Saanko työmarkkinatuen päälle ylläpitokorvausta (ja kuinka paljon se on?) kun sovin työkkärissä opiskelusta työttömyysturvalla?Homma on kyllä muuten hoidossa (koulupaikka saatu,liput ja laput viety) mutta joku sanoi että saisin tuon työmarkkinatuen päälle jonku ylläpitokorvauksen. MIKÄ SE ON ja meneekö siitä veroa?Huomioiko sossu sitä tuloksi?
Tyttömyystuella tuettu opiskelu
25
1476
Vastaukset
- tietävä
Se ylläpitokorvaus on 9/päivä ja on verotonta tuloa ja sossu ei saa huomioida tuota ylläpitokorvauksta tuloksi.
- cusagbFCUAB
Herranjumala sentään IHANAA! eli 9e x 20 päivää (opiskelupäivät kuukaudessa) tienaan siis lisää verottomana ja sossukaan ei saa kitistä?!
Tuleeko se koko tämän 2 vuoden ajan kun te-keskus on mukana jutussa ja tukee opiskeluani?
Hallelujaa jos tuo on varmaa tietoa eikä tuo ylläpitokorvaus ole vain harkinnanvaraista!- Ota huomioon...
Tuotanoin... tuo päätös siitä työttömyysturvalla opiskelusta pitää olla ennen opintojen aloittamista (tai sitä pitää ainakin hakea ennen sitä) ja liiankin usein työppäreillä on ollut tapana vetkuttaa päätöstä opintojen alkamisen jälkeen, sitten tuleekin kielteinen päätös ja kun rahanpuutteen takia lopetat opiskelut, paukahtaa karenssi päälle...
- erreer
Ota huomioon... kirjoitti:
Tuotanoin... tuo päätös siitä työttömyysturvalla opiskelusta pitää olla ennen opintojen aloittamista (tai sitä pitää ainakin hakea ennen sitä) ja liiankin usein työppäreillä on ollut tapana vetkuttaa päätöstä opintojen alkamisen jälkeen, sitten tuleekin kielteinen päätös ja kun rahanpuutteen takia lopetat opiskelut, paukahtaa karenssi päälle...
Työttömyysetuudella opiskeltavan omaehtoisen koulutuksen voi lopettaa ilman että saa karenssia...tuotanoin sori vaan,
- Otapa selvää
erreer kirjoitti:
Työttömyysetuudella opiskeltavan omaehtoisen koulutuksen voi lopettaa ilman että saa karenssia...tuotanoin sori vaan,
Eipä saa,itse olen ollut omaehtoisessa koulutuksessa.
- Ihme sotkijoita
Otapa selvää kirjoitti:
Eipä saa,itse olen ollut omaehtoisessa koulutuksessa.
Erreer on oikeassa. Omaehtoisen saa lopettaa ilman karenssia.
Äläpäs "Otapa selvää" -nimimerkki sotke tähän työvoimakoulutusta tai sivutoimista opiskelua, vaan tee itse niin kuin nimimerkissäsi kehoitat. - Kimurantti ketju
Ihme sotkijoita kirjoitti:
Erreer on oikeassa. Omaehtoisen saa lopettaa ilman karenssia.
Äläpäs "Otapa selvää" -nimimerkki sotke tähän työvoimakoulutusta tai sivutoimista opiskelua, vaan tee itse niin kuin nimimerkissäsi kehoitat.Jos viittasit vielä ylempään kirjoitukseen ja tarkoitit että eipä saa karenssia, niin sitten olit oikeassa. Ei tule karenssia omaehtoisen tuetun opiskelun lopettamisesta.
- viranomainen
Ota huomioon... kirjoitti:
Jos työnhakija laittaa asian vireille ennen koulutuksen alkua=toimittaa työkkäriin niiden pyytämät laput ja työkkäri ei omasta ruuhkastaan johtuen ehdi tehdä suunnitelmaa omo:sta asiakkaan kanssa/päätöstä, niin ei se missään nimessä ole asiakkaan syy. Syy on te-toimiston ja työnhakija kannattaa tälläisessä tapauksessa tehdä kantelu te-toimiston menettelystä esim. eduskunnan oikeusasiamiehelle. Suomalaiset ovat nöyriä ja alistuvia, pitäkää oikeuksistanne kiinni ja vaatikaa rohkeasti sitä mihin teillä on siihen oikeus! Jos ei valtion viranomainen toimi niinkuin laki edellyttää, siitä on silloin kanneltava, ehdottomasti.
- kokemusta on
Kimurantti ketju kirjoitti:
Jos viittasit vielä ylempään kirjoitukseen ja tarkoitit että eipä saa karenssia, niin sitten olit oikeassa. Ei tule karenssia omaehtoisen tuetun opiskelun lopettamisesta.
Ainakin, jos keskeytät yliopisto-opinnot, jota sait "jatkaa" työttömyyskorvauksella, niin tulee karenssi. Itse en saanut tarpeeksi opintopisteitä ja lopetin opinnot ja saman tien tuli karenssi ja halusivat vielä periä työttömyysrahat takaisin siltä ajalta kun opiskelin...
- Kokemuksen ääni
viranomainen kirjoitti:
Jos työnhakija laittaa asian vireille ennen koulutuksen alkua=toimittaa työkkäriin niiden pyytämät laput ja työkkäri ei omasta ruuhkastaan johtuen ehdi tehdä suunnitelmaa omo:sta asiakkaan kanssa/päätöstä, niin ei se missään nimessä ole asiakkaan syy. Syy on te-toimiston ja työnhakija kannattaa tälläisessä tapauksessa tehdä kantelu te-toimiston menettelystä esim. eduskunnan oikeusasiamiehelle. Suomalaiset ovat nöyriä ja alistuvia, pitäkää oikeuksistanne kiinni ja vaatikaa rohkeasti sitä mihin teillä on siihen oikeus! Jos ei valtion viranomainen toimi niinkuin laki edellyttää, siitä on silloin kanneltava, ehdottomasti.
Ainahan sitä saa valittaa ja kannella minne vaan, valitettavasti se ei muuta sitä raadollista tosiasiaa, että kuukausien karenssi (olipa se aiheeton tai aiheellinen) aiheuttaa koko talouden romuttumisen ja sen korjaamiseen menee äkkiä puolesta vuodesta vuoteen... kunhan se karenssi ensin päättyy.
Toinen seikka on sitten se, että työppärin jakelemissa karenssipäätöksissä lukee aina, "Päätöksestä ei voi valittaa". Päätös siis on ja pysyy, olipa se miten mielivaltainen tahansa.
- alkuperänen
Joo asia on puhuttu työkkärissä jo ajat sitten, kirjattu työllistymisuunnitelmaan, opiskelupaikka on saatu ja kouluun menen ihan viis siitä mitä päättävät lopulta. Jos en saa opiskella työmarkkinatulla, opiskelen opintotuella sitten ja vapaudun te-keskuksen "asiakkuudesta".Uskon kyllä että antavat mun opiskella kun tästä on 2v puhuttu ja monissa hauissa kouluun haettu ja nyt vihdoin tärppäs.En keksi yhtäkään syytä miksi eivät antais opiskella.
Haen tätä tukea ja lupaa (toimitan paperit) nyt joko ensviikolla tai heinäkuussa kun oma työkkärin muija tulee lomalta ja koulu alkaa vasta elokuussa eli aikaa on yllin kyllin "jättää hakemus".Oon hoitnut asiat ajoissa ja saanut hyvät ohjeet ja laput kyllä työkkäristä jo huhtikuussa (ihme vaan!antoivat lomakkeet ja ohjeet jo tuolloin mukaan).
Eli mun kohdalla ei ole ongelmaa tuosta kyllä. Kiitos kuitenkin vinkistä!- viranomainen
Te-toimisto tarkastelee työtömyysturvalla tuettua opiskelua ja sen oikeuden myöntämistä ensisijaisesti siitä näkövinkkelistä, parantaako se asiakkaan työllistymismahkuja. Esim. jos helsinkiläinen aikoo opiskella eräoppaaksi, hänen on sitouduttava hakemaan työtä koko maan alueelta valmistuttuaan. Eräopas ei voi hakea työtä vain kehäkolmosen sisäpuolelta. Joten koulutus ei siinä tapauksessa paranna hänen työllistymismahdollisuuksiaan eikä koulutusta lähdetä tukemaan.
Tai jos sairaanhoitaja haluaa kouluttautua merkonomiksi, ei sitäkään lähdetä tukemaan työttömyysturvalla koska sairaanhoitajan koulutuksella työllistyy tälläkin hetkellä.
- Onnea koulusta!
Tuskinpa ne tulee kieltäytymään tosta koska muutenhan sä jäät edelleen roikkumaan työttömäks mut jos meet kouuun niin ne saa siivottuu tilastoja etkä ookkaan enää työtön kun opiskelet (työttömyysrahalla).
- ....
Ei ne ajattele tilastojen siivoamista. Jos ne lähtee sokeasti tukemaan ihan mitä tahansa koulutusta eikä ajattele työllistytkö paremmin sen koulutuksen suoritettuasi niin olet parin vuoden kuluttua jälleen virkailijan nenän edessä työttömänä. Eli jos tuetaan ilman harkintaa, hetkellisesti tilastoja siivotakseen, niin tulos on -0 kun kohtaa taas olisit työtön.
Tiedän, kun olen päätöksiä tehnyt. Paljon koulutuksen tukemisesta kieltäydytäänkin.
- tilasto tilasto
Siis voiko työmarkkinstuellakin opiskella? Ymmärsin työkkärissä, ett ansiosid pvrahalla voi opiskella ja saada 9egee/pv, mutt pvrahan loputtua pitää opiskella opintotuella. Aloittajaa se ei haittaa, taitaa olla nuori. Samaten ymmärsin pysyväni te-tston asiakkaana, vaikka opiskelisin. Ymmärsinkö väärin?
- Lähen opiskeleen
Työttömyysetuutta on kolmenlaista.
--> ansiosidonnainen päiväraha
--> peruspäiväraha
--> työmarkkinatuki
Jos saat opiskellla työttömyysetuudella, voit saada maksimissaan tukea 24 kk. Se voi olla työmarkkinatukea, jos sinulla ei ole muuhun oikeutta (eli työssäoehto ei täyty).
Tai se voi olla ensin ansiosidonnaista ja sitten työmarkkinatukea, jos sinulta kesken opiskelun aikana loppuvat kassapäivät (eli ns. 500 päivää).
Maksimi opiskelun tukemisessa on yhteensä aina enintään 24 kk, olipa saamasi tukiraha sitten mitä hyvänsä. Yleensä aika riittää oikein hyvin perustutkinnon suorittamiseen aikuiskoulutuksessa (vaikka lähäri, maalari, rakentaja jne).
Oletetaan, että voisit opiskella esimerkiksi sairaanhoitajaksi työttömyysetuudella. Opinnot kestävät normaalisti 3 1/2 vuotta. Silloin maksimitukiaika 24 kk ei tietenkään riitä ja joutuisit opiskelemaan loppuajan Kelan opintotuella. Joskaan sairaanhoitajaopiskelijana sinulla ei olisi suurempia ongelmia, kun voisit tehdä keikkaa opintotuen jatkeeksi. - jepaafdfd
2v koulutus itellä menossa ja papereihin tähtään. työkkärin kautta koulussa ollaan.
eli saan itekin nuo:
- ylläpitokorvaus (9e)(180e kk) - menee itellä murkinaan kouluaikana ja bussilipukkeeseen eli ei siitä mitään käteen jää, mutta sehän kattaa nuo 2 asiaa. koulussa ei tosin paljoa tule syötyä vaan omilla eväillä koska ruoka maksaa kanttiinissa 6e. siitä tulee hintaa jos koulussa syö eikä ylläpitokorvaus tällöin riitä..
- työmarkkinatukea saan opiskelun ajalta.
- karenssin ite saisin päälle jos ilman pätevää syytä lopettaisin. alussa oli kokeilujakso jonka loputtua sai päättää jatkaako vai ei ja silloin ei olisi karenssia tullut. nyt sellainen tulisi.- Tykkään opiskelusta
Olet kaikesta päättäen työvoimakoulutuksessa. Se on eri asia kuin työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu, vaikka tukisummat onkin samat.
Työvoimakoulutuksen jättämisestä kesken voi tosiaan tulla pahimmassa tapauksessa karenssia. Meilläpäin on ollut työvoimakoulutuksessa tarjolla muun muassa lähihoitajan, rakennusalan ja nosturinkuljettajan koulutusta. Työvoimakoulutus löytyy mol.fi-sivuilta.
- cusagbFCUAB
Oon ketjun aloittaja ja toivon hartaasti,että sovin hakemalleni alelle ja haluan suorittaa koulutuksen loppuun ja saada ammattitutkinnon.Oon yli 25v joten mua ei koske ns.pakkohaut enää. Vapaaehtoisesti aloin puhumaan tästä työkkärissä ja sain tukea, se kirjattiin työllistymissunnitelmaan ja nyt pääsin hakemaani kouluun ym ym ym.
Uusi juttu oli toi että en saa karenssia jos jostain syystä joudunkin lopettamaan opinnot kesken.Oon aika herkkä ja voi olla,etten kertakaikkiaan PÄRJÄÄ alalla kun joudun tositoimiin ja normaaliin arkeen siellä. Onko tosiaan näin että omaehtoisen opiskelun saa lopettaa ilman pelkoa karenssista?Löytyiskö tästä varmaa tietoa jostain,te-toimisto sitä tuskin mulle antaa enkä kehtaa mennä kysyykään.. Tulee muuten kuva et oon heti jo lopettamassa eikä koulu ole edes alkanut,heh.
EN MENE SIIS TYÖVOIMAKOULUTUKSEEN vaan tavalliseen 2-asteen ammatilliseen perustutkintoon minne hain yhteushaussa.Ja olen yli 25v. Osaako nyt joku sanoa varmaksi tästä karenssista?Auttaa paljon tsemppaa opiskelussa jos ei tarvitse itku kurkussa tehdä ja olla jos tiedän,että pääsen pois tarvittaessa ja vaihdan sitten toiseen alaan (hakuja on kahdesti vuodessa onneksi).
Haluan kouluun tai töihin eli mikään kotilusmu en ole. Joku sen kuitenkin tulis sanomaan niin suoristetaan se asia nyt jo heti alkuunsa.- ET-Ämmiä piisaa
Eetee-ämmät jakaa karenssia surutta, otitpa sitten lopputilin töistä, työsoppari puretaan koeajalla (tottahan toki tuo on itse aiheutettu työttömyys!), keskeytitpä sitten omaehtoisen 2.asteen koulutuksen, tai työvoimapoliittisen koulutuksen. Mistä tahansa voidaan laittaa työttömyysturvan maksatus jäihin, aluksi 1-2kk "lautakunnan käsittelyn ajaksi", sitten mahdollisen lopullisen karenssipäätöksen mukaisesti jopa 5kk....
Repikääpä siitä sitten huumoria. Tervepäinen TE-toimiston virkailija ei tietenkään näin toimi, mutta valitettavasti siihen lafkaan on pesiytynyt läjäpäin luonnevikaisia vaihdevuosista kärsiviä keski-ikäisiä katkeria vanhojapiikoja, jotka on ottaneet elämäntehtäväkseen kyykyttää tavallisia kansalaisia virkansa tuomien "valtuuksien" myötä - saavatpa siitä touhusta vielä jotain sadistisia kicksejä!!!! Katsokaapa joskus naamaa, kun ne latelee karenssiuhkauksia, täys työ pitää lärvi peruslukemilla, mutta sieltä taustalta paistaa ihan selkeästi pirullisen sadistinen nautinnonvirne... - Joopa joo
ET-Ämmiä piisaa kirjoitti:
Eetee-ämmät jakaa karenssia surutta, otitpa sitten lopputilin töistä, työsoppari puretaan koeajalla (tottahan toki tuo on itse aiheutettu työttömyys!), keskeytitpä sitten omaehtoisen 2.asteen koulutuksen, tai työvoimapoliittisen koulutuksen. Mistä tahansa voidaan laittaa työttömyysturvan maksatus jäihin, aluksi 1-2kk "lautakunnan käsittelyn ajaksi", sitten mahdollisen lopullisen karenssipäätöksen mukaisesti jopa 5kk....
Repikääpä siitä sitten huumoria. Tervepäinen TE-toimiston virkailija ei tietenkään näin toimi, mutta valitettavasti siihen lafkaan on pesiytynyt läjäpäin luonnevikaisia vaihdevuosista kärsiviä keski-ikäisiä katkeria vanhojapiikoja, jotka on ottaneet elämäntehtäväkseen kyykyttää tavallisia kansalaisia virkansa tuomien "valtuuksien" myötä - saavatpa siitä touhusta vielä jotain sadistisia kicksejä!!!! Katsokaapa joskus naamaa, kun ne latelee karenssiuhkauksia, täys työ pitää lärvi peruslukemilla, mutta sieltä taustalta paistaa ihan selkeästi pirullisen sadistinen nautinnonvirne...Oletpa ehtinyt puuhata paljon ja saada monen monta karessia! Saavutushan se on sekin.
- Niinpä niin
Joopa joo kirjoitti:
Oletpa ehtinyt puuhata paljon ja saada monen monta karessia! Saavutushan se on sekin.
No ei tuohon "saavutukseen" mitään sen suurempia taitoja vaadita, pelkkä TE-toimiston asiakkuus riittää..
- Pää pystyyn
Niinpä niin kirjoitti:
No ei tuohon "saavutukseen" mitään sen suurempia taitoja vaadita, pelkkä TE-toimiston asiakkuus riittää..
Älä ole turhan vaatimaton. Harva yltää sinun tasollesi.
- neuvontavelvollisuus
Kyllä te-keskuksella on hallintolain mukainen velvollisuus neuvoa omaan toimivaltaansa liittyvistä asioista johon tuokin kuuluu. Kannattaa kysyä asiasta ennen opiskelun alkua. Tosin itsekin olen vahvasti sitä mieltä että kun olet yli 25 v. ja kyse omaehtoisesta opiskelusta niin karensseja ei pitäisi tulla jos lopetat.
Tsemppiä opiskeluun!
- kdbgkgaku
Jaaaaahas,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275