Bach on nero

Dhommi´´

Kun Bachin elämäntyö oli sävelletty - eli yli 1100 teosta, jotka vaihtelevat minuutin opetuskappaleista 3 tunnin kuoroteoksiin - se vaipui unhoon. Se jäi elämään kuitenkin Bachin säveltäjäpoikien musiikissa ja opetuskäsityksissä, jotka he siirsivät seuraaville polville. Esimerkiksi J.C.Bach (Bachin lapsi) opetti Mozartia.

Kaikista ahkerimmat ja kaikesta sävelletystä musiikista eniten innostuneet (kuten Mozart ja Beethoven) tutkivat kuitenkin kaikkia käsiinsä sattuneita nuotteja, oppiakseen mahdollisimman paljon. Sekä Mozart, että Haydn ja Beethoven rakastuivat kaikkeen Bachin musiikkiin johon törmäsivät.

Beethoven kutsui Bachia "valtamereksi" ja "harmonian isäksi". Mendelssohn lopulta otti asiakseen hankkia käsiinsä kaikki Bachin nuotit ja nostaa tämän musiikin esille. Kun hän oli sen tehnyt, Bachin asema vakiintui kaikista suurimpien nerojen joukkoon.

On huikeaa, missä määrin koko länsimainen musiikki kasvoi ja kehittyi Bachin luoman tonaalisuuden jäljissä, siitäkin huolimatta, että vuosisataan ei Bachia kuultu. Händelia juhlittiin Euroopassa säveltämisen mestarina (Händel on ollut suosittu jo 300 vuotta, ja on 1. säveltäjä jota rakastettiin omana aikana ja rakastetaan edelleen), nykyisin Händelin tiedetään olevan Bachia selvästi kevyempi nero.

Bach onkin aivan huikea, ja saa vastinetta vain sellaisista kuin Mozart, Beethoven, Chopin ja Brahms

Bach vakiinnutti tonaalisuuden barokkiin, ja teki hienoimmat teokset, mitä on sävelletty. Wieniläisklassismi ja romantiikka seurasivat Bachia tonaalisuudessa, mutta irtautuivat affektiopista ja kontrapunktista, ja loivat uusia tapoja soida.

Vasta 1900-luvulla Bachin musiikin perustaa alettiin kyseenalaistamaan ja irrotettiin tonaalisesta!

Beatles ja Abba käyttävät köyhästi ja yksipuolisesti samoja juttuja, mitkä tehtiin hengästyttävän nerokkaasti vuonna 1730!

22

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klasarivajakki

      Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että klassinen musiikki mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta. Todellisuudessa Mozart noudattaa epäilemättä ideatasolla hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta Beethoven mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi peräänkuulutettua lakonisuutta. Keskeiset ideologiset periaatteet osoittavat, että Bach aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa viimeaikaisia absurdeja väittämiä. Jopa Beatles asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita.

    • Okej Poppis

      "Beatles ja Abba käyttävät köyhästi ja yksipuolisesti samoja juttuja, mitkä tehtiin hengästyttävän nerokkaasti vuonna 1730!"

      Siitä huolimatta ja sen takia Beatles sekä Abba ovat miljoona kertaa parempia ja suositumpia kuin yksikään klasarisäveltäjä. Klasaribiisit ovat köyhiä ja yksitoikkoisia Beatlesin ja Abban biisien rinnalla.

    • 1 + 11

      Miksihän noita dhönnin copy/paste esitelmiä ei laiteta klassisen musikin palstalle. Siellä ne ei häiritsisi ketään.

      Ja kuten aina vastaamatta jäi tärkeät kysymykset kuten: kuinka sujui Bachilta rock 'n' roll? Entäpä blues? Jazz? Reggae? Humppa? Tango? Räp? jne?

      Jättämällä vastaamatta dhönni epäsuorasti kertoi että vaikka Bach ehkä OLI nero, niin silti Bach OLI pelkkä pisara musikin meressä.

      • Okej Poppis

        Bachilta ja muilta klasarihemmoilta ei olisi sujunut rock'n roll ja muu oikea musiikki, koska ne edustavat musiikin kehittyneitä muotoja. Silloin ei vielä millään lailla tajuttu, että musiikki voi olla muutakin kuin monotonista viulunvingutusta ja hysteeristä pianonkilkutusta. He olivat paikalleen jämähtäneitä ja kaavoihinsa kangistuneita, ns. fakkihöperöitä. Klassinen oli ja on alkumusiikkia, jonka kehityksen alku ja loppu nähtiin yhdellä kertaa.


      • Dhommi´´
        Okej Poppis kirjoitti:

        Bachilta ja muilta klasarihemmoilta ei olisi sujunut rock'n roll ja muu oikea musiikki, koska ne edustavat musiikin kehittyneitä muotoja. Silloin ei vielä millään lailla tajuttu, että musiikki voi olla muutakin kuin monotonista viulunvingutusta ja hysteeristä pianonkilkutusta. He olivat paikalleen jämähtäneitä ja kaavoihinsa kangistuneita, ns. fakkihöperöitä. Klassinen oli ja on alkumusiikkia, jonka kehityksen alku ja loppu nähtiin yhdellä kertaa.

        Toisaalta maailmassa ei ole mitään monimutkaisemmin tehtyä musaa kuin Bachin fuugat. Niitä voi tutkia loputtomiin, eikä koskaan voi käsittää kaikkea sitä johdonmukaisuutta.

        Bach on ylivertainen nero, ehkä kaikilla aloilla. Se selviää tutkimalla hänen nuottejaan, joissa harmoniat vaihtuvat salakavalasti, melodinen elämä on ääretöntä


    • Dhommi´´

      "Jättämällä vastaamatta dhönni epäsuorasti kertoi että vaikka Bach ehkä OLI nero, niin silti Bach OLI pelkkä pisara musikin meressä."

      Bach on musiikki.

      "sujui Bachilta rock 'n' roll? Entäpä blues? Jazz? Reggae? Humppa? Tango? Räp? jne?"

      Miten ne liittyvät musiikkiin?

    • ????????????????????

      "sujui Bachilta rock 'n' roll? Entäpä blues? Jazz? Reggae? Humppa? Tango? Räp? jne?"

      Miten ne liittyvät musiikkiin?

      Etkä muka tiiä??

    • ernest bych

      "sujui Bachilta rock 'n' roll? Entäpä blues? Jazz? Reggae? Humppa? Tango? Räp? jne?"

      dhönni~~ kysyi: "Miten ne liittyvät musiikkiin?"

      Niih tosiaan, miten semmoinen musiikki jota 99,99% musiikkia soittavista laulavista aktiivisesti kuuntelevista tai musikin tahtiin jotain tekevistä kuten tanssivista harjoittaa tai käyttää tai kuluttaa liittyy musiikkiin?

      Vastaus: Siten että käytännössä ne ovat musiikki.

    • Dhommi´´

      Mutta kun väitteesi ei pidä kutia.

      Pianolle tehty on noin 40% kaikesta musiikista.

      • 40% kaikesta?

        Kirjoituksesi ovat yhtä totta kuin poliitikkojen puheet :D


    • Dhommi´´

      Kyllä, 40% kaikesta.

      Kaikki tuotteliaat säveltäjät kirjoittavat pianomusiikkia. Pelkästään Bach sävelsi 100 kertaa enemmän musiikkia kosketinsoittimille kuin kaikki 60-luvun brittipopparit tekivät yhteensä laulujaan.

      Ja Bach on yksi kymmenistä tuhansista säveltäjistä, jotka tekivät pianoteoksia.

      • Joonas Nokkonen

        "Ja Bach on yksi kymmenistä tuhansista säveltäjistä, jotka tekivät pianoteoksia."

        töttöröö? Kun Bach sävelsi mitä nyt sitten ikinä sävelsikään, pianoa ei ollut sanan varsinaisessa merkityksessä vielä olemassakaan, joten Bach ei tosiasiassa säveltänyt nuottiakaan pianolle.

        Olen kysynyt henkilökohtaisesti meedion välityksellä Bachin leskeltä Mailis Bachilta että mille soittimelle se Bach oikein sävelsi mitä nyt milloinkin sävelsikään niin leski vastasi että säkkipillille, ja leski jatkoi vielä että sen säkkipillin on tummamies vienyt eikä se tule enää takaisin.


