Pintaako vain?

Olen aina kuvitellut suhtautuvani neutraalisti erilaisuuteen. Minulla ei mielestäni ole ollut mitään kammoja ja fobioita.
Tuttavapiiriini kuuluu naispari, joka on elänyt elämäänsä yhdessä vuosikymmenet, ja lähinaapurina on kaksi miestä, joiden elämä on järjestyksesä, omakotitalo kauniisti hoidettu ja kaikki hyvin.

Mutta nyt ilmaantui sukutapaamiseen pienet, sirot tyttöset, jotka kuulemma elävät parisuhteessa ihanassa kommuunissa ystäviensä ja kohtalotovereittensa kanssa. Koko heidän olemuksensa viestitti erilaisuutta: ihmeellinen kampaus, klaniksi ajetut ohimot, vaatetus aivan outo, toinen kokonaan pojaksi pukeutunut. Lisäksi he ovat vegaaneja, joille ei mikään tarjottu kelvannut, EI ei ja ei, hyi olkoon, eläintä, myrkkyjä, mössöä. Käytös oli aika uhmakasta ja kovaäänistä, minkä kyllä saattoi panna hermostuksen piikkiin.

Nyt tuli minulle itsetutkistelun paikka. Mitä en nyt tässä hyväksy? Mikä mättää. Miten pitäisi suhtautua vanhempiin? En kai voi noin vain ohittaa, vai voinko? Aika outoa, jos en olisi muka huomannut mitään erilaisuutta. Mitä sanon, vai annanko ajan kulua? Kuuluuko minun edes sanoa mitään?

Vaikea olisi luoda nuoriin minkäänlaista suhdetta, kun ikäeroa on 60 v.
Mitä yhteistä meillä voisi olla, kun kuitenkin kummeksun heidän elämäntapaansa?

Usein sanoitaan, että suvaitsevaisuuteen pitää pyrkiä. Mietin, mitä se on. "Suvaitsenko" minä erilaisuuden siihen saakka, kunnes se tulee omaan sukuun? Sana osoittaa, että suvaitsevainen ihminen vain "suvaitsee", mutta hyväksyykö hän?

Uskon, että hyväksyn heidän elämänsä jonkin ajan kuluttua, sillä se on heidän elämänsä, he ovat valinneet noin vaikean tien siinä uskossa, että kyllä pärjäävät.
Mutta nyt olen huolestunut, hämmentynyt ja ristiriitaisissa tunteissa. Saanko olla myötätuntoinen?

13

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhannusruusu

Olin lukevinani, että tunnet jollain lailla sääliä.
      Enpä usko, että kannattaa ottaa mitään kantaa.
      Toisaalta, jos nyt puhut seksuaalisesta suuntautuneisuudesta, ei sitä itse valita, se annetaan syntyissään ihmiselle.
      Eikä sen takia ketään tarvitse sääliä tai pelätä.
      Omissa työkavereissani oli kaksi homoa, ihan tavan tallaajia, yhtä ahkeria työntekijöitä, kuin minäkin.

Sanot :"Suvaitsenko" minä erilaisuuden siihen saakka, kunnes se tulee omaan sukuun?
      Ulkopuoliset tekevät itse ongelmia muille, omalla käytöksellään, kun ei tosiaankaan osata ymmärtää erilaisuutta.

Kunhan erilaisuuden takia ei hylätä lasta, niin kuin jotkut tekevät. Se, jos mikä, on suuri suru, kummallekin puolelle.
      "Kohtalotoveriensa kanssa"???

• "Kunnes se kopsahtaa omaan nilkkaan!! On peräti merkillistä, että näinkin introvertti tyyppi, joka peilikuvasta mulkoilee, on voinut elää 76:lle ikävuodelleen.
        Tai kun pienestä alkaen tulee opettavassa mielessä lempeästi pataan, niin sisarusten, koulu, SA-int, ja työkavereiden toimesta, niin sopeutuminen laumaan vaan kertakaikkiaan on mahdollista.

Tuttavapiirissä, tai sanottan nyt varovammin, tunnen monia hyvin sosiaalisia ihmisiä sekä miehissä että naisissa. He hyväksyvät kohdattavan tyypin siinä siunaaman sekunnissa. Nämä maailman parantajat myös ilmaisevat eleillä tai sanoilla hyväksyvän asennetasonsa. Syvästi introvertti, aina varuillaan olija ei tähän selvistäpäin pystyisi.

• juhannusruusu
        capt.cöpenick kirjoitti:

"Kunnes se kopsahtaa omaan nilkkaan!! On peräti merkillistä, että näinkin introvertti tyyppi, joka peilikuvasta mulkoilee, on voinut elää 76:lle ikävuodelleen.
        Tai kun pienestä alkaen tulee opettavassa mielessä lempeästi pataan, niin sisarusten, koulu, SA-int, ja työkavereiden toimesta, niin sopeutuminen laumaan vaan kertakaikkiaan on mahdollista.

Tuttavapiirissä, tai sanottan nyt varovammin, tunnen monia hyvin sosiaalisia ihmisiä sekä miehissä että naisissa. He hyväksyvät kohdattavan tyypin siinä siunaaman sekunnissa. Nämä maailman parantajat myös ilmaisevat eleillä tai sanoilla hyväksyvän asennetasonsa. Syvästi introvertti, aina varuillaan olija ei tähän selvistäpäin pystyisi.

Lapsettomana minun on erittäin helppo ymmärtää - kaukaa.
        Tuskin enää tämän ikäisenä naisena paukahdan heterosta lesboksi.
        Homoja on aina ollut n. 10% väestöstä, ja varmaan tulee aina olemaankin. Ollaan me siitä mitä mieltä tahansa.
        Minusta kun seksuaalisuus on meillä kaikilla vain osa elämää, ei homous/lesbous määritä koko ihmistä.

• älä höuraa,,

juhannusruusu,

HÖPÖN HÖPÖ , kasvatuksesta riippuu outo käyttäytyminen, ilmeisesti äiti tai isä on tehny laselle jotain semmosta että sen seksuaalinen suuntautuminen on kieroutunu luonnotomuuteen !
        TURHA väittää muuta !
        vain ai harva on syntyny kaksineuvoisena, siin tavallaan lievästi CB _vammasena,
        näitä harvoja yksilöitä hoidetaan poistamalla toiset suku elimet eli se elin joka on heikommin kehittyny,

• juhannusruusu
        älä höuraa,, kirjoitti:

juhannusruusu,

HÖPÖN HÖPÖ , kasvatuksesta riippuu outo käyttäytyminen, ilmeisesti äiti tai isä on tehny laselle jotain semmosta että sen seksuaalinen suuntautuminen on kieroutunu luonnotomuuteen !
        TURHA väittää muuta !
        vain ai harva on syntyny kaksineuvoisena, siin tavallaan lievästi CB _vammasena,
        näitä harvoja yksilöitä hoidetaan poistamalla toiset suku elimet eli se elin joka on heikommin kehittyny,

Ja Joulupukki asuu Korvatunturilla.

• Työkaverini tytär

toi kotiin n-----in, ja sanoi seurustelevansa. Vanhemmat molemmat saivat aivan slagin.

• ei paniikkia

Naapurin tyttö toi jo 60-luvulla, muttei siitä asiasta kukaan panikoinut.

• isoäiti*

Mitä sitten on erilaisuus?
      Kun mina pakkasin hynttyyt yhteen kumppanini kanssa, niin sitä kummasteltiin ja siitä kuiskailtiin, että ei tuo liitto tule kestämään, niin erilaisia ovat.
      Eri uskonto, eri äidinkieli, erilainen tausta ja tavat, eri sukupuoli kai katsottiin plussaksi. Emme koskaan ole olleet paita/peppu yhdistelmä. vaan kivi on hionut kiveä vasten ja erilaisuus on osoittautunut rikkaudeksi.
      Itse voin kertoa oppineeni kuuntelemisen, anteeksipyytämisen ja omien virheitteni ja ennakkoluulojeni myöntämisen taidon.
      Kuiskailut kumppanistanikin hiljenivät ja muuttuivat merkkisiksi.

En voi olla mainitsemasta lähinaapureitani, kun erilaisuudesta kirjoitamme. Kyseessä on kaksi äitiä, kolme lasta ja neljäs lapsi tulossa (ehkäpä kaksoset koko sitä luokkaa), kaksi koiraa ja kissa. He ovat menestyviä, mukavia ihmisiä ja kansalaisia, ehkä joidenkin mielestä erilaisia.
      Jokaisella ihmisellä on haave löytää onnellinen, tasapainoinen elämä, olkaamme siis suvaitsevaisia..

• Kiitos!

Olipa ihana kirjoitus. Olisipa enemmän laillasi ajattelevia ihmisiä, maailma olisi paljon parempi ja helpommin elettävä paikka.

• Makriina ek

Minä ajattelen vain näitä nuoria, jotka ovat alle kaksymppisinä valinneet parisuhteessa elämisen. Heillä on kaikki kesken, työt ja opiskelut, ja lesbous ja kaapista ulos työntyminen on ilmeisesti nyt heidän elämänsä tärkein asia.
        Se ei kuitenkaan riitä vuosikymmeniksi, ja siksi olen huolestunut ja hämmentynyt. Miten heidän käy.
        "isoäidin" tuttavat ovat aikuisia, kuten omanikin aikaisemmat tapaukset. He ovat käyneet prosessinsa läpi.
        Näillä kahdella se on menossa. Varmasti tarvitsisivat tukea, vaikka eivät sitä myöntäisi.
        Ehkä heidän vanhempiensa rakkaus riittää, toivon tietenkin. Mitään torjuntaa en havainnut, mutta olihan kyseessä monien ihmisten yhteistapaaminen, eikä niissä morjenstaa enempää pysty puhumaankaan.

• Matamimimmi
        Makriina ek kirjoitti:

Minä ajattelen vain näitä nuoria, jotka ovat alle kaksymppisinä valinneet parisuhteessa elämisen. Heillä on kaikki kesken, työt ja opiskelut, ja lesbous ja kaapista ulos työntyminen on ilmeisesti nyt heidän elämänsä tärkein asia.
        Se ei kuitenkaan riitä vuosikymmeniksi, ja siksi olen huolestunut ja hämmentynyt. Miten heidän käy.
        "isoäidin" tuttavat ovat aikuisia, kuten omanikin aikaisemmat tapaukset. He ovat käyneet prosessinsa läpi.
        Näillä kahdella se on menossa. Varmasti tarvitsisivat tukea, vaikka eivät sitä myöntäisi.
        Ehkä heidän vanhempiensa rakkaus riittää, toivon tietenkin. Mitään torjuntaa en havainnut, mutta olihan kyseessä monien ihmisten yhteistapaaminen, eikä niissä morjenstaa enempää pysty puhumaankaan.

Voi kun ymmärtäisi!
        Itse mietin ja ihmettelin, että miten jotain niin luonnotonta voi olla kuin homous. Mieheni, jolla on taipumus sanoa asiat halki, sanoi, että ei se "lättäpeli" voi olla niin ihnhottavaa kuin miesten harjoittama seksi toisen samaa sukupuolta olevan kanssa. Eikö se akti kohdistukin anaalireikään. Vastatkoot homot! Ajattelin, että jospa homoseksuaalit eivät menekään niin pitkälle, vaan tyytyvät suukotteluihin ja hyväilyihin, menemättä "liian pitkälle".

• isoäiti*

Makriina

Nuoruus on sitä etsikkoaikaa, monenlaisia prosesseja useammat joutuvat läpikäymään. Minusta on hyvä, että nuorena uskaltavat, kokevat, ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia, sillä sehän osoittaa tietynlaista vahvuutta.
      Nyt aika on toinen, kuin meidän nuoruudessamme.
      Meidän kapinamme oli toisenlaista, ehkä myös toisenlaisessa mittakaavassa.
      Minun vannealushameitani ja tupeeraustani paheksuttiin puhumattakaan värjäysinnostani, missä maalasin kaikki kengistä, laukkuihin ja polkupyörästä suksiin..
      Muistan, kun olin tätiäni vastassa Helsingin asemalla ja hän laiturille päästyään aloitti monenkirjavat kommenttinsa pitkätukkaisille pojille. Beatlesmuoti oli juuri ilmestynyt uutena Suomen kaduille ja siitä riitti paheksumista. Kyllä mua hävetti moinen täti.

• Mkariina ek

Ehkä turhaan huolehdin.
        Nyt ei enää olla siinä tilanteessa, että lapset heitettäisiin pois kotoa, jos ovat "niitä".
        Tämän perheen asenne varmasti on ymmärtävä ja huolehtiva.

Hyvää tietenkin toivon. Mutta periaatteessa kysyin aloituksessani, miten suhtaudutaan, kun kaukainen ongelma, johon meillä on ollut tiukasti ymmärtäväinen asenne, putkahtaakin omalle ovelle.
        Riittääkö meillä vielä ymmärrystä? "Suvaitsemmeko"?
        Miten käsittelemme asian, kun se onkin aivan henkilökohtainen. Monissa perheissä yllätyksen tuo oma lapsi. Onko se yhä yllätys vanhemmille, joilla on jon hiukan enemmän tietoa kuin joitakin vuosikymmeniä sitten.

Hyväksymmekö, vai unohdammeko heidät?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      171
      4927
    2. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1641
    3. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1457
    4. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      65
      970
    5. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      807
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      797
    7. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      57
      784
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      751
    9. En olisi uskonut et

Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      739
    10. miehelle naiselta

Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      76
      731
    Aihe