jos olisin tälläkin kertaa ollut ihan vaan sairaalan polilla ultrassa he olisivat vaan sanoneet, että eiköhän se ensi kertaan mennessä kehity ja jättänyt asian siihen. Tuntuu että tuolla lääkärissä oltiin paljon tarkempia. Toisaalta sehän on todella hyvä juttu. - liian varhaista vain
sininen83 kirjoitti:
Olin tiistaina np-ultrassa. Antoivat mulle turhan aikasen ajan... Viikkoja lääkäri epäili olevan saman verran, kuin varhaisraskauden ultraajakin, eli vajaan viikon vähemmän kuin menkoista laskettuna. Aika oli muutenkin annettu mulle just tasan kun oli rv 11. Vaavia oli tosin ihana nähdä, mutta silti itselle jäi vähän sellainen outo olo, kun joudun menemään kolmen viikon päästä kontrolliultraan napanuoran ja vatsanpeitteiden takia... Niiden pitäisi kehittyä muistaakseni viikolla 10 tai 11...
Täällä meillä käydään ultrassa yksityisellä gyneasemalla, jonka kunta maksaa. Lääkäri oli erittäin ihana, ja hän sanoi että sikiö on vielä niin pieni eikä ole kehittynyt tarpeeksi kun viikkoja olikin vähemmän. Silti itseä vähän tuo kaivertaa, että kai se sitten kehittyy? :(
Ja sikiöseula otettiin tietty myös. Parisen päivää pitäisi mennä tuloksissa. Eka raskaus meni hyvin, ja uskon että jos olisin tälläkin kertaa ollut ihan vaan sairaalan polilla ultrassa he olisivat vaan sanoneet, että eiköhän se ensi kertaan mennessä kehity ja jättänyt asian siihen. Tuntuu että tuolla lääkärissä oltiin paljon tarkempia. Toisaalta sehän on todella hyvä juttu.Siis lääkärihän ei voi tehdä kaikkia nt-ultraan kuuluvia tutkimuksia ja tarkistaa kaikkea tarvittavaa, jos menossa on liian varhainen raskausviikko. Sen takia sinulla on se kontrolliultra, että ne loputkin asiat voidaan tarkistaa, eikä sen takia, että lääkäri voisi tarkistaa, onko sikiö "kehittynyt". Tietyt asiat näkyvät vasta tietyillä viikoilla, sen takia nt-ultraankin on määrätty ne tietyt viikot, jolloin sen voi tehdä. Taatusti polillakaan ei olisi sanottu, että "eiköhän se kehity", vaan olisi annettu uusi ultrausaika, koska ei ultraa voi kunnolla tehdä liian aikaisin. Ole siis ihan huoleti, jokaiselle, jolla on liian varhaiset viikot, annetaan se kontrolliultra-aika.
- Helmimamma14
sininen83 kirjoitti:
Ja sikiöseula otettiin tietty myös. Parisen päivää pitäisi mennä tuloksissa. Eka raskaus meni hyvin, ja uskon että jos olisin tälläkin kertaa ollut ihan vaan sairaalan polilla ultrassa he olisivat vaan sanoneet, että eiköhän se ensi kertaan mennessä kehity ja jättänyt asian siihen. Tuntuu että tuolla lääkärissä oltiin paljon tarkempia. Toisaalta sehän on todella hyvä juttu.Sininen83: onhan se todella hyvä että pääset uudestaan käymään siellä ja tutkivat sitten kunnolla, vaikka ihan varmasti nyt saa taas jännittää sinne asti. Olisihan ne varmaan sanoneet jos siellä jotain hälyttävää olisi näkynyt viikkoihin nähden.
Mulla olis viikon päästä eka lääkäri ja jännittää jo valmiiks. Pääsee kuulee miten sokereiden kanssa kävi...vaikka olen kyllä melkein 100% varma että raskausajandiabetes olis taas tässäkin raskaudessa. Valmiiks kyllä jo ärsyttää se lääkäri, kun se ei ole kauheen mukava, mut kai sen seuraa pari kertaa kestää ja pääseepähän kuulemaan taas pikkusen sydän äänet niin se pelastaa koko reissun :)
- niiskupiisku
Heippa! Minä puskeudun tänne helmimammojen sekaan, oma LA:ni on 17.1 eli viikkoja on nyt kasassa 17 4. En ainakaan löytänyt täältä tammikuun väkeä, jos sellainen keskustelu on pyörinyt, niin infotkaapas minulle :)
Tämä on toinen raskauteni. Edellinen raskaus jouduttiin keskeyttämään viime marraskuussa. Nyt siis jännitetään tosissaan, että saadaanko me vihdoin elävä, terve vauva tammikuussa, toivottavasti. Rakenne-uä on syyskuun alussa. Tähän saakka kaikki on mennyt hyvin ja luulen tuntevani jo pieniä töytäisyjä alavatsalla. Pahin oire tällä hetkellä on ajoittainen närästys. Rennietä olen siihen vaivaan popsinut.
Itsellä ei ole tyttö/poika -oireita. Edellisessä ja tässä raskaudessa finnejä tuli naamaan ihan älyttömästi ja odotin ensimmäisessä raskaudessa poikaa. Nyt oli alussa ihan kamala pahoinvointi, jota taas ei ollut edellis kerralla. Seuraavaa neuvolaa odotan. Minusta on kiva sykkeiden perusteella arvuutella, että kumpiko sieltä olisi tulossa, vaikka eihän niihinkään ole täysin uskominen. Mutta eihän meillä ole enää montaa viikkoa, kun todennäköisesti sukupuoli selviää.
Saa nähdä saadaanko pidettyä se salassa :)- Helmimamma14
Tervetuloa joukkoon iloiseen ja kiva saada lisää odottajia ja keskustelijoita tänne :) toivotaan että tällä kertaa kaikki menee hyvin.
Mulla on huomenna neuvolalääkäri ja odotan innolla sydänääniä. Tänään alkoi rv16. Tällähetkellä tuntuu että "kaikki" oireet on kadonnot...jos ei lasketa tätä jatkuvaa nuhaa ja iskiaskipua.
Tänään pitäisi mennä työpaikalle viemään pullakahvit pikkutulokkaan johdosta.
Mitä muille odottajille kuuluu ja miten olette voineet? :) koitan täällä pitää keskustelua yllä :)
- Khadeija
Täällä yksi jolla LA 7.2.14. Asuinpaikkana Keski-Pohjanmaa. Onko ketään muita samalta suunnalta, vai onko kaikki jostain etelä-suomesta?
- MörGe.
Itse olen Pohjois-Suomesta, enkä tarkota sillä mitään Oulua ;P
Mullakaan ei ole juuri mitään oireita enää, ehkä jotku liitos- tms. kivut alkaa muistuttaa olostaan, tai sitten ne on ed. raskaudessa tulleet suonikohjut... Nyt siis rv 15 3, eli jos oireiden eroavaisuuksiin on uskominen, niin pitäis tulla poika :) - pelokas2
Täällä myös helmimamma, la 23.2. oli eka ultra 10 4 ja totesi että liian varhaista nt-ultraan joten tässä sitä odotetaan taas sekavan jännityksen keskellä kun on seuraava ultra ja toivottavasti nähdään sydämen syke taas. ollut pientä ummetusta heti pari päivää ed. ultran jälkeen josta pientä pyyhintä vuotoa tuli yksi ilta ja seur. aamu, sitten myös niin ikään jotain mahakramppeja en tiedä oliko supistuksia vai mitä kun eka raskaus mulla on, mutta aiheutti pelkoa ja nyt saan jännittää tätä tulevaa ultraa että onko niitä sydänääniä enää, muuten mennyt raskaus nyt ihan hyvin sen ultran jälkeen näitä ongelmia lukuunottamatta. alkuraskaus oli vaikea, oli rusehtavaa vuotoa pari viikkoa joka onneksi loppui... ja ollut virtsaumpi yms. vaivoja, koko ajan saa juosta vessassa, yölläkin, nyt kun olo sitten on helpottanut niin alkaa epäillä onko kaikki sittenkään hyvin vai mitä tämä tasainen olo meinaa...
Toivotaan että kaikki on hyvin, minä ja mies odotetaan tosi innokkaasti tulokasta ja en voi kuvitella miten surullista olisi kuulla että lapsi ei ole enää elossa, olen yrittänyt siihenkin valmistautua enkä uskalla vielä ainakaan hirveesti iloita ennen kuin tietää... kenellekään muulle emme ole kertoneet asiasta, vain pomolleni, mutta jotkut on jo kyselleet että olenko raskaana, kun maha alkanut näkymään, johon sanonut vain että olen vain syönyt paljon - Vimmu
Heippa taas kaikille! Tänään menossa 13 1. Nt-ultra ollut viikko sitten ja siellä kaikki paremmin kuin hyvin. Ihana nähdä pikkuinen ja kiva nähdä kun jo liikkui ja sykekin kuultiin miehen kanssa :) Tänään oli toinen neuvolakäynti, jossa myös kaikki kunnossa ja sykkeet kuultiin jälleen. Oireita tällä hetkellä: päänsärkyä lähes päivittäin, väsymystä, nännit olleet arat alusta lähtien.. Siinä ehkä suurimmat. Eli tänne kuuluu kaikin puolin hyvää ja tässä odotellaan jo rakenneultraa, joka on siis vasta lokakuun alussa :) Vatsa on lähinnä nykyisin turvonnut, en sanoisi vielä vauvamahaksi.
- sininen83
Sikiöseulonnan tuloksia soitettiin, 1/117. Eli mahdollisuus istukka- tai lapsivesinäytteeseen. Miehen kanssa ollaan sitä mieltä, että katsotaan mitä ultrassa sanotaan/näkyy. Viimeksi oli niskaturvotusta 1,9mm ja vahva nenäluu. Jos kaikki näyttää hyvältä, en ota keskenmenon riskiä. Ollaan menossa 4d:en kuitenkin ja varmaan nyt sitten eri lääkäriasemalle, että saadaan vielä varmempi olo kun eri lääkäri katsoo. Ja sen lapsivesipunktionhan voi tehdä vielä rakenneultran aikaankin. Että jos jotain jossain on, niin osaavat sitten synnytyksessä varautua. Itkin koko edellisillan ja sain kyllä taas kauhean ahdistuksen, vaikka läkäri sanoikin että yli 99%:n mahdollisuus, että lapsi on terve. Ja tähän voi vaikuttaa liian aikaisilla viikoilla otettu niskaturvotus. Mikäköhän esikoisellani tuo luku olisi ollut? Silloin noita ei vielä otettu. Toivotaan vaan, että niskaturvotusta ei ole tullut. Jos on laskenut, niin pyydän häntä laskemaan tuon luvun minulle uudelleen ihan oman mielenrauhan vuoksi.
Nyt on mieli jo parempi, mutta tuo ultra kyllä pelottaa enemmänkin kuin innoissaan odottaisin... Jos olisin tiennyt näistä seuloista enemmän (mulle vaan sanottiin, että oletko kuullut ja vastasin että en, ja otetaan verikoe), en tiedä olisinko halunnut mennä. Ennenkin ultra on ollut riittävä... Jos pätevältä lääkäriltä jää joku asia huomaamatta, tai reisiluusta lähtien kaikki on kunnossa ja silti tulee kehitysvammainen lapsi, se on arpapeliä. Eikä ne verikokeetkaan ole 100%:ia. Kauheaa ahdistusta vaan aiheuttaa, vaikka en uskokaan minkään olevan pielessä. - niiskupiisku
sininen83 kirjoitti:
Sikiöseulonnan tuloksia soitettiin, 1/117. Eli mahdollisuus istukka- tai lapsivesinäytteeseen. Miehen kanssa ollaan sitä mieltä, että katsotaan mitä ultrassa sanotaan/näkyy. Viimeksi oli niskaturvotusta 1,9mm ja vahva nenäluu. Jos kaikki näyttää hyvältä, en ota keskenmenon riskiä. Ollaan menossa 4d:en kuitenkin ja varmaan nyt sitten eri lääkäriasemalle, että saadaan vielä varmempi olo kun eri lääkäri katsoo. Ja sen lapsivesipunktionhan voi tehdä vielä rakenneultran aikaankin. Että jos jotain jossain on, niin osaavat sitten synnytyksessä varautua. Itkin koko edellisillan ja sain kyllä taas kauhean ahdistuksen, vaikka läkäri sanoikin että yli 99%:n mahdollisuus, että lapsi on terve. Ja tähän voi vaikuttaa liian aikaisilla viikoilla otettu niskaturvotus. Mikäköhän esikoisellani tuo luku olisi ollut? Silloin noita ei vielä otettu. Toivotaan vaan, että niskaturvotusta ei ole tullut. Jos on laskenut, niin pyydän häntä laskemaan tuon luvun minulle uudelleen ihan oman mielenrauhan vuoksi.
Nyt on mieli jo parempi, mutta tuo ultra kyllä pelottaa enemmänkin kuin innoissaan odottaisin... Jos olisin tiennyt näistä seuloista enemmän (mulle vaan sanottiin, että oletko kuullut ja vastasin että en, ja otetaan verikoe), en tiedä olisinko halunnut mennä. Ennenkin ultra on ollut riittävä... Jos pätevältä lääkäriltä jää joku asia huomaamatta, tai reisiluusta lähtien kaikki on kunnossa ja silti tulee kehitysvammainen lapsi, se on arpapeliä. Eikä ne verikokeetkaan ole 100%:ia. Kauheaa ahdistusta vaan aiheuttaa, vaikka en uskokaan minkään olevan pielessä.Tiedän niin tuon ahdistuksen tunteen, kun jotain "poikkeavaa" tulee matkaan. Koita nyt olla mahdollisimman rauhallisin mielin seuraavaan ultraan. Ja jos 4d:n meette, saatte varmasti tarkempaa tietoa sikiöstä. Noihin seulontoihinhan ei voi voi tosiaan satalasissa luottaa, mutta kyllähän ne tiettyä suuntaa aina antaa. Nyt vain rauhassa ja muista että lapsivesi- ja istukkapunktion keskenmenon riski on kuitenkin todella pieni.
Minun viime raskaudessa kaikki oli hyvin kunnes oltiin viikoilla 20 ja ultralöydökset olikin mitä sattuun. Sellaisia asioita, mitä noissa seuloissa ei olisi edes voinut löytää. Nyt muuten hoksasin, että enpäs olekaan saanut tämän raskauden riskilukua :I No, ensi viikolla on neuvola, täytyy kysyä mihin se on jäänyt.
Nyt vain reippain mielin siellä! Jos omatunne on, että mikään ei ole pielessä - luota siihen! Tsemppiä!
- Helmikuiset
Joku puhui jossain keskustelussa, että ois jo tarve äitiysvaatteille (jos nyt muistan keskusteluforumin oikein). Tällä fb-sivulla ois arvonta, josta vois voittaa äitiysvaatepaketin: https://www.facebook.com/Mammalaaksontarinoita
- Helmimamma
Tänään oli nyt sit viimein se neuvolalääkäri. Sokereitahan sitä pitää alkaa mittailee, mutta eipä se yllärinä tullut. Mut se että painoa on tullu jo 5kg oli aikamoinen shokki! Sanohan se että toisessa raskaudessa voi tulla helpommin mut en ois kyllä uskonu että noin paljoa. Kai se on vaan enemmän vahittava mitä suusta menee sisään. Muuten oli kaikki hyvin ja oli ihana nähdä ja kuulla taas pikkuinen.
- Khadeija
Täällä rv 15 0, mitään oireita ei enää ole, ja itse asiassa kohdun kasvukipuja ei ole ollut missään vaiheessa :)
Mullahan oli kkm 02/14 ja siloin oli öisin tosi pahoja mahakipuja, luulin kasvukivuiksi mutta tais liittyä keskenmenoon :(
Eipä tänne sen kummempia. Paino on noussu täälläki varmaan liikaa, ja eiköhän munkin pidä tohon sokerirasitukseen mennä kun ikää on jo yli 30 kuitenkin...- sininen83
Rv 12 5. Jos vauva on sen viitisen päivää nuorempi, niin onko mulla silti menossa nämä viikot vai pitäisikö sanoa tasan 12? Ja jos luen vauvan kehityksestä raskausviikkojen mukaan, niin senhän luen tietenkin vauvan iän mukaan...?
Ens viikolla ois neuvola. Nyt vasta tapaan tämän ihmisen, joka on "neuvolatätini" loppu raskauden ajan. Viimeksi nainen oli juuri jäämässä pois... Oli vähän tyhmä fiilis mennä yhdeksi kerraksi puhumaan eri ihmiselle ja taas nyt toiselle.
Olo alkaa olla aikasta hyvä. Rinnat aika arat ja tällä viikolla on ollut noita kasvukipuja jonkun verran. Reilu viikko, niin pääsen sinne kontrolliultraan... Sitä odotellessa. - Helmimamma
sininen83 kirjoitti:
Rv 12 5. Jos vauva on sen viitisen päivää nuorempi, niin onko mulla silti menossa nämä viikot vai pitäisikö sanoa tasan 12? Ja jos luen vauvan kehityksestä raskausviikkojen mukaan, niin senhän luen tietenkin vauvan iän mukaan...?
Ens viikolla ois neuvola. Nyt vasta tapaan tämän ihmisen, joka on "neuvolatätini" loppu raskauden ajan. Viimeksi nainen oli juuri jäämässä pois... Oli vähän tyhmä fiilis mennä yhdeksi kerraksi puhumaan eri ihmiselle ja taas nyt toiselle.
Olo alkaa olla aikasta hyvä. Rinnat aika arat ja tällä viikolla on ollut noita kasvukipuja jonkun verran. Reilu viikko, niin pääsen sinne kontrolliultraan... Sitä odotellessa.Onpas täällä hiljaiista menoa :) itse olin viikon mökillä perheen kanssa rentoutumassa ja tuli kyllä ihan tarpeen. Ekana päivänä alkoi vuotaa kirkasta verta kun kävin vessassa mutta se loppui siihen kertaan. Liikkeet kuitenkin tuntui normaalisti niin en sen enempää huolestunut. Huomenna alkaa rv18, aika menee kauhean nopeasti.
Sininen83: 12 0 ja 12 5 tarkoittavat molemmat rv13 :) - Diiva83
Helmimamma kirjoitti:
Onpas täällä hiljaiista menoa :) itse olin viikon mökillä perheen kanssa rentoutumassa ja tuli kyllä ihan tarpeen. Ekana päivänä alkoi vuotaa kirkasta verta kun kävin vessassa mutta se loppui siihen kertaan. Liikkeet kuitenkin tuntui normaalisti niin en sen enempää huolestunut. Huomenna alkaa rv18, aika menee kauhean nopeasti.
Sininen83: 12 0 ja 12 5 tarkoittavat molemmat rv13 :)Hiljaista on joo. Huomenna rv 18 jo puolivälissä :) liikkeitä ei oo vielä tuntunut, mutta sykkeet löytyy dopplerilla. Pahoinvointia on yhä jonkin verran. Onkos täällä ketään pk-seudulta?
- mammatre
Heissan vaan. Täällä neljäs lapsi tulossa ja viikkoja 16 3 nyt. Maha on aika hillitön viikkoihin nähden..edellisissä raskauksissa ollut tämän kokonen vasta viikoilla 24! Kiloja tullut 5. Hyvin jännää aikaa, koska edellisestä raskaudesta aikaa jo yli 10 vuotta :) Muuten kaikki menee hyvin, mutta hengästyn tosi herkästi..ei kiva. Hb oli lääkärikäynnillä 93 :/ ei ihme et on vähän väsyttänyt.
- sininen83
Olin eilen vatsanpeitteiden takia kontrolliultrassa, ja kaikki oli kehittynyt kuten pitikin. Lääkäri ei pitänyt mitenkään ihmeellisenä, ettei haluta mennä siihen lapsivesipunktioon, vaan sovittiin että jos tarvetta esiintyy sen voi tehdä vielä yli rv 30. Ja riskikin sitten pienenee. Riskiluku kuitenkin olli 1/117, niin ultrassa kävi vastaavan hoitajan lisäksi lääkäri katsomassa vauvan sydäntä yms. Kaikki näytti oikein hyvältä, eikä missään näkynyt mitään poikkeavaa. Sama lääkäri lupasi tehdä minulle myös rakenneultran, koska normaalisti tuolla asemalla sen tekisi vastaava hoitaja.
Ostin muuten tänään ekat mammafarkut :D Vatsani jo sen kokoinen, että ei voi olla huomaatta että olen raskaana. Enää ei näytä vaan muutamalta tulleelta kesäkilolta ;D
- mamma2014
Hei! Minulla on laskettuaika tammikuun lopulla. Tänään viikkoja tasan 19. Rakenne ultra olisi tänään. Jännittää niin pirusti. Viikko sitten kuului sydänäänet mutta pari keskenmenoa kokeneena epävarmuus vaivaa varmaan loppuun asti. Minulla on ollut aivan oireeton raskaus tähän asti. Ei edes näy mihinkään vielä. Tosin elopainoa on parkyt kiloa ylimääräistä. =)
- Helmimamma
Täällä asutaan pk seudulla ja tarkoitus Hyvinkäällä synnyttää :)
Oma maha kanssanäyttää jo siltä että olisi pallon nielaissut ja koitan vielä vähän löysillä vaatteilla peitellä kun ei vielä olla kaikille kavereille kerrottu. Jos sitten rakenneultran jälkeen alkaisi kunnolla jakamaan tätä ilouutista :) meillä se on vasta 20 1 joten reilu pari viikkoa pitäisi vielä malttaa odottaa. Mistä olette hankkineet mammahousunne? Tuntuu että h&m on ainoa mistä saa kohtuuhintaisia tai ylipäätänsä muutenkaan noita äitiysvaatteita. Ekassa raskaudessa meni aika hyvin normaalipaidat loppuun asti mutta tyttö syntyi silloin kesällä että ihan perustoppeja vaan venyttelin :) nyt ois kuitenkin hankittava housuja ja takki jne...
Onnea Mamma2014 rakenneultraan ja tule tänne sitten kertomaan miten siellä meni :)
- mamma2014
Joo, rakenneultra meni oikein hyväst, tosin parin viikon päästä uus aika, kunhan vähän kasvaa. Sukupuolen uskalsi jo kätilö veikata. Taas on helpompi hengittää. Minulla on ns. riskiraskaus , se hyvä puoli on , että pääsee ultraan kerran kuussa.
- sininen83
Viime yönä alkoi kauhea päänsärky ja sitten yön aikana tuli pahaolokin. Aamu alkoi oksentamalla :/ Olin koko aamun töissä kahden vaiheilla lähdenkö kotiin, mutta sitten olo helppas. Olen huomannut, että stressaantuneena voi alkaa toi päänsärky ja sit ei saa nukuttua ja tosi väsyneenä tulee aina paholo... Nyt menossa rv 15 1 :) Kasvukipujakin on, ja liikkumista täytyy vähän hidastaa. Liikkeitä olen koittanut kuulostella, ja joskus iltaisin kun menen nukkumaan tuntuu ihan sellaista pientä jännää kuplintaa, mutta se voi olla ilmaakin. Olen siis uudelleensynnyttäjä. Mites muut, tunnetteko jo pikkuisen liikeitä?
- Helmimamma
sininen83 kirjoitti:
Viime yönä alkoi kauhea päänsärky ja sitten yön aikana tuli pahaolokin. Aamu alkoi oksentamalla :/ Olin koko aamun töissä kahden vaiheilla lähdenkö kotiin, mutta sitten olo helppas. Olen huomannut, että stressaantuneena voi alkaa toi päänsärky ja sit ei saa nukuttua ja tosi väsyneenä tulee aina paholo... Nyt menossa rv 15 1 :) Kasvukipujakin on, ja liikkumista täytyy vähän hidastaa. Liikkeitä olen koittanut kuulostella, ja joskus iltaisin kun menen nukkumaan tuntuu ihan sellaista pientä jännää kuplintaa, mutta se voi olla ilmaakin. Olen siis uudelleensynnyttäjä. Mites muut, tunnetteko jo pikkuisen liikeitä?
Eilen tunsin ekan kerran vatsan päältä liikket :) mutta siis täällä menossa jo rv19 ja toista odotan. Mutta kyllä on jo selvät liikkeet havaittavissa. Odotan innolla että mieskin pääsee ne tuntemaan.
Sininen83: toivottavasti paha olosi ei kestä kauaa ja pääset kunnolla nauttimaan raskaudesta ja liikkeistä.
Täällä meidän keskustelussa on kyllä ihan kamalan hiljasta...missä kaikki helmikuun odottajat on ja mitä teille kuuluu? :)
- mammatre
Hei. Täälläkin tuntuu liikkeet hyvin..hentoina tietty :) mut jännää on se et niitä tuntuu yleensä alhaalla, mut välillä navan yläpuolella. Ois kiva tietää mitä se pieni siellä touhuaa :) Maha on mielestäni tosi iso..selvästi navan yläpuolella ja vyötärönympärys jo 90cm! Ennen raskautta 60cm..paino ei kuitenkaan ole noussut kun 5kg. Ehkä se tasaantuu vielä.. Parin viikon päästä ois rakenneultra :) eli viikkoja nyt 18.
- sininen83
No nyt ei tartte munkaan enää epäillä, että liikuskeleeko siellä vauva vai ilmaa :) Niin selkeetä pientä liikettä tuntunut jo muutaman päivän. Välillä kutittaa niin paljon, että on pakko raapia vaikka toinen sisäpuolella kutittelee :)
- sininen83
sininen83 kirjoitti:
No nyt ei tartte munkaan enää epäillä, että liikuskeleeko siellä vauva vai ilmaa :) Niin selkeetä pientä liikettä tuntunut jo muutaman päivän. Välillä kutittaa niin paljon, että on pakko raapia vaikka toinen sisäpuolella kutittelee :)
Tosta ihosta piti vielä kysyä, että onko muille tullut nyt enemmän finnejä? Leuka kukkii koko ajan. Vähintään yksi koko ajan...
- -Cherie-
Moikka pitkästä aikaa kaikki helmimammat! :)
Täällä elellään nyt 17. viikkoa. LA 19.2.
Liikkeitä en ole vielä tuntenut, toivottavasti mahdollisimman pian pääsen tuntemaan niitä. :)
sininen83: mulla ainaki on naama kukkinu finneistä, ihan tulleepi teinariajat mieleen. x) Mut jospa tämä tästä ei pahenis. Muita oireita on ollut päänsärky ja oksettava olo. Ennen oon juonut kahvia to-del-la paljon, nyt nipinnapin kupposen pystyy päivässä juomaan. Kahvi laukaisee huonon olon. Pikkasen on alkuajoista alkanut oireet helpottamaan, mutta edelleen niitä siis esiintyy.
Onkos täällä ketään Kemi-Tornio-Ylitornio alueelta? :) - vimmu
Heipparallaa! Täällä menossa rv 17 1 ja LA oli siis 17.2.
Olo on alkanut olla hieman parempi. Pahoinvoinnit loppuneet ja väsymys alkaa hiljalleen hellittää. Pientä väsymystä kuitenkin edelleen ja mielellään päikkärit töiden jälkeen aina otan. Painoa oman vaa'an mukaan tullut vähän yli 3kg.
Vatsa alkaa pikkasen jo näkyä.. tietysti tuntemattomat eivät vielä osaisi sanoa että raskaana ollaan :D Eli aika salassa asian on saanut vielä pidettyä. Tietysti kaikki lähiomaiset ja ystävät tietävät :)
Liikkua olen yrittänyt vähintään 5 krt/vko. Aina ei kuitenkaan onnistu.
MItes muiden odottajien voinnit?- Helmimamma
Mulla sama homma ton naaman kukinnan kanssa, leuassa ja otsassa finnejä ihan niinkuin ekassa raskaudessa. Onkohan taas kyse tytöstä ;) Jos hyvin käy niin viikon päästä selviää kun on rakenne ultra. Nyt mennään jo rv20. Ootteko muut jo miettinyt että haluatteko saada sukupuolen selville vai odotatteko yllätystä niin kauan kunnes syntyy?
- mammatre
Hei. Itselläni on naama kukkinut aina kun olen tyttöjä oottanut :) Poikaa oottaessa iho tosi hyvässä kunnossa..ja nyt on myös, ei näppylöitä laisinkaan. Rakenneultra parin viikon päästä ja meinaan kyl sukupuolen kysästä..sen verran kiinnostas tietää :)
- Mamma Espoosta
Heippa,
Itselläni laskettu aika 14.2 eli nyt on rv 18 menossa. Kiloja on tullut 6 tähän mennessä, mutta olin 48 kg alkuraskaudessa ja pituutta on 163 cm. Silti saisivat nämä kilojen kertymiset alkaa hiipumaan.. Toinen raskaus menossa ja nyt on aivan älytön makeanhimo, kun edellisessä raskaudessa teki mieli vain kaikkea suolaista. En kuitenkaan makealla ole noita kiloja kerryttänyt, vaan pahoinvoinnilla, johon olen joutunut syömään tasaisin väliajoin ja paljon. Lisäksi aloitin työt äitiysloman jälkeen, ja liikkuminen on valitettavasti tipahtanut todella alhaiselle tasolle flunssien takia. Lisäksi iltaisin ei malta enää jättää lasta jumpan tai lenkin takia. :( - mamma2014
Hei. Huomenna olisi se rakenneultran uusinta. jännittää niin pirusti. Viikkoja 21 ja missään tunnu vieläkään. Koko ajan saa kelata ,että onko vielä elossa kun ei mitään mekkiä anna. No, huomenna selviää.
- MörGe.
Hei vaan hei! Viimein tulin koneella nettiin, kun puhelin ei ole jostaki syystä antanu kommentoida tänne :)
Täälä menossa rv 21 ja liikkeet tuntunu vahvasti jo kolmisen viikkoa - mikä tuntuu ihmeelliseltä, koska muistelin että esikoiselta tuntu pitkään vain niitä "perhosen siipien hipasuja". Silloin oli kyllä äidillä enempi painoa ja etinen istukka ;)
Tämä raskaus ollu jokseenki oireeton, lukuunottamatta ahhh, ihanaa ummetusta ja nyt ilmenneitä liitos-mitälienee-kipuja varsinki jos vähänki enemmän touhuaa... ja puolitoistavuotiaan kanssahan saa touhuta! :D Ed. raskaudessa sain ilokseni myös suonikohjut, jotka jäi pysyviksi jalkoihin, mutta onneksi katosivat synnytyksen jälkeen alapäästä.... ovat vähän alkaneet nekin jo vaivaamaan.
Ja tässä vieläkin odottelen sitä "energistä keskiraskautta" ;)
Kyllä tämä raskaana oleminen on sitten hehkeää aikaa! Koitapa tässä nyt sitten pitää mieskin vielä jotenki tyytyväisenä yllämainituin oirein :D :D
No, kylläpä olen lennokkaalla tuulella. Johtunee viime yöstä, jonka vietin yskäisen esikoisen kanssa. (Miten SILLÄ kuitenkin riittää päivisinkin tuota energiaa???) :) - mammatre
Tänään oli neuvola..kun on ollut sellainen tunne et kohtu on jotenkin normaalia suurempi, niin sille tuli varmistus :) Viikkoja nyt 18 2 ja sf-mitta 19,5! Ultrassa kuitenkin katottu,et raskaus ei ole pidemmällä. Vauvalla oli kaikki hyvin ja sydän löi mukavaa vauhtia..eloisa kyllä on :) Sydänäänten kuuleminen tuntuu vaan aina niin ihanalta.
- Helmimamma
Meillä oli eilen rakenneultra ja saatiin myös sukupuoli selville...toista tyttöä täällä odotellaan
- Helmimamma
Helmimamma kirjoitti:
Meillä oli eilen rakenneultra ja saatiin myös sukupuoli selville...toista tyttöä täällä odotellaan
Täällä on kyllä todella hiljainen meno, missä kaikki helmimammat oikein on ja miten ootte voinut? Me oltiin eilen siellä 4D ultrassa ja nyt on mielikin rauhallisempi. Lääkäri sanoinettei pitäisi olla huolissaan ja kyllähän tilannetta tarkkaillaan koko loppuraskauden ajan. Neuvola oli myös pari päivää sitten ja sielläkin oli kaikki kunnossa paitsi että painoa tullut jo 8kg!!! Sanoi että on vielä normaalia ja kun kyseessä toinen raskaus niin kertyy helpommin mutta silti olin kyllä järkyttynyt. Tänään menossa 22 2 ja vointi muuten hyvä, mutta kauhea väsymys kun esikoinen valvottaa jo toista viikkoa.
- -Cherie-
Miekin oon kovasti kaipaillut aktiivisempaa keskustelua tänne. :)
Miten helmimammat jakselee, onko kaikki mennyt hyvin?
Mulla nyt menossa 20 1. Eilen ehkä tunsin ensimmäiset liikkeet? Esikoinen tosiaan tulossa, ni en osaa vielä oikein "kuunnella" liikkeitä.
Viikon päästä ois rakenneultra, jänskättää jo kovasti! Aiemmin aattelin, että haluisin tietää kumpi sieltä on tulossa, mutta nyt oon tullut toisiin ajatuksiin. Taijjamme miehen kanssa jännittää loppuun asti sukupuolta. :) Kuhan kaikki ois vaan muuten hyvin!
Kivvaa torstaita ja loppuviikkoa kaikille. - vimmu
Heippa pitkästä aikaa! Täällä menossa rv 20 5 ja hyvin on mielestäni tähän asti mennyt :) Rakenneultra oli tällä viikolla ja tyttöä siellä epäiltiin olevan. Itsekin aloin jo olemaan sillä kannalla, että tyttöhän siellä olisi :) Ultrassa kaikki hyvin. Muutoin olen liikkunut ja syönyt aivan tavallisesti. Liikkeitä olen tuntenut jo muutaman viikon ajan ja koko ajan vahvempina. Mieskin tunsi jo viikko sitten pienen potkun kättään vasten :) Supistuksia on alkanut tuntua ajoittain, ehkä joka toinen päivä. Ja se saattaa tulla joko liikkeessä tai ihan vaan levossa. Neuvolassa sanottiin, että harmittomia ovat, kun ovat kuvittomia. Ja minulla on vaan se epämukava tunne, kun kohtu menee kovaksi. Painoa on tullut n. 4kg ja masukin alkaa jo näkyä :) Mitenkäs muilla? Minkä verran on paino tullut?
- Tuleva äiti (HKI)
Kerronpa lyhyesti kuulumiset... Rakenneultra oli viime viikolla, kaikki oli hyvin ja tyttöä minullekin veikkailtiin. Minulla oli kyllä ollut jo jonkin aikaa "poikaolo", joten olin yllättynyt. :D Olen tässä oksennellut joka aamu tähän saakka, nyt olen vihdoin ollut pari päivää oksentamatta. Tietyt ruuat ällöttää vieläkin, kuten kermaiset kastikkeet ja keitot sekä kaloista lohi. Mutta mitään mielitekoja mulla ei ole. Johtuu varmaan siitä ja huonosta olosta, että paino on noussut vasta vajaan kilon lähtöpainosta... Nyt siis raskausviikolla 21.
- Helmimamma
No nythän niitä tyttöjä tuntuu olevan tulossa :)Tänään alko 23 0 ja liikkeet tuntunu jo monta viikkoa, mieskin tuntenut ne jo useaan kertaan. Kun istukka takana niin nyt on alkanut potkut myös näkymään vatsan päältä :) itse olen voinut ihan suht hyvin vaikka öisin joutuukin heräämään 4-6 kertaa vessaan kun pikkuinen potkii rakkoon, jospa se siitä kohta rauhottuu kun kohtu nousee ylemmäs. Itselläkin ollut noita supistuksia jo jonkun aikaan ja tulee kyllä miten sattuu mutta ovat kivuttomia. Sokerit pysynyt hyvinä mutta painoa tosiaan tullut jo sen 8kg, toivottavasti ei ainakaan yli 15kg nousisi. Oletteko jo päättäneet että otatteko äitiysavustuksen laatikkona vai rahana? Me otettiin rahana kun esikoiselta kaikki tallessa ja mitä niitä vaatteita katsoin niin en kyllä tykännyt yhtään.
- -Cherie-
Mie ainaki otan äitiyspakkauksen. :) Mun mielestä pakkauksessa oli ihan kivoja ja nättejä vaatteita. :) Huomenna rakenneultra ja kyllä jännittää...
kiva lukea näitä juttuja, niin paljon tulveia äitejä samoilla raskausviikoilla olevia. Itse 21 3 :)
- sininen83
Moikka pitkästä aikaa :) Parin päivän päästä rakenneultra ja silloin tasan rv 21. Jännittää ja pelottaa ja odotuttaa aivan sikana. Mulla siis tuo kohonnut riski siinä kromosomijutussa. Eikä mua edes se pelota, vaan että jos rakenteissa oliskin jotain niin pahasti vialla ettei ois mitään tehtävissä ja pitäis keskeyttää :(
- MörGe.
HEI VAAN HELMINAISET! :) Miten menee? Oli pikkusen kova homma löytää meijät täältä ;)
Täälä eilen alkanu rv 30 ja tuntuu todella kaukaselta ajatukselta, että parin kk päästä olis pieni, ihana vastasyntynyt taas sylissä! (la 1.2.) - vimmu
Heippa, täällä alkanut juuri rv 29 ja hullun nopeasti aika kyllä mennyt :) Olen voinut hyvin, mitään suurempia kiputiloja ja oireita ei ole. Ruskeaa tuhruvuotoa on tullut silloin tällöin koko raskauden ajan, joten sitä en enää säikähdä. Kaikki on tutkittu, vauva voi hyvin ja vuodon syytä tuskin koskaan saadaan selville. Kivuttomia supistuksia tulee päivittäin, mutta ne ei välttämättä liity mihinkään. Niitä saattaa tulla sekä liikkuessa, että vain rauhassa ollessa selinmakuulla. Mites muiden vointi?
Vauvan liikkeitä tunnen joka päivä :) Tuntuu, että on vielä PALJON hankitoja tekemättä, mutta vielä onneks kerkee! - neljäs mini-ihminen
Heiii!
Täällä mamma LA 10.2.14 ja vointi muuten hyvä,mutta turvotus on ihan hirveää.
Yritän juoda vettä jotta saisin nesteet liikkeelle,mutta tuntuu että mitä enemmän juo,sitä enemmän se myös näkyy. Aina ollut reisissä vähän enemmän muotoa , mutta mahassa ei ja nyt kun on mahaakin,niin näytän tasapaksulta pökkelöltä turvotuksen kera.
Liikkuminen on hankalaa huonojen polvien takia ja pidempien kävelyjen lopussa alkaa sattumaan niin lujaa,että pitää särkylääkkeisiin tukeutua. Ja en ole oikein ikinä ollut mikään lääkkeiden ystävä,niin liikkuminen on jäänyt vähemmälle.
Onko jotain vinkkejä tähän nesteiden poistoon. Uskaltaako sitä vihreää teetä juoda raskaana,kun olen kuullut että se laittaisi nesteet liikkumaan, kahvia en uskalla juoda kofeiinin takia. En myöskään kovin tulisia(hikoiluttavia) ruokia voi syödä tämän ju-ma-lat-to-man närästyksen takia.
Menenkö vain saunaa joka ilta hetkeksi vai pukeudunko fleecekerrastoon ja hikoilen. :)
Ei ole enään kauaa LA:aan,mutta jokainen päivä michelin-naisena on kamalaa. Painoa siis 90 , joten sekin jo näkyy,mutta kunhan tämän löllyvän heltan,naaman ja muut ruumiinostat saisi näyttämään muilta kuin tyynyiltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh942294Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1731876- 1791436
- 240882
- 62789
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11786- 66786
- 55692
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611