      • sgsgsggsgd
        Joonas Nokkonen kirjoitti:

        "Ja Bach on yksi kymmenistä tuhansista säveltäjistä, jotka tekivät pianoteoksia."

        töttöröö? Kun Bach sävelsi mitä nyt sitten ikinä sävelsikään, pianoa ei ollut sanan varsinaisessa merkityksessä vielä olemassakaan, joten Bach ei tosiasiassa säveltänyt nuottiakaan pianolle.

        Olen kysynyt henkilökohtaisesti meedion välityksellä Bachin leskeltä Mailis Bachilta että mille soittimelle se Bach oikein sävelsi mitä nyt milloinkin sävelsikään niin leski vastasi että säkkipillille, ja leski jatkoi vielä että sen säkkipillin on tummamies vienyt eikä se tule enää takaisin.

        http://www.diabolus.org/myths/bachs-piano/bachs-piano.htm

        dhommi tietää


    • Anonyymi

      "nykyisin Händelin tiedetään olevan Bachia selvästi kevyempi nero."

      Joopa joo, Händelin Messias on todennäköisesti suosituin kuoroteos maailmassa. Voittaa siis Bachin Matteus-passion ja H-mollimessun, jotka toisaalta ovat aivan yhtä upeita taideteoksia. Turha on sanoa Händelin olleen jotain sekundaa, kun Händel oli aivan käsittämätön nero. Händel oli paitsi melodian myös kontrapunktisen sävellystavan taituri, luova, nopea ja taitava musiikin käsityöläinen, joka on säveltänyt kokoelman klassisen musiikin kauneimpia helmiä. Mozartin, Beethovenin, Chopinin ja jopa Bachin veroinen nero.

    • Anonyymi

      Bach oli kova panomies ja piilotti varveja fuugiinsa.

      • Anonyymi

        Aijaa. Ihan vitun tylsää.


    • Anonyymi

      "Beatles ja Abba käyttävät köyhästi ja yksipuolisesti samoja juttuja, mitkä tehtiin hengästyttävän nerokkaasti vuonna 1730!"

      Muuten hyvä, mutta eikö tämä ole noloa, miten nykyajassa musiikkiin perehtyminen voi johtaa lopulta näin ajatuksettomiin, historiattomiin ja degeneroituneisiin julistuksiin? Ymmärrän että tässä on kyse asennevammaisesta vimmasta suhteessa populaariin ja toisaalta elävästi kuolleeseen, antikvaarisesti harjoitettuun taidemusiikkiin. Mutta silti.

      Jos tällaiset ulostulot otettaisiin vakavasti, niin mitään Bachin musiikin ymmärtämistä, jota nykyaika tuottaa, ei voisi ottaa vakavasti. Klassinen nykyaika ei ymmärrä mistään Bachin musiikista, tai edes omasta populaaristaan, yhtään mitään. Se on totaalisesti eksynyt?!

      Toisaalta ilman tuota vimmakompleksilausetta avaus olisi ihan suht hyvää tekstiä. Menemättä nyt ehkä Händeliin "kevyempänä nerona" (tsk tsk...).

    • Anonyymi

      Händel on todellinen nero!

    • Anonyymi

      Bach on vitun sanan kova perkele . Mutta muidenkin pitäisi saada sanomansa perille, vaikka olisikin tutti-frutti.

    • Anonyymi

      Kun Aristoteles sai elämäntyönsä tehtyä, hän ei painunut täysin unhoon. Reilut pari tuhatta vuotta sitten kirjoitetut nerokkaat tekstit ovat myös säilyneet melko hyvin myöhempien tallentajien kautta. Ne ovat vaikuttaneet perustavasti myöhempään länsimaiseen ajatteluun, tieteeseen ja kulttuuriin.

      Silti tänä päivänä jotkut säveltaiteen ystävät jauhavat tämmöistäkin paskaa kuin tässä ketjussa. Eivätkä ehkä ymmärrä edes Beatlesia. Muiden ihmisten paskanjauhannasta puhumattakaan.

      Erotuksena Aristoteleesta meillä on kuitenkin nykyään sellaiset hienot ideat kuin "kehitys" ja "evoluutio", jotka onkin omaksuttu näemmä hyvin.

      Siinä kaikki.

    • Anonyymi

      Aristoteles oli nero siinä missä Bachkin. Beatles ei ole.

    • Anonyymi

      Mahtavaa että olen täällä, sillä Bach oli nero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe