Kuinka säilön mustatorvisienet ?

Torvelo

Löysin mustiatorvisieniä ja etsin netistä niistä tietoa. Kovasti neuvottiin kuivattamaan, jopa huoneen lämmössä. Tuolla ne nyt lepäävät talouspaperin päällä, mutta jäin kaipaamaan tieto siitä, että mistä tiedän niiden olevan kuivia?
Kuinka säilytän niitä kuivatuksen jälkeen, umpitölkissä, paperipussissa, vai..?
Ei soisi aarteiden homehtuvan yms.

Vinkistä kiitollinen aloittelija...

5

8298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Moi,
      kuivia ovat kun "rapsahtaa"...eli kyllä sen tietää kun ovat kuivaneet,ei ollenkaan nihkeitä.
      Itse säilytän lasipurkissa, ei homehdu kun on kunnolla kuivaneet.
      Paperipussi ok jos säilytyspaikka on kuiva. Muuten ottavat kosteutta ilmasta.
      Herkkuhetkiä sinulle :)

• otus

Suositeltavaa olisi kuivata sienet mahdollisimman nopeasti lämmön ja riittävän ilmanvaihdon avulla, mieluummin kuin pelkässä huoneenlämmössä.(Lämpökään ei saisi olla liian korkea 30-45 c.)
      Sienet vaikka uunin ritilän päälle ja kuivaus lämminilmapuhaltimella tms....ei pitäisi montaa tuntia mennä(riippuu tietysti satsin koosta), kun sienet kuivia eli kun rapeita.
      säilöntään voi käyttää vaikka paperipussia, kunhan säilytyspaikka on kuiva.Jos käytät kirkasta lasipurkkia, niin säilytä valolta suojattuna.

suussa sulavia hetkiä :)

• Rouva Dostojevski

Kuivatan torvisieniä ja suppiksia maalämmityskoneen päällä sekä saunan pesuhuoneessa, jossa on lattialämmitys. Levitän ohuita pyyheliinoja lämmityslaitteen päälle / lattialle, ja sienet siihen päälle. Seuraavana päivänä ovat aika paljon kutistuneet ja mahtuvat jo pienempään tilaan, joten jos pesuhuoneelle sattuu olemaan muuta käyttöä, niin siirrän sienet toiseen huoneeseen normaaliin huoneenlämpöön. Esimerkiksi jaloillaan seisova pyykinkuivausteline on hyvä apuväline, siihenkin voi levittää päälle pyyheliinan ja sienet siihen. Ennen kuivatusta revin sienet pituussuunnassa halki.
      Kuivattuja sieniä olen säilyttänyt lasipurkeissa, paperipusseissa sekä muovipusseissa, kaikki ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja.

• torvienen expertti valmistaja

1)-kuivaa uunin pellin päällä luukku auki n.6-8 tuntia ja säilytä paperipussissa tai lasitölkissä!
      2)-haihduta neste pois kuivalla pannulla ja ruskista öljyssä ja suurusta vehnäjauhoilla ja hiukan kasvislientä(kuutiot) jalisää yrttisuola
      3)-lisää kermamaito ja lopuksi yrttijuustoa tureta ja valmiiseen keittoon smetanaa päälle.Vautsi kun on ihanaa.4)-aina pakkaseen laittaessa kuivaa pannulla ja kypsenna 1/2 valmiiksi(pieni ennen pakkaseen laittoa jos sellasenaan on pakko pakastaa-muuten ovat sitkeitä sieltä otettaessa.)

• suppis fani!

-siis uuni 50 asteessa vain ja välillä kohentelet niitä.-ei paljon kerralla pellille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe