Kysymys lääkäriksi opiskelusta

Lääkäriksiaikova

miten vaikeata oli päästä lääkikseen , miten raskasta oli opiskella arvioi asteikolla 1-10 entä mitä luit lukiossa , ja mitä tapahtuu jos teet jonkun hoito virheen

7

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23A4S5RDTFGY

      Kannattaa lapsukainen olla vähän tarkempi äidinkielen tunneilla. Isot alkukirjaimet, pilkun ja välin paikka, pisteet, kysymysmerkit ja yhdyssanat aivan pielessä. Tuollaisella koulumenestyksellä voit sanoa hyvästit unelmalle tulla lääkäriksi.

      • asdadasdasdasdasd

        TäYSiN, IRreLeVantti. vAStaus."!,.?


    • jjjjj2

      Itse luin pääsykokeeseen 700 tuntia Lukiossa luin pitkän matyikan eximialla ja kiitettävällä arvosanalla samoin kemian fysiikan ja biologian pääsin juuri ja juuri sisään. lääkiksen preklinikassa 2 ekaa vuotta luin yhteensä 2000tuntia eli noin 1000tuntia vuodessa tosin helpommallakin pääsee tentit läpi. Hoitovirheistä saa valmistuttuaankin usein vakavissakin tapauksessa lähinnä sakkoja tosin tästä en ole varma.

    • 1121445

      Tuskinpa olet edes lääkiksen pääsykokeessa käynyt, ainakaan kirjoittamastasi päätellen...

    • ll20041

      Tuohon, että miten vaikea oli päästä lääkikseen on vähän hankala sanoa mitään numeerista. Ihminen suhtautuu helposti satunnaisuuteenkin jälkiviisaudella. Eli paljon isommallakin työmäärällä paikka olisi huonommalla onnella voinut jäädä avautumatta. Jos vaikkapa aineistokokeessa olisi sattunut toisenlainen aineisto tai keskittyminen kokeessa olisi jostain syystä herpaantunut.

      Suurin osa työstä tehtiin ainakin omalla kohdallani lukiossa, Olisi kyllä ollut iso työ opiskella itsenäisesti ne kaikki 8 kurssia fysiikkaa ja 5 kurssia kemiaa alkaen lähes nolla tasolta.

      Pari kuukautta kirjoitusten jälkeen tuli tietysti melko intensiivisesti opiskeltua silloista IFAa (Ihmisen fysiologia ja anatomia). Sen kirjan opettelemisesta oli kyllä iso hyöty itse opiskeluissakin varsinkin kahtena prekliinisenä vuonna.

      Kyllä ne tentit läpi pääsee varsin kohtuullisella lukemisella. Joskus tuli itselle ja muillekin tenteistä hylsyjäkin, mutta uusintaan luettiin sitten lisää ja aina ne jossain vaiheessa menivät läpi.

      Ainahan se harmittaa, jos potilaalle sattuu jotain oman virheen takia. Aina virheet ei tule edes tietoon. Erinäisiä komplikaatiota sattuu väkisinkin, jos tekee paljon tai vaativimpia toimenpiteitä. Ensimmäiset kerrat kävi vähän psyyken päälle, mutta kokemuksen myötä niihin oppii suhtautumaan analyyttisemmin.

      Varsinaiseen potilasvahinkovakuutus asiaan olen 10 vuoden lääkärin uran aikana joutunut vastaamaan kerran. Siitäkään en ole kuullut ratkaisua, vaikka jo vuosia kulunut. Oikeusjuttuja ei ole itsellä, eikä lähipiirillä ollut. Mahdolliset rangaistukset on aika pieniä, mutta oikeudenkäyntikulut voi olla suuria ja prosessit raskaita.

    • 7777777777

      Ei enää kannata lukea IFA:aa kovin tarkasti, ellei oikeasti ole reilusti ylimääräistä aikaa. Itse kyllä käyttäisin senkin ajan lukion kirjojen kertaamiseen ja tiedon soveltamiseen (johon toki IFA auttaa, mutta silti).

    • läkäri89

      Mä pääsin sisiän kun luin jotain ehä 200 tuntia piti kerata fysiika, kemia, vähän bilsaa ja matikkaa,. Pääsy koe oli kyllä aika hastava, kannataa siis lukea kunnolla jos meinaa päästä lääke tieteelliseen! Se ei sovi jaokiselle se ala, matemaatinen pitää olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe