Onko tääläpäin mailmaa valaita bongailevia henkilöitä, siis lähinnä muualla niitä bongailemassa käyviä?
Valaiden bongaus
8
608
Vastaukset
- fff
ffffffffff
- sebulon7
Toki valaita on bongattu silloin täälläpäin pitkin Tyynenmeren rantaa, mutta yleensä ovat kaukana rannasta. Vain kerran olen nähnyt liki rannassa, mutta se oli jo useista paikalle sännänneistä lehtimiehistä päätellen jo niin suuri harvinaisuus, että etusivuillehan juttu pääsi. Kuitenkin valas oli niin lähellä kotirantaa, että jo paljain silmin totesin tuolta yksilöltä puuttuvan siivet.
Sen sijaan pidän eräänä harvinaisimmista (toistaiseksi) bongauksista suomalaisten kotipihojen varpusta (Passer domesticus), josta tein ensi havainnon noin 4 vuotta sitten. Kuitenkin tuon lajin leviäminen näyttää olevan melkoista, sillä kyseisen lajin bongauksia on tullut - etenkin viimeisen vuoden aikana - El Salvadorissa viitisen kappaletta.
Varpuset ovat nähtävästi tulleet "pummeina" eurooppalaissa laivoissa loikaten maihin Panamassa, jossa sitä alettiin tavata ensi kerran jo 1980-luvun alussa.
Kerrotaan, että varpunen on Ruotsissa ja Suomessa jo uhanalainen laji, joten esitän suuren ihmettelyni: MIKSI?
- joskus
ilomielin bongailemaan. :)
- ite näin
Valaita löytyy suht' läheltäkin (ainakin Pohjois-Suomea). Sillä ajeltiin Norjan Skibotnista joskus 80-luvulla kohti pohjoista ja Altaa. Siinä eräässä vuonossa n.100m. rannasta oli noin kymmenen pienikokoisen valaan parvi. Uivat vuonon perukkaa kohti ja kävivät vähän väliä pinnassa. Oli hienon näköistä.
Arvaa saiko silloisella tasku-kameralla selkeitä kuvia jälkipolville esiteltäväksi?
Ei saanut!- minäkin
olen nähnyt myös valaita islannissa,voiasitko laitta muutaman kuvan säöhköpostiini
- Whaler
oon käyny Losin edustalla ja Saint Lawrencen lahdella kattelemassa, missäs sie?
- Exit
No Lofoteilla Norjassa ja Hebriideillä Skotlannissa.
Lasken vielä delfiinitkin valaisiin kuuluviksi niikuin eläintieteellisesti kuuluukin. Niitä olen nähnyt Italiassa ja Kreikassa. Yhteensä viisi eri lajia. - Junalauta
Exit kirjoitti:
No Lofoteilla Norjassa ja Hebriideillä Skotlannissa.
Lasken vielä delfiinitkin valaisiin kuuluviksi niikuin eläintieteellisesti kuuluukin. Niitä olen nähnyt Italiassa ja Kreikassa. Yhteensä viisi eri lajia.Bongattu on Norjassa monena vuotena. Norjassa valaiden lisäksi grönlanninhylkeet ym. ovat hienoja.
Viime kesänä R.Lauhakankaan porukalla Solovetskin maitovalaita bongaamassa. Upea matka, upea luostarisaari ja maailman hienoimmat maitovalaat! Suosittelen, varsinkin jos tuo Suomen johtava valasguru on lähdössä oppaaksi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373655Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak812658- 351728
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801670- 281497
- 151465
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231454- 281438