Ajattelin jakaa ajatuksiani tilanteestani, sillä olen n. viikon ajan ollut jatkuvassa valtavan ahdistuksen tilassa. Sain punkinpureman reilu 2 viikkoa sitten (aivan 100 % varma en ole, oliko se 2 vai 3 viikkoa sitten, mutta luullakseni näin), enkä aluksi tajunnut ihollani ollutta "näppyä" punkiksi. Kun iho rupesi punottamaan eikä punotus tuntunut heti lähtevän itsekseen, menin näyttämään sitä lääkärille n. viikon kuluttua puremasta. Lääkäri sanoi ihon olevan vain "vähän tulehtunut" ja paranevan itsekseen. Tässä vaiheessa en ollut vielä kovin huolissani.
En kuitenkaan täysin vakuuttunut lääkärin sanomisista ja jatkoin punoituksen seuraamista. Googleteltuani asiaa aloin myös miettiä, voisiko olla kysymys punkinpuremasta. Kun punoitus alkoi muutaman päivän sisällä parantumisen sijaan näyttää ihottumalta ja laajenemaan, menin uudelleen (eri) lääkärille, jolta sain sitten kliinisen diagnoosin (borrelioosi) ja hyvin vakuuttuneen lausunnon siitä, että tulin sopivassa vaiheessa ja että tauti paranee erittäin todennäköisesti 2–3 viikon antibioottikuurilla. Tässä kohtaa puremasta oli n. 1,5 viikkoa (mikäli muistan puremapäivän oikein) ja ihottuma halkaisijaltaan 4–5 cm. Tiedän kuitenkin, ettei ihottuman laadulla aina ole merkitystä.
Otin ensimmäisen antibioottipillerin ja menin kotiin, ja pian tietysti aloin tutkimaan aiheesta entistä suuremmalla mielenkiinnolla netistä. Saman päivän aikana, kymmeniä artikkeleita ja foorumeita läpikäydessäni tunsin, kuinka fyysiset oireet alkoivat, kun tähän asti minulla ei ollut mitään oireita ihottuman lisäksi. Niveliin alkoi ilmestyä lievää, mutta kuitenkin selvää kipua, raajoissa puutumista ja tuntui, että nivelet myös naksuvat tavallista enemmän. Kaikki oireet ovat säilyneet tuosta päivästä saakka (nyt 6 päivää) lähes jatkuvana ja jonkin verran myös voimistuneet, kuitenkin vielä mielestäni suhteellisen lievinä. Tänään on myös alkanut tuntua outoja sydämentykytyksiä. Juuri tällä hetkellä vasemmassa käsivarressa tuntuu lievää kipua ja rintaa polttelee. Yhtenä yönä heräsin siihen, että toinen käsivarteni oli kokonaan puutunut. Näiden fyysisten oireiden takia olen jo käynyt kolmannen kerran lääkärillä, joka totesi, ettei tutkimuksessaan havainnut neurogolisia häiriöitä ja että jos oireet jatkuvat tai pahenevat antibiootista huolimatta, niin varaan uuden ajan maanantaina. Näin teenkin.
Olen hieman kinkkisessä tilanteessa, sillä olen huomannut, että oireeni voimistuvat aina lukiessani tietoa netistä ja hermostuessani, mutta toisaalta keskustelufoorumeilla sanotaan, että asiasta kannattaa imeä kaikki mahdollinen tieto irti, sillä Suomessa lääkärit (eritoten kunnalliset) tuntevat borrelioosia erittäin huonosti. Pelkään, että saamani lääkitys ei ole riittävän tehokas. Yritän rauhoitella itseäni ja toimia vain järkevästi, mutta se on todella vaikeaa, kun jatkuvasti tuntee oireita eri puolilla kehoa. Tuntuu, että tarvitsisin rauhoittavia lääkkeitä, mutta en haluaisi kuormittaa kehoani muilla lääkkeillä antibioottien lisäksi. Olen myös lukenut sairaudesta päivittäin, ja pieni osa minusta elättelee toivoa, että fyysiset oireeni johtuvat tästä hirvittävästä stressistä. Ainakin lukiessani artikkeleita stressin fysiologisista oireita huomaan, että minulla on suurin piirtein ne kaikki. En vain yksinkertaisesti kestä ajatusta siitä, että eläisin lopun elämääni tämän sairauden myöhäisvaiheen kanssa.
Olisiko kenelläkään mahdollisesti hyviä neuvoja, omia kokemuksia tai ehkä jotakin rauhoittavaa sanottavaa tähän? Kauhukuvat olen jo saanut päähäni iskostettua ja pelkään jatkuvasti loppuelämäni olevan täysin pilalla, joten toivoisin pehmeää otetta vastaamiseen. Pahoittelen kovasti, jos panikointini käy muiden borrelioosia sairastavien hermoille.
Tiedän olevani todella kova stressaaja tällaisten asioiden suhteen. Olen mm. vuosia sitten saanut itselleni aikaan vesikelloisen ihottuman ilmeisesti pelkän stressin voimalla.
Borrelioosin oireet / paniikki
4
266
Vastaukset
- piinajapaniikki
Pieni tilannepäivitys, oireet jatkuvat&ovat pahentuneet ja olen niiden vuoksi nähnyt jo useampaa lääkäriä. On tullut todellakin todettua, ettei TK-lääkäreillä tai edes keskussairaalan neurologilla ole tästä sen kummempaa osaamista. Sain kuitenkin Mehiläisen kautta yhteyden yksityislääkäriin, jolla on paljon kokemusta borrelioosista. Hän nosti heti antibioottiannostusta puolella ja jatkoi sen kestoa viikolla.
Joten! Tämä siksi, että jos joku on samassa tilanteessa kuin minä, niin kannattaa tosiaan etsiä se osaava henkilö. Minun kokemuksieni mukaan TK-lääkärit eivät oikeasti tiedä tästä kuin hyvin pinnallisesti. Osaavan henkilön löytää, kun soittaa sinne yksityisen lääkäriaseman ajanvaraukseen ja tiedustelee. Pienituloisena minullakin oli kynnys soittaa sinne, mutta pelkästään asiantuntevan henkilön kanssa keskusteleminen on sen arvoista.- metsään suojavarustu
Olen siitä ihan samaa mieltä. Terveyskeskuslääkäreillä ei ole riittävää osaamista borrelioosin hoitoon tai ne hoitosuositukset on vääriä. Kolmen viikon antibioottikuuri saattaa olla liian lyhyt jos on ehtinyt levitä.
Minulle määrättiin borrelioosiin 3 viikon kuuri normiannostuksella ja sain jatkettua sitä kahdella viikolla miedompana. Hoidon aloittamisesta neljännellä viikolla ilmaantui borrelioosityyppisiä hyppiviä nivelkipuja uudelleen, mikä viittaisi siihen, että bakteeripesäkkeitä oli edelleen nivelissä. Jatkosta en tiedä, huolestuttaa kun näkee kirjoituksia että pitäisi olla jopa kuukausien hoito, jos ehtinyt levitä.
- prlkeen punkit!!!
Jep, minä säästyin toistaiseksi viheliäiseltä punkilta, joka hyppäsi jostain rantapuskasta kasivarteen. Ehdin irrottamaan sen ennen kuin ehti upottamaan kärsänsä! Huh huh. Koko elämä voi mennä pilalle borrelioosist! Kannattaa käyttää pitkähihasia ja -lahkeisia vaatteita päheiköissä vaikka ois kuinka kuuma!
- metsään suojavarust
Nykyään jo katson mistä kohtaa oikaisen ulkonaliikkuessa ja mieluummin kierrän vaikka hieman pitempää reittiä kuin että joutuisin kulkemaan heinikon läpi.
Luin jostakin, että punkki tarttuu kiinni sekunnin murto-osassa, se istuu odottamassa eturaajat ojentuneina. Erityisesti sietää varoa semmoisia paikkoja, jossa maaeläimet on voineet levätä tai oleskella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468