Ajattelinpa heittää tähän keskustelu palstalle aiheen ja samalla myös pyytäisin neuvoja koskien vahinkopentujen alulle "panoa";))
Täällä kun on ollut paljonkin arvostelevia kirjoituksia/mielipiteitä vahinkopentujen aikaan saattamisesta ja puhutaan, että koirien omistajat ovat huolimattomia, kun antavat narttukoiransa juosta "pitkin kyliä" ilman valvontaa.
Kysyisinkin mitä itse olisin voinut tehdä tilanteessa, jossa oma koirani oli omassa pihassaan "pissa"häkissä ja sinne jostain, (yli tai ali) oli tunkeutunut uroskoira ja siitä syntyi vahinkopennut.
Olenkin miettinyt olisiko minulla oikeus vaatia korvausta uroksen omistajalta, koska nyt suunnitellut "puhtaat" pennut jäävät saamatta, koska pentujen väli täytyy olla yli 10kk ja pennutusta suunnittelimme seuraavasta juoksusta. Mutta nyt se jää tuota tuonemaksi.
Nyt sitten mietitään, että minkälainen verkko täytyisi rakentaa kääpiökoirille, että ne voisi turvallisesti ulos laittaa häkkiinsä ilman että täytyisi itse vieressä vahtia.
Nyt häkin korkeus on 1.2m ja siinä onkin meidän tytöt hyvin pysyneet.
Silloin kun häkkimme rakennettiin, se tehtiin sen vuoksi, että koiramme voisivat tarvittaessa turvallisesti ulkoilla. Mutta eipä tullut mieleen, että se täytyisi rakentaa naapurin koiria vastaan, että ne eivät pääsisi sinne häkkiin.
Toivonkin ystävällisiä mielipiteitä en negatiivisia niinkuin surukseni täytyy tunnustaa että tällä palstalla niitä riittää.
Vahinko pennut
33
3981
Vastaukset
- Dober
Juoksuista narttua ei mielestäni pitäisi laittaa ulos ilman valvontaa. Kyllä ne urokset vaikka menee verkon läpi.
- Osku
No tuota..Miten päästit narttusi ulos ilman valvontaa? Juoksusssahan on ajankohdat täysin havaittavissa, milloin narttu on valmis astuttavaksi..ja se aika on kriittistä aikaa.Silloin olen omat narttuni pitänyt visusti silmän alla.Narttu on "tarjoamisvaiheessa" niin aktiivinen ,että pystyy olemaan astuttavana vaikka verkon läpi.Ja uros pystyy astumaan esteistä huolimatta.Siis vastuu on minun mielestäni täysin sinun.
Vastaus ei ole verkossa, vaan sinun täytyy vain olla tarkkana.Valitettavasti irtokoiria on, ne voivat olla yhtä tarkalta omistajalta karanneita..Minun omat urokseni ovat ainakin todella intomielisiä ja taitavia karkureita, kun naapurin narttu on kiimassa.
Tosi ikävää,että tämmöstä on sattunu.Sikäli, kun joudutte odottamaan. Mutta jollei koirasi ole vanha, niin aina siis kannattaa odottaa.- Villis
..koirani on neljä vuotias ja toinen narttu koira jo yhdeksän vuotias ja koskaan aiemmin vahinkoa ei ole sattunut, vaikka valvomatta ovat "pissahäkissä" olleetkin.
Joten vika lienee silti itsessäni kun luotin, että ei sitä vahinkoa voi sattua nytkään.
Kiitos negatiivisista kommenteista, niitähän pyysinkin.;)) - Comment
Villis kirjoitti:
..koirani on neljä vuotias ja toinen narttu koira jo yhdeksän vuotias ja koskaan aiemmin vahinkoa ei ole sattunut, vaikka valvomatta ovat "pissahäkissä" olleetkin.
Joten vika lienee silti itsessäni kun luotin, että ei sitä vahinkoa voi sattua nytkään.
Kiitos negatiivisista kommenteista, niitähän pyysinkin.;))Ei ne minusta olleet negatiivisia kommentteja. Ne olivat ihan täysin asiallisia kommentteja
- narttua on pidettävä silmällä varsinkin juoksun kriittisinä päivinä
- urokset on tosi taitavia, jopa nerokkaita keplottelemaan itsensä kiimaisen nartun luo
- aidat ei pidättele kumpaakaan jos tarve on hirmunen, pitää olla tosi syvälle kaivettu ja mielellään vielä katettu aita
- uros todellakin pystyy astumaan nartun vaikka kanahäkkiverkon läpi
Ei ole hei kiva, jos otat itseesi siitä, että kommentit eivät olleet mielesi mukaisia etkä siis saanut synninpäästöä, mutta ihan asiallisia argumentteja viesteissä kyllä oli.
Vahinkoja sattuu, mutta ne on estettävissä. - Villis
Comment kirjoitti:
Ei ne minusta olleet negatiivisia kommentteja. Ne olivat ihan täysin asiallisia kommentteja
- narttua on pidettävä silmällä varsinkin juoksun kriittisinä päivinä
- urokset on tosi taitavia, jopa nerokkaita keplottelemaan itsensä kiimaisen nartun luo
- aidat ei pidättele kumpaakaan jos tarve on hirmunen, pitää olla tosi syvälle kaivettu ja mielellään vielä katettu aita
- uros todellakin pystyy astumaan nartun vaikka kanahäkkiverkon läpi
Ei ole hei kiva, jos otat itseesi siitä, että kommentit eivät olleet mielesi mukaisia etkä siis saanut synninpäästöä, mutta ihan asiallisia argumentteja viesteissä kyllä oli.
Vahinkoja sattuu, mutta ne on estettävissä.... mistä päättelit, että otin itseeni!!
Pikkasen meni harhaan myös käsityksesi viestistäni, en pyytänyt siinä synninpäästöä, vai pyysinkö???? - Comment
Villis kirjoitti:
... mistä päättelit, että otin itseeni!!
Pikkasen meni harhaan myös käsityksesi viestistäni, en pyytänyt siinä synninpäästöä, vai pyysinkö????"Kiitos negatiivisista kommenteista, niitähän pyysinkin."
Tuosta vähän päättelin. Ja kun saamasi ihan asialliset vastaukset eivät olleet mieluisiasi, niin tokihan sinä silloin "synninpäästöä" alunperin hait. Minkälaisia vastauksia olisit halunnut?
No uroksenhan tietysti olisi pitänyt olla kiinni, mutta sellaiseenhan ei voi ikinä juoksuisen nartun omistaja luottaa, etteikö jostain sellainen paikalle livahtaisi, jopa kilometrien päästä. Uroksen omistajan vika pääasiassa, mutta myös nartunomistajan siinä, että sitä tytteliä pitää vahdata niinä tärkeinä päivinä, eiköhän vahingot silloin esty. Ainakin meillä on estynyt. - ;))
Comment kirjoitti:
"Kiitos negatiivisista kommenteista, niitähän pyysinkin."
Tuosta vähän päättelin. Ja kun saamasi ihan asialliset vastaukset eivät olleet mieluisiasi, niin tokihan sinä silloin "synninpäästöä" alunperin hait. Minkälaisia vastauksia olisit halunnut?
No uroksenhan tietysti olisi pitänyt olla kiinni, mutta sellaiseenhan ei voi ikinä juoksuisen nartun omistaja luottaa, etteikö jostain sellainen paikalle livahtaisi, jopa kilometrien päästä. Uroksen omistajan vika pääasiassa, mutta myös nartunomistajan siinä, että sitä tytteliä pitää vahdata niinä tärkeinä päivinä, eiköhän vahingot silloin esty. Ainakin meillä on estynyt...kuuluu kategoriaan "rivien välistä lukeva"
joten jätä hänen "mielipiteensä" toiseen arvoon. - Comment
;)) kirjoitti:
..kuuluu kategoriaan "rivien välistä lukeva"
joten jätä hänen "mielipiteensä" toiseen arvoon.;))
No sittenhän sinä voitkin, kun noin asiantuntevasti kerroit minun lukevan "rivien välistä", että missähän kohtaa olin väärässä ja miksi minun kommentteihini Villis reagoi kuten reagoi? Eli mitä hän halusi kuulla (jollei asiaa?). Ja varmaan nokkelana löydät kohdan, jossa rankasti ja negatiivisesti myös arvostelen Villistä? Kun sen löydät, kerro toki.
Ja kun oikein vielä tavaat, saatat yllätyksesi huomata, etten esittänyt "mielipiteitä" vaan faktaa omasta puolestani. Ainoa mielipiteeni oli, että aikaisemmat vastaukset olivat ihan asiallisia. - ;))
Comment kirjoitti:
;))
No sittenhän sinä voitkin, kun noin asiantuntevasti kerroit minun lukevan "rivien välistä", että missähän kohtaa olin väärässä ja miksi minun kommentteihini Villis reagoi kuten reagoi? Eli mitä hän halusi kuulla (jollei asiaa?). Ja varmaan nokkelana löydät kohdan, jossa rankasti ja negatiivisesti myös arvostelen Villistä? Kun sen löydät, kerro toki.
Ja kun oikein vielä tavaat, saatat yllätyksesi huomata, etten esittänyt "mielipiteitä" vaan faktaa omasta puolestani. Ainoa mielipiteeni oli, että aikaisemmat vastaukset olivat ihan asiallisia."etten esittänyt "mielipiteitä" vaan faktaa omasta puolestani."
Todelakin faktaa omasta puolestasi! hah...
Muistaakseni hän EI pyytänyt negatiivisia mielipiteitä! Tavasinko oikein?
Hänellä taisi olla ainakin yksi kysymys! Onko hänellä mahdollisuutta vaatia korvausta uroksen omistajalta?
"Ja kun saamasi ihan asialliset vastaukset eivät olleet mieluisiasi, niin tokihan sinä silloin "synninpäästöä" alunperin hait."
Minusta tuo on jo hiukan negatiivista huom! MINUSTA, ja kerroinkin vain oman mielipiteeni sinun kommentistasi.
Korostan vielä, että viestiketjun aloittaja ei halunnut NEGATIIVISTA palautetta.
Mutta kun joidenki pitää aina päästä pätemään omalla erinomaisuudellaan....Ja jos se ei muualla onnistu niin sitten vaikka keskustelupalstoilla toisia ja toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä KOMMENTOIDEN! - Comment
;)) kirjoitti:
"etten esittänyt "mielipiteitä" vaan faktaa omasta puolestani."
Todelakin faktaa omasta puolestasi! hah...
Muistaakseni hän EI pyytänyt negatiivisia mielipiteitä! Tavasinko oikein?
Hänellä taisi olla ainakin yksi kysymys! Onko hänellä mahdollisuutta vaatia korvausta uroksen omistajalta?
"Ja kun saamasi ihan asialliset vastaukset eivät olleet mieluisiasi, niin tokihan sinä silloin "synninpäästöä" alunperin hait."
Minusta tuo on jo hiukan negatiivista huom! MINUSTA, ja kerroinkin vain oman mielipiteeni sinun kommentistasi.
Korostan vielä, että viestiketjun aloittaja ei halunnut NEGATIIVISTA palautetta.
Mutta kun joidenki pitää aina päästä pätemään omalla erinomaisuudellaan....Ja jos se ei muualla onnistu niin sitten vaikka keskustelupalstoilla toisia ja toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä KOMMENTOIDEN!Take it easy.
Miksi katsot, että asiallisuus ja negatiivisuus ovat samoja asioita? Ei normaalielämässä.
Jos katsot noita muita vastauksia, niin ehkä löydät sieltä yhteneväisyyksiä minun kommentteihini.
- uros haistaa kiimaisen nartun kilometrien päästä
- urosta ei paljoa aidat pidättele
- kiimainen narttu kannattaa ne kriittiset pari päivää pitää tiukasti silmällä
Onpahan aika moni ollut kanssani samaa mieltä. Mitäs negatiivista palautetta noissa on? Ne eivät vaan miellytä kaikkia, vaikka ovat tosiasioita, mutta ei niitä varta vasten ole negatiivisiksi tarkoitettu.
Ja siitä uroksesta. Lueppa minun kommentistani, olen nimittäin kommentoinut siitä uroksesta:
- uroksen tietenkin tulisi olla kiinni (en ehkä juuri noilla sanoilla, mutta tottahan käsität lauseen kuitenkin)
Villis olisi voinut hakea nartulleen aborttipiikin ja laskuttaa sen uroksen omistajalta, jos olisi näin halunnut menetellä. Löydätkö tästäkin jotain "negatiivista".
Samalla sekä minä että moni muu on kommentoinut, että urokset ovat varsinaisia epeleitä karkailemaan haistaessaan kiimaisen nartun, joten vaikka vastuu uroksen karkaamisesta luonnollisesti on uroksen omistajalla, niin fiksu nartunomistaja todellakin pitää sen narttunsa tiukasti katseen alla ne kriittiset muutamat päivät yleensä kaksi kertaa vuodessa. Ei pitäisi rasittaa liikaa.
"Mutta kun joidenki pitää aina päästä pätemään omalla erinomaisuudellaan...."
En koe olevani sen kummemmin erinomainen, mutta koska ilmeisesti haluat mennä henkilökohtaisuuksiin niin I rest my case, viittaanpa vain muidenkin kommentteihin: aikalailla samanlaisia kuin minunkin, vai? - Villis
Comment kirjoitti:
Take it easy.
Miksi katsot, että asiallisuus ja negatiivisuus ovat samoja asioita? Ei normaalielämässä.
Jos katsot noita muita vastauksia, niin ehkä löydät sieltä yhteneväisyyksiä minun kommentteihini.
- uros haistaa kiimaisen nartun kilometrien päästä
- urosta ei paljoa aidat pidättele
- kiimainen narttu kannattaa ne kriittiset pari päivää pitää tiukasti silmällä
Onpahan aika moni ollut kanssani samaa mieltä. Mitäs negatiivista palautetta noissa on? Ne eivät vaan miellytä kaikkia, vaikka ovat tosiasioita, mutta ei niitä varta vasten ole negatiivisiksi tarkoitettu.
Ja siitä uroksesta. Lueppa minun kommentistani, olen nimittäin kommentoinut siitä uroksesta:
- uroksen tietenkin tulisi olla kiinni (en ehkä juuri noilla sanoilla, mutta tottahan käsität lauseen kuitenkin)
Villis olisi voinut hakea nartulleen aborttipiikin ja laskuttaa sen uroksen omistajalta, jos olisi näin halunnut menetellä. Löydätkö tästäkin jotain "negatiivista".
Samalla sekä minä että moni muu on kommentoinut, että urokset ovat varsinaisia epeleitä karkailemaan haistaessaan kiimaisen nartun, joten vaikka vastuu uroksen karkaamisesta luonnollisesti on uroksen omistajalla, niin fiksu nartunomistaja todellakin pitää sen narttunsa tiukasti katseen alla ne kriittiset muutamat päivät yleensä kaksi kertaa vuodessa. Ei pitäisi rasittaa liikaa.
"Mutta kun joidenki pitää aina päästä pätemään omalla erinomaisuudellaan...."
En koe olevani sen kummemmin erinomainen, mutta koska ilmeisesti haluat mennä henkilökohtaisuuksiin niin I rest my case, viittaanpa vain muidenkin kommentteihin: aikalailla samanlaisia kuin minunkin, vai?Joo, olin kyllä eläinlääkäriin yhteydessä heti kun huomasin vahingon sattuneen ja tiedustelin "keskeytyspiikistä".
Eläinlääkärin ohje oli, että kun uroksen koko ei ollut kuin parisenttiä isompi niin anna vain pentujen syntyä, sillä "piikistä" on niin paljon haittavaikutuksia niin hormonaalisesti kuin muutenkin, niin hän ei sitä suositellut meidän tilanteessa lainkaan.
No minä annoin pentujen syntyä ja olen iloinen siitä koska kaikki viisi palleroa ovat aivan ihania ja olen löytänyt niille kaikille hyvän kodin.
kiitos vain kaikille mielipiteensä ilmi tuonneille myös ;)):lle :)
- Dobsu
karkasi kerran uros jää päätyi muutaman sadanmetrin päässä, omassa pihassaan kiinni olevaa narttua astumaan. Maksoin nartun omistajalle abortin ja homma oli sillä selvä. Ihanteellista olisi uroksen omistajalle, ettei juoksuisia narttuja jätettäisi vahtimatta, mutta periaatteessahan kukaan ei voi kieltää sinua pitämästä narttuasi omassa pihassasi, joten viimekädessä syy taitaa kuitenkin olla uroksen omistajan. Yhtesityötä sopii tietenkin tehdä ja kaikilla on varmasti mukavampaa, kun ei tule yllätys pentuja, eli itse pitäisin narttuni urosten saavuttamattomissa. Kaikkihan sen tietää, että tarkaltakin omistajalta saattaa päästä nokkela uros karkuun.
- Riva
mun pestis asuu ok-talossa,aidattu tontti,3 vk sitten naapurin mastiffi oli mennyt aidan läpi ja astunut nartun.Omistaja vaatii kaikki kulut uroksen omistajalta sekä korvauksen menetetyistä pennuista mitkä olisi tästä juoksuta tehty.
Nartun omistajata olivat käyneet sanomassa että heidän koiralla on juoksu että tietävät pitää irti kulkevan uroksen kiinni.
Vastoin periaatetta sanoin että antavat pentujen tulla ,eikä katumuspiikkiä,koska kyseessä on nly koira.
Että näin voi käydä paremmissakin piireissä.
Uutta näkökulmaa näihin vahinkopentuihin. - dogi
...on aika vastuuntunnotonta naapuriltasi antaa koiransa juoksennella ympäriinsä vapaana (Jos näin on tilanne, eli siis jokapäiväinen tilanne on, että koira liikkuu vapaana ympäriinsä ilman minkäänlaista valvontaa.) Tässä tilanteessa, jos uros koira on AINA vapaana, on mielestäni sinulla TÄYDET oikeudet vaatia hyvitystä jo tapahtuneesta vahingosta. Eri asia kuitenkin mielestäni on, jos naapurin koira on karannut, vaikka se on ollut valvonnan alisena...Siinä tapauksessa suosittelisin, että sopisitte naapurinne kanssa teille tulevista kuluista, että maksaisitte ne puoliksi. Täytynee vähän sanoa, mutta lempeästi :), että siussaki on kyllä hiukkasen vikaa, kun koira on juoksussa ollut häkissään ilman valvontaa, mutta kaikillehan niitä virheitä sattuu. JA eihän kaikkea voi aina etukäteen tajuta, ennen kuin on jo liian myöhäistä (Itselläni ainakin on sellainen ongelma :). Toivon, ettei minun mielipiteessäni nyt ollut mitään kauhian negatiivisia moitteita, ne eivät nimittäin auta yhtään asiaa eteenpäin. Enkä ole muutenkaan kovin negatiivinen ihminen :) :) Hauskoja jatkoja!!
- Villis
..ei tuo sun viesti nii hirveen negatiivinen ollut ;)
Tämä uros on tollaisen 85 vuotiaan vanhuksen koira joten en viitsi hyvin "napakkaan" asiasta mainita hänelle, vaikka koira juoksentelee vapaana aika usein etenkin kun meidän tytöillä (koirilla) on juoksu niin sitä urosta lapset vievät useammankin kerran päivässä takaisin kotiinsa.
- Dober
"Nyt sitten mietitään, että minkälainen verkko täytyisi rakentaa kääpiökoirille, että ne voisi turvallisesti ulos laittaa häkkiinsä ilman että täytyisi itse vieressä vahtia."
Ensinnäkin niin korkea ettei häkkiin pääse muut koirat yli hyppäämällä - eikös sekin ole ihan toivottavaa ettei muut koirat pääse koiriasi kiusaamaan, oli juoksu tai ei? Lain mukaanhan koiraa ei saa edes omalle aidatulle pihalle jättää ilman valvontaa, eri asia on koirille suunniteltu tarha. Käsitykseni koirille suunnitellusta tarkasta on se, että on valettu betonilattia, pari metriä korkea verkko ja verkolla katettu myös, osittain pellillä. Tälliasia koirien asumuksia ja ulkoiluhäkkejä näkyy nykyään useilla koiranomistajilla ja sellainen onkin tosi kätevä :) Ei pääse muut koiria kiusaamaan, todellakin kun on se mahdollisuus olemassa että joku koira hyppää sen pikkukoiran pitävän 80 cm korkean aidan yli.- ;))
..tuo Dober on sitten viisas.... ;)
- samaa mieltä
;)) kirjoitti:
..tuo Dober on sitten viisas.... ;)
Joka ainooseen keskusteluun tulee sieltä viestiä, välillä ihan asiallista, mutta välillä jotain ihan muuta.
- Judd
Itselläni on kiinanharjakoira (kääpiökoira), joka agility-radalla kiipeää vauhdilla ja vaivatta parimetrisen lauta-aidan yli.
Koiran häkissä pitäisi minunkin mielestäni ehdottomasti olla katto, ellei nyt innostu nelimetrisisä seiniä pihalleen pystyttämään.... - ja...
Judd kirjoitti:
Itselläni on kiinanharjakoira (kääpiökoira), joka agility-radalla kiipeää vauhdilla ja vaivatta parimetrisen lauta-aidan yli.
Koiran häkissä pitäisi minunkin mielestäni ehdottomasti olla katto, ellei nyt innostu nelimetrisisä seiniä pihalleen pystyttämään....Ja mikäs tuon parimetrisen lauta-aidan nimi on agilityssä? Ollaan koirien kanssa kilpailtukin, mutta en ole koskaan agilityssä nähnyt lauta-aitaa! Ei taida ihan kuulua agilityyn.
- jepulis
ja... kirjoitti:
Ja mikäs tuon parimetrisen lauta-aidan nimi on agilityssä? Ollaan koirien kanssa kilpailtukin, mutta en ole koskaan agilityssä nähnyt lauta-aitaa! Ei taida ihan kuulua agilityyn.
taitaa kuulua toko-kentälle tommoset esteet, ja joskohan kyseessä olisi A-este, no voihan se olla se pystyestekin. josko ovat huvikseen kokeilleet palveluskoirameininkiä siinä ohessa...??
Mutta tosiasia on, että uros kyllä selvittää tommosen esteen kiihkoissaan ihan kivuttomasti. - ja...
jepulis kirjoitti:
taitaa kuulua toko-kentälle tommoset esteet, ja joskohan kyseessä olisi A-este, no voihan se olla se pystyestekin. josko ovat huvikseen kokeilleet palveluskoirameininkiä siinä ohessa...??
Mutta tosiasia on, että uros kyllä selvittää tommosen esteen kiihkoissaan ihan kivuttomasti.Mutta enpä tiedä voiko tuota A-estettäkään sanoa lauta-aidaksi. Kyllä A-este kuuluu muuten myös agilityyn, mutta agilityssä se on paljon loivempi. Ja uros pystyy tekemään ihmeitä, jos haistaa juoksuisen nartun jossain. Meillä meni uros reilu parimetrisestä (taisi olla korkeus melkein 3m) aidasta yli kevyesti, kun häkissä oli juoksuinen narttu, onneksi olin vahdissa. On myös yksi uros kaivanut erittäin syvän kuopan häkin viereen, kun koitti päästä häkkiin. Onneksi häkki oli kaivettu niin syvälle maahan, että uros teki turhan työn. Tämäkin uros oli ensin kulkenut reilu kilometrin meille tullessaan.
- Osku
ja... kirjoitti:
Mutta enpä tiedä voiko tuota A-estettäkään sanoa lauta-aidaksi. Kyllä A-este kuuluu muuten myös agilityyn, mutta agilityssä se on paljon loivempi. Ja uros pystyy tekemään ihmeitä, jos haistaa juoksuisen nartun jossain. Meillä meni uros reilu parimetrisestä (taisi olla korkeus melkein 3m) aidasta yli kevyesti, kun häkissä oli juoksuinen narttu, onneksi olin vahdissa. On myös yksi uros kaivanut erittäin syvän kuopan häkin viereen, kun koitti päästä häkkiin. Onneksi häkki oli kaivettu niin syvälle maahan, että uros teki turhan työn. Tämäkin uros oli ensin kulkenut reilu kilometrin meille tullessaan.
Meiiläkin rottis tuli 220cm korkeesta aidasta heilahtaen yli.Ei voi mitään.Urokset ovat hurmioituessaan aivan pitelemättömiä.Mitkään esteet ei suojaa narttua. Paitsi seinät.
Tuttavani koira kävi naapurin nartun astumassa häkin läpi: Narttu oli nöffi, uros oli pieni pystykorva. Huomasimme koiraa etsiessämme, että siellähän se on persauksistaan kiinni naapurin koiran häkissä.Mutta nartussa se oli kiinni..ja kylläpä nöffi osasi kyyhöttää matalana;)
Itse myös narttuja omistaneena..olen jaksanut ne kriittiset pari päivää vahtia koiraani aina ulkoillessa. - Dober
Osku kirjoitti:
Meiiläkin rottis tuli 220cm korkeesta aidasta heilahtaen yli.Ei voi mitään.Urokset ovat hurmioituessaan aivan pitelemättömiä.Mitkään esteet ei suojaa narttua. Paitsi seinät.
Tuttavani koira kävi naapurin nartun astumassa häkin läpi: Narttu oli nöffi, uros oli pieni pystykorva. Huomasimme koiraa etsiessämme, että siellähän se on persauksistaan kiinni naapurin koiran häkissä.Mutta nartussa se oli kiinni..ja kylläpä nöffi osasi kyyhöttää matalana;)
Itse myös narttuja omistaneena..olen jaksanut ne kriittiset pari päivää vahtia koiraani aina ulkoillessa.Eipä muuten ne seinätkään koiria pitele. Edellisessä kotikaupungissani uroskoira hyppäsi omakotitalon ikkunasta läpi, narttu sisällä juoksuisena.
- ....jokohan olis aika....
... sunkin sitten näiden juttujen myötä lopettaa syyllisten etsiminen ja neuvojille nipottaminen ja joko pitää tytöt vahdittuina tiukasti juoksun ajan tai rakentaa syvälle maahan kaivettu, tosiaankin korkea, miel. katollinen ulkoilupaikka niille. Ja kun kerran pennut oli mieleisiä, niin hyvinhän sulla asiat sitten on, loppujen lopuksi.
- Villis
... harmittaako... taitaa harmittaa vai mitä..?
Eipä ole tarvetta kommentoida enempää sinun kaltaisille mielipiteen ilmaisijoille....
Sua taitaa todella harmittaa, että meillä on kaikki hyvin. - ...vähempää...
Villis kirjoitti:
... harmittaako... taitaa harmittaa vai mitä..?
Eipä ole tarvetta kommentoida enempää sinun kaltaisille mielipiteen ilmaisijoille....
Sua taitaa todella harmittaa, että meillä on kaikki hyvin.... harmittaa, jos koirilla on asiat hyvin.
Jos joku juttu harmittaa, niin sun asenne: saat ihan okei neuvoja mutta ei kelpaa, luulet että kaikki on sua vastaan kun sun päätä ei taputella vaan annetaan neuvoja jotka on ihan okei. Mutta ei, sä haluat että jengi tulee sun mukaan morkkaamaan sitä mummoa jonka uros kiksautti sun koiras tai lyöttäytymään yhteen lynkkaamaan urosten omistajia. Ei niinku tule mieleen pitää sitä sun omaa juoksuista koiraas silmällä juoksun ajan.
Jos sä et viitti parempaa aitausta hommata tai kytätä niitä koirias, niin senkus tulet vaan taas seuraavan juoksun jälkeen tänne itkemään että antakaa nyt positiivista palautetta kun mun koira kiksautettiin taas tiineeksi omalla pihalla. Hyi hyi vieraat urokset, miten kehtaavatkin haistaa juoksuisen nartun ja toimia luontonsa mukaan.
Kato vaan peiliin niin näet, ketä harmittaa tässä keississä. - Villis
...vähempää... kirjoitti:
... harmittaa, jos koirilla on asiat hyvin.
Jos joku juttu harmittaa, niin sun asenne: saat ihan okei neuvoja mutta ei kelpaa, luulet että kaikki on sua vastaan kun sun päätä ei taputella vaan annetaan neuvoja jotka on ihan okei. Mutta ei, sä haluat että jengi tulee sun mukaan morkkaamaan sitä mummoa jonka uros kiksautti sun koiras tai lyöttäytymään yhteen lynkkaamaan urosten omistajia. Ei niinku tule mieleen pitää sitä sun omaa juoksuista koiraas silmällä juoksun ajan.
Jos sä et viitti parempaa aitausta hommata tai kytätä niitä koirias, niin senkus tulet vaan taas seuraavan juoksun jälkeen tänne itkemään että antakaa nyt positiivista palautetta kun mun koira kiksautettiin taas tiineeksi omalla pihalla. Hyi hyi vieraat urokset, miten kehtaavatkin haistaa juoksuisen nartun ja toimia luontonsa mukaan.
Kato vaan peiliin niin näet, ketä harmittaa tässä keississä...teini tai sitten aikuinen, joka tartteisi oman elämän.
Todella lapsellista kirjoittelua.
Ja se siitä. - ....iloisesti pompsahti!
Villis kirjoitti:
..teini tai sitten aikuinen, joka tartteisi oman elämän.
Ja se siitä.Jos susta on lapsellista, että sua neuvotaan pitämään paremmin koiraas silmällä juoksun aikaan, niin on sulla käsityskyvyssä jotain häikkää ja pahemman kerran!
Se siitä todellakin! Hihhei hupaisaa!
:D - ;))
Villis kirjoitti:
..teini tai sitten aikuinen, joka tartteisi oman elämän.
Ja se siitä... tää on taas jonkun tiukkapipoisen itseään tärkeänä pitävän "tärkeilijän" "mielipide" jotka kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.
Aika naurettavaa eipäs juupas väittelyä.
Teini mikä teini jos edes sitäkään. ;)) - Arvot
;)) kirjoitti:
.. tää on taas jonkun tiukkapipoisen itseään tärkeänä pitävän "tärkeilijän" "mielipide" jotka kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.
Aika naurettavaa eipäs juupas väittelyä.
Teini mikä teini jos edes sitäkään. ;))Juuri tällä hetkellä Ossetiassa venäläiset erikoisjoukot lahtaa lapsia, tekivät juuri rynnäkön kouluun.
Ja täällä inistään riittääkö 1,2 m aita pitämään urokset poissa kiimaisen nartun niskasta.
Helvata mitä pelleilyä. Menkää itseenne. Villis varsinkin. Ja tämä peesaava hymiöpelle kanssa. - Hymiö pelle
Arvot kirjoitti:
Juuri tällä hetkellä Ossetiassa venäläiset erikoisjoukot lahtaa lapsia, tekivät juuri rynnäkön kouluun.
Ja täällä inistään riittääkö 1,2 m aita pitämään urokset poissa kiimaisen nartun niskasta.
Helvata mitä pelleilyä. Menkää itseenne. Villis varsinkin. Ja tämä peesaava hymiöpelle kanssa...väärällä palstalla? Tämä palsta on tarkoitettu sekarotuisista koirista käytävään keskusteluun EI terroristikaappauksille tarkoitettu keskustelupalsta.
Mene hyvä ihminen tuonne "maailman menoa" palstalle laukomaan viisauksiasi.
Taidat olla sama henkilö joka on laukonut viisauksiaan täällä viimeksikin, koska et arvostele muiden mielipiteitä, kuin minun ja Villiksen...
Täällä palstallahan vilisee muitakin tyhjänpäiväisestä kinastelevia mielipiteen ilmaisijoita kuin minä ja tuo Villis.
Joten miksi purat kiukkusi meihin. Etkö muuta keksi, jos et niin mee lahtaamaan niitä terroristeja. - ;))
...vähempää... kirjoitti:
... harmittaa, jos koirilla on asiat hyvin.
Kato vaan peiliin niin näet, ketä harmittaa tässä keississä...kiinnosta, niin miksi otat pulttia tästä viesti- ketjusta!!????
No tietysti sen vuoksi että se iso nenä täytyy survoa joka paikkaan mihin vain mahtuu ;))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263170Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252593Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602290Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41038