Kysymys lääkäriksi opiskelusta

Lääkäriksiaikova

miten vaikeata oli päästä lääkikseen , miten raskasta oli opiskella arvioi asteikolla 1-10 entä mitä luit lukiossa , ja mitä tapahtuu jos teet jonkun hoito virheen

7

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23A4S5RDTFGY

Kannattaa lapsukainen olla vähän tarkempi äidinkielen tunneilla. Isot alkukirjaimet, pilkun ja välin paikka, pisteet, kysymysmerkit ja yhdyssanat aivan pielessä. Tuollaisella koulumenestyksellä voit sanoa hyvästit unelmalle tulla lääkäriksi.

• asdadasdasdasdasd

TäYSiN, IRreLeVantti. vAStaus."!,.?

• jjjjj2

Itse luin pääsykokeeseen 700 tuntia Lukiossa luin pitkän matyikan eximialla ja kiitettävällä arvosanalla samoin kemian fysiikan ja biologian pääsin juuri ja juuri sisään. lääkiksen preklinikassa 2 ekaa vuotta luin yhteensä 2000tuntia eli noin 1000tuntia vuodessa tosin helpommallakin pääsee tentit läpi. Hoitovirheistä saa valmistuttuaankin usein vakavissakin tapauksessa lähinnä sakkoja tosin tästä en ole varma.

• 1121445

Tuskinpa olet edes lääkiksen pääsykokeessa käynyt, ainakaan kirjoittamastasi päätellen...

• ll20041

Tuohon, että miten vaikea oli päästä lääkikseen on vähän hankala sanoa mitään numeerista. Ihminen suhtautuu helposti satunnaisuuteenkin jälkiviisaudella. Eli paljon isommallakin työmäärällä paikka olisi huonommalla onnella voinut jäädä avautumatta. Jos vaikkapa aineistokokeessa olisi sattunut toisenlainen aineisto tai keskittyminen kokeessa olisi jostain syystä herpaantunut.

Suurin osa työstä tehtiin ainakin omalla kohdallani lukiossa, Olisi kyllä ollut iso työ opiskella itsenäisesti ne kaikki 8 kurssia fysiikkaa ja 5 kurssia kemiaa alkaen lähes nolla tasolta.

Pari kuukautta kirjoitusten jälkeen tuli tietysti melko intensiivisesti opiskeltua silloista IFAa (Ihmisen fysiologia ja anatomia). Sen kirjan opettelemisesta oli kyllä iso hyöty itse opiskeluissakin varsinkin kahtena prekliinisenä vuonna.

Kyllä ne tentit läpi pääsee varsin kohtuullisella lukemisella. Joskus tuli itselle ja muillekin tenteistä hylsyjäkin, mutta uusintaan luettiin sitten lisää ja aina ne jossain vaiheessa menivät läpi.

Ainahan se harmittaa, jos potilaalle sattuu jotain oman virheen takia. Aina virheet ei tule edes tietoon. Erinäisiä komplikaatiota sattuu väkisinkin, jos tekee paljon tai vaativimpia toimenpiteitä. Ensimmäiset kerrat kävi vähän psyyken päälle, mutta kokemuksen myötä niihin oppii suhtautumaan analyyttisemmin.

Varsinaiseen potilasvahinkovakuutus asiaan olen 10 vuoden lääkärin uran aikana joutunut vastaamaan kerran. Siitäkään en ole kuullut ratkaisua, vaikka jo vuosia kulunut. Oikeusjuttuja ei ole itsellä, eikä lähipiirillä ollut. Mahdolliset rangaistukset on aika pieniä, mutta oikeudenkäyntikulut voi olla suuria ja prosessit raskaita.

• 7777777777

Ei enää kannata lukea IFA:aa kovin tarkasti, ellei oikeasti ole reilusti ylimääräistä aikaa. Itse kyllä käyttäisin senkin ajan lukion kirjojen kertaamiseen ja tiedon soveltamiseen (johon toki IFA auttaa, mutta silti).

• läkäri89

Mä pääsin sisiän kun luin jotain ehä 200 tuntia piti kerata fysiika, kemia, vähän bilsaa ja matikkaa,. Pääsy koe oli kyllä aika hastava, kannataa siis lukea kunnolla jos meinaa päästä lääke tieteelliseen! Se ei sovi jaokiselle se ala, matemaatinen pitää olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe