Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

AMK:n vai yliopiston pedagogiset opinnot

sekavaa9898

Olen KTM ja mietin opetusalaa joko lukiossa tai AMK:ssa. Jotta voin pätevöityä opettajaksi noihin molempiin (AMK:n ja lukioon) pitääkö minun lukea opettajan pedagogiset opinnot yliopistossa vai AMK:ssa? Jos luen vain AMK:ssa ne, pääsenkö myös lukiohin opettamaan vai kuinka sidottua tämä tutkinnon suorittamispaikka on käytännössä?

11

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oleeol

      Mulla on semmoinen kokemus, että kannattaa pelata varman päälle ja suorittaa ne yliopistossa. Vaikka AMK:n pedagogiset opinnot "periaatteessa" pätevöittäisivät myös lukioon, käytännössä lukion rehtorit kuitenkin katsovat AMK:ssa suoritetut ped. opinnot miinukseksi ja ovat sitä mieltä, että käytännössä olet pätevä vain ammatilliselle puolelle. Jos suoritat ne yliopistossa, sitä ei katsota miinukseksi missään.

      Aikanaan mietin tuota samaa asiaa, soitin asiasta äidinkielenopettajain liittoon ja toiminnanjohtajan neuvosta suoritin äidinkielenopettajan ped. opinnot yliopistossa. En ole katunut. Töitä on ollut myös ammatillisella puolella.

      Kysy varmuuden vuoksi asiaa kaupallisten aineiden opettajain liitosta, kai joku semmoinen on olemassa.

    • avot!

      Mitkä olisivat opetettavat aineesi lukiossa?

      Itsellä on se kokemus, että rehtoreita ei kiinnosta, missä, miten ja millaisin arvosanoin (pedagogiset) opinnot on suoritettu. Eli kunhan on muodollinen päteyyvs, niin se riittää.

    • Liian päteväkö?

      Itselläni on sellainen kokemus, että pedagogiset opintoni menivät hukkaan. Suoritin ne AMK:ssa, yliopisto-osuuden arviointi erinomainen (5), AMK:n osuus S. Pääsin aina opettajan määräaikaisuuksiin, putkessa yhdeksän vuotta, kun olin epäpätevä. Tuon edellä mainitun pätevöitymiseni jälkeen en ole enää saanut työtä opetuspuolelta. Kiitettävistä arvioista työtodistuksissakaan ei ole mitään iloa. Nyt olen vaiheessa jossa muun työn ohessa tutkin näitä julkisen sektorin rekryposesseja suurella mielenkiinnolla.

    • austerism1

      Itse suoritin FM-tutkinnon jälkeen pedagogiset AMK:ssa. Aika huttua oli, se on myönnettävä.

      Isoin ongelma oli ehkä se, että minkäänlaista ainedidaktiikkaa ei käsitelty, koska kyseessä oli sekaryhmä. Mukana siis oli ties mitä aineita opettavia ja monenlaisissa oppilaitoksissa opettavia (esim. ammatillinen koulutus, kansanopistot, AMK). Plussaa sitten se, että käytännössä kaikki toimivat jo opettajina joko koko- tai osa-aikaisesti, joten vaikkei varsinaista oman aineen tukea ei niin hirveästi saanut, niin muuten sitten porukalla oli paljon kokemusta ja hyvin monenlaista kokemusta. Lisäplussana vielä se, että opiskelin englanniksi, ja ryhmä oli erittäin kansainvälinen.

      Lain mukaan pätevyys on sama kuin yliopistossa suoritetuilla opinnoilla. Itse olen opettanut vain AMK:ssa, joten en tiedä, pitääkö yllä esitetty väite paikkansa, että lukioiden rehtorit arvostavat nimenomaan yliopistossa suoritettuja pedagogisia.

      • austerism1

        Lisäys vielä. AMK:n puolelle hakiessa pitää olla substanssiaineita opettavaksi pätevöityvällä työkokemusta kai vähintään kolme vuotta. Yliopistosta en tiedä.

        Lisäksi kannattaa suorittaa kasvastustieteen perusopinnot jo ennen hakua. Niistä saa lisäpisteitä haussa, ja mututuntumalla luulen, että valtaosalla hakijoista on kyseiset opinnot suoritettuna. Nillä saa sitten hyväksiluettua noin 15 op pedagogisista.


      • Opetettava aine
        austerism1 kirjoitti:

        Lisäys vielä. AMK:n puolelle hakiessa pitää olla substanssiaineita opettavaksi pätevöityvällä työkokemusta kai vähintään kolme vuotta. Yliopistosta en tiedä.

        Lisäksi kannattaa suorittaa kasvastustieteen perusopinnot jo ennen hakua. Niistä saa lisäpisteitä haussa, ja mututuntumalla luulen, että valtaosalla hakijoista on kyseiset opinnot suoritettuna. Nillä saa sitten hyväksiluettua noin 15 op pedagogisista.

        Hyvää asiatietoa. Yliopiston pedagogisten ongelmana on se, että niitä voi suorittaa lähinnä vain niissät aineissa, joita opetetaan peruskoulussa ja lukiossa. Tämä perustuu siihen, että yliopistoilla ainedidaktiikan osuus korostuu, jolloin sitä voidaan tarjota vain melko rajalliseen määrään opetettavia aineita.

        Jos opetettava aine on vaikkapa tekniikkaan, terveydenhuoltoon, rahoitusalaan jne. liittyvä aine, on AMK melkeinpä ainoa vaihtoehto.


      • austerism1
        Opetettava aine kirjoitti:

        Hyvää asiatietoa. Yliopiston pedagogisten ongelmana on se, että niitä voi suorittaa lähinnä vain niissät aineissa, joita opetetaan peruskoulussa ja lukiossa. Tämä perustuu siihen, että yliopistoilla ainedidaktiikan osuus korostuu, jolloin sitä voidaan tarjota vain melko rajalliseen määrään opetettavia aineita.

        Jos opetettava aine on vaikkapa tekniikkaan, terveydenhuoltoon, rahoitusalaan jne. liittyvä aine, on AMK melkeinpä ainoa vaihtoehto.

        Aivan, hyviä pointteja.

        Opetan AMK:ssa ns. yhteisiä aineita eli englannin kieltä ja viestintää, joten tuo "toivomus" ainedidaktiikasta juontanee omalla kohdalla siitä. Yliopiston puolella pedagogissa tätä olisi varmasti saanut. Toisaalta parhaiten didaktiset "jipot" oppinee tekemällä ja kokemuksen kautta eli opettamalla ja kollegoiden kanssa yhdessä pohtimalla.

        Sanoisin vielä AMK:n pedagogisten eduksi sen, että opiskelu onnistui aika vaivattomasti työn ohessa. Opintoihin liittyviä lähitapaamisia taisi olla parina päivänä kuukaudessa. Aika paljon hyödynnettiin myös tekniikka ja pidettiin etäpalavereja. Itse opiskelin siis Jyväskylän ammatillisessa opkk:ssa.


    • Hanski 55

      Minä suoritin pedagogiset amk:ssa ja siinä tosiaan on yliopistoon verrattuna montakin eroa. Ensin tietenkin tuo työkokemus, amk:ssa mitä pitempi työkokemus opetettavalta alalta, sen helpompi päästä sisään. Yliopistossa työkokemusta ei tarvita. Minulla oli hyvä vertailla näitä koulutuksia työkaverini kanssa - hän opiskeli samaan aikaan yliopistossa. Hän suoriutui opinnoistaan hyvin nopeasti, koska siellä oli vain muutamia luentoja, joihin piti osallistua ja tietenkin opetusharjoittelu. Minä jouduin tekemään paljon enemmän töitä, koska me harjoittelimme opettamista käytännössä 10 päivän ajan (ns. ammattipedagogiset). Näiden lisäksi tulivat muut opinnot, joista ei tosiaankaan selvinnyt luennoilla istumalla. Yhdessä mietimme, että jos haluaa oppia opettamista käytännössä niin amk on parempi vaihtoehto, jos haluaa päästä helpolla niin silloin kannattaa suorittaa pedagogiset yliopistossa jo opiskeluaikana, niin kuin tämä työkaverikin. Ja vasta työssähän sitä oikeasti pätevöityy, oli sitten suorittanut pedagogiset yliopistossa tai amk:ssa. Teoriaosuus on sama molemmissa.

    • amkopettaja123

      Virkojen saamisen kannalta valitettavasti homma on vain niin, että suoraan yliopistostosta valmistunut, pätevä, ilman työkokemusta saa viran helpommin kuin AMK:ssa vastaavan pätevyyden suorittanut, 10 v työkokemuksella oleva henkilö.

      Tämä siis tilanteessa, jossa ei ole "suhteita".
      Kun on "suhteita", niin sitten ei tarvitse olla edes pätevä.

    • valitse yliopiston

      Amk:n ope-opintojen huonoja puolia:
      - opetusharjoittelu on käytännössä ns. läpihuutojuttu; ohjaavan opettajan rooli on muodollinen, eikä opetuksen ohajaamista (valvontaa) ole ollenkaan
      - opintoihin kuuluvan lopputyön/kehittämisprojektin vaatimukset ovat nollatasoa: muistuttaa toisen asteen opinnäytetyötä (eli käytännössä ei-mitään)
      - opinnoissa on mukana mitä-tahansa-ammattitutkinnon suorittaneita: moni ei tunnu osaavan edes kirjoittaa (tässä yks esimerkki)
      - jotakin muuta, mikä ei kestä päivän valoa

      • uunosivar

        Haa mitäs on tuo ""jotakin muuta, mikä ei kestä päivän valoa ""


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe