Outo pakko-oire..

Päässätapahtuu

Moi

Olen vajaa parikymppinen miespuolinen opiskelija. Mulla on jonkin aikaa ilmennyt tällaistä ihmeellistä pakko-oireilua, johon kaipaisin neuvoja.
Esimerkiksi, jos olen tehnyt jonkin arkiaskareen, niin sen jälkeen alan miettimään, että teinkö varmasti sen ja mun on varmistettava monta kertaa, että tein sen. Alan tuottamaan itselleni siis puolitahallani ajatuksia, joiden mukaan en välttämättä tehnyt juuri tekemää askaretta ja tämä alkaa ahdistaa. Mun on varmistettava monta kertaa, että olen tehnyt varmasti sen, jotta ahdistus laskee. Ja mua ärsyttää se kun mä tiedän että mä tein sen, mutta mua ahdistaa jos en tarkista. Mulla kuitenkaan ei ole pelkoa että jotain pahaa tapahtuu jos en tarkista. Mä en vaan tiedä mikä siinä ahdistaa, jos jätän asian tarkistamatta..
Oon huomannut sen, että mun pitää yrittää muistaa kaikki mitä päivän aikana teen, elikkäs jos teen asioita "automaattivaihteella" esim. keitän kahvia ajatuksissani ja menen käymään sen jälkeen, vaikka olohuoneessa niin alan miettimään, että laitoinko varmasti kahvin tippumaan. Mun siis pitäisi yrittää muistaa kaikki mitä teen, koska jos en muista kaikkea ja teen asioita "automaattisesti" ,koen että mulla on joku muistisairaus ja tällöin mulle tulee näitä "teinköhän mä sen asian nyt varmasti" -ajatuksia. Tajuan kuitenkin, että on normaalia, että tietyt toiminnot sujuvat kuin automaattisesti, jotta omaa keskittymistä voi suunnata muihin tärkeämpiin asioihin, mutta tää silti ahdistaa, jos en ole tapahtumassa täysin läsnä.
Mä oon pistänyt merkille, että luon itselleni tällaisia ahdistavia ajatuksia silloin kun mulla on kaikki hyvin, elikkä kun mulla ei ole mitään "oikeita stressitekijöitä" esim. koulu- tai työstressiä. Eli näitä ajatuksia esiintyy eniten silloin, kun olen pidemmillä lomilla.
Olen kyllä luonteeltani ujo ja aika epävarma, joten nää varmaan lisää altistusta tällaiseen ajatteluun.
Löytyykö apuja, neuvoja tai kohtalontovereita? :)

4

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjepjepjepjepjep

Pakko-oireita esiintyy eniten silloin kun ei ole muita ajatuksia päällä. Eli just lomalla ja vapaalla, kun ajatukset on vapaat kulkemaan miten vaan eikä tarvi miettiä mitään stressiä. En ole mikään asiantuntija, mutta itselläni todettiin pakko-neuroosi kolmisen vuotta sitten ja olen itse huomannut tämän.

• 19girl

Heippa!
      Kuulostaa todella tutulta.. Hyvä esimerkki itselläni jos lähden ulos, katson ensin kodin sisällä että avaimet ovat mukana. ja vielä ovensuussa ennenkuin laitan oven kiinni, vaikka muistan täydellisesti katsoneeni avaimia laukussani minuutti sitten.. Ja tuo automaattisesti toimiminen ja keskittyminen, mulla sitä tapahtuu allmost päivittäin. Esim melkein aina jos puhun ihmisille lähellä heitä, tuntuu että katsoisin kieroon tai jotain muuta todella työlästä enkä vain jaksa keskittyä ja käsitellä heidän sanomisiaan, tai sitten ne asiat mitä minulle sanotaan tulevat pienellä viiveellä, koska olen aina niin omissa ajatuksissani. Tää on todella hermoja raastavaa, toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiisi pian. Sinullakin vasta elämä edessä, bless! :-)

• 19girl

taas huomaa ajatuksenkulun! :E
      vielä sellasta että itselläni helpottaa vain positiiviset ajatukset, ja sen ajatuskierteen katkaiseminen aina kun tajuat. Mutta älä tee sitä virhettä että keskityt liikaa siihen lopettamiseen, siitäkin voi tulla ongelma.. Itsekin ujo ja hyvin epävarma, varmasti liittyy toisiinsa. Ota käyttöön vaikka joku päivittäinen mantra jossa keskityt hyviin puoliisi! :-)

• päässätapahtuu

Onpa helpottavaa huomata, että muillakin on samoja "oireita" :D
      Kiitos vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe