Työnnettävän ruohonleikkurin kotelon suojaaminen

chinese democracy

Noniin tuli varattua hyvin alennuksin Tarjoustalosta ruohonkatkoja (Hyundai-merkille lisenssoitu kiinapeli http://www.ngp.cn/profile.htm ), ja kuten arvata saattaa niin ainakaan hinnan perusteella ei voi laskea kovin hyvän pohjakäsittelyn varaan. Kävin kuitenkin tutkimassa ennen ostoa pohjarakennetta ja käsittelyä. Leikuutila on terän liikerataa noudattava eli pyöreä, joten pyörille on hyvin terästä suojana (ei ollut kyllä halvimmassa versiossa näin, vaan pyörän akselit kuuluivat oleellisesti leikkuutilaan ja siten myös ruohonkäsittelyyn ;d) . Terän ympärille on laitettu samaa päällysmaalia kuin koneen ulkopuolelle.

Joten mitään vasaralakkaa ei pääse enää sisälle laittamaan ellei ala puhaltamaan maaleja pois, on pärjättävä ilman. Aloin sitten maalinvalmistajien sivuilta tutkimaan aineita ja tulin siihen tulokseen, etten ala maalaileen kotimaisia (ruosteenesto)maaleja kiinalaisen maalin päälle, erot on varmaan aika suuria. Joten ajattelin, että autojen kaltainen ruosteenesto spray-härpäkkeillä vois olla sopiva metodi, joten miten olisi Mastonilta HOC-30 kotelosuoja- ja UBC-10 alustasuoja-aineet? Elikkäs ensin kotelosuojaa joka paikkaan (sekä sisä että ulkopuolelle leikkuria) ja sitten alustasuojalla tuo pyöreä leikkuutila, ja sitten toivotaan parasta? Ainakin Mastonin yhteensopivuustaulukon mukaan noi aineet voi olla päällekkäin ilman välimaalia. Jotkut ehdottelee silikonia tähänkin hommaan, mutta mielestäni liian heppoista ainetta, vaikka kaikkea hienoa lupaakin.

Tätä aihetta on mielestäni käsitelty turhan epämääräisesti suomalaisissa internet-keskusteluissa ja aina aihe on päässyt unohtumaan, kun on alettu kehumaan omia työsuorituksia tai haukkumaan käsittelyaineita. Joten toivoisin aiheeseen kuuluvia ja selittäviä esimerkkejä.

5

2625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaako?

      Taitaa olla kalliimpaa ostaa tuollaiset aineet kuin ostaa uusi tuollainen leikkuri kun tuo on ruostunut

    • a(2)

      Tuo kotelosuoja on sellasta paksua vahaa/öljyä, joten sitä ei kannata pelkästään laittaa mihinkään. Se ei kestä paikallaan kuin siellä suletun kotelon sisällä.

      Kotelosuojan päälle (sen kuivuttua) kun laitat alustamassan, niin saat sellaisen pehmeän pinnan, joka estää ruosteen täysin, ellei siihen tule mekanista vauriota. Mutta alustamassa on todennäköisesti liian pehmeää tollaseen käyttöön. Kiveniskumassa taas saa melko kovan ja iskuakestävän suojauksen.

      Kiveniskusuoja olisi luultavasti paras tuossa hommassa, se saa aikaan kohtuukovan pinnan. Periaatteessa tuonpäälle kun vielä laitat sen kotelosuojan,ja alustamassan, mutta epäilisin ettei sitä tarvita, ehkä korkeintaan sinne terän koteloon.

      Toisaalta itse todennäköisesti en tekisi mitään, kyllä se aikahyvin kestää ilmankin.

      • chinese democracy

        Eli jos ymmärsin oikein: leikkuutilaan eli siellä missä terä pyörii, niin

        1. kiveniskusuoja
        2. kotelosuoja
        3. alustamassa

        ja kaikissa vaiheissa kuivaus normaalisti.

        Mitenköhän paksuista ainekerroksista mahtaa olla kyse, jos noita kaikkia laitetaan, ja terän ja sisäreunan väli on ~1 cm luokkaa? Olis noloa alkaa tinnerillä liuottaan ;D. Maston sanoo et "UBC-10 on bitumipohjainen, joustavaa ja kestää kulutusta". Niin onko terän lyömät kivet liian läpitunkevia kotelosuoja alustamassa-yhdistelmälle? Sinänsä loogista, kun kiveniskusuojaa laitetaan auton rengaskotelon ympärille, kun renkaat antaa kiville kovan kiihtyvyyden.


      • a(2)
        chinese democracy kirjoitti:

        Eli jos ymmärsin oikein: leikkuutilaan eli siellä missä terä pyörii, niin

        1. kiveniskusuoja
        2. kotelosuoja
        3. alustamassa

        ja kaikissa vaiheissa kuivaus normaalisti.

        Mitenköhän paksuista ainekerroksista mahtaa olla kyse, jos noita kaikkia laitetaan, ja terän ja sisäreunan väli on ~1 cm luokkaa? Olis noloa alkaa tinnerillä liuottaan ;D. Maston sanoo et "UBC-10 on bitumipohjainen, joustavaa ja kestää kulutusta". Niin onko terän lyömät kivet liian läpitunkevia kotelosuoja alustamassa-yhdistelmälle? Sinänsä loogista, kun kiveniskusuojaa laitetaan auton rengaskotelon ympärille, kun renkaat antaa kiville kovan kiihtyvyyden.

        Ite korkeintaan laittasin pelkästään sen kiveniskusuojan. Se yksin suojaa varmasti riittävästi peltiä jossa ei ole saumoja.

        Tuo kotelosuoja on sellaista, että estää ruosteen pinnassa, josta maali on lohkeillut, tai tulee lohkeamaan, kuten ne saumat, tai jossa on jo hieman alkavaa ruostumista, alustamassan ideana taas on lähinnä pitää se kotelosuoja siellä paikallaan.

        Kerrospaksuus tuskin tulee ongelmaksi, kiveniskusuoja on korkeintaan 1mm, kotelosuoja ei sitäkään, ja alustamassakin jää muutamaan milliin.


    • chinese democracy

      Ok. Miten pyöränkotelot? Sinne sitten kotelosuoja alustamassa? Muuten taitaa olla sopivasti vaivaa nähty.

      Nykyisessä Pirkka Caravanissa (20 v. käytössä) tuo ruoste kuoriutuu komeesti tuolta koneen alta meisselillä rapsuttaessa. Siinä kans ei o erillistä leikkuukaukaloo, vaan korroosio on syönyt pyöränkiinnikkeet olemattomiin ja samalla korkeudensäätöäkään ei voi tehä. Harmittaa niin veemäisesti leikellä sillä: ihan sama miten ajaa, se onnistuu sylkemään kaikki kivet aina ajajan jalkoihin ja ruoho menee sentään sivuaukosta pihalle.

      Naapurin reiska sano et siinä on "ikuinen" moottori ( mielestäni antiikkinen B&S Magnetron) ja tarjoutui ostamaan. Hyvä ettei tarvi kärrätä kaatopaikalle maksujen kanssa...

      Kiitos vastauksistasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      79
      9011
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      162
      5682
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      135
      5107
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      25
      3939
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3490
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      56
      3418
    7. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      103
      2781
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      40
      2761
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2751
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1777
    Aihe